BMW 435i 2014 tuonti USAsta

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
marpelto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Elo 2019, 09:43

Toin muuttokuormassa kyseisen auton Suomeen. Nyt siitä kai pitää maksaa verot.
Vein auton eilen rekisteröintikatsastukseen.

Päästöt mitattiin katsastuksen yhteydessä ja rekisteröintikatsastustodistuksessa on nyt 252g/km kun googlettamalla löysin samalle autolle arvon 175g/km. Tämä vaikuttaa suoraan veron määrään. Ja ero on tuhansia euroja minun tappioksi.

Onko tuo lukemas ihan OK? Katsastusmies sanoi että USAn bemareissa on eri päästönormit että siitä se ero.
Mutta voiko se olla noin iso ero?
Voiko sitä säätää alemmaksi?

kiitos,
Marko
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Eikös jenkeissä ole vielä tiukemmat päästörajat ?
Autowiki ei ainakaan tunne noin korkeita co arvoja
http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_4-sarja_(F32)

Mitä jos kävisit merkkihuollossa testauttamassa auton ?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1850
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Verot määrittyy CO2-lukeman perusteella, jota ei voi katsastuksessa mitata. CO2-lukema (eli polttoaineenkulutus) määritellään auton tyyppihyväksyntätesteissä, eli käytännössä katsastusmies näpyttelee lukeman auton tietojen perusteella. Katsastuksessa mitataan vain muita pakoputkesta tulevia aineita, mittauksessa lähinnä todetaan että auto on ehjä.

Hyvin mahdollista että USA-versio CO2-päästö eli polttoaineenkulutus on suurempi, kun siellä asia ei sillä tavalla oli myyntiargumentti kun bensa on halpaa ja ympäristöintoilijat ajaa kuitenkin Priuksella eikä Bemarilla.

Jos teoriassa ehkä voisikin olla mahdollista saada auto euroversion päästön mukaiseksi, veikkaan että se tulisi kalliimmaksi kuin veron hintaero.

Mutta kannattaa varmistaa ettei ole sattunut vain virhe, valmistaja ainakin osaa antaa viralliset tiedot ja todistuksen asiasta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1850
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tarkoitin siis sanoa että USA-versio on voitu ohjelmoida vähän terävämmin kaasuun vastaaksi ja pienempiä vaihteita käyttäväksi, kulkee mutta kuluttaakin.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Näiden muuttoautojen kanssa voi valitettavasti olla ongelmana se, että ne eivät ole EU-tyyppihyväksyttyjä (vaikka kyseisen lähtökohdan markkina-alueen rajoitukset olisivat tiukemmat). Niinpä speksattua CO2-arvoa ei hyväksytä, vaan se arvioidaan puhtaasti laskentakaavalla, jossa muuttujina käytetty polttoaine, auton massa ja maksimiteho. Ja tietenkin tämä laskennallinen päästöarvo on pääsääntöisesti reilusti yläkanttiin todellisuuden kanssa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Clavurion kirjoitti: 30 Elo 2019, 01:35 Näiden muuttoautojen kanssa voi valitettavasti olla ongelmana se, että ne eivät ole EU-tyyppihyväksyttyjä (vaikka kyseisen lähtökohdan markkina-alueen rajoitukset olisivat tiukemmat). Niinpä speksattua CO2-arvoa ei hyväksytä, vaan se arvioidaan puhtaasti laskentakaavalla, jossa muuttujina käytetty polttoaine, auton massa ja maksimiteho. Ja tietenkin tämä laskennallinen päästöarvo on pääsääntöisesti reilusti yläkanttiin todellisuuden kanssa.
Melko reilua... Ja tuosta pitää sitten maksaa myös paljon enemmän vuotuista ajoneuvoveroa?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kannattaa kyllä vähän paneutua asiaan tarkemmin. Minun muuttoautona tuomani E83 oli kovaa vauhtia menossa yksilölliseen tyyppikatsastukseen ja mittanauhalla mitatasivat akseliväliä ja raideleveyttä. Vihelsin pelin noin 1,5h kohdalla poikki ja sanoin, että nyt kaivetaan tyyppitiedot esille ja homma hoitui sillä. Eli tyypitys löytyi. Samaten oli VW Passat 2.0TFSI joka meni heittämällä läpi ja tyypitys oli olemassa. Oma kokemus on, että valitettavasti katsureissa on isoja eroja siinä mitä tietävät näistä poikkeavista rutiineista. Toki tuossa päästöhommassa on moni asia nykyisin toisin kuin silloin kun itse autot toin. Mutta tyypityksen mukaisen CO2 arvon mukaan tuli verot ja vuosittaiset hyvimaksut silloinkin.

Vielä vinkiksi, että kun rupeat muutostöitä teettämään, niin harrastajat pystyy vilkut kääntämään ilman että palaa keltaisina parkkeina. Samaten takasumari, jos puuttuu, sen saattaa näissä saada toimimaan vaan vaihtamalla valokatkaisijan. Ja jos se ei riitä niin sitten valomodulin parametrin muutos lisäksi. Merkkiliike on näissä muutoksissa ollut väärä paikka kun tekevät vaan tehtaan ohjeiden mukaan. Ja se vaatii kokomodulien vaihtoa, koko auton uudelleenohjelmointia yms. Ja mitä huoltoneuvojan kanssa joskus juttelin niin eivät oikein niitä pysty tekemään ilman, että aina jostakin nousee vikakoodi. Esim. jos USA auton koittaa kokonaan ohjelmoida euromoodiin niin esim. airbägit heittää herjaa koska ovat jenkkiversiot. Vaatii siis yksittäisten parametrien kääntöä eikä koko modulin saatika koko auton ohjelmointeja.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
tonppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Syys 2019, 09:51

Ensinnäkin alle 10 vuotta vanhoille autoille ei tehdä katsastuksessa pakokaasumittausta, pelkkä OBD check. Toivottavasti et siitä mitään maksanut ;)

USA autoa (jota koskee Kalifornian päästömääräykset, ns. CARB auto) koskee EU direktiivi N:o 715/2007 ja päivitys 183/2011, jonka mukaan CO2 päästötieto määritellään laskukaavalla, mikäli vastaavasta autosta ei ole saatavilla ko. direktiivin mukaan mitattuja päästöarvoja. Samat laskukaavat löytyy myös Trafin ohjeesta TRAFI/198326/03.04.03.03/2017

Kopsaan ne tähän:
EU-asetuksen 183/2011 mukainen laskukaava:
Bensiinimoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,047 m + 0,561 p + 56,621
Bensiinimoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,102 m + 0,328 p + 9,481
Bensiinimoottori ja sähköhybridi: CO2 = 0,116 m – 57,147
Dieselmoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,108 m – 11,371
Dieselmoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,116 m – 6,432
(m=auton massa, p=huipputeho kW)

Mittausdataa voi kysellä TÜV Nord Finlandilta, jos heidän emoyhtiö Saksassa olisi ko. automallin mitanneet.
ja jos löytyy (ja tuohon luulisi löytyvän), niin he voivat toimittaa CO2 päästöistä todistuksen maksua vastaan. Tämän lisäksi tarvitsee löytää katsastushenkilö, joka on asioista perillä ja voi tuon CO2 arvon päivittää. Ainut mitä tarvitaan on siis tuo CO2 tieto, mutta jotkut katsastushenkilöt vaativat nähtäväksi kaikkia päästömittausarvoja (myös CO, HC, NOx ym partikkelit, sekä kulutustiedot maantie/yhdistetty/kaupunki ym.), vaikka niillä ei tee yhtään mitään. Olennaista on, että mittaus on tehty direktiivin mukaan ja todistuksesta se käy ilmi.

BMW:ltä on ihan turha kysellä yhtään mitään. Autot on komponenteiltaan ja päästöiltään 99.9% identtisiä. Silti ne siellä jaksavat valehdella päin naamaa, että autoissa on vaikka mitä eroja, vaikka niille näyttäisi osalistat USA ja EU mallien väliltä metrin kokoisina esityksinä. Tuntuu, että BMW:llä ei ole enää oikeita autoihmisiä töissä ollenkaan vaan pelkkiä mutuilijoita ja turhanjankkaajia.

... vielä halusin tuosta laskukaavasta kommentoida, että EU lainsäätäjä on kaavaa miettiessään varmaankin halunnut päästä mahdollisimman lähelle totuutta, mutta eipä ole ajatellut näitä tuplaturbo autoja, joissa suuret huipputehot tuottavat laskutoimituksessa toisen hehtaarin tuloksen. Tavallinen kuluttaja ei koe oikeudenmukaisuutta, jos maksaa samasta autosta 200e enempi vuodessa ajoneuvoveroa kuin naapuri.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

tonppu kirjoitti: 06 Syys 2019, 10:05BMW:ltä on ihan turha kysellä yhtään mitään. Autot on komponenteiltaan ja päästöiltään 99.9% identtisiä. Silti ne siellä jaksavat valehdella päin naamaa, että autoissa on vaikka mitä eroja, vaikka niille näyttäisi osalistat USA ja EU mallien väliltä metrin kokoisina esityksinä.
Autossa olevat ohjelmistot ovat myös "osia". oletko nähnyt niidenkin osanumerot?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

... jaa eikös USA ja Euromallit enää tehdäkään omilla tuotantolinjoilla :lol:

Pääsääntöisesti markkinakohtaiset eroavaisuudet tehdään parametrien avulla jos mahdollista (esim. ikkunoiden comfort close). Poikkeuksena tietynlaiset lainsäädännölliset vaateet, esim. valot, turvatyynyt, Californian päästöjutut yms. joissa itse toimilaite on erilainen eri markkinoilla (vaikkapa turvatyynyn koko). Ja kun toimilaite on erilainen myös auton parametriikka heijastaa sitä jotta varsinainen ECUn ohjelma osaa toimia toimilaitteen edellyttämällä tavalla. Itse ohjelma jota suoritetaan ohjaavassa ECUssa on käsittääkseni silti sama markkinasta riippumatta.

