Professional navigaattori tuo laajennetun mittariston ja sen mukana opastusnuolet ja "risteysanimaatiota" mittaristoon, ettei tarvitse kääntää päätä. Se myös tarjoaa kaksi näyttöä, jolloin toinen opastaa selkeämmin liittymissä. Mikäli navia käyttää yhdellä ruudulla, saa isomman näytön. Prof navi tarjoaa myös levytilaa, jos haluaa vaikka kopioida vanhoja CD-levyjä suoraan autoon. Siitä voi olla iloa, jos spotify pätkii. Isommasta ruudusta on myös jonkin verran iloa idriven käytössä.mremonen kirjoitti:Hmmm.... joo. Vähän ristikkäisiä neuvoja, kuten aina kun netissä kysyy Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta.
Nahkapenkit ei ole mulle optio, en vain pidä niistä. Nahka-alcantara on mun valinta. Mitä extraa siinä pro-navissa tulee verrattuna siihen business-versioon? Miten tuossa navissa päivittyvät kartat? Joutuuko aina hakemaan marmorilta, vai onko joku fiksumpi tapa?
Kävin taas koeistumassa tuota X4:sta ja kyllä ne takatilat vaan tuntuu aika pieneltä, lähinnä johtuen tuosta lasketusta takapenkistä, jolloin jalat jäävät aika koukkuun. X3 sen sijaan tuntui selvästi tilavammalta. Ja olisihan se jonkin verran edullisempikin, vaikkei niin räyhäkkään näköinen.
Noista mallivuosien ja -sarjojen vaihtumisista en jaksa olla kauhean huolissani. Sen vaihtamisen joutuu sitten miettimään joka kerta erikseen, kun aika koittaa. Välirahaan vaikuttaa niin monta tekijää, ettei sitä voi etukäteen optimoida mitenkään. Jos noita asioita miettii, kannattaa ajaa se 20-vuotta, paalata auto ja ostaa sitten kokonaan uusi.
Toinen vaihtoehto on sitten pysyä rinkulassa. Riippuu pitkälti siitä, miten dinerot jakautuvat merkkien välillä. Bimmerissä on kyllä modernimpi ote (vs. Q5/SQ5).
MUTTA: Kallis Prof navi ei vieläkään sisällä ilmaisia päivityksiä (Audiin tämän palvelun voi jo tilata). Vaikka ostat nyt uuden auton, luultavasti et saa naviin esim. uutta Kotkan motaria, koska päivitys ei tarkoita absoluuttista tuoreutta. Ainoastaan 2-sarjan cabriossa on toistaiseksi mahdollisuus sisäänrakennetun sim-kortin avulla maksuttomiin päivityksiin. Sekään ei todennäköisesti toimi Suomessa vielä vähään aikaan. Oma veikkaukseni on, että netin kautta tapahtuva päivitys toimii Suomessakin vielä tänä vuonna. Joillakin kilpailijoilla (Audi, Passat, Seat) vastaava palvelu on jo lanseerattu. Eli jos tilaat kalliin vanhan sukupolven navin, vaadi kahden vuoden ilmaiset päivitykset sillä argumentilla, että kohta ne ovat kaikille ilmaisia connected driven yhteydessä. Kannattaa googlata vähän aiheesta.
Samaa mieltä vakionahkapenkeistä. Kangas-alcantara on huomattavasti mukavampi ja käytännöllisempi Suomen ilmastossa. Ei tarvitse aina laittaa penkinlämmitintä päälle. Sporttipenkit täysin välttämättömät, jos on alle 120kg. On aika kummallista, ettei X4 tarjoa niitä vakiona. Isoja kuskeja sporttipenkkien sivutuet voivat ahdistaa kyljistä. Seat Leonissa esimerkiksi on paremmat vakiopenkit kuin X4:ssa.
En ole ajanut X4:ää, mutta X3 on sangen mukava, vaikka korkea painopiste tuntuukin kaarteissa. X3:n takapenkki on todella huono, vaikka siinä onkin tilaa. Se on levymäinen ja epämukava. Itse kyllä koeajaisin Macanin. Se ei ole liian ökyn näköinen ainakaan valkoisena. Tehtaan olisi pitänyt luoda X4:ään enemmän omaa ilmettä sisälle, nyt se on identtinen X3:n kanssa. Väkisin tässä BMW:n malliston paisuttamisessa tulee mieleen, että se on talousjohtajien tiukassa kontrollissa. Samasta syystä en lämpene 4Gran Coupesta, liian samanlainen F30:n kanssa suhteessa hintaeroon.