G20 330e

G20, G21, G22, G23, G24, G26
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

315i kirjoitti: 10 Syys 2020, 00:06 Siis luulin että, esim. viitos-sarjassa tuo jo oli ja nyt uudessa G sarjassa. Eli voit valita esim, 5kmh yli rajoituksen ja painaa set. Eli tämä ei toim kolmosessa, mutta viitosessa? Vai olenko taas ymmärtänyt väärin... :blush:
Ainakin mulla kolmosessa pystyy valitsemaan ylityksen/alituksen kahdelle rangelle, eli 60km/h saakka ja yli 60km/h. Itse asettanut noi +4/+8, eli kun 80alueella painaa "set" niin nopeus asettuu 88km/h, ja jos saman tekee esimerkiksi 60alueella, niin nopeus asettuu 64km/h... Vai puhutaanko nyt samasta asiasta.?
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Just näinhän sen (kai)pitäiskin toimia. Hyvä.
Trick69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Marras 2019, 19:12

kaipajo kirjoitti: 08 Syys 2020, 22:06 Oliko se niin, että Suomeen tuoduissa g20 ei saa vakkaria asettamaan nopeutta liikennemerkin mukaan? Ainakin omassa näyttää ilmoittavan maarajoituksesta.
On tämä sarvikuonojen maa! Ruotsissa kun ajelee niin kaikki toimii hienosti, ajaminen on jouhevaa kun settiä pystyy painamaan satoja metrejä ennen nopeusrajoituksen muuttumista ja auto reagoi merkin kohdalla. Varoittaa stop-merkit ja kärkikolmiot. Autossa on paljon turvallisuutta parantavia ominaisuuksia mitä ei saada käyttöön koska laki määrää, miksi sitä lakia ei muuteta? :mad:
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

SportySedan kirjoitti: 17 Kesä 2020, 14:22 Uudessa TM :ssä on hybridivertailu ja BMW 330e mukana, heikkoa oli menestys:

1. VOLVO V60 T6 TwE AWD Business A; Arvosana 9,0; *****
2. VOLKSWAGEN Passat Variant GTE Premium: Arvosana 8,9; *****
3. MERCEDES-BENZ C 300 e T A Business Avantgarde EQ Power; Arvosana 8,4; ****
4. BMW 330e Sedan Charged Edition M Sport; Arvosana 8,1; ***

BMW:een heikohkon suorituksen voi pitkälti laittaa maahantuojan niskoille, eli antoivat testiin M Sportin. Lähes kaikki heikot suoritukset liittyvät M Sport -versioon, pois lukien jarrut, jotka olivat ryhmän tehokkaimmat. M-rengastus aiheuttaa kovan rengasmelun, TM ääritilanteista/ keilarata: "alusta antoi odottaa enemmän, mutta jouduimme hieman pettymään", istuimet sopivat lähinnä keskikokoiselle, polttoainetalous on heikko, ahdas tavaratila.

Lopputulos on pettymys huomioiden, että BMW on tuorein malli vertailussa, Suuri osa moitteista olisi jäänyt pois mikäli maahantuoja olisi toimittanut testiin auton ilman M Sport -varustelua. Alusta ei vaan sovi Suomen karkeille ja uraisille teille. Sama periaate tuntuu olevan ylipäätään maahantuojalla testiin toimitettavien autojen suhteen, lähes poikkeuksetta M Sport ja sitten tulee medialta negatiivista kommenttia melusta ja vetelystä uraisilla teillämme.
Tuli nyt liityttyä tälle foorumille kun on autonvaihto edessä (Passatista 330e:hen) ja huomenna uuden tilaus.

Kesällä aloitin noiden TM:n testin autojen koeajot ja vikana ajoin V60:n. Mersu ja Volkkari putosivat ensinnä pois. Mersu putosi kovan rengasmelun ja akuston viemän tilan takakontissa. Onhan se akkupaketti aika järkyttävän kokoinen. Volkkari oli ihan kiva mutta mallina se alkaa olla jo vanha. Aluksi ajattelin Arteonin Shooting Brakea hybridinä mutta se taitaa tulla Suomeen vasta vuodenvaihteessa ja en nyt jaksa jäädä odottelemaan sitä. Vaihtoehdoksi jäi sitten V60 ja 330e. Luin tuon TM:n testin useampaan kertaan ja kyllähän siinä annetaan sapiskaa 330e:lle ja suurimpana syynä varmaankin SportySedanin mainitsema M Sport versio. Toisaalta artikkelia lukemalla kyllä selvisi mikä on TM:n toimittajien mieltymys. Ajoin ton v60:n pari päivää sitten ja odotukset oli aika suuret. Artikkelissa väitettiin, että V60 oli testiryhmän hiljaisin. Toisaalta kehuttiin ajo-ominaisuuksia maantiellä. No, kun pääsin V60:n rattiin niin totesin ettei se mikään hiljainen auto ole. Suurin ärtymyksen aihe oli kuitenkin ohjaus motarinopeuksilla. TM:n artikkelissa todettiin että pienen ohjausliikkeen teko vaatii tarpeettomasti voimaa ja saman havaitsin itsekin. Tämä ominaisuus teki ajamisen rasittavaksi. Tämän lisäksi rengasmelu (18":n renkailla) oli vähintäänkin samaa luokkaa kuin 330e:ssä. Ajoin kolmea eri 330e:tä ja niissä oli eri rengastus. Toki V60:n rengasmelu oli pienempi kuin Mersussa. V60:n huonot piirteet on kuitenkin tuossa TM:n artikkelissa lakaistu maton alle.

Minusta tuo TM:n testi ei muutenkaan ole tasapuolinen. Miksi verrataan nelivetoista V60:stä kun muut autot joko etu- tai takavetoisia. Olisihan Mersulta ja Bemarilta löytynyt nelivetomallit. Samoin miksi verrata farkkuja Bemarin sedaniin. OIisihan muilta merkeiltä löytynyt sedanit. Artikkelissa on myös sellaisia kommentteja joita voi vain ihmetellä että onko toimittajat ollenkaan ammatitaitoisia. Hyvänä esimerkkinä esim. Volkkarin jarrupolkimen tunnottumuus. Kaikenkaikkiaan aivan lapsellista tekstiä tämän osalta tuossa artikkelissa. Harmi Bemarin kannalta on se että moni lukee TM:ä kuin piru raamattua. No, onneksi tuli ajettua kaikki nuo autot ja oma käsitykseni autojen paremmuudesta on aivan erilainen kuin TM:n toimittajien.

No, huomenna Espoon Laakkoselle tekemään tilausta 330e xDrive Touringista.

Onkos tosiaan 2021 vuoden mallissa kaistanvahti?

Tuleeko auton mukana 2 eri latauspiuhaa elikä lähinnä kiinnostaa tietää onko mukana piuha jossa suko-pistoke? Tarkoitus on kuitenkin asennuttaa varsinainen latausasema autotalliin. Tuota suko-pistokkeellista piuhaa taitaa tarvita ainakin Hesassa Parkkisähkön latausasemilla.

Onkos Bemareihin mitään Wintoosa softaa millä pääsee lukemaan auton sielunelämää? Passatin kanssa oon käyttäny Ross Tech:n VCDS softaa.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Waero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Loka 2019, 17:46

Vajaa vuosi takana 330e:tä ja ei pahaa sanottavaa (tai no kaistavahti on vähän hämmentävä...niinkuin kaikissa muissakin). Auto on toiminut hyvin ja melu on ainakin niillä akustiikkaikkunoilla mielestäni pienempi kuin Mersulla ja Volvolla joita testailin. Espoon Laakkoselta ostin itsekin. TM:n testit sinänsä aina subjektiivisia ja riippuu vähän siitä mitä arvottaa. Toi rangejuttu vähän ihmetytti koska samoihin aikoihin testailin Passattia ja range jäi siinä hieman pienemmäksi kuin 330e:ssä.


