X3 3.0D 150kw hankinta

Luke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Touko 2012, 07:25

Perheen kakkosautossa alkaa olla sen verran paikattavaa (ikää luottoratsulla +20v) että "uuden" auton hankinta häämöttää.
Yksi harkinnan alla oleva vaihtoehto on X3 3.0d 150kW Xdrivella. Koska itsellä tai hyvillä tutuilla ei ole ollut aikaisemmin BMW merkkistä kiesiä, niin olen hieman pihalla, niin hyvistä ja huonoista puolista.

Nyt toivoisinkin kohtalaisen puolueetonta palautetta, kannattaako kyseistä mallia harkita.
Kävin hätäisesti todella lyhyen ajolenkin mallilla ajamassa (ilmeisesti liikkeen väellä oli kiire vapun viettoon), niin ei tuosta päässyt oikeastaan jyvälle. Päällimmäiseksi jäi kuitenkin mieleeni varsin "levoton" automaatti. Se vaihtoi todella herkästi pienemmälle ja muutenkin tuntui hieman "luistavalta". Mutta koska ajolenkki oli olematon, niin en vielä laatikkoa tuon pohjalta tuomitse.

Mutta mitä kyseistä mallia hankkiessa kannattaa tarkastaa?
Mitä lisävarusteita ei kannata autossa olla (saisi olla koko ajan korjaamassa)?
Onko jotkin alustan osat kulutustavaraa, eli saa olla jatkuvasti vaihtamassa?
Syökö ruoste rotan lailla?
Kulutus, asun kehä III ulkopuolella, eli ei ole pelkkää kaupunkipyörittelyä?
Kyseisen mallin lastuttaminen? Kenelle kannattaa viedä ja ryhtyykö paikat hajoamaan, vaikutus kulutukseen? Perheen toinen auto lastutettu (VAG) ja 200tkm takana lastutettuna ilman ongelmia. Lastutukseen sijoitettu raha palautunut pienentyneenä polttoaineen kulutuksena ja "ajomukavuus" parani roppakaupalla.
Vaatiiko Xdrive säännöllisiä (kalliita) huoltoja vai onko huoltovapaa?
Ilmeisesti kannattaa hommautua imukanavan läpistä eroon ensimmäiseksi. Onko jotain muuta, mikä pidetään merkin omistaneiden kesken itsestäänselvyytenä?

Kiitos ja kumarrus näin jo etukäteen.
kolmekolmenolla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 14:00
Auto: F25 xDrive20dA
ex: E83 xDrive30dA, E90 330iA
Paikkakunta: Helsinki

Moro, eipä tästä(kään) foorumista kannata puolueetonta palautetta hakee mutta mielepiteitä kylläkin :) Myös kannattaa pitää mielessä, että miltä auto vaikuttaa riippuu kirjoittajan autohistoriasta ja aikaisemmista kokemuksista. Ennen X3:sta mulla oli alla 300-sarjan porrasperä (takaveto, urheilualusta ja 3-litrainen bensakone). Eli nyt tätä taustaa vasten tuoreen X3:n omistajan kokemukset ja puolueelliset mielipiteet :)

Ensin pari sanaa merkistä. Lähes kaikki BMW:t lähtökohtaisesti ovat hyvin tehtyjä ja luotettavia edellyttäen, ettei huolloissa säästetty vääristä paikoista tai ajettu "liian kovaa". Konepuolella kuuspyttynen on aina neloskonetta parempi, ja niitä on myös tehty pidempään eli lastentaudit on joten kuten hoidettu. Ihan viimeisimmät neloskoneet alkaa olla speksien valossa aika ylivertaisia mutta jokainen valitsee itse haluaako olla järkevä vai haluaako olla vähemmän järkevä ja nauttia kuutoskoneen murinasta. Eli merkin puolesta voi muutaman auton kokemuksella todeta että on ihan ok, huoltohinnat Laakkosella ovat tähtitieteelliset mutta onneksi löytyy useita riippumattomia pajoja jossa asiat hoituu kohtuukustannuksella. Sitten varsinaiseen aiheeseen.

Kannattaa ehdottomasti käydä kunnon lenkillä. Päällimmäisenä auto vaikuttaa hyvin jämäkältä ja mielestäni alusta on suorastaan paikka paikoin liian kova. Käy ajelemassa vaikka Hämeenlinnan tietä niin ymmärrät mitä tarkoitan (siellä on muutama hyvä monttu). Eli kyyti on urheilumaisen kovahko, mutta jos sellaisesta pitää niin se ei pahemmin häiritse. Sitten plussat ja miinukset:
+ Moottori ja vaihteisto toimii yhteen (erityisesti ohituskiihtyvyys SD-asennossa)
+ Neliveto
+ Näkyvyys ulos
+ Koko ja ketteryys (ei liian iso verrattuna esim. X5:seen)
+ Yksinkertainen ja koeponnistettu tekniikka (perustuu pääosin E46:seen), eikä mitään iDrive tapaista tietokonehömppää
+ Kulutus (n. 6,5 (90 km/h) -7,5 (120+ km/h) litran paikkeilla riippuen vauhdista)
+ vakiorengastus on suht. järkevä

- Kova alusta (välillä)

Kannattaa myös nostaa ylös ja muutenkin tsekata ettei ole mitään vuotoja sekä vetoakseleiden kumitiivisteiden kunto. Jarrut varmaankin kuuluu henkilöautoa nopeammin johtuen painosta, kone on ketjulla joten ei tarvi kikkailla remmien kanssa. Varusteista kannattaa tietenkin kattoa että löytyy vetokoukku (jos sellaista tarvii), Webasto sekä jos on taipumusta käyttää suksibokseja niin ne astilaudat on ihan tarpeelliset :). Malleista kannattaa tsekata myös facelift malli (muistakseni vuodesta 2007) jossa muutama "pikkuseikka" korjattu ja koneiden tehot kasvoi ja kulutus laskii (voi kattoa tarkemmin vaikka Wikipediasta hakusanalla "E83"). Mutta niin tai näin, jos löydät ehjän yksilön saat huolettomat kilometrit ja hyvän mielen.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Itse ole ollut tyytyväinen omaan X3:een. On tosin kolmen litran bensalla.

Aiemmin oli uutena ostettu E46 ja se oli täysin viaton. Hyvistä kokemuksista johtuen pitäydyin merkissä. Ja tässä myös uutena ostetussa X3:ssa ei ole ollut kuin yksi määräaikaishuoltojen lisäksi tehty korjaus (tankissa kaasuuntuvan bensan takaisinsyöttö moottoriin) ja sitäkään toiminnallisuutta ei ole euro-malleissa. Huollot olen teettänyt Metroautossa ja nyttemmin Autokeskuksella (paikallinen valtuutettu huolto on vaihdellut) eikä määräaikaishuolto ihan posketon ole hinnaltaan ollut.

Nelivedossa ja muutenkaan mekaniikassa taikka elektroniikassa ei ole ollut mitään vikaa (pl. tuo yksi jo mainittu). Auto on 2006 mallia ja ajettu nyt n. 85 000 km. Täysin räminätön ja tukeva vaikka ajelisi mukulakivetyksellä. Samaten auto menee suoraan, ei vetele.

Bensakone ja automaatti yhdistettynä nelivetoon rokottaa kulutuksessa. Itselläni kaupunkipainotteinen ajo näyttää 12,7 litraa sadalla. Tämäkään ei ole pahimmasta päästä mutta kuitenkin. Tankkausväli on turhan tiheä, saisi olla isompi tankki tai pienempi kulutus. Diesel on tässä suhteessa parempi valinta.

Jousitus on tiukka, ehkä turhankin tiukka. Siitä joko tykkää tai sitten ei. Niin kuin tuossa olikin jo mainintaa, kannattaa käydä pomppuisella tiellä. Toisaalta kantaa kuorman hyvin eikä sitä oikeastaan huomaakaan edes kovemmassakaan vauhdissa.

