Uusi BMW X5 G05

Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja Janne71 » 11 Elo 2019, 12:35

Kuinkahan tämä toimii F15 e40 hybidissä?

Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja 315i » 11 Elo 2019, 22:34

Kokemus kolmosen akuista on se, että kun pakkasta n.20 astetta, ei yleensä sähköllä voi ajaa kauhean kovaa. Pihasta pääsee pois ja jos hieman polkaiset polttis käynnistyy.
Viesti tosin heti alussa kertoo, ettei täysajo sähköllä mahdollista johtuen kelistä.
Yleensä täällä eteläsuomessa, kun se poltis käynnistyy se sammuu parin kilsan jälkeen, joskus jopa alle kilsan jälkeen.
Akussa on siis sähköä, mutta jostain syystä tekniikka estää suurten virtamäärien ulosoton akusta kylmällä kelillä.
Välillä kun taajama-ajoa on ajanut kovalla pakkasella käyttäen sähköä, ja vauhti ollut hiljainen, akku on lämmennyt ja kaikki voltit taas käytössä.

Akku ei itsellä ole tyhjentynyt, tosin yöt tolpassa, muttä töissä pakasella kun on seissyt sen työpäivän ei viimeks tainnut kadota edes prosenttiakaan.

jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: X5 xDrive40e

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja jva » 14 Elo 2019, 13:14

Janne71 kirjoitti:
11 Elo 2019, 10:52
Miten toimii G05 hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
En muista nyt suorilta ulkoa F15:n osalta teknistä toteutusta, mutta käytännössä F15 toimii kuvaamassasi tilanteessa siten että kabiini on lämmin kun lähdet, "reissulaturissa" jos auto on niin lämmitys vie enemmän kuin laturi pystyy antamaan = akussa ei ole täydet 100% kun lähdet liikenteeseen. Jos pakkasta on parinkympin tuntumassa, niin polttomoottori lähtee käyntiin ja systeemi siirtyy sähkölle kun se on vähän lämmennyt. Eli 30 asteen pakkasessa ulkoa lähdettäessä F15 ei lähde suoraan sähköllä, mutta siirtyy sähkölle muutaman ajetun kilsan jälkeen. Tietysti sitten kovilla pakkasilla sähkörange jää kesäkelien maksimista jonkin verran. F15:lla olen parhaimmillaan päässyt kesäkelillä 35km (ennätys, ei mikään vakiolukema), normaalisti se luvattu 30km kyllä täyttyy. Pakkaskeleillä olen jäänyt noin 10km siitä mitä kesällä menee vastaavissa liikenneolosuhteissa.
En muista ulkoa lämmittääkö F15 myös moottoria, ongelmia ei kuitenkaan ole moottorin käynnistymisessä tai toiminnassa ollut 25-30 asteen pakkasillakaan.
G05 lienee ainakin jonkin verran kehittyneempi, tietysti sitten pitää muistaa myös se että autovalmistajan kannalta esim. Pohjoismaiden ääriolosuhteet ovat marginaalisen markkinan erikoisuuksia, eikä niiden ratkaisemiseen ylenmäärin paukkuja aina käytetä.
Mutta yleisesti ottaen F15 on toiminut talviautona oikein hyvin, tuskin G05 ainakaan huonompi on.

melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 467
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja melperri » 14 Elo 2019, 16:08

"En muista ulkoa lämmittääkö F15 myös moottoria,"

Joku tiesi toisessa ketjussa , että esilämmityksen aikana nestekierto moottorille olisi kiinni , joten ilmeisesti ei lämmitä moottoria.

Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Re: Uusi BMW X5 G05

Viesti Kirjoittaja Janne71 » 20 Elo 2019, 20:32

Argh! Vielä piti muuttaa tilausta ja XLine vaihtui M-sporttiin ja etukamera tulee lisäks.. :blink:
tiko kirjoitti:
12 Heinä 2019, 16:42
Janne71 kirjoitti:
12 Heinä 2019, 11:22
Tällainen X5 hybrid tuli tilattua.

4DF29073-0889-405A-B4FE-AE6F63267F6C.png
Onneksi olkoon, pitkä odotus edessä :)

X-line on hyvä paketti hintaansa nähden saa paljon sisältöä ( sesatec verhoilu kojelautaan ja nahkasisustus). Minkä värisen nahkasisustuksen valitsit, entä ikkunoiden ympärille listat, alumiina vai musta? Mitkä vanteet?

Selvästi olet miettinyt huolella varusteet, mutta kannataisi ehkä ruksia 413 tavatilan väliverkko; vaikea hommata jälkikäteen ja on käytännöllinen varuste eikä älyttömän hintanen. Lisäksi miettisin 5AU Parking Assistant Plussaa, 3D kuva ja 50 metrin automaattiperuutus on tämän kokoisessa autossa kätevä, ja Comfort-penkkejä, jotka tarjoavat todella monipuoliset säädöt. Ne sisältää erikseeen valitsemasi ristiseläntuen, joten hintaero kapenee

Vastaa Viestiin