45e ajokokemuksia
Lähetetty: 11 Tammi 2020, 18:38
Nyt on kolme viikkoa hybridiä takana ja hiukan datapisteitä kasassa. Yleisarvosanani on erinomainen, oikeastaan mikään ei ole tuottanut pettymystä ja auto on ollut täysin ongelmaton ohjelmistoa myöten ja moni asia on ollut positiivinen yllätys. Alla on sekalaisia huomiota, osa hybridistä, osa G05:stä ja osa BMW:n elektroniikasta yleensä:
* Suorituskyky on mahtava ja erittäin vaivaton, vaikka en ole sisäänajon vuoksi edes painanut kunnolla poljinta vielä. Myös pelkällä sähköllä kiihtyvyys on erinomainen kaupungissa. Jopa Electric-tilan rajatulla teholla auto on ripeä, vääntö alkaa nollasta. Massaa ei huomaa oikein missään tilanteessa.
* Voimalinja on melko lähellä täydellistä. Vaihdot ovat virheettömiä, ja manuaaliset vaihdot eivät tunnu tasaisessa ajossa mitenkään. Sähkö- ja polttomoottorien automaattista vaihtelua on aika mahdotonta huomata. Edes akun loppumista 115 km/h nopeudessa ei huomaa mitenkään.
* Ilmajousitus toimii kuin unelma. Toteutus on ehkä suurin positiivinen yllätys. Enää ei tarvitse hidastaa hidastustöyssyihin tai väistellä pieniä routavaurioita. Neljän sentin tasonlaskukin on yllättävän hyödyllinen, ei tarvitse niin korkealta väistää helposti kuraantuvaa helmaa autosta noustessa. Talvikeleillä ja kitkarenkailla ei tietysti pääse oikein testaamaan paljonko jousitus verottaa nopeaa ajettavuutta.
* Auto on erittäin hiljainen 40-profiilin renkaillakin, ehkä osaksi akustiikkalasien vuoksi. Naapurin nastojen rapina ei kuulu sisään. Urat eivät tunnu ohjauksessa läpi lainkaan ja kitkojen pitokin tuntuu ihmeen hyvältä liukkaina aamuina auton massasta huolimatta.
* Autonominen ajaminen on yllättävän pitkällä. Kamerat kaivavat kaistaviivat usein silloinkin, kun itse ei näe oikein mitään pimeän ja rankkasateen ja ohitettavan rekan nostaman roiskeen vuoksi. Hereillä pitää tietysti olla, mutta pitkän matkan pimeässä ja sateessa ajamisen jälkeen ei juuri väsytä kun auto on hoitanut melkein kaiken ohjaamisen. Pari sormea ratin alareunassa riittää. Automaattinen kaistan vaihto toimii myös mainiosti sekä moottoritiellä että maantiellä. Kaikki ominaisuudet ovat yksityiskohtaisesti säädettävissä ja myös poistettavissa, jos haluaa ajaa itse.
* Nopeusavustaja huomaa liikennemerkit melko hyvin ja tieaineisto auttaa. Suomessa ei toimi automaattinen nopeuden mukautus ilman koodausta, pitää painaa Set, mutta sillä saa muuttuneen nopeusrajoituksen vakionopeudeksi. Ystävällisesti voi myös säätää paljonko laitetaan liikennemerkin numeroon kaupan päälle, vieläpä alle ja yli 60 km/h erikseen.
* Esilämmitys on erittäin tehokas. Nollan tienoilla auton ilmatilan saa mukavan lämpimäksi vaikka muistaisi vasta muutamaa minuuttia ennen laittaa lämmityksen päälle. Näytöllinen kaukosäädin on kätevä tässä ja kantaa yllättävän kauas, myös parinkin seinän läpi. Appilla tietysti onnistuu sama.
* Sähköllä pääsee mutkaista moottoritietäkin (110 km/h) lähes 55 km. Hitaammassa mutkaisessa maantieajossa (90 km/h) menee 65 km. Nämä ovat noin nollakelissä pehmeillä kitkoilla ja etupenkkien/takapenkkien/ratin/kädensijojen/takalasin ahkeralla lämmityksellä saatuja lukemia. Kesällä ja tasaisella maantiellä voisin hyvin uskoa menevän 80 km.
* Bensaa menee moottoritiellä (110 km/h) 9-10 litraa satasella. Alle 8 litran en ole tainnut päästä lainkaan. Kuutonen on janoinen.
* Lataus toimii odotetusti eli siis hitaasti, sekä Type 2- että suko-latauksessa. Matkan päällä lataus ei toimi vaikka ilmaiseksi saisi ladata, 3.7 kW on aivan liian hidas, vain yön yli tai työpäivän aikana saa akun täyteen. Suko-laturin maksimivirta on 10 A.
* Bensalla ladatessa akkuun saa noin kilometrin ajomatkaa per ajettu kilometri, kun pitää vaihdekepin M/S-asennossa eli vasemmalle kallistettuna. Kierrokset ovat vähän korkeammat, ja niin on kulutuskin. Tänään ajoin 57 km siirtymän lataus päällä, jolla sain akun 25 %:sta 90 %:iin, ja kulutus oli runsaat 16 l/100km. Takaisin pääsin tosin samat 57 km puhtaalla sähköllä vaikka aloitin 90 % latauksella.
* Ajotilat ovat hieman erikoisia: Sport, Adaptive, Hybrid, Electric ja Battery control. Polttomoottoria ei saa varmasti käyttöön oikein millään paitsi tyhjällä akulla. Vaihteisto M/S-asentoon on tehokkain kehotus. Eli myös Sport aloittaa sähköllä ja vasta kaasun käyttö käynnistää polttomoottorin. Electric ei käytä polttomoottoria lainkaan ja rajaa sähkötehot 40 %:iin maksimista. Adaptiven ja hybridin ero ei oikein selviä lukemalla eikä kokeilemalla. Molemmat valitsevat navigoinnin tiereitin perusteella omat osuudet kummallekin moottorille.
* Toimintojen koodaus on toistaiseksi rajoittunut BimmerCoden toimintoihin: lämpötilat mukaan rengaspainenäyttöön ja videot pyörimään myös ajossa. Kiikarissa ovat Suomi-versiosta puuttuvat mutta muualla toimivat ominaisuudet: automaattinen nopeusrajoituksiin ja tiestöön sopeutuminen, väistämisvaroitus (stop, kärkikolmio, punainen valo), etäkameranäkymä ja täysiautomaattinen ruuhka-ajo (eTJA).
* Omia varusteluvirheitä tuli kaksi. Soft Close on turha, lisäksi automaattinen lukitus pois kävellessä ei toimi ennen kuin Soft Close on valmis, eli jää helposti ovet auki; sama koskee takaluukkua, pitää odottaa sen sulkeutumista ennen kuin kävelee pois autolta. Laser-valot jätin pois kun en aja suoraa pimeää tietä ja Adaptive LEDien toiminnan kuvaus on hyvin samankaltainen. Myöhemmin selvisi että LEDeistä puuttuu sisempi polttimo kokonaan, perinteiset BMW:n valokehät ovatkin pienet kaaret alareunassa, ja kääntymisvalot puuttuvat kokonaan. Varusteiden kuvaukset ovat siis aivan pielessä ja laserit toiminnallisista ja ulkonäöllisistä syistä ehdottomat. Adaptiivisten LEDien häikäisynesto ja suuntaus toimivat sinänsä erinomaisesti, eli ei niitäkään tarvitse moittia; kun edessä ajaa tai vastaan tulee auto, häikäisynesto suuntaa pitkät valot penkkaan.
* Merino-nahka on aika ylellinen. Vernasca on kestävämpi, mutta jos ei ole raskasta kulutusta niin kannattaa harkita. Sama koskee Crafted Clarity -kristalleja, on turhuuksien turhuus, mutta toisaalta valaistu vaihdekepin pää on aika hieno. Ja auto on arvokas ilman niitäkin
* Suorituskyky on mahtava ja erittäin vaivaton, vaikka en ole sisäänajon vuoksi edes painanut kunnolla poljinta vielä. Myös pelkällä sähköllä kiihtyvyys on erinomainen kaupungissa. Jopa Electric-tilan rajatulla teholla auto on ripeä, vääntö alkaa nollasta. Massaa ei huomaa oikein missään tilanteessa.
* Voimalinja on melko lähellä täydellistä. Vaihdot ovat virheettömiä, ja manuaaliset vaihdot eivät tunnu tasaisessa ajossa mitenkään. Sähkö- ja polttomoottorien automaattista vaihtelua on aika mahdotonta huomata. Edes akun loppumista 115 km/h nopeudessa ei huomaa mitenkään.
* Ilmajousitus toimii kuin unelma. Toteutus on ehkä suurin positiivinen yllätys. Enää ei tarvitse hidastaa hidastustöyssyihin tai väistellä pieniä routavaurioita. Neljän sentin tasonlaskukin on yllättävän hyödyllinen, ei tarvitse niin korkealta väistää helposti kuraantuvaa helmaa autosta noustessa. Talvikeleillä ja kitkarenkailla ei tietysti pääse oikein testaamaan paljonko jousitus verottaa nopeaa ajettavuutta.
* Auto on erittäin hiljainen 40-profiilin renkaillakin, ehkä osaksi akustiikkalasien vuoksi. Naapurin nastojen rapina ei kuulu sisään. Urat eivät tunnu ohjauksessa läpi lainkaan ja kitkojen pitokin tuntuu ihmeen hyvältä liukkaina aamuina auton massasta huolimatta.
* Autonominen ajaminen on yllättävän pitkällä. Kamerat kaivavat kaistaviivat usein silloinkin, kun itse ei näe oikein mitään pimeän ja rankkasateen ja ohitettavan rekan nostaman roiskeen vuoksi. Hereillä pitää tietysti olla, mutta pitkän matkan pimeässä ja sateessa ajamisen jälkeen ei juuri väsytä kun auto on hoitanut melkein kaiken ohjaamisen. Pari sormea ratin alareunassa riittää. Automaattinen kaistan vaihto toimii myös mainiosti sekä moottoritiellä että maantiellä. Kaikki ominaisuudet ovat yksityiskohtaisesti säädettävissä ja myös poistettavissa, jos haluaa ajaa itse.
* Nopeusavustaja huomaa liikennemerkit melko hyvin ja tieaineisto auttaa. Suomessa ei toimi automaattinen nopeuden mukautus ilman koodausta, pitää painaa Set, mutta sillä saa muuttuneen nopeusrajoituksen vakionopeudeksi. Ystävällisesti voi myös säätää paljonko laitetaan liikennemerkin numeroon kaupan päälle, vieläpä alle ja yli 60 km/h erikseen.
* Esilämmitys on erittäin tehokas. Nollan tienoilla auton ilmatilan saa mukavan lämpimäksi vaikka muistaisi vasta muutamaa minuuttia ennen laittaa lämmityksen päälle. Näytöllinen kaukosäädin on kätevä tässä ja kantaa yllättävän kauas, myös parinkin seinän läpi. Appilla tietysti onnistuu sama.
* Sähköllä pääsee mutkaista moottoritietäkin (110 km/h) lähes 55 km. Hitaammassa mutkaisessa maantieajossa (90 km/h) menee 65 km. Nämä ovat noin nollakelissä pehmeillä kitkoilla ja etupenkkien/takapenkkien/ratin/kädensijojen/takalasin ahkeralla lämmityksellä saatuja lukemia. Kesällä ja tasaisella maantiellä voisin hyvin uskoa menevän 80 km.
* Bensaa menee moottoritiellä (110 km/h) 9-10 litraa satasella. Alle 8 litran en ole tainnut päästä lainkaan. Kuutonen on janoinen.
* Lataus toimii odotetusti eli siis hitaasti, sekä Type 2- että suko-latauksessa. Matkan päällä lataus ei toimi vaikka ilmaiseksi saisi ladata, 3.7 kW on aivan liian hidas, vain yön yli tai työpäivän aikana saa akun täyteen. Suko-laturin maksimivirta on 10 A.
* Bensalla ladatessa akkuun saa noin kilometrin ajomatkaa per ajettu kilometri, kun pitää vaihdekepin M/S-asennossa eli vasemmalle kallistettuna. Kierrokset ovat vähän korkeammat, ja niin on kulutuskin. Tänään ajoin 57 km siirtymän lataus päällä, jolla sain akun 25 %:sta 90 %:iin, ja kulutus oli runsaat 16 l/100km. Takaisin pääsin tosin samat 57 km puhtaalla sähköllä vaikka aloitin 90 % latauksella.
* Ajotilat ovat hieman erikoisia: Sport, Adaptive, Hybrid, Electric ja Battery control. Polttomoottoria ei saa varmasti käyttöön oikein millään paitsi tyhjällä akulla. Vaihteisto M/S-asentoon on tehokkain kehotus. Eli myös Sport aloittaa sähköllä ja vasta kaasun käyttö käynnistää polttomoottorin. Electric ei käytä polttomoottoria lainkaan ja rajaa sähkötehot 40 %:iin maksimista. Adaptiven ja hybridin ero ei oikein selviä lukemalla eikä kokeilemalla. Molemmat valitsevat navigoinnin tiereitin perusteella omat osuudet kummallekin moottorille.
* Toimintojen koodaus on toistaiseksi rajoittunut BimmerCoden toimintoihin: lämpötilat mukaan rengaspainenäyttöön ja videot pyörimään myös ajossa. Kiikarissa ovat Suomi-versiosta puuttuvat mutta muualla toimivat ominaisuudet: automaattinen nopeusrajoituksiin ja tiestöön sopeutuminen, väistämisvaroitus (stop, kärkikolmio, punainen valo), etäkameranäkymä ja täysiautomaattinen ruuhka-ajo (eTJA).
* Omia varusteluvirheitä tuli kaksi. Soft Close on turha, lisäksi automaattinen lukitus pois kävellessä ei toimi ennen kuin Soft Close on valmis, eli jää helposti ovet auki; sama koskee takaluukkua, pitää odottaa sen sulkeutumista ennen kuin kävelee pois autolta. Laser-valot jätin pois kun en aja suoraa pimeää tietä ja Adaptive LEDien toiminnan kuvaus on hyvin samankaltainen. Myöhemmin selvisi että LEDeistä puuttuu sisempi polttimo kokonaan, perinteiset BMW:n valokehät ovatkin pienet kaaret alareunassa, ja kääntymisvalot puuttuvat kokonaan. Varusteiden kuvaukset ovat siis aivan pielessä ja laserit toiminnallisista ja ulkonäöllisistä syistä ehdottomat. Adaptiivisten LEDien häikäisynesto ja suuntaus toimivat sinänsä erinomaisesti, eli ei niitäkään tarvitse moittia; kun edessä ajaa tai vastaan tulee auto, häikäisynesto suuntaa pitkät valot penkkaan.
* Merino-nahka on aika ylellinen. Vernasca on kestävämpi, mutta jos ei ole raskasta kulutusta niin kannattaa harkita. Sama koskee Crafted Clarity -kristalleja, on turhuuksien turhuus, mutta toisaalta valaistu vaihdekepin pää on aika hieno. Ja auto on arvokas ilman niitäkin