45e ajokokemuksia

ElMaco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Maalis 2020, 15:08

Viitaten parin kuukauden takaiseen keskusteluun rengasmelusta 21-tuumaisella tehdastoimituskesärengastuksella, mitkä ovat fiilikset äänimaailman suhteen nyt pienen totuttelu- / asfaltin sileytysajan jälkeen? Vielä ehtis omaan tilaukseen päivittää 21-tuumaiset vanteet 20-tuumaisten sijaan...
per
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Touko 2018, 14:08

El_Ucca kirjoitti: 03 Kesä 2020, 20:36 Arvon 5-sarjan hybridin ja tämän välillä.
Jos noiden välillä oikeasti arpoo, kuten itsekin tein, on 530e toki paljon järkevämpi valinta. Aikoinaan siinä oli puolidigitaalinen mittaristo ja vanhempi iDrive eikä nelivetoa saatavilla, mutta eniten harmitti että siinä oli kesy versio kaksilitraisesta, jolla ilman sähköä mutta akut kyydissä ei välttämättä olisi ehtinyt ajoissa perille :)

Jos ei ole kiire ja nyt kun auto on päivittynyt, saattaisin itsekin todeta että vähän hitaamminkin ehtii ja säästää samalla useamman kympin - ei sillä että olisin Äksää harmitellut hetkeäkään.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Kävimme koeajamassa X5 e45. Renkaat olivat 21" Run Flatit.

Ajokokemus oli erittäin negatiivinen. Luulin ensin, että vaimo tekee liian teräviä ohjausliikkeitä kun auto heilui pienessäkin vauhdissa taajamassa sivulta toiselle hyvin epämukavasti. Olisi kiva voida matkustajan paikalla istua niin ettei olisi kuin huvipuistolaitteessa.

Kaistainvaihto moottoritiellä oli erittäin rauhaton. Auto heilui ihan mielettömästi ja tien urat ja paikkaukset tuntuivat erittäin voimakkaasti kun autolla vaihtoi kaistaa. 5-sarjalla vastaava tapahtuu täysin eleettömästi. Ero oli suorastaan järkyttävä ja luotaantyöntävä. Ennen kaikkea epämukava.

Auto oli noilla renkailla selvästi 19" kumeilla varustettua 5-sarjaa äänekkäämpi. Jostain syystä myös sähkötilasssa kuulosti siltä kuin moottori olisi käynnissä? Onko uusissa hybrideissä oleva jalankulkijan varoitusääni tosiaan näin kova, että kuuluu selvästi myös sisälle?

Ei ollut vaikea sanoa yhteen ääneen: Ei tätä. Harmi, koska ostohousut oli jalassa. Täytyy taas turvautua tuttuun ja turvalliseen vitossarjaan.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Oho, olipa sulla harvinaisen huono kokemus. Se voi olla, että jos on tottunut matalammalla autolla ajelemaan, niin SUV on tietysti heiluvampi. Itse olen tykännyt X5:sesta juuri hyvien matka-ajo ominaisuuksien vuoksi. Painelee motarilla vakaasti ja toisaalta kaupungissakin on melko helppo ajettava. Jotenkin omassa autossa en heilumista juuri tunne. Radalle en tietysti tuolla menis, mutta arkeen on vaikea keksiä mukavampaa menopeliä.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Steve kirjoitti: 06 Kesä 2020, 12:40 Oho, olipa sulla harvinaisen huono kokemus. Se voi olla, että jos on tottunut matalammalla autolla ajelemaan, niin SUV on tietysti heiluvampi. Itse olen tykännyt X5:sesta juuri hyvien matka-ajo ominaisuuksien vuoksi. Painelee motarilla vakaasti ja toisaalta kaupungissakin on melko helppo ajettava. Jotenkin omassa autossa en heilumista juuri tunne. Radalle en tietysti tuolla menis, mutta arkeen on vaikea keksiä mukavampaa menopeliä.
Jotain autossa oli kyllä vialla, koska eihän tommoisella autolla kukaan halua ajaa. Oliskohan johtunut niistä kumeista? En ole meinaa yhtä uraherkkää autoa ajanut koskaan. Kyseessä on kuitenkin yli 100k auto. Katukivien yli ajaessa auton paremmuuden kyllä huomasi, mutta muuten ei. Meno oli jopa 20kmh nopeudessa semmoista, että kuljettaja olisi yrittänyt ärsyttää matkustajia tekemällä pieniä nopeita ohjausliikkeitä.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Väärä rengastus Suomen teille.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

bemul13 kirjoitti: 06 Kesä 2020, 15:04 Väärä rengastus Suomen teille.
Eivät halua vissiin myyydä autoja kun laittavat paskat renkaat alle. Kaippa ne tulevat tehtaalta tommoisena. Ei voi kun ihmetellä.

Autossa oli lisäksi akustiikkalasit, mutta melu oli kyllä selvästi kovempi kuin vitosessa.

Rengastus oli kyllä vain osasyynä koska pienessäkin nopeudessa heiluminen oli melkoista.

Harmittaa koska lähettiin kauppaan sillä asenteella, että tilataan auto samalla kun koeajetaan.

Ehkä SUV:it ei vain ole meitä varten.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Itsellä on tosiaan 20 tuumaiset alla X5:sessa, eli mukavuuspainotuksella mennään. Ilmajousilla pystyy tietysti hieman säätäämään haluaako jämäkämpää vai pehmeämpää kyytiä.

Vitonen on kieltämättä hieno peli, ja jos ajotyyli on ”aktiivisempi”, niin varmasti parempi vaihtoehto kaikinpuolin. Isona etuna siinä on myös muutaman kymppitonnin edullisempi hinta, jonka voi sijoittaa johonkin autoilua tuottavampaan toimintaan.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Steve kirjoitti: 07 Kesä 2020, 11:39 Itsellä on tosiaan 20 tuumaiset alla X5:sessa, eli mukavuuspainotuksella mennään. Ilmajousilla pystyy tietysti hieman säätäämään haluaako jämäkämpää vai pehmeämpää kyytiä.

Vitonen on kieltämättä hieno peli, ja jos ajotyyli on ”aktiivisempi”, niin varmasti parempi vaihtoehto kaikinpuolin. Isona etuna siinä on myös muutaman kymppitonnin edullisempi hinta, jonka voi sijoittaa johonkin autoilua tuottavampaan toimintaan.
Jaa itse kyllä vertailin seiskaa ja äksää. Aikaa vastaavat keskenään koko- ja hintaluokka, samaten voimalinja. Itsellä valinta päätyi äksään monipuolisempien tilojen, isomman akun vuoksi ja vetokyvyn vuoksi. Seiskassa olisi ollut valittavissa runsaammin ei värejä ulos että sisään ja toki kaikelaista 'tarpeentonta' hilua vielä äksää enemmän. Ajoltaan ja melutasossa en ole kyllä huomannut mitään dramaattisia eroja, mutta ehkä olen jo niin vanha, että kuulo on mennyt :) Toki matalassa autossa heitot ei huojuta samalla tavalla, mutta tuohon on jo niin tottunut edellisten äksien kanssa, että ei osaa pitää tuota häiriönä. Tuo 20kmh melutaso on kyllä höpötystä, eihän siinä vauhdissa kuulu kuin tuo 'pölyimuriääni' jolla varoitetaan jalankulkijoita. (ja on muuten pakollinen varuste uusissa malleissa) Tämä on huomattava parannus edelliseen 40e:hen, jossa tuota ei ollut. Parkkipaikoilla ja kaupungilla sai varoa 'unessakävelijöitä'". Nyt osaavat varoa normaalisti liikkuvaa autoa, kun jotain ääntä kuuluu.

Mutta kun/jos 5-sarja on ok ja täyttää kriteerit, niin eiköhä vaaka kallistu samoin tein 5-sarjaan. Auton saa hyvillä varusteilla, kun vastaavan hintaisessa äksässä ei ole vielä mitään. Niin mersussa ja bemarissa varusteet on ne, jotka tekee vasta auton. Varsinkin jos uutta ostaa saa räätälöityä itselle passelin. Suorankutosen voi valita hybridinä 5-sarjaankin pian, mikä olisi ollut itsellekin jonkinlainen vaihtoehto, tosin samat puutteet kuin seisakassa. Mutta oman valinnan tein yli vuosi sitten, jolloin meniin sillä, mitä tarjolla oli.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Vaikka väärässä topicissa ollaankin, niin jos/kun 530e riittävä, niin sortimettia kannataisi laaajentaan samoin tein uuteen 330e:hen, joka on samalla tekniikalla, ja tarjoaa jo hieman ajamisen iloakin, toisin kuin nämä isommat kehon siirtimet.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Ei ollut mullekaan tuo 5-sarja edes vaihtoehto. Jotenkin oon tykänny SUVeista. Vaihtoehtona äksälle oli Cayenne. Siinä erityisesti pidin Sport response-napista, jolla sai 20s ajaksi kaikki tehot nopeasti käyttöön. Ongelmana Cayennessa oli askeettisen oloinen sisusta ja sekava keskinäyttö. Lisäksi sähköllä ajettava matka oli parhaimmillaankin vain puolet äksän sähkörangesta. Ja tietysti, kun hinta-asioita miettii, niin hyvityshinnat vaihtoautoista on Porsche-liikkeissä aina erittäin huonoja. BMW-liikeessä sain omasta vaihtoautosta yli 10t paremman hinnan.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