Jos kärryä tai vaunua vetää niin hyvä peli siihen hommaan.

Hiukan normaalia korkeampi korkeus myös rauhoittaa menoa ja auttaa ennakoinnissa.

Omat kokemukset merkistä ovat olleet siis positiivisia, joten ostin vähän käytetyn BMW E91:n kakkosautoksi kun tuli sen vaihdon aika. Toistaiseksi siinäkään ei ole ollut mitään huomautettavaa.

Nämä vanhemman polven X3:t tulivat Magna Steys:n tehtailta ja niissä on käsittääkseni ollut keskivertoa parempi tilanne vikojen ja laatuongelmien suhteen.

Kaikilla ei varmaan ole ollut yhtä hyviä kokemuksia. Olisi hyvä kuulla toisenlaisiakin kokemuksia.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Kirjoitin tuonne toiseen ketjuun koeajo kokemuksia uudesta X3 3.0dA:sta, mutta sopii paremmin tähän ketjuun.

Kävin koeajamassa X3 30dA:n, olipas erittäin miellyttävä auto. Sportti jakkarat ja muutenkin erittäin hyvillä varusteilla mm. M-sport alusta. Tuossa autossa hyvin selvästi huomasi miten ajodynamiikka kytkimen asento vaikuttaa käytännön suorituskykyyn. Comfortilla leppoisaa ajoa, mutta jos haluaa että auto oikeasti liikkuu ripeästi, niin Sportilla sitä se kyllä tekee. Silloin se reagoi kaasuun erittäin hyvin ja nopeasti kuten tuon moottorin pitääkin, niin ajon aikana kuin lähdöissä. Lähdöt on niin ripeitä, että varsinkin juuri ensimmäisten metrien aikana auto suorastaan linkoaa itsensä eteenpäin. Mutta jos joku ajaa tietämättään pelkällä Comfortilla tai jopa Ecolla, niin saa moottorista kyllä täysin väärän kuvan, että onpas laiskat konit, ei kulje mihinkään. Kokeilin myös AutoStop-Starttia ja AutoHoldia yhtäaikaa valoissa, niin kylläpäs se erittäin nopeasti suoraan kaasulla lähtee liikkeelle, tuosta pidin.

X3 3.0d:n kanssa kun ei saa Business pakettia, niin hinta nousee jo aivan pakollisilla peruslisävarusteilla helposti sinne 80te tuntumaan. Ehkä syksyllä tuleva facelift tuo paremmat perusvarusteet, toivoa sopii. Muutoin hintaero 2.0d Business malliin on helposti 18te.
Munanjatke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Huhti 2014, 21:08

Ohan tää vähän vanha ketju, ei löytyny haulla tietoa :blush:

Mites näitten E83 panoraama katot, kannattaako suosiolla unohtaa, vai toimiiko ne niin kuin pitääkin ?
bemaridemari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2017, 03:16

Nostan tämän kejun uudelleen esille koska itselläni on kipinä X3 MY12 tai vähän uudempi. Toki käytettyä ostettaessa budjetilla on aina jokin katto ja minulla se on 30+ te. Saksasta saa veroineen tuohon hintaan siedettävästi ajetun menopelin. Toki kysymyksiä joihin en ole löytänyt vastauksia vilisee päässäni mutta palataan niihin myöhemmin.
- millaisia kokemuksia on saksan tuonneista kertynyt? Ovatko autot suht samanlaisia skandimallien kanssa?
- Ovatko uudemman mallin kulkineet parempia kuin ennen 2011 valmistetut?

Henk.koht olen sitä mieltä, että X5 on enempi äijä malli ja X3 on hieman neitimäinen mutta käytännössä X3 on kooltaan käyttökelpoisempi.

Etukäteen kiittäen asiallisista vastauksista.
Vastaa Viestiin