G20 330e

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 05 Helmi 2020, 14:41

AjamisenIloa kirjoitti:
04 Helmi 2020, 14:24
Joko teillä muilla näkyy ajotilastot ? Eikös sieltä pitänyt tulla jokin mahtipäivitys, jossa tämäkin asia olisi saatu kuntoon.

CD.JPG
Ei näy ei... Yhtä tyhjältä näyttää tilastot.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja AjamisenIloa » 07 Helmi 2020, 12:41

Aamulla -12C pakkasta ja tämän kaltainen viesti (i) lähdettäessä liikkeelle:
"Järjestelmän vuoksi valittu ajotila ei käyttettävissä" Eli Electric ajotila oli muuttunut Hybridiksi järjestelmän vuoksi.No sillä sitten liikkeelle ja sähkön voimin kuitenkin. Antoi vain 20% sähkövoimaa käytettäväksi ja kun kaasupoljinta enemmän polkaisin pörähti moottori käyntiin. Mottori kävi ehkä maks. minuutin kunnes mentiin taas sähkön voimalla ja Electric moodi oli käytettävissä.

Kysymys: Onko tuossa joku järki ja logiikka, miksi pitää moottoria väkisin käyttää -12C:ssä ? Tehdäänkö ns. esilämmitys käynnistys, ettei ole niin paha jos 100 km/h vauhdissa pärähtää moottori käyntiin.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15

Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
Toyota Porte -08
Daihatsu Copen -06
Paikkakunta: Pirkkala

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja elem » 07 Helmi 2020, 13:36

Täsmälleen sama tapahtui minullekin tänään aamulla, reilu 10 astetta pakkasta. Arvaan, että kyse on siitä, että kylmistä akuista ei saa tarpeeksi virtaa, jotta voitaisiin ottaa riittävä teho vain sähköllä kiihdyttämiseen ja liikkumiseen, joten systeemi siirtää suoraan hybriditilaan. Siellä sitten ihan normaalisti jos painaa reilummin kaasua, niin polttis käynnistyy. Olisko tällainen logiikka?

AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 197
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja AjamisenIloa » 07 Helmi 2020, 14:04

Voisipa hyvin ollakin. Tuonhan voisi testata niin, että ajelisi hissukseen maltillisesti sähköllä, max 20% teholla. Ilmeisesti purkaantuessaan akusto lämpiää ja jonkin ajan kuluttua electric moodi olisi käytössä. Toisaalta lämmittäähän se latauskin/esilämmitys akustoa, eli lämpöa pitäisi olla jo liikkeelle lähdössä :conf:
Eikä taasen polttomoottorin käynnistyminen ajossa mitenkään lämmitä akustoa.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 07 Helmi 2020, 14:43

Samat havainnot täälläkin. Koko viikon ollut aamuisin tuolla -20 kieppeillä, niin on päässyt testailemaan. Hyvin pitkälti samalla lailla toimii kuin edellinen f30 330e, eli mitä lämpimämpi akku on liikkeelle lähdössä, sitä nopeammin on ajettavissa sähköllä.
Hieman nopeammin pääsi sähköajolle kun otti tuplana nuo lähtövalmistelut, joskin akku ei tämän jälkeen ollut ihan 100℅ vaikka wallboxissa kiinni. Akunlämmitysmetodini perustuu siis mahd. suureen kuormitukseen ennen liikkeelle lähtöä.
Peruutus aina sähköllä, mutta käynnistyy lähes välittömästi eteenpäin lähdettäessä. Akkusymboolin päällä on lämpömittari joten oletan sen tarkoittavan että akku ei ole vielä saavuttanut toimintalämpötilaa pelkää sähköajoa varten. Kulutuslukemat muutaman ensimmäisen kilometrin osalta normaalin polttomoottoriajon luokkaa (akkua käytetään myös mahdollisimman paljon koska varaus tippuu). Tämän jälkeen polttis siirtyy johonkin ihme vakiokierrosmoodiin, eli kulutuslukemat lukittu n. 2,6-2, 7l/100km ja tämä kestää muutaman minuutin ajan, jonka jälkeen täysi sähköajo mahdollista. Ja tosiaan aluksi kestää ottaa max 20℅ ulos ennen polttiksen käynnistymistä ja hetken kuluttua se raja muuttuu 40℅.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: BMW 330e iPerformance M-Sport

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja 315i » 09 Helmi 2020, 21:29

Kokeilkaas ajastaa kylminä öinä lataus juuri lähtöajaksi. Akku lämpenee latautuessa ja silloin hieman kovemmillakin pakkasilla sähköajo käytettävissä. Monasti vaikka näin ei olisi, jos ajelee rauhassa taajama-ajoa se sujuu kuitenkin sähköllä ja akku lämpenee. Sitten max e käytettävissä, parin kilsan jälkeen.

Vastaa Viestiin