Koeajossa uusi X3

Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Täytyy kyllä myöntää että edellinen X3:sen sukupolvi oli aivan hirveä.Tämä F25 on totaalinen UP DATE ja hyvä sellainen.
snuuba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Maalis 2011, 21:19

Kävin peräkkäisinä päivinä koeajamassa Volvo XC60 D5 AWD Aut ja BMW X3 Xdrive 2.0D A. Omat fiilikset:

BMW :
+ parempi ohjaus (taisi olla servotronic)
+ tuntui ripeämmältä, vaihteisto ei mieti niin paljoa kuin Volvossa
+ tyylikkäämpi ohjaamo, info näyttö asiallinen (oli tosin vissiin navigaattorin mukana tuleva isompi versio)
+ huomattavasti paremmat penkit (nahka sport), ei liu ja tukee hyvin.
+ takapenkillä enemmän tilaa
+ todella tehokkaat penkinlämmittimet verrattuna Octaviaan, Volvossa ei tullut testattua, kun siinä on "webasto" vakiona.
- verrattuna Volvoon pikkasen enemmän meteliä, nykyiseen Octaviaan verrattuna oli kuitenkin hiljaista kuin kirkossa.
- Jäi enemmän luvatuista kulutuslukemista, keskikulutus 8,1 l/100km, Volvo meni saman lenkin 8,5 l/100km. BMW vaatinee lämpimmät kelit jotta start/stop alkaa puremaan kulutuslukemiin. Volvoa tosin ajettiin "webaston" avittamana lämpimällä koneella ja BMW:tä oli mukavampi "kengittää".
- aivan järkyttävä toimitusaika, menee loppuvuoteen, ellei vuodenvaihteen yli. Suomen kiintiö kuulemma 150 autoa, lisäautoissa kisataan mm Kiinaa vastaan, jonne halutaan 10000 autoa lisää...

Volvo:
+ isompi takakontti, oma "tieteellinen" mittausmenetelmä sisälsi koiran häkin, joka volvoon meni ilman näkösuojan poistamista, BMW:ssä näkösuoja piti poistaa. Myös iso golf kärrybagi meni mailoja poistamatta melkein poikittain, BMW:ssä jäi enemmän vinoon.
+ "webasto" kuuluu hintaan
+ parempi hyvitys vanhasta
+ hiljaisempi
- tunnoton ohjaus
- laiskemman oloinen, vaikka on enemmän tehoa ja vääntöä. Vaihteisto tuntuu "miettivän" ennen kuin alkaa tapahtua
- liukkaat nahkapenkit, pehmeämmät, ei niin tukevat, olivat tosin perusmallia. R-design paketissa on kuulemma kuppimaisemmat.
- Mittariston ilme vanhahtava, sekavissa näytöissä kirjaimet/numerot "palikoita". Ilman 7"? lisävaruste näyttöä, infonäyttö on surkuhupaisa pikkuikkuna kojelaudan päällä ja infonäytön paikalla 7" muovia.
- kojelaudan päällinen kovaa muovia, hyvä kandidaatti tulevaisuuden räminöille.
+ ois varmaan ihan ok auto, jos ei olis ajanut BMW:tä :)
Viimeksi muokannut snuuba, 02 Maalis 2011, 22:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Oikein hyvä vertailu :thuup:
Rakennusmetsuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
Auto: 116d A Business 2012

Moro
Kävin koeistumassa X3:n tänään Tampereella.
Ajoasento ei onneksi ollut niin matalan/makaavan henkilöautomainen kuin ennalta pelkäsin.
Nykyisessä Lantikassani olen vajaa kaksimetrisenä nimenomaan pitänyt hieman "bussimaisesta", ryhdikkäästä ajo-asennosta. Itseasiassa todella paljon.
No, oli miten oli, Bemari läpäisi ensimmäisen ja tärkeimmän : ajoasentotestin. Koeajolle ei tänään ollut aikaa, se tulee tuonnempana.

Huomasin, että BMW ei tarjoile (ei edes rahalla) dieselmalleihinsa pa-lämppäriä kuten monet muut merkit vakiona. Riittääkö 2.0 dieselin tuottama lämpö rehellisesti paukkupakkasillakin pitämään kabiinin miellyttävän kuumana ilman webaston tuottamaa apua?
En arvosta korkealle kuljettajamiljöötä, jossa jalat palelevat polvista alaspäin kun ulkona on 33 astetta pakkasta ja matkaa 500 km jäljellä.