tiko kirjoitti: 07 Kesä 2020, 18:09
Jaa itse kyllä vertailin seiskaa ja äksää. Aikaa vastaavat keskenään koko- ja hintaluokka, samaten voimalinja. Itsellä valinta päätyi äksään monipuolisempien tilojen, isomman akun vuoksi ja vetokyvyn vuoksi. Seiskassa olisi ollut valittavissa runsaammin ei värejä ulos että sisään ja toki kaikelaista 'tarpeentonta' hilua vielä äksää enemmän. Ajoltaan ja melutasossa en ole kyllä huomannut mitään dramaattisia eroja, mutta ehkä olen jo niin vanha, että kuulo on mennyt :) Toki matalassa autossa heitot ei huojuta samalla tavalla, mutta tuohon on jo niin tottunut edellisten äksien kanssa, että ei osaa pitää tuota häiriönä. Tuo 20kmh melutaso on kyllä höpötystä, eihän siinä vauhdissa kuulu kuin tuo 'pölyimuriääni' jolla varoitetaan jalankulkijoita. (ja on muuten pakollinen varuste uusissa malleissa) Tämä on huomattava parannus edelliseen 40e:hen, jossa tuota ei ollut. Parkkipaikoilla ja kaupungilla sai varoa 'unessakävelijöitä'". Nyt osaavat varoa normaalisti liikkuvaa autoa, kun jotain ääntä kuuluu.
Sanoin, että 20kmh vauhdissa auton heiluminen oli erittäin epämukavaa. Mutta tuo varoitusääni on myös liian kova. Se pilaa sähköauton rentouttavan äänettömyyden. Ihan kuin moottori olisi käynnissä. Se saisi kuulua vain ulkona.

Sen takia tuli justiin hankittua ensimmäinen hybridi 530e. Lähdimme ostamaan kakkosautoksi 520d xdriveä, mutta ihastuimme koeajolla hybridin täyteen äänettömyyteen. Jos olisi kuulunut tuo varoitusääni, niin muutos vanhaan ei olisi ollut yhtä raju ja pysäyttävä.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

El_Ucca kirjoitti: 09 Kesä 2020, 12:29 Mutta tuo varoitusääni on myös liian kova. Se pilaa sähköauton rentouttavan äänettömyyden. Ihan kuin moottori olisi käynnissä. Se saisi kuulua vain ulkona.

Sen takia tuli justiin hankittua ensimmäinen hybridi 530e. Lähdimme ostamaan kakkosautoksi 520d xdriveä, mutta ihastuimme koeajolla hybridin täyteen äänettömyyteen. Jos olisi kuulunut tuo varoitusääni, niin muutos vanhaan ei olisi ollut yhtä raju ja pysäyttävä.
Uusia malleja tuo varoitusäänisääntö koskee, mutta mikä on uusi malli? Alkaako 5-sarjalainenkin hurista FL:n yhteydessä :)
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

tiko kirjoitti: 09 Kesä 2020, 13:58 Uusia malleja tuo varoitusäänisääntö koskee, mutta mikä on uusi malli? Alkaako 5-sarjalainenkin hurista FL:n yhteydessä :)
Kyllä faceliftin hinnastossa on mainittu akustinen jalankulkijan varoitin vakiovarusteeksi.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

El_Ucca kirjoitti: 09 Kesä 2020, 20:45
tiko kirjoitti: 09 Kesä 2020, 13:58 Uusia malleja tuo varoitusäänisääntö koskee, mutta mikä on uusi malli? Alkaako 5-sarjalainenkin hurista FL:n yhteydessä :)
Kyllä faceliftin hinnastossa on mainittu akustinen jalankulkijan varoitin vakiovarusteeksi.
Eli hurisee se 5-sarjakin jatkossa. No oikeasti tuo on hyvä turvallisuusvaruste. Aika ihme että näin kaikkea paapovassa turva/vihertävässä nykyajassa autotehtaat eivät pystyneet tuota itse ratkaisemaan vaan tuohonkin tarvittiin joku säädös.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Puhiseeko i3:n lämpöpumppu tarpeeksi kovalla äänellä jalankulkijoita varoittaen, vai onko ongelma sittenkin vai kuviteltu? En ole kertaakaan vielä joutunut tilanteeseen että jalankulkija huomaisi sähköauton huonommin kuin pörinäauton. Sähköbusseihinkin varoitusääntä nyt vaaditaan, vaikka takamoottorisen linja-auton dieselmoottoriakaan ei mitenkään kuule auton etupuolelle kaupunkivilinässä.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Wonderi kirjoitti: 09 Kesä 2020, 21:46 Puhiseeko i3:n lämpöpumppu tarpeeksi kovalla äänellä jalankulkijoita varoittaen, vai onko ongelma sittenkin vai kuviteltu? En ole kertaakaan vielä joutunut tilanteeseen että jalankulkija huomaisi sähköauton huonommin kuin pörinäauton. Sähköbusseihinkin varoitusääntä nyt vaaditaan, vaikka takamoottorisen linja-auton dieselmoottoriakaan ei mitenkään kuule auton etupuolelle kaupunkivilinässä.
Itselläni on käynyt useamman kerran näin, että autoa ei ole kävelijä kuullut. Samaten on itsellenikin käynyt, että en ole tajunnut auton tulevan.

Tässä on kuitenkin aina ollut nopeutta joku 5-10kmh, että mitään varsinaista vaaratilannetta ei ole koskaan syntynyt.

EU säännösten mukaan alle 20kmh nopeudessa pitää kuulua voimakkuudeltaan vähintään 56db varoitusääni.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Wonderi kirjoitti: 09 Kesä 2020, 21:46 Puhiseeko i3:n lämpöpumppu tarpeeksi kovalla äänellä jalankulkijoita varoittaen, vai onko ongelma sittenkin vai kuviteltu? En ole kertaakaan vielä joutunut tilanteeseen että jalankulkija huomaisi sähköauton huonommin kuin pörinäauton. Sähköbusseihinkin varoitusääntä nyt vaaditaan, vaikka takamoottorisen linja-auton dieselmoottoriakaan ei mitenkään kuule auton etupuolelle kaupunkivilinässä.
Ongelma on lähinnä pienellä nopeudella parkkipaikoilla ja kaduilla. Isommassa nopeudessa alkaa renkaista kuulua kohinaa. Ei tuo varoitusäänikään kuulu/toimi kuin jonnekin 35kmh korville, minusta todellakin hyvä ominaisuus. (myönnän että alunperin ajattelin, että mitä h***tiä, vai tulee flillarin räpätin takaisin) Harvemmin noissa nopeuksissa kukaan edes vammautuu, saati kuolee, koska väistäminen/pysäyttäminen on helppoa. Mutta itselle tuli epämiellyttävä olo joka kerran, kun näki, että jalankulkija pelästyy/säpsähtää auton lopulta havaitessaan (osa ei tietty huomaa lainkaan, ja saataa sitten toikkaroida auton edessä keskellä ajoväylää pikiäkin matkoja).

Itselle kävi 40e ratissa usein parkkipaikalla/kävelykdulla ym vastaavissa ympäristöissä tilanne, jossa kävelijä ei havaitse takaa/sivulta tulevaa sähköautoa lainkaan vaan kävelee suoraan eteen. Havaintoni mukaan moni jalankulkija luottaa kuuloonsa ja ei paljoa sivuilleen vilkuile, ainakaan täällä maalaiskylässä. 45e ratissa ei ole käynnyt näin kertaakaan, toki ihmetteleviä ilmeitä on sitäkin enemmän, ja syynä ei taida olla äksän isot munuaiset, vaikka lehidistössä niitä ihmeteltiinkin urakalla pari vuotta sitten ;)
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Itse en muuten tuota varoitusääntä kuule auton sisälle. Kuulen kyllä, jos ajan ikkuna auki parkkihallissa, mutta muuten en. Tietääkseni kuulossani ei ole vikaa.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

El_Ucca kirjoitti: 09 Kesä 2020, 12:29 Tämä on huomattava parannus edelliseen 40e:hen, jossa tuota ei ollut.
Ainakin minun 40e:ssä tuo on. Tosin aina pois päätlä :-)
Vastaa Viestiin