X3 LCI kokemuksia

jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Olen nyt ajanut uudella X3 LCI mallilla reilu pari kuukautta ja keräsin tuohon alle muutamia huomioita. Vanha auto oli niinikään X3/F25 eli pre-LCI malli. X3 LCI malli on myös 2.0 diesel mutta uudella B47 koneella ja "vakio" 8 vaihteisella automaatilla:
- ensimmäinen ja päällimmäinen huomio on että, LCI malli on selkeästi hiljaisempi kuin vanha. Uusi B47 moottori on "sivistyneempi" ja poissa on vanhemman N47 koneen karkeahko käyntiääni etenkin pienillä kierroksilla
- pientä tehon ja väännön lisäystä B47 moottorin myötä en ole vielä oikein pystynyt todentamaan ja ainakin näin alussa talvikeleillä myös kulutus pysyttelee samoissa lukemissa kuin vanhalla X3:lla
- B47 moottoriin ei ole (toistaiseksi) saatavilla säteilylämmitintä joten sähkölämmittäjän on asennettava letkulämmitin. Tämä taitaakin olla pelkästään hyvä juttu, koska letkulämmitin on tehokkaampi (mutta kylläkin kalliimpi)
- automaatti ja xDrive pelaa hienosti ja huomaamattomasti mutta näin oli jo vanhassakin autossa
- ohjaus on ehkä hiukan kevyempi kuin vanhassa, ei kuitenkaan suurta eroa
- korin äänieristys on myös parantunut ja ajoviiman suhinat ovat myös pienemmät
- äänieristyksen parantumisen piikkiin mennee myös se, että töyssyjen tai kuoppien ylitys on äänettömämpää
- auton yleisilme on hiukan kohentunut (keula uusine valoineen) sekä sisustuksessa on enemmän "kiiltoa"
- LCI:n nappuloiden sijoittelun pienet uudistukset tuntuvat järkeviltä (esim. takaluukun avaus nappi)
- uudistunut iDrive on selkeästi monipuolisempi ja nopeampi kuin vanha ja myös näyttöjen yleisilme on nykyaikaisempi ja kivaa on myös se, että käyttöliittymän saa nyt toimimaan myös suomeksi

Latasin autoon koko joukon ominaisuuksia, joita en aikanaan saanut ekaan X3:eeni:
- ProNavi on nyt paljon käyttökelpoisempi, mm. iDrive käyttömokkula, jonka kosketuspintaan voi kätevästi kirjoittaa
- Media ominaisuudet ovat selkeästi laajemmat kuin aikaisemmin, mutta muutama pikku juttu vaivaa edelleen: esim. Spotify:n albumikuvat eivät ainakaan minun konfiguraatiolla tule näkyviin
- iDriven tilanäyttöjä on lisätty ja esim. tehon ja väännön saa nyt näkyviin ilman erikoisia temppuja
- HeadUp näyttö nopeusrajoitusnäytöllä on yksi parhaista uusista ominaisuuksista omalta kohdaltani
- Odottamattoman kätevä on myös adaptiivinen vakionopeussäätö. Kun sen yhdistää kaukovaloautomatiikkaan, tulee matka-ajosta suorastaan leppoista.
- Kaistallapysymisvahti ja kuolleen kulman varoittimet toimivat ihan Ok, mutta suurta dramatiikka eivät ole vielä tarjonneet. En myöskään vielä ole (uskaltanut) käyttää pysäköintiavustinta.
- Mukautuvat LED päävalot ovat toimineet mainiosti, jopa niin että moottoritieosuuksilla tulee joskus liikaakin seurattua valojen "leikkiä" liikennevirrassa
- LED valojen myötä myös etuvilkut ovat reilun kokoisen LEDit, jotka näkyvät ympäristöön paremmin kuin hyvin
- takavalot ovat samat kuin edellisessä X3:ssa ja kaipaisivat minusta vähän enemmän LEDejä
- Peilit ovat selkeästi pienemmät kuin aikaisemmin ja niitä suuria peilejä joskus kaipaa (mutta ei niiden tuulen suhinoita)
- Comfort Accessin myötä takaluukun avausmahdollisuus "potkaisemalla" on näillä kurakeleillä osoitautunut hyödylliseksi
mttm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 18:38

Onkos tästä mallista enemmän kokemuksia, olis kiinnostavaa tietää miten LCI malli on kestänyt? Miten tuo B47 kone on toiminut ja tietenkin jakopää. Vastauksista kiitollinen, harkinnassa nimittäin tämä malli.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

mttm kirjoitti: 27 Tammi 2019, 23:30 Onkos tästä mallista enemmän kokemuksia, olis kiinnostavaa tietää miten LCI malli on kestänyt? Miten tuo B47 kone on toiminut ja tietenkin jakopää. Vastauksista kiitollinen, harkinnassa nimittäin tämä malli.

Aikanaan aloitin tämän threadin ja nytpä on sopiva aika palata asiaan:
Ajoin vuonna 2014 hankitulla X3/F25 LCI yli 3 vuotta ja 80 tkm eikä suurempia vikoja tuolle taipaleella osunut. Muutama korjauskutsu aktivoitui tuona aikana: EGR venttiilin liittyvä vaihto sekä takapenkin ISO-fix kiinnikkeiden vahvistaminen, mutta nämä hoituivat vakiohuoltojen yhteydessä. Ainut "ennalta arvaamaton" vika oli sähköisen takaluukun teleskooppi nostimien vikaantuminen ja vaihto auton 3. käyttövuotena (tämäkin meni huolenpitosopimuksen piikkiin). Koko reilu 3 vuoden ja 80 tkm:n keskikulutus oli 7,09 litraa /100 km. Kaikkiaan auto pelasi niin kuin pitikin ja mitään suurempia murheita tai ongelmia ei tosiaan esiintynyt.

Niin kuin tuossa yllä kirjoitettiin, tässä X3 mallisarjassa oli ensimmäisten joukossa 2 -litrainen B47 diesel moottori, joka toimi ainakin mun tapauksessa moitteetta. Tämän foorumin F10/F11 malleista käydyissä keskusteluissa on niinikään referoitu B47 moottoria mm. jakopään kestävyyden osalta eikä mitään mainittavampaa ole tullut ilmeisesti esille.

Aikanaan vaihdoin X3 F25-LCI tähän nykyiseen X3 G30 mallisarjaan, jossa niinikään käytetään B47 dieseliä.
Avatar
rbem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 14:30
Auto: BMW 530 D XDRIVE G 31

Mulla oli x3 2.0 d vm. 2011.Uutena meni koko raidetanko uusiksi.Umpiot täysin huurteessa(made in Mexico) vaihdettiin takuuseen.Ohjaus lakkasi pelaamasta ,Can-väyläjohto poikki.40k turbo hajosi.Ajoin autolla 60 tuhatta ja vaihtoon.Maahantuoja hoiti kaikki hienosti,kiitos siitä.
EX:E30,E36,E34,E39,R1100RT,K1200S,F650GS,F800GS,BMW 75/5,E60,E70,F25,F11,F34,R 1200 GSA.
520 D XDRIVE G 30 R 1250 GS
mttm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 18:38

JPK:lle kiitokset kommenteista, kovin vähän on näköjään mielipiteitä muilla. Noh pitää vielä odotella.
Niin ja tämä thread oli tosiaan vm. 2014 ja uudemmille malleille.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

mttm kirjoitti: 30 Tammi 2019, 16:57 JPK:lle kiitokset kommenteista, kovin vähän on näköjään mielipiteitä muilla. Noh pitää vielä odotella.
Niin ja tämä thread oli tosiaan vm. 2014 ja uudemmille malleille.
Perheessä ollut nyt viitisen vuotta F25 20xd vm 2014 uudesta asti. Matkaa taittunut 125tkm. Vikoina matkan varrella pari sammunutta takavaloa. Niistä on selvitty piirilevyn vaihdolla. Tällä hetkellä ratti taas kylmänä , pitänee toimittaa pajalle. Siinäpä ne ongelmat olleet. Kovemmilla pakkasilla lisäksi akkuherja matalasta jännitteestä , mutta tuo ei ole vaikuttanut mihinkään. Toteutunut kulutus n 6,5l/100km.

Auto on ollut mukava matkakumppani , kiitettävän hiljainen 17 tuuman renkailla. Luultavasti vuoden sisään vaihtuu johonkin hyvin varusteltuun vähemmän ajetettuun 2016-2017 F25. Saksassa aika hyvä tarjonta vähän ajetuista ja tappiin varuistelluista yksilöistä. Suomessa on tarjolla pelkkää karvalakkia. Diesel sopii hyvin voimanlähteeksi , kun ei ole adblue systeemiä riesana. Uusi malli on pois laskuista , koska ei ole valonpesijöitä , eikä kunnollista voimanlähdettä ( hybridi tai diesel ilman ureaa )
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

melperri kirjoitti: 31 Tammi 2019, 19:27
mttm kirjoitti: 30 Tammi 2019, 16:57 JPK:lle kiitokset kommenteista, kovin vähän on näköjään mielipiteitä muilla. Noh pitää vielä odotella.
Niin ja tämä thread oli tosiaan vm. 2014 ja uudemmille malleille.
Perheessä ollut nyt viitisen vuotta F25 20xd vm 2014 uudesta asti. Matkaa taittunut 125tkm. Vikoina matkan varrella pari sammunutta takavaloa. Niistä on selvitty piirilevyn vaihdolla. Tällä hetkellä ratti taas kylmänä , pitänee toimittaa pajalle. Siinäpä ne ongelmat olleet. Kovemmilla pakkasilla lisäksi akkuherja matalasta jännitteestä , mutta tuo ei ole vaikuttanut mihinkään. Toteutunut kulutus n 6,5l/100km.

Auto on ollut mukava matkakumppani , kiitettävän hiljainen 17 tuuman renkailla. Luultavasti vuoden sisään vaihtuu johonkin hyvin varusteltuun vähemmän ajetettuun 2016-2017 F25. Saksassa aika hyvä tarjonta vähän ajetuista ja tappiin varuistelluista yksilöistä. Suomessa on tarjolla pelkkää karvalakkia. Diesel sopii hyvin voimanlähteeksi , kun ei ole adblue systeemiä riesana. Uusi malli on pois laskuista , koska ei ole valonpesijöitä , eikä kunnollista voimanlähdettä ( hybridi tai diesel ilman ureaa )
X3 30e xDrive hybridiä aletaan myydä viimeistään huhti-toukokuun tienoilla, toimitukset alkaa elo-syyskuussa
mttm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 18:38

Jees, kiitoksia kommenteista. Melperrin adblue kommentti, niin eikös tässä versiossa F25 LCI ole muka adblue mukana? Sori en tunne tota paremmin, joskus olen vaan huomannut tuttavani 530da GT:ssä vikailmoituksia adbluesta.

Itse olen monen 5sarjalaisen jälkeen siirtymässä maasturiin, ja tuo X3 on kokonsa puolesta nyt tämän hetken tilanteeseen paras. Mietityttää vielä vaan että otanko 3l koneella hieman vanhempana ja enemmän ajettuna vai tätä LCI mallia 2l koneella vähemmän ajettuna.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Käsittääkseni F25 ei ole adblue , mutta täytyy tietenkin ehdottomasti varmistaa asia , kun sopiva yksilö löytyy , koska urea on kyllä hankinnan este itselleni. Tuo 20D on mielestäni jo mukavan ripeä voimanlähde , joten itse meinaan ottaa seuraavankin tällä koneella.
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

mttm kirjoitti: 01 Helmi 2019, 15:30 Jees, kiitoksia kommenteista. Melperrin adblue kommentti, niin eikös tässä versiossa F25 LCI ole muka adblue mukana? Sori en tunne tota paremmin, joskus olen vaan huomannut tuttavani 530da GT:ssä vikailmoituksia adbluesta.
On totta, että Suomessa F25 LCI 20d:ssä ei ole adblue systeemejä vaikka saman ikäisissä 5-sarjalaisissa sitä käytettiin ainakin joissain malleissa. Tässä uudessa X3 G01:ssahan adblue tankki on, enkä ole sen suhteen toimintaa kokenut kovin kummalliseksi tai vaivalloiseksi. Melperillä on asiasta arvatenkin toisenlaista kokemusta?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

jpk kirjoitti: 01 Helmi 2019, 17:54
mttm kirjoitti: 01 Helmi 2019, 15:30 Jees, kiitoksia kommenteista. Melperrin adblue kommentti, niin eikös tässä versiossa F25 LCI ole muka adblue mukana? Sori en tunne tota paremmin, joskus olen vaan huomannut tuttavani 530da GT:ssä vikailmoituksia adbluesta.
On totta, että Suomessa F25 LCI 20d:ssä ei ole adblue systeemejä vaikka saman ikäisissä 5-sarjalaisissa sitä käytettiin ainakin joissain malleissa. Tässä uudessa X3 G01:ssahan adblue tankki on, enkä ole sen suhteen toimintaa kokenut kovin kummalliseksi tai vaivalloiseksi. Melperillä on asiasta arvatenkin toisenlaista kokemusta?
Omia kokemuksia adbluesta ei ole , eikä tule. En karsasta ureaa aineen tankkaustarpeen takia , vaan siksi , että en halua autooni mitään ylimääräistä potentilaalista vikaantumiskohdetta. Ei paljon huvita vanhemmiten ravata pajalla korjauttamassa systeemiä , jota ilman auto toimii vallan mainiosti. Lisäksi autoilu on Suomessa niin tappiin verotettua , että en periaatteellisista syistä maksa vapaaehtoisesti yhtään senttiä mistään litkusta , joka ei auton moottorissa muutu liike energiaksi , vaan päinvastoin ilmeisesti lisää polttoaineenkin kulutusta.

Varusteet on sitten eri asia. Nekin lisäävät vikaantumisherkkyyttä , mutta itselle mieluisilla ja tarpeellisilla varusteilla on tärkeä käyttöarvo.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

[/quote]
Tässä uudessa X3 G01:ssahan adblue tankki on, enkä ole sen suhteen toimintaa kokenut kovin kummalliseksi tai vaivalloiseksi.
[/quote]


Tässä lainaus G30 ketjusta vaivalloiseksi muuttuneesta adblue systeemistä :


"Moottorin vikavalo kävi loimottamaan keltaisena. Ensimmäinen diagnoosi tuli, kiitos pidennettyjen ilta-aukioloaikojen, jos samana iltana. Adblue-systeemin johtosarja hapettunut -> vaihdetaan uuteen. Johtosarjoja on kuulemma läjäpäin omassa varastossa, tästä voi jokainen tehdä omat johtopäätökset. Viikon päästä tuon johtosarjan vaihtoon ja tarkemman tutkimuksen perusteella scr-systeemi menee isompaan remonttiin. On kuulemma jotenkin vioittunut koko paska -> vaihtoon kaikenlaista rompetta."
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Joo, luin myös tuon kirjoituksen G30 ryhmästä. Aika ikävä tapaus, onneksi meni kuitenkin takuun piikkiin. Toivottavasti oli yksittäistapaus, mene ja tiedä. Oma autoni, mukaan lukien nuo Adblue jutut, on edelleen toiminut niin kuin pitääkin. Vaikka adblue tietysti tuo mukanaan oman lisänsä auton mutkikkuuteen, niin ei se silti nykyautossa taida olla mikään akilleen kantapää. Kaikkiaan G30 ryhmän kirjoitukset tuovat esiin ehkä turhan monta tarinaa nykyisen G30 sarjan vaikeuksista.

Pidemmän päälle adbluen kanssa joutunee kuitenkin tekemiseen tavalla tai toisella, jos aikoo suht. tuoreella dieselillä ajella.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Pidemmän päälle adbluen kanssa joutunee kuitenkin tekemiseen tavalla tai toisella, jos aikoo suht. tuoreella dieselillä ajella."

Valitettavasti näin , alkaa olla viimeiset hetket hankkia vähän ajettu diesel ilman ureaa. Siksipä juuri tähyillään F25 suuntaan. Kerran vielä , ja sitten ei enää koskaan dieseliä.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tässä lisää otteita reaalielämästä ikääntyvän adbluesysteemin kanssa lainattuna toiselta merkkifoorumilta. Ei paljon kiinnosta ryhtyä käytettyihin ureadieseleleihin , kun korjaamolla ramppaaminen ja seteleiden polttelu ei kuulu ihan ykkösharrastuksiin :

"Toisenlainen kokemus siitä kun adblue merkkivalo ei kuittaantunut. Ajoitus tietenkin hiihtolomaa ja +2000 km lapin reissua edeltävänä päivänä (range 1700 km ilmoitus). Yleensä olen hoitanut itse ao. Sharanin kusitankin täytön, mutta nyt kun oli päästöhuijauspäivityksen jäljiltä noita vw tarjoamia ilmaistäyttöjä käyttämättä, niin päätin säästää selvää rahaa ja otin merkkiliikkeeseen pikahuoltoon ajan. No jostain syystä ei huollossa täytön jälkeen merkkivalo kuitenkaan kuittaantunut, mutta tyydyin heidän ohjeeseen, että varmaan pienen ajon jälkeen kyllä kuittaantuu.. Paskan marjat, samana perjantai iltana/yönä tuhannen kilometrin ajo tänne Ylläkselle, ja adblue rangea jäljellä 500 km. Tässä vaiheessa alkoikin sitten vähän enemmän stressaamaan jo tuo range, mielessä nämä kaikki sekalaiset adblue/nox yms kalliit anturiongelmat, ja eestaas 5 tunnin matka lähimpään merkkihuoltoon Rovaniemelle. Ja henkisesti valmistauduin jo paluumatkan hoitoon nollalla sammuttamisella jos muu ei auta. No epätoivoisena päätin kokeilla, että saisinko kusitankkiin merkkihuollon jäljiltä vielä edes litran nestettä, jos se tuurilla auttaisi. Lapinlisä hinnalla siis 10l tonkka ureaa kun pienempää täyttöpulloa ei kylästä löytynyt, siitä sitten vielä ensin laskin 1.5l puteliin jotta oli helpompi varovasti desi kerrallaan lirutella. Pikkasen sitten kiroilutti kun sain aika isoksi yllätyksekseni koko 10l satsin tankkiin.. No onneksi adblue herja kyllä sitten katosi - hiukan ihmetyttää kyllä, että mitä huollossa oli sitten tehty?!?"



"Tuttavani Skoda Superb MY2018 oli tänään pajalla kun juuri täytetty Adblue säiliö ilmoitti ajomääräksi 1000 km. Syynä pakkasen halkaisema Adblue putki"

"Ja myös meillä pajalla A4 B9 vm. 16, todennäköisesti jäätynyt ja siitä hajonnut adblue järjestelmä, säiliö ja ohjainyksikkö vaihtoon"
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No niin , vanha F25 myyty ja nyt on tarkoituksena hakea Saksasta tilalle tämä :

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... RT_SEATS&i

Melko paljon autoa tuohon hintaan , vaikka verot ja hakupalkkio tuleekin päälle.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Eipä tullut ym autosta kauppoja. Sakemannin ilmoituslogiikan mukaan autossa on sähköpenkit , jos siinä on sähköinen ristiselän säätö , vaikka penkki muuten liikkuu käsipelillä. Penkin alaosista ei tietenkään ollut vahingossakaan kuvaa , siitä olisi tietysti heti näkynyt. No , onneksi winillä sai katsottua etukäteen varusteet , ettei kukaan joutunut turhaan paikan päälle menemään.

Parin viikon kyttäilyn jälkeen löytyi sitten sopiva yksilö : 2016 vmMusta 30xD , 58tkm , HK , HUD , aktiivivakkari , säädettävä alusta, panorama , surroundkamera , koukku jne , jne. Oikeastaan vain TV puuttuu , muuten on ruksittu käytännössä kaikki.

Autossa on alla 20 tuuman runflatit , Saksan ebaysta löytyi 17 tuuman setti. Heitetään alle , kun ensin jyrryytetty näillä isoilla pyörillä tämä kaikkein karkeimman asfaltin vaihe. Yllättäen auto noilla nykyisilläkin pyörillä melko siedettävä jopa äänitasoltaan , eikä juurikaan vetele , mutta mukavuus toki nousee uudelle tasolle pienemmillä vanteilla ja uusilla kesärenkailla.

Eiköhän tällä viimeisellä diesel kiesillä muutama vuosi pärjäillä , sitten on jo muut voimalinjat.
Vastaa Viestiin