Katsotaan nyt tuleeko pirkanmaalle yksi X-kuljettaja lisää, vai pysyttelenkö tutussa merkissä jatkossakin. Kylmien tyyppien perusteella lähtötason eväät bemarilla ovat joka tapauksessa selvästi paremmassa kuosissa kuin useimmilla muilla keskikokoluokan cittareilla joita olen kokeillut.
8-portaisen automaagin toiminta kihelmöi jo mielipuolessa, josko tuota ensi viikolla ehtisi kokeilla.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Rakennusmetsuri kirjoitti:Moro
Kävin koeistumassa X3:n tänään Tampereella.
Ajoasento ei onneksi ollut niin matalan/makaavan henkilöautomainen kuin ennalta pelkäsin.
Nykyisessä Lantikassani olen vajaa kaksimetrisenä nimenomaan pitänyt hieman "bussimaisesta", ryhdikkäästä ajo-asennosta. Itseasiassa todella paljon.
No, oli miten oli, Bemari läpäisi ensimmäisen ja tärkeimmän : ajoasentotestin. Koeajolle ei tänään ollut aikaa, se tulee tuonnempana.

Huomasin, että BMW ei tarjoile (ei edes rahalla) dieselmalleihinsa pa-lämppäriä kuten monet muut merkit vakiona. Riittääkö 2.0 dieselin tuottama lämpö rehellisesti paukkupakkasillakin pitämään kabiinin miellyttävän kuumana ilman webaston tuottamaa apua?
En arvosta korkealle kuljettajamiljöötä, jossa jalat palelevat polvista alaspäin kun ulkona on 33 astetta pakkasta ja matkaa 500 km jäljellä.

Katsotaan nyt tuleeko pirkanmaalle yksi X-kuljettaja lisää, vai pysyttelenkö tutussa merkissä jatkossakin. Kylmien tyyppien perusteella lähtötason eväät bemarilla ovat joka tapauksessa selvästi paremmassa kuosissa kuin useimmilla muilla keskikokoluokan cittareilla joita olen kokeillut.
8-portaisen automaagin toiminta kihelmöi jo mielipuolessa, josko tuota ensi viikolla ehtisi kokeilla.
Et todellakaan tule pettymään tuohon moottori+vaihteistoyhdistelmään sillä se on kertakaikkisen upea ja loistava paketti. Myös ajettavuus, ohjaus ja alustan toiminta on aivan eri luokkaa kuin monessa muussa cittarissa. Hankkisin todellakin itsekin jos olisi varaa!!!
Avatar
X-driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 25 Helmi 2011, 22:53
Auto: X3 (F25) 2.0dA '11

Rakennusmetsuri kirjoitti: Huomasin, että BMW ei tarjoile (ei edes rahalla) dieselmalleihinsa pa-lämppäriä kuten monet muut merkit vakiona. Riittääkö 2.0 dieselin tuottama lämpö rehellisesti paukkupakkasillakin pitämään kabiinin miellyttävän kuumana ilman webaston tuottamaa apua?
En arvosta korkealle kuljettajamiljöötä, jossa jalat palelevat polvista alaspäin kun ulkona on 33 astetta pakkasta ja matkaa 500 km jäljellä.
Lämpöä riittää BMW:n 2.0d moottoreista kabiinin puolelle hyvin. Lämppäristä alkaa tulemaan nopeasti lämpöä, kylläkin aluksi apuna on sähkövastus.
Nykyisessä X3:ssa (E83 '07) tammikuun -30C pakkaset eivät olleet ongelma. Lämpöä riitti hyvin ja automaatti ilmastoinnin automaattisäätö toimii loistavasti - ainoastaan silloin kun ulkolämpötila vaihtui todella nopeasti niin silloin piti laittaa hetkeksi käsisäätöisesti tuulilasille suhteessa enemmän puhallusta. Paukkupakkasilla olisi varmasti pystynyt lisäämään lämpöä, mutta ei ollut tarvetta. Itse en ole missään vaiheessa kaivannut webastoa.
Myös aiemmassa 320d Touring:issa ('03) lämpöä tuli kabiiniin vaikka olisi volkkarimiehille jakanut :thuup:

Joulukuussa kun koeajoin n. 200km lenkin X3/F25:llä, niin silloin oli myös -15...-20C pakkasta. Lämpö riitti tuolloin todella hyvin ja nyt on hyvä kun Business varusteluun kuuluu vakiona automaatti ilmastointi kahdella lämpötilavyöhykkeellä. Voi laittaa hanttimiehen jäähylle :tong:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ihmettelen muuten uudessa Moottori-lehdessä ollutta X3 testiä...Auto sai paljon kehuja ja suitstusta kuten muuallakin mutta 2.0dA kombinaatiolla oleva X3 haukuttiin kylmäksi ja hitaaksi läpiäjäksi. Kuitenkin samalla moottori&vaihteistoyhdistelmällä oleva BMW F11 farkku oli TM:n mielestä lämmin auto joka myös lämpeni suht sukkelaan.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Lieneekö kyseessä tämä testi josta yllä on mainittu?


BMW X3 xDrive 20d A Business

Hinta 54 914 € (kuvissa olevassa autossa lisävarusteita 25 000 €:n edestä)
Ajoneuvo- ja käyttövoimavero 87 + 562 €

EIKUN NIMET ALLE Kaikista BMW-maasturimalleista juuri tämä X3 2.0d on kaikkein houkuttelevin paketti tilaa ja ominaisuuksia kohtuulliseen hintaan - jopa verrattuna kilpailijoihin.

HYVÄÄ ajettavuus, mukavuus, pihi moottori ja vaihteisto, viimeistely
HUONOA matala takapenkki, hidas lämpeneminen

Tilat ja muunneltavuus X X X X
Varustelu X X X X
Ajo-ominaisuudet X X X X X
Ajomukavuus X X X X
Suorituskyky X X X X
Taloudellisuus X X X X X

BMW X3 – Kasvun paikka

Uusi BMW X3 ei ole pelkästään aiempaa tilavampi, se on myös aikuisempi ominaisuuksiltaan. Myynnin kasvuennusteen vuoksi sen valmistus on siirretty rapakon taakse.

Kuva

BMW on tehnyt maastureita vasta vuosikymmenen. Silti ne ovat ehtineet muodostua käsitteeksi merkille ominaisen dynaamisen ajettavuuden takia. Juuri paremmin eivät baijerilaiset olisi voineet maasturiboomia ennakoida. Amerikkalaiset ja japanilaiset olivat hallinneet maasturimarkkinoita Roverin tehdessä pioneerityötä Rangellaan, mutta hitti ensisijaisesti katu- ja maantiekäyttöön suunnitellusta kaupunkimaasturista muodostui juuri kun BMW X5 esiteltiin Mersu ML:n kannoilla.

Kuva

Viime aikaisten talous- ja ympäristöhuolien puristuksessa myös pienempien X3- ja X1-maasturien ajoitus on osoittautunut yhtä osuvaksi. Nyt amerikkalaisetkin ovat kiinnostuneet kompaktimmista maastureista, joita siellä SUV:eiksi kutsutaan. Niinpä nyt X3:n uusiutuessa sen valmistus siirretään Itävallan Grazista Spartanburgiin Etelä-Carolinaan, jossa myös X5 ja X6 valmistetaan. Valmistuskustannukset ovat tukiaisten ja halvemman työvoiman ansiosta alhaisemmat, joten tuontitulleista huolimatta myös Euroopassa myytävät autot tulevat Jenkeistä.

Kuva

Tilaa myös matkustajille

Uusi BMW X3 on kasvanut sekä pituutta että leveyttä. Se olikin jo jäämässä kooltaan uuden pienokaisen X1:n jalkoihin. Nyt kokoero on selkeämpi ja vain kuuden tonnin hintaero samalla moottorilla saa X1:n vaikuttamaan kalliilta. Selvä vaaksanmittainen kokoero on säilynyt myös vuosien varrella kasvaneeseen isoveli X5:een. Nyt X3 on kooltaan jo kutakuinkin ensimmäisen sukupolven X5:n kokoinen. Hintaeroa on kymppitonni bensakuutosilla varustetuilla versioilla. Veljeksistä keskimmäiseen X3:een ei ole lainkaan vaikea ihastua, jos X1 näyttää liian hentoiselta ja X5 taas epäekologisen isolta ja kömpelöltä.