Muutostöitä ajatellen sen kyllä ymmärrän aika hyvin, että BMW ei anna diilereille kaikkia välineitä käyttöön saati että kouluttaisivat tai edes neuvoisivat huoltomiehet sille tasolle että pystyisivät puukottamaan ECUja vapautuneesti. On turvallisempaa antaa huollon suorittaa ennalta määriteltyjä ohjelmia tai jobeja ja kieltää sooloilu. Toisin sanoen siis nostaa kädet pystyyn jos ei perustoimilla tokene. Tuotetuen kapasiteettia ei voi uhrata huollon aiheuttamien sotkujen selvittelyyn määräänsä enempää. Ja tehtaalla kuitenkin on tuotevastuu ja vaatimuksenmukaisuustaakka sertifiointeihin, tyyppihyväksyntiin yms. nähden. Volkkarilta voi kysyä miten siinä käy kun epäonnistuu... olkoonkin että se oli tehdaslähtöinen soppa... Toisaalta vaatii myös kohtalaisen ymmärryksen asioiden (ECUjen parametrien eri arvojen) välisistä riippuvuuksista, että osaa hommat tehdä oikein niin ettei mitään mene rikki ja samalla haluttu lopputulos saavutetaan. Tämä ymmärrys onneksi löytyy harrastajilta :thuup: Eikä oikeasti tietysti puhuta vaikeista asioista.

Ja edelleen muutostöitä ajatellen yksittäisiä parametreja puukottamalla riskiksi muodostuu on parametrien palautuminen tehdasdefaultteihin myöhemmin suoritetun yksittäisen modulin tai koko auton uudelleenohjelmoinnin ansioista. Ja aiemmin tehdyt toimivat muutokset eivät ole enää olemassa. Sarjanumerokohtaisia autojen ECUjen parametrointeja tehdas varmaan koittaa välttää viimeiseen asti. Tehtaan tulokulmasta ainoa järkevä tapa tehdä auton ohjelmien parametrointi on perustaa se auton platform-, malli-, vetotapa- ja moottoritiedon pohjalle. Ja lopuksi täydentää se yksittäisen ko. auton optiokoodien ohjaamana. Ja niinhän BMW tekee.

Kaiken järjen mukaan ECUjen softien lähdekoodit on silti globaaleja ns. "platform" tasolla. Ei ole olemassa 435i lähdekoodia erikseen Jenkkeihin tai Eurooppaan. Ei ole olemassa ylipäätään 435i lähdekoodia vaan sen äitinä olevan platformin koodi joka sisältää muutakin kuin 435i mallin.

Vähän meni alkuperäisen topikin sivuraiteille mutta siis muutostöihin vinkkejä. Tein itse esim. keltaisten parkkien osalta ihan turhaa työtä oskilloskooppia hyväksikäyttäen suunnittelemalla ja rakentamalla oman piirilevyn joka konvertoi auton pulssimoduloitua polttimolle syötettävää jännitettä niin, että siitä sai kaapattua parkit ja toisaalta, että vilkku toimi eikä palanut koko ajan. Homma olisi hoitunut parin parametrin käännöllä NCS Expertillä jos silloin olisin osannut. Merkkiliike tosiaan imeskeli peukaloita eikä suostunut tekemään mitään kun tiedustelin.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
marpelto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Elo 2019, 09:43

" käytännössä katsastusmies näpyttelee lukeman auton tietojen perusteella. Katsastuksessa mitataan vain muita pakoputkesta tulevia aineita, mittauksessa lähinnä todetaan että auto on ehjä."

Kyllä, juurikin näin. Soitin itse asiassa autoverotoimistoon ja pakokaasumittaukset eivät vaikuta CO2 arvoon, vaan pakokaasumittaus on vain katsastusta varten.

Katsastusmien tosiaan puhui jostain laskukaavasta ja ensiksi luulin että pakokaasumittauksen CO2 arvo voikuttaa siihen, mutta näin EI siis ole.

CO2 arvo laskettiin, kuten jo edellä mainittiin, noiden auton tyyppikilpien tunnusten (esim. Kalifornian CARB) ym mukaan

Kiitos asiantuntevista vastauksista.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Onko US ja EU mallien tehot samanlaiset?
Muistelisin, että ainakin aikaisemmin monissa US- malleissa tehoa oli hieman vähemmän. tarkoittaa DME:n kartat on hieman erilaisia.
Ja, noitahan ei koodaamalla (NCsm Esys jne) tehdä, vaan on ihan ohjelmiston sisässä olevia lookup taulukoita, oletan.
Mitenkä tämä liittyy topikn aiheeseen, ei kai mitenkään :mad:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin