F25 X3 35i metallinen ääni takaäänenvaimentimessa?

Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Tuollaisen ihmeellisen äänen huomasin X3:n takaäänenvaimentimessa, kun koneen käynnistää tai sammuttaa kuumana. Kuulostaa vähän siltä kuin joku metallinen läppä liikkuisi siellä tai olisi huonosti kiinni. Sama ääni kuuluu myös kun auton käynnistää moottorin ollessa kylmä, mutta ääni on selkeästi hiljaisempi. Ääni oli todella helposti huomattavissa, kun autolla oli ajettu kovia ylämäkinousuja vuoristossa ja sen jälkeen sammutti koneen. Ääni ei ole pitkäaikainen vaan kestää noin puoli sekuntia. Auto toimii kaikin puolin moitteetta eikä siis mitään ongelmia varsinaisesti ole.

Sellaista metallista kilkatusta olen kuullut useistakin 35i-mallin autoista hetki käynnistyksen jälkeen. En tiedä liittyisikö jotenkin tähän? Osaako kukaan sanoa mistä voisi olla kysymys?
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Se on se vasemman putken alipaineläppä, joka on vähän paskasti suunniteltu, akseli väljistyy tosi äkkiä ja itsellä kans kilisee. Tosin vain kylmänä. Tuossa videossa mallia omasta, kuuntele onko sama: http://youtu.be/vj-19vG662Q.

Ite vähän sain sitä hiljasemmaksi virittämällä klemmarin ulostulevaan akseliin jolloin ei pääse niin paljon heilumaan. Heiluu pari milliä poikittain tuo akseli :) korjauskin hankalaa kun hitsattu kiinni...onneksi räminä ei ole vakavaa, ärsyttävää vain. Läppä siis on ilmeisesti kylmänä hetken auki ja muuten aukeaa tietyillä vaihteilla, tietyillä kierroksilla ja tietyllä kaasun asennolla.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Kiitos avusta! Vähän samalta tuo kuulostaa, mutta omassani ei todellakaan ääni kestä noin pitkään kuin tuossa sinun videolla. Lisäksi mulla ei ole ulostulot kuin toisella (kuskin) puolella. En tiedä onko tuossa sitten mitään läppiä kun on vain toispuoleinen ulostulo...? Tuo sinun selityksesi kyllä kuulostaa muuten loogiselta ja pitääkin kysyä huollosta kun seuraavan kerran sinne vien.
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ai niin, muistelin että kaikissa x35i:ssä oli ulostulot eripuolilla ja sulla on vielä N55-kone. Pitääpä tsekata onko sinun autossa silti joku läppä siellä.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Kyllähän siellä se venttiili on, eli exhaust flap. Toisessa ulostulossa tuo pieni mötikkä. Sen voi helposti itse kokeilla auton alta kiliseekö, esim. käynnistäessä kaveri pitää kädellä kiinni ja tsekkaa häviääkö kilinä.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F25/U ... stem_rear/
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

No niinpä näyttää olevan. Tuo onkin todella havainnollinen kuva. Kiitos taas.

Pitääkin kokeilla tuota kiinni pitämistä käynnistyksen yhteydessä. On kyllä kumma miksi tuollainen kilinäkello on tuonne pitänyt laittaa...
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Bmwfans tai realoem on bemaristin paras kaveri :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Huollossa katsoivat myös tätä ”ongelmaa” ja kuulemma putkisto toimii kuten pitääkin. Siellä tosiaan on sellainen läppä lähellä takaäänenvaimenninta, joka pitää ääntä käynnistyksen ja sammutuksen aikana. Tämä on siis normaalia ja ongelmaksi se muodostuu vasta siinä vaiheessa, jos ääni ei poistu koneen ollessa käynnissä pidempään. Huonosti suunniteltu osa siis kyseessä.
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Se on kyllä nopeaan kuluva osa. Eivät varmaan suostu korjaamaan, koska vaatii koko pöntön vaihdon koska hitsattu jumiin. Siis ominaisuus :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
pokkus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Kesä 2014, 05:29
Auto: 2011 Ford Mustang GT & 2013 BMW X3 35i xDrive
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Hiace kirjoitti:Se on kyllä nopeaan kuluva osa. Eivät varmaan suostu korjaamaan, koska vaatii koko pöntön vaihdon koska hitsattu jumiin. Siis ominaisuus :)
Olen kuullut tuollaisen samanlaisen äänen kuin omassani myös useammassa aivan uudessa 35i-koneisessa autossa. Siis liikkeen pihassa seisova uusi auto pitää samanlaista ääntä. No saa nähdä paheneeko tuosta vielä, mutta onhan tässä vielä 1,5 vuotta aikaa tuo korjata takuun piikkiin, jos jotain ilmenee. Täällä nimittäin kyllä aivan varmasti korjaavat asian kuntoon, jos ongelma tuosta vielä pahenee.
Autotallini: 2013 BMW X3 35i xDrive M-sport
Autojeni kulutuksen seurantaa: Fuelly
Vastaa Viestiin