Kuva
Takapenkin istuinosa on liian matalalla, sillä polvet jäävät koukkuun. Pääntila riittäisi, vaikka istuin olisi korkeammallakin. Myös muotoilu voisi olla muhkeampaa.

Uuden X3:n lisäsentit ovat tulleet juuri oikeisiin paikkoihin. Etupenkkiläisten tilat olivat kunnossa jo ennestään. Nyt takapenkillekin on saatu ratkaisevat lisäsentit. Jalkatilat ovat runsaat ja leveys riittää kolmelle, mutta keskipaikalla muhkea keskitunneli ja penkin muotoilu heikentävät viihtyvyyttä. Pääntila riittää lasikattoisessakin versiossa, joten takapenkki joutaisi olla jonkun sentin korkeammalla mahdollistaen paremman istuma-asennon. Silloin takapenkki jäisi kyllä kaadettuna kontin pohjaa korkeammalle, mutta siihen taas löytyisi apu vaikkapa Honda Civicin tapaan niiaavasta takapenkistä. Tavaratila on riittävän kokoinen, selkeän muotoinen ja hyvin varustettu lokeroineen, kiinnittimineen ja virtapistorasioineen.

Kuva
BMW:n vaihteenvalitsin on käteenkäyvän muotoinen ja helppotoiminen. Sen vieressä DDC alustansäätökytkin.

Pihi ja ruudikas moottori

BMW X3:n moottorivalikoimaan kuuluu aluksi vain kaksi vaihtoehtoa, 2,0-litrainen diesel (184 hv) ja ahdettu 3,0-litrainen bensarivikuutonen (306 hv). Jatkossa näiden väliin on luvassa vielä ainakin kaksi kolmilitraista rivikuutosta, molemmat saman tehoisiakin (258 hv), mutta toinen diesel- ja toinen bensakäyttöinen. Nyt ajossa ollut paletin ainoa nelisylinterinen 2.0 diesel muodostunee suosituimmaksi jo hintansa puolesta. Eikä sen tarvitse hävetä muutenkaan, tuoreimmasta versiosta on kutiteltu enemmän tehoa ja vääntöä, suoritusarvot ovat hitusen parantuneet vanhaan X3:een verrattuna. Parasta on kuitenkin kulutuslukeman putoaminen litralla. Vaikka normikulutukseen (5,6 l/100km) oli ainakin talvikelillä mahdoton päästä siivollakaan ajotavalla, eivät seiskallakaan alkavat lukemat kuulosta ylettömiltä maasturille, joka kiihtyy sataseen alle yhdeksässä sekunnissa.

Kuva

Pihiyden kääntöpuolena on tietysti vähäinen hukkalämpö ja matkustamon hidas lämpiäminen. Alhaisia kulutuksia tavoitellessa pintakaasulla tyhjäkäynnin tuntumassa X3:n moottori ei lämpene normaalilämpöönsä laisinkaan kovilla pakkasilla. Lämpö saavutetaan vasta moottoritienopeuksilla tai moottoria muuten isommilla kierroksilla rasittamalla.

Miksi ihmeessä X3:ssa ei ole jäähdytystarpeen mukaisesti säätyvää jäähdyttimen säleikköä niin kuin henkilömalleissa? Perinteinen pahvi on aina hyvä Suomen talvessa, mutta sopii huonosti BMW-tyyliin.

Kuva
Kaksilitrainen nelosdiesel kuulostaa alamittaiselta maasturiin, mutta yllättää suorituskyvyllä ja taloudellisuudella.

