X3 ohjaus ei keskitä

AtteKumiorava
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Joulu 2016, 09:46

Kuukauden päivät ajettu uudella X3:lla. Auto on muuten hyvä, mutta ohjaus ei keskitä. Jää kiertämään ympyrää, jos ei itse oikaise; aika rasittava peli maantiellä ja motarilla. Lisäksi ohjaus tuntuu keskialueella tahmealta. Alla Nokian 17 tuuman nastat (RF). Epäilivät aurauskulmia ja auto olikin huollossa, jossa tutkivat sitä - vastaus: "Ei tässä mitään vikaa ole, tommoinen se X3 on".

Koeajoin kuitenkin mallin kahdesti (talvi- ja kesärenkailla), enkä tunnusta huomanneeni moista ongelmaa. En noista rengastuksista osaa tarkemmin sanoa.

Pitääkö tästä nyt kolme vuotta kärsiä, vai osaako joku kertoa asiasta jotakin? Kiitos etukäteen.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Onkos paljon paineet?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Auto vaan takaisin huoltoon. Ei todellakaan ole normaalia (ja uudessa autossa vielä). Älä tyydy mihinkään selittelyihin,vaan vaadit auton samaan kuntoon,kuin ne koeajamasi "laitteet". Pyydät vaikka esimiesten ajaa vertailuajot,jotta se heillekkin oikeasti selkeytyisi. Pyytämällä ikävä kyllä saa harvoin ongelmatilanteissa oikeasti jelppiä,vaatimalla voi saada. Otat sieltä huollon sijaisauton ja sanot,että soittelevat vasta sitten autoa hakemaan,kun auto on oikeasti kunnossa.

PS: Jostain muistelisin kyllä lukeneeni,että näissä olisi tuoreissaskin tapauksissa ollut tuossa "ohjausvaihteessa" jotain vastaavia vikoja muillakin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko alla vakiovanteet vai joku vaihtoehtoinen? Onko ET-mitta vanteissa sama kuin vakiovanteissa?
AtteKumiorava
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Joulu 2016, 09:46

Kiitos vastauksista! Kyseessä on 17 tuuman orkkisvanteet, joilla 225/60 Nokian nastat - paineet 2,2. Ohjaus jää n. 10 astetta vinoon, eli auto kaartaa rankasti vasemmalle tai oikealle, jos ei itse oikaise. Maantiellä rasittava ajettava, kun ei meinaa mennä suoraan.

Pakko kai viedä takaisin huoltoon. Viimeksi olin itse estynyt viemään, enkä päässyt tarkemmin tivaamaan huoltoneuvojalta.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kokeile laittaa vaikka 2,8 bar painetta renkaisiin, josko auttaa? Mainitsemasi painemäärä kuulostaa alhaiselta nastarenkaalle, ja muutenkin. Vaikka käyttöoppaassa niin lukeekin.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

AtteKumiorava kirjoitti:Kiitos vastauksista! Kyseessä on 17 tuuman orkkisvanteet, joilla 225/60 Nokian nastat - paineet 2,2. Ohjaus jää n. 10 astetta vinoon, eli auto kaartaa rankasti vasemmalle tai oikealle, jos ei itse oikaise.
Kuten jo Ludwig kirjoittikin,niin happea renkaisiin kiireellä lisää. Isommilla pakkasillahan nuo ilmoittamasi putoaa jo alle 2bar. Ajotuntuma on mitä sattuu ja renkaista paukkuu rungot paskaksi. Etenkin Nokian talvirenkaat on erityisen herkkiä runkovaurioille alhaisilla paineilla.

Esim. meidän X3:ssa on 17" nastarenkaissa 3bar painetta ympäriinsä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Epäilenpä, että kumminkaan rengaspaineilla mihinkään korjautuisi. Ei siinä renkaan rungossa niin hirveesti eroa oo, onko 2,2 vai 3,0 bar.
miika17
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Heinä 2014, 20:41
Auto: X3 F25 2.0 xDrive -11

Mulla vuoden 2011 F25 ja menee kyllä ihan kiltisti suoraan sekä 18" kitkoilla, että 19" kesärenkailla. Ei oo väliä paineilla. Aikaisemmin oli Nokian RFT-nastat ja suuntavakaus huonompi kuin Contin kitkoilla, mutta kyllä se silti keskitti ja suoraan meni. Oon itse ajanut tuolla 65 tkm.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

masaf1 kirjoitti:Ei siinä renkaan rungossa niin hirveesti eroa oo, onko 2,2 vai 3,0 bar.
Kirjoittelin aiemmin renkaiden runkojen kestävyydestä pakkasilla liian alhaisilla paineilla ajellessa.
Viimeksi muokannut Heguli31, 20 Tammi 2017, 11:55. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
AtteKumiorava
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Joulu 2016, 09:46

Paineet nostettu 2.8 bariin, eikä helpotusta. Täytyy jatkaa neuvonpitoa myyjäliikkeen kanssa.
Timbuktu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Maalis 2020, 09:16

Tuliko tähän asiaan koskaan mitään selvyyttä tai onko muilla ollut jotakin vastaavaa ohjauksen pykällystä/tahmeutta moottoritieajossa, johon korjaus sittemmin löytynyt? 🤔
Vastaa Viestiin