VolvostaBemariin kirjoitti: ↑31 Touko 2022, 09:19
Kiitoksia vinkeistä! En moisesta "tähdestä" tiennytkään. Kävin tsekkaamassa ja "tähdelliset" nuo minun 21" Pirellin Pzerot ovat myös. Nyt niihin toki on jo tottunut, mutat ensi havainto 20" non RFT-kitkojen jälkeen ole että "Mitä helvettiä?! Joutuu pitämään ratista kiinni!". Eli tietty levottomuus ja vetely
Vähän samanlainen kokemus tuli myös itsellä kun kesäpyörät ruuvasi alle. Vaikka mulla kesäpyörät kuitenkin samaa tuumakokoa talvigummien kanssa eli 20” mutta takana leveämmät eli 305/40. Talvella siis edessä ja takana 275/45R20 ja Nokian R3 kitkarenkaat. Niillä meni oli kyllä erittäin leppoisaa ja ohjaustuntuma jopa liiankin kevyt.
Run flatit ovat kovat ja painavat mutta nämä tähtimerkityt Pirellit eivät kuitenkaan ole äänekkäät kuin tietyillä asfalttipinnoilla. Muuten meno on yhtä hiljaista kuin kitkoilla.
Vahva suositus kuitenkin on että pysyt tähtimerkityissä renkaissa. Syyt ovat vierintäkehässä, ominaisuudet, ääni, road force jne. Hyvää autoa ei kannata pilata renkailla jotka eivät ole siihen suunniteltu. Rengaspaineet myös vaikuttaa. Kannattaa pitää suosituspaineet, varsinkin jos ajelet yksin tai kevyellä kuormalla.
Mutta kuten todettua. 21” saat autoosi BMW *tähtimerkityt renkaat jotka eivät ole RFT:t. Sekin on jo hyvä. 20” koossa näitä ei valitettavasti saa.
Mielessä kävi itselläkin jo myös että olisin myynyt alkuperäiset kesävanteet/renkaat pois ja hommannut toisen ”talvisetin” eli OEM 20” vanteet ja niihin samaa kokoa 275/45R20 joka nurkkaan. Mutta ei tule tämäkään halvaksi joten täytyy pysyä mukana tulleissa ja ajaa noi Pirellin runflätit loppuun. Sittempä se kuume nousee et mitä seuraavaks alle. Tai voihan sen koko autonkin toki vaihtaa;))