Miellyttävä ajettavuus

Kaikkein parasta uudessa X3:ssa on mukavuuden kohentuminen. Jo ennestään se oli yksi maukkaimmista ajo-ominaisuuksiltaan, mutta kovin epämukava jousitukseltaan. Nyt alustaa on pehmennetty, mutta huolimatta valmistusmaan vaihtumisesta Pohjois-Amerikkaan X3 ei suinkaan ole muuttunut kallistelevaksi jenkkilullaksi. Jousitus on edelleen jämäkkä ja tunnokas, mutta selviää niin isoista tärskyistä kuin nimismiehenkiharastakin aiempaa sivistyneemmin. X3 kulkee vakaasti suoralla tiellä, mutta taittuu silti mutkiin innokkaasti. Jarrut ovat tehokkaat ja tunnokkaat.

Kuva

Huonompaan suuntaan on menty ainoastaan vaihtamalla ohjaustehostin hydraulisesta sähköiseen polttoaineen säästön nimissä. No, edelleen ohjaus on yksi tarkimmista varsinkin maasturiluokassa, mutta vanhan mallin tunnokkuudesta on hitunen hävinnyt.

Vaikka xDrive -jatkuva neliveto on edelleen peräpainotteinen 40:60, X3:n perä ei kuitenkaan irtoa yhtä helposti kuin aiemmissa Bemarin nelivetomalleissa on tottunut leikitellessä ajonvakautus irtikytkettynä. Toki painoakin on reilummin suhteessa tehoon, mutta luultavimmin pääsyynä on koeajoautossa ollut Performance Control, aktiivinen takatasauspyörästö, joka lisää vetoa ulkokaarteen puoleiseen takapyörään.

Kuva
X3:n takapenkki kaatuu kolmessa osassa 40:20:40 tarpeen mukaan. Penkki laskeutuu samaan tasoon tavaratilan lattian kanssa.

Varustelun vaikeutta

BMW X3:n pelkkä Business-vakiovarustus riittää mainiosti useimpiin tarpeisiin, mutta koeajoauton runsas lisävarustelu piti ajatuksia vireillä. Ainakin Comfort-paketti (2353 €) parkkitutkineen ja Xenon-valoineen voidaan katsoa vielä tarpeelliseksi tämän hintaluokan autossa.

8-vaihteinen automaattivaihteisto (3044 €) toimii hienosti, suoritusarvot ja kulutus pysyvät samoina kuin 6-lovisella manuaalilla. Vaihteiden määrä kuulostaa ylenpalttiselta, mutta onpahan joka tilanteessa moottori optimikierroksilla. Vaihtojen tiheys ei pääse ärsyttämään, sen verran hienostuneesti automaatti vaihtaa. Nyt moottorin sammutusautomatiikka on myös automaattivaihteisessa mallissa, kokeiluajankohdan kylmyyden vuoksi sen toiminta jäi kokematta.

Kuva
X3:n ohjaajan paikalle on muidenkin kuin bemaristien helppo kotiutua. Ergonomia on kohdallaan, eikä käsikirjaa tarvitse selata edes iDrive-monitoiminäytön käyttämiseksi.

Muut lisävarusteet kaipaavat sitten erikoisempia tarpeita tai löysää rahaa lompakossa. Drive Dynamic Control (1458 €) pitää sisällään säätyvän iskunvaimennuksen ja ohjaustehostuksen, niiden lisäksi se muuttaa kaasun ja vaihteiston reagointia.

Itselleni perusasetukset sopivat parhaiten ja ratapäiville lähden toivottavasti aivan jollain muulla autolla. Lasikatto (2008 €) ja nahkaverhoilu (2391 €) muuttavat sisäilmeen, mutta ovat kylmempiä talvella. Monitoiminäytön yhteyteen saataviin multimedialaitteisiin saa kulutettua vielä enemmän, mutta niistä voi olla enemmän iloa iltapäiväruuhkassa.

Jokainen löytänee omat varusteensa pitkästä listasta ja joka tapauksessa kaikkia ilahduttaa auton hinnan putoaminen tonnilla, vaikka ominaisuudet ovat parantuneet kautta linjan. Valmistuksen siirtämisellä halpatuotantomaahan tuskin on niin paljon osuutta kuin päästöjen ja sitä kautta autoveron osuuden pienenemisellä.

Kuva
BMW:lle tyypillinen mittaristo on selkeä. Lisäksi pelkistetty tyyli sopii imagoon.

Lähde: http://plaza.fi/moottori/koeajot/bmw-x3-kasvun-paikka" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin