Uusi BMW X5 G05

salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tiko kirjoitti: 17 Joulu 2018, 17:00 Meniskö 40e:n arvo jotakuinkin seuraavasti:
vm ajomäärä arvo
'18 <10tkm 80keur
'17 15~49tkm 65-75keur
'16 30-60tkm 54-60keur
'16 +100tkm <50keur
(Arvo = auton voi ostaa/myydä ilman vaihtoautoa eli käytännössä hinta Ruotsi/Saksa + verot&haku)
Jotenkin tuntuu hieman toiveikkaalta, nuo ovat pyyntihintoja joissa on varmasti 5-10k€ pelivaraa. Näissä vielä vaikuttaa varusteet, ei niinkään hintaa kovasti nostavana, vaan jos ne puuttuu niin auto ei mene järkevällä hinnalla kaupaksi. Ei kukaan halua 70k€ autoa jossa ei ole tärkeitä varusteita.

Eli eihän se pyyntihinta ole koskaan se, mitä siitä saa sitten kaupassa. Mutta sitähän ei tarvitse murehtia jos ei ole autoa vaihtamassa/myymässä/omista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

salmol kirjoitti: 17 Joulu 2018, 18:00
tiko kirjoitti: 17 Joulu 2018, 17:00 Meniskö 40e:n arvo jotakuinkin seuraavasti:
vm ajomäärä arvo
'18 <10tkm 80keur
'17 15~49tkm 65-75keur
'16 30-60tkm 54-60keur
'16 +100tkm <50keur
(Arvo = auton voi ostaa/myydä ilman vaihtoautoa eli käytännössä hinta Ruotsi/Saksa + verot&haku)
Jotenkin tuntuu hieman toiveikkaalta, nuo ovat pyyntihintoja joissa on varmasti 5-10k€ pelivaraa. Näissä vielä vaikuttaa varusteet, ei niinkään hintaa kovasti nostavana, vaan jos ne puuttuu niin auto ei mene järkevällä hinnalla kaupaksi. Ei kukaan halua 70k€ autoa jossa ei ole tärkeitä varusteita.

Eli eihän se pyyntihinta ole koskaan se, mitä siitä saa sitten kaupassa. Mutta sitähän ei tarvitse murehtia jos ei ole autoa vaihtamassa/myymässä/omista.
Kyseessä ei ole 'karvalakkimallin' hinnat, koska harva myynnissä on sellainen. Nämä hinnat on autoille, joka uutena on maksanut 105-115k€ eli suht kattavasti varusteltuja (20-30keur), mutta eivät mitään Individual-malleja kuitenkaan. (Tosin tuollaiset Individual-erikoismallit täysillä hiluilla taitaa hävittää nuo extra kymppitonnit hinnastaan jo parissa vuodessa.) Tein listan siten, että katsoin, mitä auto maksaa Saksassa/Ruotsissa + vero&haku (8-10€). Nettiauton pyynteihin verrattuna listan hinnat ovat käsitääkseni 5-15k€ alempana.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: 17 Joulu 2018, 17:00 Meniskö 40e:n arvo jotakuinkin seuraavasti:
vm ajomäärä arvo
'18 <10tkm 80keur
'17 15~49tkm 65-75keur
'16 30-60tkm 54-60keur
'16 +100tkm <50keur
(Arvo = auton voi ostaa/myydä ilman vaihtoautoa eli käytännössä hinta Ruotsi/Saksa + verot&haku)
No joo, olin ehkä hieman epätarkka omassa kommentissani.
Varmasti arvotaulukko voisi olla jotakin tuollaista, vaikuttaa ihan realistiselta, jos auton arvo on se millä hinnalla sen voi suoralla kaupalla ostaa/myydä.

Pitää kuitenkin aina muistaa että autokauppa on hyvin usein vaihtokauppa, johon liittyy myös rahoitustyökalujen käyttö jne, joten arvonmääritys yksiselitteisesti on melko hankalaa.
Eräs seikka, joka liittyy edellä mainittuun, mutta joka usein jää keskusteluissa aika vähälle huomiolle, on varsinkien uusien autojen osalta erilaiset alennukset jne, joilla taitava automyyjä saa rakennettua kokonaisuutta sellaiseksi että kauppa saadaan syntymään. Myyjän käytössä olevat, erilaiset uuden auton hinnanalennusmahdollisuudet, kampanjat jne. voi tilannetta hyvin lukeva myyjä siirtää suoraan hyvityshintaan, jolloin vaihtoauton hyvityshinta saadaan hinattua ylös. Osa asiakkaista on iloisia kun euromäärä paperilla on mukava, osa kyllä ymmärtää ettei kokonaishinta siitä muutu. Kyseessä on vain kokonaishintaan vaikuttamaton järjestely, joka on myyjän mahdollista tehdä. Eikä tässä mielestäni ole mitään väärää.

Jos tarkastellaan vain euromääriä, niin itse olen tehnyt useamman autokaupan, jossa hyvityshinta on ollut sama tai jopa korkeampi kuin millä sama auto on myyty aikanaan käytettynä eteenpäin. Onko hyvityshinta ollut auton arvo? Tavallaan on ja tavallaan ei, koska autokauppa on parhaimmillaan suhteellisen suuri ja monimutkainen kokonaisuus, jossa ostaja saa olla aika tarkkana ja hiukan valistunutkin hoksatakseen mitä kaikki lopulta oikeastaan maksoikaan. Myyjä kyllä saa aina omansa, riippumatta siitä mikä vaihtoauton hyvityshinta kohdalla kauppasopimuksessa lukee.

Itse yritän tarkastella asiaa kokonaisuutena, johon liittyy myös tarjolla/ käytettävissä olevien rahoitustyökalujen hyödyntäminen ja sen hinta.

Mitä nyt olen koettanut seurata X5 40e:n ja muiden hybridien hintakehitystä niiden ikääntyessä, olen ollut havaitsevinani että kyllä ne arvonsa pitävät selkeästi paremmin kuin vaikkapa saman automallin diesel-versiot.

Se on tietysti selvä, ettei auto koskaan ole sijoitus pl. muutamat urheiluautovalmistajien rajoitettujen erien erikoismallit. Arvo putoaa aina ja käytännössä kyse on vain siitä putoaako se arvo paljon ja nopeasti vai todella paljon ja todella nopeasti. Sen realiteetin kun pitää mielessä, niin minusta vaikuttaisi siltä että 40e on pitänyt arvonsa ihan kohtalaisen hyvin.

Näinollen olennainen kysymys kai lopulta olisikin: kuinka hyvin 40e säilyttää arvonsa suhteessa muihin vastaaviin autoihin (saman luokan hybridit) ja oman mallisarjansa sisällä suhteessa diesel- ja bensiinimalleihin.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

jva kirjoitti: 18 Joulu 2018, 11:31 Pitää kuitenkin aina muistaa että autokauppa on hyvin usein vaihtokauppa, johon liittyy myös rahoitustyökalujen käyttö jne, joten arvonmääritys yksiselitteisesti on melko hankalaa.

Eräs seikka, joka liittyy edellä mainittuun, mutta joka usein jää keskusteluissa aika vähälle huomiolle, on varsinkien uusien autojen osalta erilaiset alennukset jne, joilla taitava automyyjä saa rakennettua kokonaisuutta sellaiseksi että kauppa saadaan syntymään. Myyjän käytössä olevat, erilaiset uuden auton hinnanalennusmahdollisuudet, kampanjat jne. voi tilannetta hyvin lukeva myyjä siirtää suoraan hyvityshintaan, jolloin vaihtoauton hyvityshinta saadaan hinattua ylös. Osa asiakkaista on iloisia kun euromäärä paperilla on mukava, osa kyllä ymmärtää ettei kokonaishinta siitä muutu. Kyseessä on vain kokonaishintaan vaikuttamaton järjestely, joka on myyjän mahdollista tehdä. Eikä tässä mielestäni ole mitään väärää.

Itse yritän tarkastella asiaa kokonaisuutena, johon liittyy myös tarjolla/ käytettävissä olevien rahoitustyökalujen hyödyntäminen ja sen hinta.
Ei kai autokauppa noin monimutkaista ole.

1) pyydät tarjouksen uudesta autosta suoralla kaupalla ilman vaihdokkia ja ilman rahoituksia = uuden auton nettohinta

2) Pyydät toisen tarjouksen, jossa oma autosi menee vaihdossa. Oman auton todellisen myyntihinnan saat vähentämällä välirahan (tai rahoituskaupassa maksettavan kokonaissumman) tuosta uuden auton nettohinnasta.

Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että kauppa on hyvä jos oman auton paperiin kirjattu hyvityshinta on korkea?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Huivei kirjoitti: 18 Joulu 2018, 12:33 Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että kauppa on hyvä jos oman auton paperiin kirjattu hyvityshinta on korkea?
Aika moni ajattelee, osa jopa pitää isona loukkauksena jos hyvityshinta on alhainen, vaikka väliraha olisi OK.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Huivei kirjoitti: 18 Joulu 2018, 12:33
Ei kai autokauppa noin monimutkaista ole.

Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että kauppa on hyvä jos oman auton paperiin kirjattu hyvityshinta on korkea?
Sen perusteella mitä ihmisten juttuja kuuntelee ja katselee, niin monelle se vaikuttaa olevan hiukan monimutkaista ja moni myös ajattelee kuten Salmol tuossa edellä kirjoitti.

Rahoitustyökalut ovat toinen juttu, minkä huomioiminen vaikuttaa osalle ostajista olevan hieman hankalaa. Nyt on viime vuodet menty alhaisten korkojen aikaa, jolloin rahoitustyökalujen hyödyntäminen on ollut välillä jopa hyvin edullista/ järkevää. Yllättävän moni kuitenkin tuntuu tämän osa-alueen kokevan jopa jonkinlaisena kunniakysymyksenä = koska on "kunniallista" laittaa paljon käteistä rahaa autoon, jää joskus hyvinkin edulliset rahoitusmahdollisuudet käyttämättä.
Kun puhutaan vaikkapa X5:n hintaisesta autosta, on tämäkin osa-alue mielestäni syytä puntaroida ja hyödyntää, jos se on mahdollista. Aika on ollut varsin suotuisaa rahoitusmahdollisuuksien hyödyntämiseen. Toki tämä on vain yksi osa-alue autokaupasta, mutta esim. X5:n kohdalla käytettävät rahamäärät alkavat olla jo sen suuruisia, että tämäkin puoli kannattaa minusta puntaroida.

No, kukin hoitaa asiat kohdallaan kuten parhaaksi arvioi. X5 on kuitenkin pienen asunnon hintainen investointi, asunnon hankintaa arvioidaan useammin tarkasti ja monipuolisesti, auton kohdalla ei ehkä niinkään.
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Juuri näin. Itsekin kun olin ostamassa vuoden 2016 alussa uutta X5:sta, harkitsin hyvin tarkkaan eri vaihtoehdot. Ennen tätä autoa olin ajanut aika tavalla edullisemmilla autoilla. Uusina nekin olin kyllä ostanut, mutta vaihtanut niitä aina säännöllisesti 3-5 vuoden välein. Siirtyminen yli 100 tuhannen euron X5:een oli aika iso kynnyskysymys. Samalla hinnallahan kun olisi saanut hyvän sijoitusasunnonkin.

Mutta ajattelin, että kerran elämässä voi ehkä tehdä näin. Ajattelin myös niin, että tällä autolla voisi pärjätä sitten pidemmällekin elämässä. Vaikka oman elinkaaren loppuun asti, jos pitäisi sitä hyvin. Ja nyt kohta kolmen vuoden pidon jälkeen uskon, että tämä ihan voi ollakin mahdollista. Auton laatu on osoittautunut odotusten mukaiseksi ja jopa ylittänyt ne.

Mutta silti uusi X5 kiinnostaa. Ehkä siinä olisi vielä enemmän sellaisia ominaisuuksia, mitä tässä nykyisessä ei ole. Ja ehkä se saattaisi sitten olla vielä parempi ns. loppuelämän auto. Eläkevuosien hiljalleen lähestyessä kuitenkin. Mutta on aika huolella tämä vielä harkittava. Tai sekin, olisiko kuitenkin täyssähköauto kuitenkin vielä viisaampi vaihtoehto ehtoopeliksi. No, tässä on vielä aikaa harkita.

Taannoin kysyit, miten määrittelin oman 40e:n vaihtoarvon? Tunteella, kokemuksella ja hatusta tietenkin! Heh. Teen työtä tiedemaailmassa ja osaan toki tehdä erilaisia laskelmia. Mutta autokauppa, siinä eletään aika paljon tunteella ja mielikuvilla. Olen seurannut omaa autoani vastaavien autojen pyyntihintojen kehitystä, arvioin yhteiskunnassa olevaa yleistä kiinnostusta pistokehybridejä kohtaan, arvioin millainen mielikuva yleisesti 40e:llä mahdollisesti on, mietin suhdannenäkymiä, ihmisten kulutuskäyttäytymistä, autokauppiaiden tarvetta saada katetta viivan alle jne. Perusjuttuja. Ja sitäkin, miten autoani katsellaan milloinkin Prisman parkkipaikalla... vahattuna ja hohtavan puhtaana tai kuraisena. Eri päivinä eri tavoin. Siitä sitä heitellään arviota, pieni veitikka silmäkulmassa.

Hyvää jouluaikaa kaikille ja kiitos mielenkiintoisista keskusteluista kaikille. Jatketaan taas ensi vuoden puolella lisää. Hyvässä hengessä.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

JP X-Driver kirjoitti: 19 Joulu 2018, 21:15 Taannoin kysyit, miten määrittelin oman 40e:n vaihtoarvon? Tunteella, kokemuksella ja hatusta tietenkin! Heh. Teen työtä tiedemaailmassa ja osaan toki tehdä erilaisia laskelmia. Mutta autokauppa, siinä eletään aika paljon tunteella ja mielikuvilla. Olen seurannut omaa autoani vastaavien autojen pyyntihintojen kehitystä, arvioin yhteiskunnassa olevaa yleistä kiinnostusta pistokehybridejä kohtaan, arvioin millainen mielikuva yleisesti 40e:llä mahdollisesti on, mietin suhdannenäkymiä, ihmisten kulutuskäyttäytymistä, autokauppiaiden tarvetta saada katetta viivan alle jne. Perusjuttuja. Ja sitäkin, miten autoani katsellaan milloinkin Prisman parkkipaikalla... vahattuna ja hohtavan puhtaana tai kuraisena. Eri päivinä eri tavoin. Siitä sitä heitellään arviota, pieni veitikka silmäkulmassa.

Hyvää jouluaikaa kaikille ja kiitos mielenkiintoisista keskusteluista kaikille. Jatketaan taas ensi vuoden puolella lisää. Hyvässä hengessä.
Näin arvelinkin :)

Mitä jo tuossa aiemmin kirjoitinkin, niin hybridit vaikuttavat pitävän hintansa maastureissa (ja varmaan muissakin malleissa) selvästi paremmin kuin dieselmallit. Tähän on varmasti montakin syytä. Vähäisin ei varmasti ole koko Euroopan kattava "dieselin vastainen kampanja". Ottamatta kantaa siihen, onko se perusteltua tämä diesel-vastaisuus vai ei, niin se on kuitenkin tosiasia joka näyttää selkeästi vaikuttavan ihmisten ostokäyttäytymiseen. Verotukseen suomessa liittyvät seikat ovat toinen vaikuttava asia. Veroraippa on kova kohdistuen perinteisen tekniikan autoihin, vaikuttaa siltä että se tulee vain kovenemaan jne jne.

No, kunhan 45e saadaan hinnoiteltua, päästään myös mittaamaan 40e:n arvoa. Sittenpä tuo nähdään :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

jva kirjoitti: 20 Joulu 2018, 09:41 No, kunhan 45e saadaan hinnoiteltua, päästään myös mittaamaan 40e:n arvoa. Sittenpä tuo nähdään :)
Muista sitten pyytää sitovat tarjoukset vaihtoauton kanssa ja ilman vaihtoautoa, jotta vaihtoauton todellinen hinta selviää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Kävin tänään nopeasti koeistumassa uutta mallia. Valitettavasti en ehtinyt ajamaan autoa X-drive kiertueen koeajopäivänä perjantaina.
Ensi vaikutelmaksi ei tullut (onneksi) että tälläinen pitää heti saada. Näyttelyauto on toki hieno ja erittäin runsaasti varusteltu (30d~150keur,). Loppupeleissä erot ovat aika pienet vanhaan. Muotiasiat kuten 'playstation-mittaristo' vaatii rehellisesti sanottuna sulattelua, ja se mitä Idriven takaa löytyy on jo nykyisessäkin osin liikaa ja en niitä kaikkia juttuja tarvitse saati edes tiedä, mutta tätä pitää näissä malleissa vaan olla nykyään. Muutamissa yksityiskohdissa on menty mielestäni huonompaan suuntaan: puhelimen pikapainike puuttuu i-driven pikanapeista, takaluukkun alaosa aukeaa sähköllä, tavaratilan verkko näkösuojasta kattoon puuttuu. Sisätilat, ajoasento ja hallintalaitteet ovat pitkälti samat ennekin eli mitään ihmeellistä opeteltavaa ei ole, ja auto tuntuu heti tutulta, mikä on hyvä ja toisaalta samalla tylsää.

Mielenkiintoista nähdä mihin hybridin hinta asettuu. Minusta 45e pitää olla hyvin varusteltuna (=kuten näyttelyauto) samassa hintaluokassa tai hieman alle vastaavan Range Rover Sportin hybridin. Tämän näyttelyauton 150keurin hinnalla ollaan jo aidon Range Rover hybridin alueella. Siinä kisassa biimerillä ei ole jakoa, jos/kun valinta tehdään pelkästään tilojen ja design perusteella, eikä Rangen muutkaan ominaisuudet huonot ole. Tosin 150keurin on niin järjettömästi rahaa autoon että ylimääräistä pitää olla runsaasti, joten miksei sitten saman tien +50keur kaivoon lisää niin pääsee luxus Bentleyn hybridin istuimelle jo ensi kesänä :) Nämä hinnat kertoo kyllä kaiken meidän autoverosta. Bentley W12-bensakoneisen version vero taitaa olla enemmän kuin vastaavan hybridin hinta veroineen. Ja samaa vaivaa on tuossa diesel X5:ssa. Ei 30d mikään 150keurin auto ole, vaikka varusteita olisikin nakattu runsaasti, paitsi Suomessa 45keurin (rangaistus)verolla. :thdw: Hattua nosta jokaiselle, joka tuollaisen uutena Suomessa ostaa.

Jotta autokuume syttyisi edes vähän G05:lla pitää päästä ajamaan, siitä on lehdistössä annettu yleisesti myönteistä palautetta. Diesel/bensa ei ole kuitenkaan edes vaihtoehto, joten koeajo taitaa mun osalta jäädä odottamaan hybridiä loppuvuoteen. Kuutoskone voi nostaa kuumeen. Olispas vielä vapari, niin varmasti sairastuisin. Teknisesti olisi voinut ihan hyvin olla, koska sähkökone antaa riittävästi vääntöä alakertaa (vrt. Toyota/Lexus hybridi).

Kaikkiaan jaksan varmasti odotella, että tätä uutta mallia saa muutaman vuoden käytettynä. Toki on mielenkiintoista nähdä, mitkä on mainittujen luxuskuljettimien hinnat käytettyinä samaan aikaan. Hybriditekniikka on aika luotettavaa kummassakin: Rangen tekniikka on suurinpiirtein sama (eroja softassa?) kuin BMW:n ja Bentelyn on täysin sama kuin Porschen. Esim tuo kalliin W12 Bentaygan hinta näyttää tipahtavan kahdessa vuodessa noin puoleen uuden hinnasta. Eli onko kolmen vuoden päästä kysymys, ostaako 45e noin 60-70keurilla vai Bentayga hybrid <100keurin hintaan. Molemmat alkaa 'B':llä, mutta toisessa ratin takaa näkymä ei playstation, mikä voi olla tärkeää pappaikää lähestyvälle :tong:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Aika lailla samat fiilikset , kun kävin istumassa auto 2018 tapahtumassa. Ei herättänyt omistamisen halua , eikä mikään säväyttänyt verrattuna nykyiseen tappiin asti varusteltuun 40e:hen.

Pidempi range nykyiseen verrattuna olisi ainoa etu. Varmaa on , että tuosta ei tule minulle autoa , oli hinta muutaman vuoden käytettynä sitten miten edullinen tahansa. Hankinnan esteeksi muodostuu joka tapauksessa koko : jo nykyinen F15 on aivan sietokyvyn ylärajoilla , koska joudun kaupungissa kuitenkin aika paljon pyörimään ahtaissa halleissa. Toinen ylitsepääsemätön asia on , että edes rahalla ei saa valon pesureita. Aivan käsittämätöntä tuotekehittelyä. Valoteho tippuu juuri silloin , kun sitä kipeimmin tarvittaisiin.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

melperri kirjoitti: 13 Tammi 2019, 10:51 Aika lailla samat fiilikset , kun kävin istumassa auto 2018 tapahtumassa. Ei herättänyt omistamisen halua , eikä mikään säväyttänyt verrattuna nykyiseen tappiin asti varusteltuun 40e:hen.

Pidempi range nykyiseen verrattuna olisi ainoa etu. Varmaa on , että tuosta ei tule minulle autoa , oli hinta muutaman vuoden käytettynä sitten miten edullinen tahansa. Hankinnan esteeksi muodostuu joka tapauksessa koko : jo nykyinen F15 on aivan sietokyvyn ylärajoilla , koska joudun kaupungissa kuitenkin aika paljon pyörimään ahtaissa halleissa. Toinen ylitsepääsemätön asia on , että edes rahalla ei saa valon pesureita. Aivan käsittämätöntä tuotekehittelyä. Valoteho tippuu juuri silloin , kun sitä kipeimmin tarvittaisiin.
Itselle tilanne on että tämä voisi olla seuraava auto vuosien päästä. Tuollaisilla kylmillä tyypeillä mulla oli tämä sama tilanne jo E70 ja F15 kanssa. Kun varustelu on täysi, erot ovat pieniä. Toki mittariston design muuttuu muodin mukana ja ennen kaikkea tuohon keskinäytöön tulee kaikkea mahdollista ei niin tarpeellista. Peruskäyttöön ja ajamiseen vaikuttavat asiat ovat vähäisempiä. F15 osalta pääni käänsi 40e. Muuten noiden kahden generaation välillä erot ei nyt suuren suuria ole päivittäisessä käytössä.

Olettaisin että tämän uuden mallin vahvuudet tulee esiin ajossa. Nelipyöräohaus parantaa ketteryyttä, kuutoskoneen myötä häviää nuo neloskoneen 'pörähdykset', ilmajousitus on parempi kaikkiaan näin raskaassa autossa ja isommat akut tuovat vaivattomuutta kun aivan joka välissä ei tarvii latailla. Riittää kun yöksi laittaa piuhan kiinni. Jos näistä ei löydy 'sytykettä', sitten ajetaan nykyisellä tai vilkuillaan muualle, esim 6-sarjan GT hybridinä kiinnostaisi, jos sellainen olisi mallistossa.

G05:n ulkomitat on muutaman sentin sisään samat kuin isossa Range Roverissa korkeutta lukuunottamatta, G05 on iso. Olet oikeassa, tuo koon kasvu ei ole tarpeellista, F15 oli jo väljä tiloiltaan ja yläpuolelle tulee X7 tilaa tarvitseville. Suurempi koko ei ole itselle no go, vaikka onhan tuo kokonaisleveys 2218 huima, parkkihallin sisäänmenossa ei paljoa ylimääräistä tilaa jää ja parkkiruudut ovat entistä ahtaampia. Olettaisin nelipyöräohjauksen tekevän autosta huomattavasti ketterämmän kuin nykyinen on. En tosin mistään ole löytänyt, mikä kääntöympyrä on ilman ja 4p-ohkauksen kanssa.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: 13 Tammi 2019, 00:20 Kävin tänään nopeasti koeistumassa uutta mallia. Valitettavasti en ehtinyt ajamaan autoa X-drive kiertueen koeajopäivänä perjantaina.
Ensi vaikutelmaksi ei tullut (onneksi) että tälläinen pitää heti saada. Näyttelyauto on toki hieno ja erittäin runsaasti varusteltu (30d~150keur,). Loppupeleissä erot ovat aika pienet vanhaan. Muotiasiat kuten 'playstation-mittaristo' vaatii rehellisesti sanottuna sulattelua, ja se mitä Idriven takaa löytyy on jo nykyisessäkin osin liikaa ja en niitä kaikkia juttuja tarvitse saati edes tiedä, mutta tätä pitää näissä malleissa vaan olla nykyään. Muutamissa yksityiskohdissa on menty mielestäni huonompaan suuntaan: puhelimen pikapainike puuttuu i-driven pikanapeista, takaluukkun alaosa aukeaa sähköllä, tavaratilan verkko näkösuojasta kattoon puuttuu. Sisätilat, ajoasento ja hallintalaitteet ovat pitkälti samat ennekin eli mitään ihmeellistä opeteltavaa ei ole, ja auto tuntuu heti tutulta, mikä on hyvä ja toisaalta samalla tylsää.

Mielenkiintoista nähdä mihin hybridin hinta asettuu. Minusta 45e pitää olla hyvin varusteltuna (=kuten näyttelyauto) samassa hintaluokassa tai hieman alle vastaavan Range Rover Sportin hybridin. Tämän näyttelyauton 150keurin hinnalla ollaan jo aidon Range Rover hybridin alueella. Siinä kisassa biimerillä ei ole jakoa, jos/kun valinta tehdään pelkästään tilojen ja design perusteella, eikä Rangen muutkaan ominaisuudet huonot ole. Tosin 150keurin on niin järjettömästi rahaa autoon että ylimääräistä pitää olla runsaasti, joten miksei sitten saman tien +50keur kaivoon lisää niin pääsee luxus Bentleyn hybridin istuimelle jo ensi kesänä :) Nämä hinnat kertoo kyllä kaiken meidän autoverosta. Bentley W12-bensakoneisen version vero taitaa olla enemmän kuin vastaavan hybridin hinta veroineen. Ja samaa vaivaa on tuossa diesel X5:ssa. Ei 30d mikään 150keurin auto ole, vaikka varusteita olisikin nakattu runsaasti, paitsi Suomessa 45keurin (rangaistus)verolla. :thdw: Hattua nosta jokaiselle, joka tuollaisen uutena Suomessa ostaa.

Jotta autokuume syttyisi edes vähän G05:lla pitää päästä ajamaan, siitä on lehdistössä annettu yleisesti myönteistä palautetta. Diesel/bensa ei ole kuitenkaan edes vaihtoehto, joten koeajo taitaa mun osalta jäädä odottamaan hybridiä loppuvuoteen. Kuutoskone voi nostaa kuumeen. Olispas vielä vapari, niin varmasti sairastuisin. Teknisesti olisi voinut ihan hyvin olla, koska sähkökone antaa riittävästi vääntöä alakertaa (vrt. Toyota/Lexus hybridi).

Kaikkiaan jaksan varmasti odotella, että tätä uutta mallia saa muutaman vuoden käytettynä. Toki on mielenkiintoista nähdä, mitkä on mainittujen luxuskuljettimien hinnat käytettyinä samaan aikaan. Hybriditekniikka on aika luotettavaa kummassakin: Rangen tekniikka on suurinpiirtein sama (eroja softassa?) kuin BMW:n ja Bentelyn on täysin sama kuin Porschen. Esim tuo kalliin W12 Bentaygan hinta näyttää tipahtavan kahdessa vuodessa noin puoleen uuden hinnasta. Eli onko kolmen vuoden päästä kysymys, ostaako 45e noin 60-70keurilla vai Bentayga hybrid <100keurin hintaan. Molemmat alkaa 'B':llä, mutta toisessa ratin takaa näkymä ei playstation, mikä voi olla tärkeää pappaikää lähestyvälle :tong:
Minä en ole vielä G05:sta livenä nähnyt, yritän päästä kiertueelle johonkin katsomaan jos vain mahdollista.
Kuvien jne perusteella kuitenkin uskallan olla samoilla linjoilla kanssasi.
Rangeen olen tutustunut ja pidin siitä kyllä kovasti. Melkein sanoisin että jos X5 on edes lähellä Range Sportin hintaa niin ei jää mietittävää kumpaan meikäläinen siinä kallistuu. Tämä on tietysti puhtaasti makuasia, mutta kuitenkin. Samoin uusin Cayenne on sellainen, että sekin pistää miettimään.
Jos, ja uskon kun, X5 45e:n hinta jää selvästi alle Rangen ja Cayennen, niin siinä on sen kilpailuvaltti. Ja tässäkin erityisesti Range suht kattavalla perusvarustelulla saattaa olla kova pala, koska äkkiä X5 samalla varustelulla on saman hintainen ja silloin kyllä Range vie ainakin minulla pidemmän korren.

Mutta odotellaan nyt vielä että pääsen G05:n näkemään livenä.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

melperri kirjoitti: 13 Tammi 2019, 10:51 Toinen ylitsepääsemätön asia on , että edes rahalla ei saa valon pesureita. Aivan käsittämätöntä tuotekehittelyä. Valoteho tippuu juuri silloin , kun sitä kipeimmin tarvittaisiin.
:w00t:
Siis mitä? Mikähän talousosaston aivopieru tämä on ollut? Onko tässä jotenkin kikkailtu valomäärän ja turvallisuuden kanssa vai eikö sitä 2000 lumenin rajaa enää ole? Mielenkiintoista nähdä TM:n mittaukset tuosta. Syksyisen pimeällä ja märällä tiellä 100km:n jälkeen on murto-osia valosta enää käytössä jos ei pesimiä. :curse: :dumb:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Kyllä se niin on täällä päässä, että mitä kylmempi talvi on tullut, sitä enemmän on tullut myös jäitä oman pään hatun sisälle tämän X5-asian kanssa. Tietysti oman lompakon paksuus sanelee asioita, mutta muutenkin on aika kriittisesti ryhtynyt miettimään, olisiko tuollainen uusi auto nyt oikeasti hankinnan arvoinen ostos itselle vai ei.

Olen tässä jopa ryhtynyt nyt välillä heikkona hetkenä miettimään, että olisiko kuitenkin esim. uusi X4 omia käyttötarpeita paremmin jatkossa palveleva auto? Toisaalta haluaisin jatkossakin vähintään pistokehybridin, se kun sopii omiin arkiajoihini parhaiten. Työmatkat kun ajan päivittäin täysin sähköllä. Joten siksi X4 on ongelmallinen. Taas uusi tuleva X6 vastaavana korimallina vasta kallis varmaan olisikin, vaikka siitäkin ehkä hybridi on myös tulossa.

No, nykyisellä F15-mallilla on joka tapauksessa tarkoitus vielä ajaa toistaiseksi. Sillä pärjää ihan hyvin ja henkilökohtainen talouskin pysyy tasapainossa, mitä nyt auton vaihtoaarvon kohtuullisen kaameaa laskua joutuu nyt lähivuodet sitten sietämään, vaikka kohta ne kalleimmat vuodet alkavat ehkä olla takanapäin. Käytännön käyttöarvo on siinä kuitenkin edelleen erinomainen.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

X5 45e tuotannon aloitus 8/19
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

tiko kirjoitti: 23 Tammi 2019, 23:23 X5 45e tuotannon aloitus 8/19
Missähän vaiheessa esituotantomalleja koeajettavaksi?
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: 23 Tammi 2019, 23:23 X5 45e tuotannon aloitus 8/19
Ohoh - menipä myöhäiseksi tuotannon aloitus! Oletin/ odotin vähän nopeampaa aikataulua.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

45e julkistus Genevessä maaliskuussa

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... anguage=en

X5:ssa nähtävästi suurempi akku kuin 7-sarjassa vaikka muuten sama tekniikka, rangea luvataan jopa 80km, aika huikea lisäys :thup:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Uuden 45e:n akku on kooltaa 24kWh eli kaksi kertaa enemmän kuin uudessa 745e:ssä, 40e:ssä akustohan on kapasiteetiltaan 9,2 kWh. Kun vielä huomioidaan, että osa akusta jätetään aina reserviin, niin uuden akun nettokapa on lähes kolminkertainen vanhaan verrattuna. 45e mallilla varmaan ajelisi talvellakin lähes 50km ja kesällä tuo luvattu 80 km on mahdollinen.

Näytäisi siis, että hybridi päivityy melkoisesti siirryttäessä G05 sukupolveen. Tuleva MB GLE:n akku on huhujen mukaan 27kWh, malli tulee myyntiin 2020 . Eli tälle kokoluokalle MB ja BMW asettavat riman selvästi uudelle tasolle. Vaikea uskoa, että plugin hybridiin tämä isompaa akkua tarvitaankaan. 50-100km riittää jo hyvin päivän ajoihin, jopa yhdellä latauksella. Seuraava taso eteenpäin on täysisähköauto.

https://www.cnet.com/roadshow/news/2020 ... ve-review/
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Vastaa Viestiin