xDrive katsastus/jarrutesteri

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Onko nykyään riskiä uudehkon xdriven katsastuksessa ja jarrutestistä? Jotain kauhutarinoita lukenut ja jotenkin itsestä tuntuu vieraalta, että nelivetoauton etu/takapää laitetaan rullille ja jarrut runtataan pohjaan. Eikös se toinen akseli nappaa 100% vedosta, kun toinen akseli "sutii"? Kokemuksia? Onko pelko aiheeton?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1338
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: Porsche Cayenne
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Ei ajeta rullille!
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ja katsoisin vielä perään, että rullille ei viedä. Sellaisia suhareita on nykyään autoja katsastamassa.

Emännän SX4.n ajoi rullille, vaikka erikseen taas muistutin. Oli kuulemma neliveto-dyno. Tosin sitä oli vaikea uskoa kun rulla oli vain yhdelle akselille. :w00t: Onneksi ei mennyt rikki. Auto on kuivalla keillä 2-veto, joten se taisi pelastaa. Katsatsuinssiä ei pelastanut mikään kun annoin pojalle palautetta isän kädestä
Naussi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Marras 2014, 23:51
Auto: E60 525 d Xdrive -09
Rt 1100 -01

Kyllä mä aina kerron, että auto on nelikko. jarrutesti sitten ihan perstuntumalla.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Muistelisin nähneeni joskus xDrivelle oman katsastusohjeen noista jarrutesteistä, mutta sen ainoan kerran mitä tähän ikään mennessä tarvinnut xDrivellistä autoa katsastaa, on taikasanalla "neliveto" insinööri päätynyt toteamaan jarrujen kunnon koeajolla. Sama juttu toisenmerkkisessä. Itse tykkään kyllä käydä autoa itsekin läpi samalla ja menen katsastukseen mukaan, ja inssikin on yleensä kysynyt onko neliveto vai ei.
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: 320iA GT xDrive 2016
Paikkakunta: Vantaa

Tuossa noita ohjeita.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... hjeita/bmw" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt: 320iA GT xDrive 2016
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Eipä noissa ohjeissa ollut kovin tuoreita eikä ollenkaan E84 mallia eli kyytiin vaan ja pitää olla tarkkana, ettei ajeta rullille.

Kiitti.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 579
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Jostain netin syvyyksistä löysin pari vuotta sitten jonkinlaisen tehtaan ohjeen E70 jarrujen testaamisesta dynolla. Pari sivua pitkässä ohjeessa oli jotain 30 eri vaihetta kaukokäynnistyksineen , ajoituksineen ym. Oli helppo nähdä , että testaus ei yksinkertaisesati voi onnistua ohjeen mukaisesti , ellei joku tee sitä aivan työkseen ja siltikin väärin tekemisen riski on aivan ilmeinen. Niinpä varmistan aina puhelimitse etukäteen , ettei autoa ajeta rullille ja vahdin vielä vierestä , perse ei kestä kovin montaa turhaan rikottua voimansiirtoa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1281
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

VolvostaBemariin kirjoitti:Emännän SX4.n ajoi rullille, vaikka erikseen taas muistutin. Oli kuulemma neliveto-dyno. Tosin sitä oli vaikea uskoa kun rulla oli vain yhdelle akselille.
Mun vakiokonttorin jarrudyno pyörittää nelivetomoodissa rullia eri suuntiin, jolloin normaali perä (avoin tasuri) kumoaa liikkeen eikä kardaani (tai vastaava perän voimansyöttö) pyöri. Lukkoperille tuota ei tietenkään saa harrastaa, jonka vuoksi Celican (GT-4) jarrut testattiin koeajolla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
ixuv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Huhti 2021, 19:11
Auto: G31 520d xDrive
E36 328i

Tuli heitettyä eilen tuo G31 xDrive konttorille pienellä kiireellä. Muistin kyllä edellisiltä quattro ajoilta mainita, että neliveto, eikä tuota Audia ikinä rullilla testattu. No kotona vasta huomasin, että katsastustodistuksessa oli jarrujen mittaustulokset, eli testerillä oli käyty. Mutta ei kai tämä nyt nykyään pitäisi olla enää mikään uusia asia konttoreille, eli jos heidän käyttämällä testerillä ei saa ajaa xdrivejä, niin pitäisi olla konttorilla itsellään tiedossa? Muutenhan näitä varmaan paukkuisi viikoittain useita…

Katsastustodistuksessa on maininta: käytetty mittalaite Sherpa testirata. Ja pikaisella googletuksella taitaa todennäköisesti olla tuollainen nelivedon tunnistava systeemi.

Samalla googletuksella löytyi myös tällainen lause: Traficom muutti ohjeistustaan nelivetoisten autojen jarrujen testaamisesta määräaikaiskatsastuksessa. Muutoksen jälkeen kaikki autot tulisi testata katsastuksessa jarrudynamometrillä tai koeajolla tallentavan hidastuvuusmittarin avulla.

Eli jatkossa näitä xdrivejä, quattroja ym ajetaan ilmeisesti useimmin rullille…
Vastaa Viestiin