G20 330e

jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: tulossa 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja jlik » 08 Loka 2020, 09:48

Nonnii, nyt hieman vastauksia ABB:lta koskien ABB Terra latausasemaa.

Kuormanhallintaa varten asetusten muutokset tehdään ChargerSYnc sovelluksella. ChargerSync sovelluksessa on toiminto ”Load Balance” jonka takaa valitaan ”Smart meter” jonne asetellaan sulake/liittymäkoko, kokonaiskuormituksen yläraja (%) ja alaraja (%).

Vaikuttaa siis aika helpolta. Aika sitten näyttää kuinka helppoa/vaikeata. Taidan ottaa käyttöön tuon kuormanhallinnan ihan mielenkiinnon vuoksi ja pitää hommata vielä yksi ABB:n energiamittari. Raportoin lisää kunhan saan asennettua laturin. Laakkosen myyjä lupaili vielä 330e:n koeajoon syksyn aikana joten pääsen sitten testaamaan lataamista.

Taas yksi uusi lelu jottei elämä ole liian yksitoikkoista. Pitäähän sitä jotain tekemistä olla kun ajokausi K1300:lla alkaa kohta olla pulkassa.
prätkä: BMW K1300S

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 08 Loka 2020, 17:32

Joskus tutkin noita Bemarin omia wallboxeja (itsellä tuli auton mukana se "Wallbox Essential", joka on kyllä ihan karvalakkimalli). Sensijaan ne Wallbox Connect ja Wallbox Plus ovat molemmat kytkettävissä ulkopuolisiin energiamittareihin (lista supportoiduista malleista löytyi wallboxien asennusohjeista, mutta se asennusohjeissa oleva linkki ei ainakaan tällä hetkellä toimi - joka tapauksessa silloin kun viimeksi katsoin niin yhteensopivia energiamittarimalleja oli useilta eri valmistajilta, ABB:ltakin useampaa mallia). Lisäksi nuo bemarin wallboxit keskustelevat keskenään kunhan ovat verkossa, ja niitä voi ketjuttaa useampia. Se ei manuskoja lukemalla selvinnyt, että riittääkö kulutustiedon tuominen energiamittarilta yhteen wallboxiin jonka jälkeen muut samassa verkossa olevat boxit keskustelevat keskenään jakamalla tuon kulutustiedon, ja säätävät sen perusteella maksimaalisen lataustehon vai pitääkö tuo mittaustieto tuoda jokaiseen wallboxiin erikseen, jonka jälkeen ne kekustelevat oman verkkonsa kautta keskenään kuka lataa, ja millä teholla.
Latasin niiden tuettujen energiamittarimallien datalehdetkin johonkin, vaan en löydä nyt niitä mistään - joka tapauksessa ABB:n malleissakin oli sellaisia DIN kiskoon asennettavia "pihtimittari" malleja, joissa kolme anturikaapelia ja joilla yksinkertaisuudessaan tehtiin vain johtoluuppi pääkeskuksessa kunkin vaiheen syöttökiskoon vaihekohtaista mittausta varten ja tietysti output puoli parikaapelilla puhuen esim. modbus protokollaa.

Näytti muuten bemarilla olevan taas joku kampanja päällä, eli se essential malli tulee nyt uuden lataushybridi/täyssähkömallin mukana "ilmaiseksi".
Joka tapauksessa kunhan taloon tulee toinen plugari tai eka täyssähkäri niin tuo essential malli menee vaihtoon ja dynaamista latausta tukevat mallit tilalle, kun meinasin ainakin aluksi pärjätä tällä perus 3x25A pääsulakekoolla.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: tulossa 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja jlik » 08 Loka 2020, 18:21

Katsoin piruuttain noiden bemarin latureiden hintoja ja aika arvokkailta ne monipuolisenmmat mallit vaikuttaa. Mun ABB:n "karvalakki" mallissa (W22-T-0) on ethernet ja sitä hallitaan jonkun sovelluksen kautta, mutta ei wifiä ja hinta oli ~670eur. Kalliimmissa malleissa on sitten myös wifi ja rfid-lukija mutten tarvi sellaista kun olen ainut käyttäjä. Niiden hinta saattaa sitten pompsahtaa jo bemarin latureiden tasolle. ABB:n latureita pystyy kansa ketjuttamaan (master-slave) mutten tiedä sitten miten kuormanhallinta oikein toimii. Yksi energiamittari riittää kuitenkin kaikille.

En tiedä kuinka luotettavia (tarkkoja) noi pihtimittarit on. Joskus mulla oli joku halpismittari eikä sen tarkkuus riittäny mihinkään mutta ehkä ABB:n mittarit on tarkempia. Ei tommosen "tavallisen" mittarin asennus nyt niin paha ole. Tietenkin tarvitaan sähkäriä siihen hommaan. Tänään tilasin SLO:lta toisenkin ABB mittarin B23112-100. Toinen on siis kuormanhallintaa varten ja toinen kulutuksen seurantaan. ABB:n asemaa pystyy sovelluksen kautta lukemaan mutta mä haluan kytkeä Terran meidän talon muuhun automaatioon joten tarvitsen Modbusin kautta luettavaa mittaria.

EDIT: Tää laturikeskustelu on menny vähän OT:ksi joten ehkä olisi parasta tehdä uusi ketju koska keskustelu saattaa kiinnostaa muitakin.
prätkä: BMW K1300S

My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja My.Ai.Hu » 08 Loka 2020, 18:46

No itsellä maksoi tuo plus boksi 500.-
kun tuli auto. no se siitä.
lan löytyy ja kytketty vain lokin katseluun.
modbus.. liitetään kun kerkiää.

itsellä tuo eatron 630 jo luennassa mutta täytyy selvittää
miten onnistuu luku kahdella eri masterilla yhtä aikaa

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja [Zei-M-Zei] » 08 Loka 2020, 19:27

jlik kirjoitti:
08 Loka 2020, 18:21
En tiedä kuinka luotettavia (tarkkoja) noi pihtimittarit on. Joskus mulla oli joku halpismittari eikä sen tarkkuus riittäny mihinkään mutta ehkä ABB:n mittarit on tarkempia.
Kyllä laadukkaat pihtimittarit on jokseenkin tarkkoja (=milliampeeritasolla). Eikä se noilla perus gG sulakkeilla tarvitse niin hirveän tarkkaa ollakkaan. Esim 25A:n sulakkeen ylempi toimintarajavirta on 1.6x (2h), eli kestää kuormittaa parin tunnin ajan 40A virralla ennekuin nalli napsahtaa...
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996

jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: tulossa 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja jlik » 09 Loka 2020, 05:49

[Zei-M-Zei] kirjoitti:
08 Loka 2020, 19:27
Kyllä laadukkaat pihtimittarit on jokseenkin tarkkoja (=milliampeeritasolla). Eikä se noilla perus gG sulakkeilla tarvitse niin hirveän tarkkaa ollakkaan. Esim 25A:n sulakkeen ylempi toimintarajavirta on 1.6x (2h), eli kestää kuormittaa parin tunnin ajan 40A virralla ennekuin nalli napsahtaa...
No joo onhan noi laadukkaat pihtimittarit riittävän tarkkoja. Kuten sanoin mulla oli joku halpismittari, jonka virhe oli luokkaa 10%. Helppoja ne taitaa olla asentaa eikä tarvitse välttämättä sähkäriä. No, en ole ihan varma onko kuitenkaan luvallista asentaa itse.
prätkä: BMW K1300S

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1834
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G20 330e xDrive.

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja gestapo » 25 Loka 2020, 08:24

Muistaakseen TM:ssä kirjoitettiin, että 330e:ssä ei olisi enää normaali akkua auton käynnistämiseen. Se tapahtuisi auton ajoakun kautta.
Eilen etsiessäni auton lukkopulttihylsyä löysin takakontista kaksi ihan perus akkua.
Auton oikealla takakontin puolen takarenkaan takana lähellä Polttoaineluukkua ja toinen sitten takakontin pohjalla joka näkyy siitä pienestä luukusta.

Kait se sittenkin käynnistyy normiakulla ja toinen jotain apulaitteita varten?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1326
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Re: G20 330e

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 25 Loka 2020, 10:24

Kaikissa täyssähköautoissakin on 12V akku. Ettei tarvitse pitää jännitteenmuunninta jatkuvasti päällä (mm. keskuslukkoa varten) virtaa hukkaamassa.

Vastaa Viestiin