Sivu 3/3

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 15 Huhti 2019, 10:43
Kirjoittaja lnaukkar
Markku J kirjoitti: 15 Huhti 2019, 09:18 Teholukemien matematiikassa ihmetyttää tämä:

530e: 184 + 113 hv =252 hv
330e: 184 + 68 hv = 252 hv
Eka kertoo sähkömoottorin ja polttomoottorin hetkelliset maksimitehot kumpikin erikseen. Mutta toka yhtälö herättää vähemmän kysymyksiä. Juuri tuon takia bemari varmaan siirtyi käyttämään tuota 68 lukua. Ekaa kun ei kukaan tunnu tajuavan ilman korkeampaa insinöörimatematiikkaa -- näitä autoja kuitenkin ostetaan myös kauppispohjalta!

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 15 Huhti 2019, 11:06
Kirjoittaja Markku J
lnaukkar kirjoitti: 15 Huhti 2019, 10:43
Markku J kirjoitti: 15 Huhti 2019, 09:18 Teholukemien matematiikassa ihmetyttää tämä:

530e: 184 + 113 hv =252 hv
330e: 184 + 68 hv = 252 hv
Eka kertoo sähkömoottorin ja polttomoottorin hetkelliset maksimitehot kumpikin erikseen. Mutta toka yhtälö herättää vähemmän kysymyksiä. Juuri tuon takia bemari varmaan siirtyi käyttämään tuota 68 lukua. Ekaa kun ei kukaan tunnu tajuavan ilman korkeampaa insinöörimatematiikkaa -- näitä autoja kuitenkin ostetaan myös kauppispohjalta!
Näinkin se voi olla. Tuntuu erikoiselta, jos voimalinjat olisivat mekaanisilta osiltaan erilaiset. Softalla tietty voidaan eroja tehdä. Eniten kiinnostaa se, onko 330e sähköajossa tehon suhteen edelleen yhtä käyttökelpoinen kuin meidän nykyinen 530e. Jos sähkömoottori olisi pienempitehoinen, niin luulisi 330e:n range olevan isompi kuin akun suhteen päivitetyn 530e:n. Nythän luvut ovat hiukan ristiriitaiset (64 ja 60 km).

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 15 Huhti 2019, 23:48
Kirjoittaja Kuudensuora
lnaukkar kirjoitti: 15 Huhti 2019, 10:43
Markku J kirjoitti: 15 Huhti 2019, 09:18 Teholukemien matematiikassa ihmetyttää tämä:

530e: 184 + 113 hv =252 hv
330e: 184 + 68 hv = 252 hv
Eka kertoo sähkömoottorin ja polttomoottorin hetkelliset maksimitehot kumpikin erikseen. Mutta toka yhtälö herättää vähemmän kysymyksiä. Juuri tuon takia bemari varmaan siirtyi käyttämään tuota 68 lukua. Ekaa kun ei kukaan tunnu tajuavan ilman korkeampaa insinöörimatematiikkaa -- näitä autoja kuitenkin ostetaan myös kauppispohjalta!

Kyllä jälkimmäisessäkin on ainakin bensan osalta hetkellinen teho. Ymmärsin pressimateriaalista, että sähkömoodissa olisi vain 68hv käytössä ja vain hybridimoodissa saa enemmän.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 11:04
Kirjoittaja lnaukkar
Selvyyden vuoksi itse toivoisin, että bemari kertoisi tehot ajotilakohtaisesti eli esim. 530e auton kohdalla max edrive -ajotilassa 113hp ja muuten 252hp. Se on sitten ihan se ja sama mistä voimanlähteestä teho milloinkin otetaan ja missä suhteessa. Se ei kuskia kiinnostele.

.. Mutta oikeasti montaa kuskia tuntuu kovasti kiinnostavan. Onneksi esim. 530e mittaristo kertoo selkeästi miten siellä sähkön puolella pysyy, jos haluaa. Se mun mielestä taklaa tän ongelman sitten onneksi.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 17:54
Kirjoittaja 315i
Mulla specsit autosta, mitkä sain kun sain myös tajouksen.
E-engine Peak power(huipputeho) 83 kW
E-Motor Peak torque(maksimivääntö) 265 NM
Huippunopeus, ELECTRIC 140 kmh

Yhteisteho/ vääntö 185(+30 boost) /420

Nii ja sen polttiksen specsit 135kW, ja vääntö 300 NM + 20 (varmaan buusti)

Ja vielä, yhteisteho ja vääntö 185+30 boost 215kW (292heppaa) ja 420 NM

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 19:14
Kirjoittaja Markku J
315i kirjoitti: 16 Huhti 2019, 17:54 Mulla specsit autosta, mitkä sain kun sain myös tajouksen.
E-engine Peak power(huipputeho) 83 kW
E-Motor Peak torque(maksimivääntö) 265 NM
Huippunopeus, ELECTRIC 140 kmh

Yhteisteho/ vääntö 185(+30 boost) /420

Nii ja sen polttiksen specsit 135kW, ja vääntö 300 NM + 20 (varmaan buusti)

Ja vielä, yhteisteho ja vääntö 185+30 boost 215kW (292heppaa) ja 420 NM
83 kW = 113 hv, joten sähkömoottori lienee sitten sama kuin 530e:ssä. 140 kmh nopeuteen pääsy pelkällä sähköllä vaatinee tuon täystehon käyttöä, mikä viittaisi siihen että Max eDrive -moodissa sen tulee olla käytettävissä. 68 hv voisi olla hybridiajon teho sitten.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 23:35
Kirjoittaja Huivei
Eikös kaikista autoista ilmoiteta aina vain huipputeho, olipa kyseessä bensa, diesel tai sähkö. Mistä tuo keskustelu 68 hp:stä oikein tulee, jos huipputeho on kuitenkin yli 110 hp?

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 23:42
Kirjoittaja Kuudensuora
Huivei kirjoitti: 16 Huhti 2019, 23:35 Eikös kaikista autoista ilmoiteta aina vain huipputeho, olipa kyseessä bensa, diesel tai sähkö. Mistä tuo keskustelu 68 hp:stä oikein tulee, jos huipputeho on kuitenkin yli 110 hp?
Siitä että huipputeho on käytössä vain hybridimoodissa ja sähköllä ajaen on huikea 68hv teho käytössä. Xttra boost käytettävissä vain sport moodissa ja silloin ei voi ajaa pelkällä sähköllä. Miksi näin? Tällä saatu range 60km. Jos tehoa otettaisiin enemmän, niin range laskisi.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 07:50
Kirjoittaja lnaukkar
Huivei kirjoitti: 16 Huhti 2019, 23:35 Eikös kaikista autoista ilmoiteta aina vain huipputeho, olipa kyseessä bensa, diesel tai sähkö. Mistä tuo keskustelu 68 hp:stä oikein tulee, jos huipputeho on kuitenkin yli 110 hp?
"Auto edrive" -tilassa (polttomoottori mukana tarpeen mukaan) sähkömoottorin huiput on 68 hp.

Kun laitetaan vaihdekepistä M/S päälle, niin kickdownin aikana vielä 40 hevosta lisää eli 108 hp. Tarina ei kerro kelpaako pelkkä Sport ajotila, ei välttämättä, koska nää on kaksi eri juttua ainakin 530e mallissa.

"Max edrive" -tilassa (ei polttomoottoria) sähkömoottorin huiput on 113 hp.

Valinnat varmaan jokseenkin keinotekoisia ja niillä luultavasti asemoidaan 330e mallistossa oikealle kohdalle. On selvää että voimalinjasta löytyisi enemmänkin paukkua kuin mitä on auton ohjelmisto antaa sieltä ulos.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 09:05
Kirjoittaja Huivei
lnaukkar kirjoitti: 17 Huhti 2019, 07:50
Huivei kirjoitti: 16 Huhti 2019, 23:35 Eikös kaikista autoista ilmoiteta aina vain huipputeho, olipa kyseessä bensa, diesel tai sähkö. Mistä tuo keskustelu 68 hp:stä oikein tulee, jos huipputeho on kuitenkin yli 110 hp?
"Auto edrive" -tilassa (polttomoottori mukana tarpeen mukaan) sähkömoottorin huiput on 68 hp.

Kun laitetaan vaihdekepistä M/S päälle, niin kickdownin aikana vielä 40 hevosta lisää eli 108 hp. Tarina ei kerro kelpaako pelkkä Sport ajotila, ei välttämättä, koska nää on kaksi eri juttua ainakin 530e mallissa.

"Max edrive" -tilassa (ei polttomoottoria) sähkömoottorin huiput on 113 hp.

Valinnat varmaan jokseenkin keinotekoisia ja niillä luultavasti asemoidaan 330e mallistossa oikealle kohdalle. On selvää että voimalinjasta löytyisi enemmänkin paukkua kuin mitä on auton ohjelmisto antaa sieltä ulos.
Mistä nämä tiedot on peräisin?

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 09:59
Kirjoittaja lnaukkar
Huivei kirjoitti: 17 Huhti 2019, 09:05

Mistä nämä tiedot on peräisin?
Käytännössä nämä käyttäjän 315i vahvistamat faktat avasin e-drive ajotilakohtaisesti. Vastaavat tiedot löytyy samalla tavalla ilmoitettuna muistakin bemarin hybrideistä. Sovelsin samaa logiikkaa kuin miten voimalinja toimii muissakin uudemmissa bemarin hybrideissä esim. 530e, 745e
315i kirjoitti: 16 Huhti 2019, 17:54 Mulla specsit autosta, mitkä sain kun sain myös tajouksen.
E-engine Peak power(huipputeho) 83 kW
E-Motor Peak torque(maksimivääntö) 265 NM
Huippunopeus, ELECTRIC 140 kmh

Yhteisteho/ vääntö 185(+30 boost) /420

Nii ja sen polttiksen specsit 135kW, ja vääntö 300 NM + 20 (varmaan buusti)

Ja vielä, yhteisteho ja vääntö 185+30 boost 215kW (292heppaa) ja 420 NM
Pressikamoista revittyjä faktoja kuten 68 hp löytyy mm.
The 2.0 liter turbocharged engine will make 184 hp on its own. The electric motor that’s integrated into the eight-speed automatic makes an additional 68 hp. Those two combine for 252 hp and 310 lb-ft of torque, which is only up 5 hp over the previous-gen car and equal torque. Though there’s an overboost function, dubbed XtraBoost, which adds an additional, and temporary, 41 hp.
https://www.bmwblog.com/2019/01/01/new- ... eel-drive/



Edelleenkin vois painottaa, että tää G20 330e toimii kaiken tiedon valossa aivan samalla tavalla kuin muutkin bemarin hybridit. Uutta on vain tuo kickdownin aikana hetkellisesti mukaan tuleva overboost -lisäteho.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 16:04
Kirjoittaja Markku J
Kyllähän tämä siltä vaikuttaa, että 330e:n sähkömoottori ja ajomoodit olisivat identtiset 530e:n kanssa pl. (mahdollisesti) tuo Xtra Boost.

Vai onko tämä 530e:n mittaristossa oleva eBoost mahdollisesti sama asia ?

Kuva

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 16:11
Kirjoittaja tehoseppo
Paljonko 530e G30 pystyy näillä keleillä ajamaan sähköllä? Tilauksessa on 330e.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 17:06
Kirjoittaja Markku J
tehoseppo kirjoitti: 17 Huhti 2019, 16:11 Paljonko 530e G30 pystyy näillä keleillä ajamaan sähköllä? Tilauksessa on 330e.
Hiukan yli 30 km meidän ajoilla. Range näytti eilen 32 km. Ajo on Max eDrive -moodissa Tuusula - Helsinki väliä, josta valtaosa 100 ja 80 kmh rajoitusta.
Parhaimmillaan olen päässyt noin 38 km.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 17:23
Kirjoittaja 315i
En tiedä miksi uudessa olisi 68 heppa ku vanhassa oli se noin 90. Tuo 68 heppa jos muutetaan kilowateiksi on aika lähellä vanhaa 90 heppaa tosin. Ja jos ajatellaan pelkällä sähkölla ajeltavan ja kiihdytetään 140 kmh 68 hepalla, niin saattaa jossainvaiheessa päivää olla saavutettavissa...

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 19:29
Kirjoittaja tehoseppo
Markku J kirjoitti: 17 Huhti 2019, 17:06
tehoseppo kirjoitti: 17 Huhti 2019, 16:11 Paljonko 530e G30 pystyy näillä keleillä ajamaan sähköllä? Tilauksessa on 330e.
Hiukan yli 30 km meidän ajoilla. Range näytti eilen 32 km. Ajo on Max eDrive -moodissa Tuusula - Helsinki väliä, josta valtaosa 100 ja 80 kmh rajoitusta.
Parhaimmillaan olen päässyt noin 38 km.
Eli G20 pitäis päästä kevyesti enemmän (luvattu 60?). Omat ajot sioittuu n.80% susirajan sisäpuolelle.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 19:45
Kirjoittaja Markku J
Meillä olisi tarve päästä 48 km päivässä. Saattaa jäädä vieläkin hiukan vajaaksi 330e:llä, ainakin viileämmillä keleillä.

Meidän 530e:n ekassa huollossa todettiin vikakoodi, joka kertoi liian rikkaalla seoksella ajosta, ja syynä bensakoneen lyhyet käyntijaksot (ei ehdi lämmetä). Tämäkään ei hyvää tee bensakoneen kestoa ajatellen, joten parempi olisi, ettei se tässä työmatka-ajossa kävisi lainkaan. Toiveissa on saada latauspaikka myös työpaikalle, mutta siitä ei ole takeita.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 00:28
Kirjoittaja Huivei
Markku J kirjoitti: 17 Huhti 2019, 19:45 Meidän 530e:n ekassa huollossa todettiin vikakoodi, joka kertoi liian rikkaalla seoksella ajosta, ja syynä bensakoneen lyhyet käyntijaksot (ei ehdi lämmetä). Tämäkään ei hyvää tee bensakoneen kestoa ajatellen, joten parempi olisi, ettei se tässä työmatka-ajossa kävisi lainkaan. Toiveissa on saada latauspaikka myös työpaikalle, mutta siitä ei ole takeita.
Mielenkiintoista. Jos hybrid-bensakoneen kanssa on tuollaisia ongelmia, hybrid-dieselin kanssa ei varmaan ole yhtään helpompaa.

Re: G20 3-sarja moottorivaihtoehdot paljastuivat

Lähetetty: 29 Huhti 2019, 07:55
Kirjoittaja toukopouko
Kuudensuora kirjoitti: 16 Huhti 2019, 23:42 Siitä että huipputeho on käytössä vain hybridimoodissa ja sähköllä ajaen on huikea 68hv teho käytössä. Xttra boost käytettävissä vain sport moodissa ja silloin ei voi ajaa pelkällä sähköllä. Miksi näin? Tällä saatu range 60km. Jos tehoa otettaisiin enemmän, niin range laskisi.
Tämä on pelkkää mutuilua, mutta väitän että ei se kyllä noinkaan mene. Ei se range riipu siitä sähkömoottorista sallittavasta hetkellisestä suurimmasta tehosta, vaan siitä minkä verran sitä tehoa käytetään. Sille samalle voimalinjalle saat aivan saman (maksimi) rangen sallimalla sähkömoottorille 113 tai 68hv tehon, tai mitä vaan näin karkeasti. Se range kuitenkin saavutetaan ajamalla optimaalisella tavalla, eli suomeksi se riippuu kaasupolkimen asennosta.

Ja oma lusikka loppuunkin soppaan:
- 530e:n mittaristossa oleva "eBoost" ei ole sama kuin tuon uuden 330e:n boosti, vaan se on se sama boost-teksti joka on jo vanhassa 330e:ssä mittaristossa: siinähän tuo boost-teksti aktivoituu joissain tilanteissa kaasua painaessa, tarkoittaa käsittääkseni vain että sähkömoottori avustaa kiihdytystä.
- tuo 184hv + 88hv = 252hv -tehonlaskulogiikka johtuu (edelleen mun käsitykseni mukaan) siitä, ettei noista molemmista moottoreista saatava huipputeho osu samalle kierrosalueelle - näin asiaa ainakin F30 330e:n saapuessa markkinoille jossain perusteltiin - ja se vaikuttaisi kyllä ihan järkevältä.
- Käsitykseni mukaan sillä sähkömoottorilla on samat tehot käytössä moodista riippumatta, moodin valinta lähinnä vaikuttaa kuinka herkästi polttis tulee kaveriksi.