jlik kirjoitti: 04 Loka 2020, 17:58
SportySedan kirjoitti: 17 Kesä 2020, 14:22
No, huomenna Espoon Laakkoselle tekemään tilausta 330e xDrive Touringista.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

330e tuli tilattua eilen Espoon Laakkoselta ja ruksasin myös akustiikkalasit. Mulle jäi sellainen vaikutelma rengasmelun osalta että Passatti olisi ollut kaikkein hiljaisin (ei johdu siitä että ajan nyt Passatilla). Mersu oli selvästi kaikkein meluisin niin kuin TM:kin totesi. Jos tuo TM:n testi olisi ollut rehellinen niin olisin hyvinkin saattanut päätyä V60:seen mutta kun joidenkin asioiden kohdalla selvästi sen huonoja ominaisuuksia vähäteltiin niin olin todella kriittinen V60:n suhteen.

Mielenkiintoista nähdä miten tuo kaistavahti sitten lopulta toimii. Laakkosen myyjältä sainkin sitten vastauksen koskien noita latauspiuhoja elikä niitä on kaksi.

Oon hankkinu ABB Terra latausaseman ja tarkoitus on asentaa sen yhteyteen ABB:n energiamittari ainakin kuormanhallintaa varten. Haluan myös lukea tuon 330e:n lataukseen kuluvan kWh-määrän. Saa nähdä miten tämä tulee onnistumaan.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Vähän kalliilta tuo ABB boxi kuulostaa. Jos vain haluat tietää mitä auto kuluttaa(sähköä) helpompi voi olla esim. https://wallbox.com/en_catalog/pulsar
Itsellä tuosta pari vuotta vanhempi versio ja oon 87% tyytyväinen, tuo siis työkämpillä. Kotona on 16A Charge Amps, ja se on ihan paras suko laturi. Lämpötilaseuranta tarvittaessa pudottaa Amppeja automaattisesti jos pistoke tai (helteellä) autotallissa on lian kuuma. Ja erillinen mittari mistä näen autoon ladatun sähkön, mallia Motonet.
Turbodog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 22:05

jlik kirjoitti: 04 Loka 2020, 17:58 Miksi verrataan nelivetoista V60:stä kun muut autot joko etu- tai takavetoisia. Olisihan Mersulta ja Bemarilta löytynyt nelivetomallit. Samoin miksi verrata farkkuja Bemarin sedaniin. OIisihan muilta merkeiltä löytynyt sedanit.
Veikkaan syyksi, että alkukesästä ei 330e:tä ollut maassa kuin takavetosedan. Eikä ceemelistä ole vieläkään nelivetohybridiä, muista malleista kyllä.

Itselläkin Volvo oli vahva kakkonen ja mersu jäi kolmossijalle.
G21 330e xDrive M Sport
ex. e46 328i
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

315i kirjoitti: 06 Loka 2020, 20:01 Vähän kalliilta tuo ABB boxi kuulostaa. Jos vain haluat tietää mitä auto kuluttaa(sähköä) helpompi voi olla esim. https://wallbox.com/en_catalog/pulsar
Itsellä tuosta pari vuotta vanhempi versio ja oon 87% tyytyväinen, tuo siis työkämpillä. Kotona on 16A Charge Amps, ja se on ihan paras suko laturi. Lämpötilaseuranta tarvittaessa pudottaa Amppeja automaattisesti jos pistoke tai (helteellä) autotallissa on lian kuuma. Ja erillinen mittari mistä näen autoon ladatun sähkön, mallia Motonet.
En ole tarkistanut muiden latureiden hintoja. ABB voi olla vähän kallis mutta kun tarkoitus on vetää 5x6mm2 piuha niin samalla sitten tulee laitettua 22kW:n laturi. Tuon voimavirtapiuhan vetäminen keskuksesta autotalliin tulee olemaan sen verran v-mäinen homma että ei kannata siinä säästää. Tuossa ABB:sa on myös kuormanhallinta jota ei tietenkään tarvi vielä hybridin kanssa mutta seuraava auto voi sitten olla jo täyssähköinen, jolloin kuormanhallinnasta voi olla hyötyä. Toinen syy miksi haluan ton ABB:n on se että saan kytkettyä sen talon automaatioon. Ajatuksena hyödyntää kesäaikaan aurinkosähköä niin paljon kuin mahdollista bemarin latauksessa.

Edit. Tarkistin tuon ABB:n laturin hinnan. Se maksoi Onnisella n. 670EUR joten ei tuo nyt niin paha hinta ole verrattuna uuden auton hintaan. Kuormanhallinnasta tuolla edellä vielä sen verran että sillä pytyy haistelemaan koko muun talon sähkönkulutusta ja tarvittaessa se pienentää auton latauksen virtaa jotta talon pääsulakkeet ei pala. Tämä tosin tarvitsee vielä oman sähkömittarin joka asennetaan heti sähköntoimittajan virallisen mittarin perään.
Viimeksi muokannut jlik, 07 Loka 2020, 07:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prätkä: Kawasaki H2 SX
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Turbodog kirjoitti: 06 Loka 2020, 23:51 Itselläkin Volvo oli vahva kakkonen ja mersu jäi kolmossijalle.
Tämä järjestys oli sitten mullakin merkkien suhteen. Eniten vi***ti toi teknarin testi volvon suhteen.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Turbodog
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 22:05

jlik kirjoitti: 07 Loka 2020, 05:47 Tämä järjestys oli sitten mullakin merkkien suhteen. Eniten vi***ti toi teknarin testi volvon suhteen.
Joo, ei Volvo huono ollut, mutta olisin odottanut bmw:n saavan suhteessa paremmat pisteet. Sen tästä taas oppii, että ei kannata noita testejä liikaa tuijottaa. Ja vaikka lähdin testin luettuani hyvin kriittisenä BMW:n koeajolle, pystyin nopeasti toteamaan, että TM:n nostamat ongelmat eivät olleet ongelmia minulle.

Mitä lupailivat sulle toimitusajaksi?
G21 330e xDrive M Sport
ex. e46 328i
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Turbodog kirjoitti: 07 Loka 2020, 09:48
jlik kirjoitti: 07 Loka 2020, 05:47 Tämä järjestys oli sitten mullakin merkkien suhteen. Eniten vi***ti toi teknarin testi volvon suhteen.
Joo, ei Volvo huono ollut, mutta olisin odottanut bmw:n saavan suhteessa paremmat pisteet. Sen tästä taas oppii, että ei kannata noita testejä liikaa tuijottaa. Ja vaikka lähdin testin luettuani hyvin kriittisenä BMW:n koeajolle, pystyin nopeasti toteamaan, että TM:n nostamat ongelmat eivät olleet ongelmia minulle.

Mitä lupailivat sulle toimitusajaksi?
Joo, ei noihin teknarin testeihin kannata aina luottaa, varsinkaan silloin kun itse pääsee testaamaan. Mä ärsyynnyin tosta testistä ja se oli ehkä se lopullinen syy miksen päätyny V60:seen. Hieno auto 330e kuitenkin on.

Mä olisin saanu oman 330e:n jo marraskuussa kun ilmeisesti Laakkosella oli vapaana slotti mutta sovittiin että pannaan kilpiin vasta tammikuun alussa. Auto tulee ilmeisesti Suomeen jo joulukuussa. Saa sitten nähdä mikä on tilanne.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Testit on testejä ja niistä kannattaa lukea lähinnä teknisiä eroja. Tuntumaan yms vaikuttaa kuitenkin aina omat mieltymykset ja sen takia onkin tärkeätä, että käy koeajamassa harkitsemansa autot ja testeistä riippumatta ostaa sellaisen mistä itse tykkää. Itselle näitä kuitenkin ostetaan eikä toimittajille ja elämä on liian lyhyt siihen että ratin takana vituttaa, kun ei ole pakko.

jlik:lle tervetuloa foorumille ja iloisten bemaristien joukkoon :thuup:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Alle 700 hinta on jo tosi kilpailukykyinen. Voisin harkita jopa itselle Charge ampsi tilalle, kun ja jos tulee sähkäri hankittua, heti kun koronariisi helpottaa.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

jlik kirjoitti: 07 Loka 2020, 05:45
315i kirjoitti: 06 Loka 2020, 20:01 Vähän kalliilta tuo ABB boxi kuulostaa. Jos vain haluat tietää mitä auto kuluttaa(sähköä) helpompi voi olla esim. https://wallbox.com/en_catalog/pulsar
Itsellä tuosta pari vuotta vanhempi versio ja oon 87% tyytyväinen, tuo siis työkämpillä. Kotona on 16A Charge Amps, ja se on ihan paras suko laturi. Lämpötilaseuranta tarvittaessa pudottaa Amppeja automaattisesti jos pistoke tai (helteellä) autotallissa on lian kuuma. Ja erillinen mittari mistä näen autoon ladatun sähkön, mallia Motonet.
En ole tarkistanut muiden latureiden hintoja. ABB voi olla vähän kallis mutta kun tarkoitus on vetää 5x6mm2 piuha niin samalla sitten tulee laitettua 22kW:n laturi. Tuon voimavirtapiuhan vetäminen keskuksesta autotalliin tulee olemaan sen verran v-mäinen homma että ei kannata siinä säästää. Tuossa ABB:sa on myös kuormanhallinta jota ei tietenkään tarvi vielä hybridin kanssa mutta seuraava auto voi sitten olla jo täyssähköinen, jolloin kuormanhallinnasta voi olla hyötyä. Toinen syy miksi haluan ton ABB:n on se että saan kytkettyä sen talon automaatioon. Ajatuksena hyödyntää kesäaikaan aurinkosähköä niin paljon kuin mahdollista bemarin latauksessa.

Edit. Tarkistin tuon ABB:n laturin hinnan. Se maksoi Onnisella n. 670EUR joten ei tuo nyt niin paha hinta ole verrattuna uuden auton hintaan. Kuormanhallinnasta tuolla edellä vielä sen verran että sillä pytyy haistelemaan koko muun talon sähkönkulutusta ja tarvittaessa se pienentää auton latauksen virtaa jotta talon pääsulakkeet ei pala. Tämä tosin tarvitsee vielä oman sähkömittarin joka asennetaan heti sähköntoimittajan virallisen mittarin perään.
Kannattaa samalla kaivuulla laittaa varalta monttuun myös parikaapelointi. Vaikka monet energiamittarit osaavatkin lähettää tuon kulutustiedon wallboxille langattomasti, niin esim. betonielementtitaloissa saattaa olla ongelmia saada riittävä signaalivoimakkuus luotettavan yhteyden muodostamiseksi. Kaikki energiamittarit ja sellaiset wallboxit joissa mahdollisuus dynaamiseen latauskuorman hallintaan puhuvat joka tapauksessa modbus/rs485 joten parikaapeloinnilla onnistuu varmuudella, eikä ole tulevaisuudessa niin sidottu tiettyihin malleihin.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 07 Loka 2020, 14:55 Kannattaa samalla kaivuulla laittaa varalta monttuun myös parikaapelointi. Vaikka monet energiamittarit osaavatkin lähettää tuon kulutustiedon wallboxille langattomasti, niin esim. betonielementtitaloissa saattaa olla ongelmia saada riittävä signaalivoimakkuus luotettavan yhteyden muodostamiseksi. Kaikki energiamittarit ja sellaiset wallboxit joissa mahdollisuus dynaamiseen latauskuorman hallintaan puhuvat joka tapauksessa modbus/rs485 joten parikaapeloinnilla onnistuu varmuudella, eikä ole tulevaisuudessa niin sidottu tiettyihin malleihin.


Itse asiassa mulla on suht hyvä tilanne kun vahvavirtakaapeli vedetään ryömintätilassa mutta siinä on kyllä tekemistä. Osa kaapeleista menee yhessä halkaisijaltaan 20cm:n putkessa mutta se alkaa olla melkein täynnä. Tämä osuus on se pahin. Autotalliin menee lisäksi pari vapaata 16mm:n sähköputkea mutta niissä ei kyllä 5x6mm2 kaapelia vedetä ilman kuorimista. Parikaapeli mulla on jo autotalliin.

Valitsin ton ABB Terran just sen takia että dynaaminen kuormanhallinta käyttää Modbus-väylää. Ehkä muillakin valmistajilla on tämä. En ole saanu vielä ABB:lta vastausta siihen että jos mulla on erillinen mittari heti Carunan mittarin perässä kuormanhallintaa varten niin pitääkö olla vielä toinen mittari josta saan kulutustiedot. No, hommasin erillisen ABB:n mittarin jossa myös Modbus ja kytken sen Terran virransyöttöön kulutuksen seuraamista varten. ABB:n manuskoissa ei ole kerrottu mitään tuosta Terran Modbus-väylästä. Tuota dynaamista kuormanhallintaa en vielä tarvitse 330e:n kanssa. Sen verran ehdin koeajeluilla räplätä 330e:n asetuksia että sielläkin pystyy valikossa rajoittamaan latausvirtaa.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

jlik kirjoitti: 07 Loka 2020, 15:07 Valitsin ton ABB Terran just sen takia että dynaaminen kuormanhallinta käyttää Modbus-väylää. Ehkä muillakin valmistajilla on tämä. En ole saanu vielä ABB:lta vastausta siihen että jos mulla on erillinen mittari heti Carunan mittarin perässä kuormanhallintaa varten niin pitääkö olla vielä toinen mittari josta saan kulutustiedot. No, hommasin erillisen ABB:n mittarin jossa myös Modbus ja kytken sen Terran virransyöttöön kulutuksen seuraamista varten. ABB:n manuskoissa ei ole kerrottu mitään tuosta Terran Modbus-väylästä. Tuota dynaamista kuormanhallintaa en vielä tarvitse 330e:n kanssa. Sen verran ehdin koeajeluilla räplätä 330e:n asetuksia että sielläkin pystyy valikossa rajoittamaan latausvirtaa.
Kerrohan ihmeessä kun saat jonkun vastauksen tuohon mittariin liittyen. Itsekin olen viime aikoina yrittänyt hieman selvitellä, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon jotta saisi tulevaisuudessa tuon yhden latausboksin viereen asennettua vielä toisenkin niin ettei niiden käyttöä tarvitse erikseen suunnitella, vaan systeeemit osaavat ihan itse varmistaa etteivät pääsulakkeet ala paukkumaan tms.

Oma ABL:n eMH1 boksi osaa myöskin modbus:n kautta tapahtuvan latausvirran säädön, mutta siitä millä sitä saisi automaattisesti sitten ohjattua tuon modbus-väylän kautta, ei taas löydykään oikeastaan mitään dokumentaatiota.

Hieman tuntuu että nämä lataussysteemit ovat vielä kehityskaarensa alkupäässä.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Wäinö kirjoitti: 07 Loka 2020, 22:05
Kerrohan ihmeessä kun saat jonkun vastauksen tuohon mittariin liittyen. Itsekin olen viime aikoina yrittänyt hieman selvitellä, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon jotta saisi tulevaisuudessa tuon yhden latausboksin viereen asennettua vielä toisenkin niin ettei niiden käyttöä tarvitse erikseen suunnitella, vaan systeeemit osaavat ihan itse varmistaa etteivät pääsulakkeet ala paukkumaan tms.

Oma ABL:n eMH1 boksi osaa myöskin modbus:n kautta tapahtuvan latausvirran säädön, mutta siitä millä sitä saisi automaattisesti sitten ohjattua tuon modbus-väylän kautta, ei taas löydykään oikeastaan mitään dokumentaatiota.

Hieman tuntuu että nämä lataussysteemit ovat vielä kehityskaarensa alkupäässä.
Vähän nihkeästi oon saanu ABB:lta vastauksia mutta voisinpa kokeilla siten että kerron että BMW palstalla on muitakin kiinnostuneita. Nää latausasemat tulee olemaan kasvava bisnes sähkölaitevalmistajille joten luulis että ne panostaa lisää näihin. Varmaankin ne on vielä aika alkutekijöissään. ABB:n sivuilla kuitenkin todetaan että heidän latureihin tulee päivityksiä.

Tällä hetkellä tiedän vain sen että ABB:n laturi taritsee toisen mittarin (esim. B23112-100) joka kytketään heti virallisen mittarin perään jotta se mittaa talon kokonaiskulutuksen. Tämä mittari kytketään sitten Modbus RTU:lla laturiin. En tiedä vielä osaako laturi automaattisesti sitten hoitaa kuormanhallinnan vai ei. Tätä mun täytyy kysyä ABB:lta. Tuossa laturissa on myös sisäinen energiamittari mutta epäilen että sitä ei pysty lukemaan jos tuo kuormanhallintamittari on kytketty Modbus väylään. En ole tosin täysin varma.
prätkä: Kawasaki H2 SX
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

Wäinö kirjoitti: 07 Loka 2020, 22:05
Kerrohan ihmeessä kun saat jonkun vastauksen tuohon mittariin liittyen. Itsekin olen viime aikoina yrittänyt hieman selvitellä, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon jotta saisi tulevaisuudessa tuon yhden latausboksin viereen asennettua vielä toisenkin niin ettei niiden käyttöä tarvitse erikseen suunnitella, vaan systeeemit osaavat ihan itse varmistaa etteivät pääsulakkeet ala paukkumaan tms.

Oma ABL:n eMH1 boksi osaa myöskin modbus:n kautta tapahtuvan latausvirran säädön, mutta siitä millä sitä saisi automaattisesti sitten ohjattua tuon modbus-väylän kautta, ei taas löydykään oikeastaan mitään dokumentaatiota.

Hieman tuntuu että nämä lataussysteemit ovat vielä kehityskaarensa alkupäässä.

Ihan kommenttina edellisiin

Pitkällä ollaan siitä että joku lataus boksi ymmärtäisi kaikkia mittareita.
Itse MODBUS on standardi mutta sehän onkin vain protokolla.
mittarieiden datarekisterit on sitten se määrittävä tekijä. Ne eivät ole standardeja.

Itsellä pimmerin boksi joka tukee paria kolmea mittaria ja niiden kautta tulleiden virta
arvojen mukaan säätää lataus tehoa. Tuota useamman lataus laitteen yhteistä tehon jakoa en ole
tutkinut. Mutta onnistuu päävirran mittauksella.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

My.Ai.Hu kirjoitti: 08 Loka 2020, 07:00
Ihan kommenttina edellisiin

Pitkällä ollaan siitä että joku lataus boksi ymmärtäisi kaikkia mittareita.
Itse MODBUS on standardi mutta sehän onkin vain protokolla.
mittarieiden datarekisterit on sitten se määrittävä tekijä. Ne eivät ole standardeja.

Itsellä pimmerin boksi joka tukee paria kolmea mittaria ja niiden kautta tulleiden virta
arvojen mukaan säätää lataus tehoa. Tuota useamman lataus laitteen yhteistä tehon jakoa en ole
tutkinut. Mutta onnistuu päävirran mittauksella.
Joo, näinhän se on että eri valmistajien Modbus rekisterit eivät välttämättä ole yhteensopivia. Turvallisinta on pysyä yhen valmistajan vehkeissä. Lähetin taas yhelle ABB:n tyypille meilia tuosta kuormanhallinnasta. Palaan asiaan jos saan vastauksia.

No ei tuo mun tuleva 330e kyllä polta vielä meidän talon pääsulakkeita joten tuo kuormanhallinta ei ole tän päivän ongelma mutta eihän sitä vielä tiedä milloin siirryn (bimmerin) täyssähköön.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Vastaa Viestiin