Ilmastoinnin huolto?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Parikymmentä vuotta sitten melko harvassa autossa oli ilmastointi, nykyään se on vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa.
Sitä mukaan on myös ruvettu markkinoimaan "ilmastointi huoltoja". Tarvitseeko niitä ja millä aikavälillä?

Mikä lienee totuus Bemareiden osalta? Ainakin uusien Bemareiden huolto ohjelmassa on aina filsujen vaihto ja ilmastoinnin desifiointi.

Mutta millä aikavälillä ilmastointi pitää/kannattaa oikeasti huoltaa? Ja mitä se oikea huolto sisältää muuta kuin valohoitoa?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Laitteistosta kylmä aine häviää pikkuhiljaa , vaikkei varsinaista vuotoa olisikaan. Tällöin laitteen teho heikkenee ja kun ainetta on tarpeeksi vähän , ei kompura enää mene ensinkään päälle. Tästä syystä täyttöhuolto muutaman vuoden välein on paikallaaan , maksaa alle 100€.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Itse olen teetättänyt ilmastoinnin täytön noin 5 vuoden välein ja hyvin on kylmää riittänyt
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ihan turhaa. Täyttää sit jos tarvii / menee tehottomaksi. Edellisessä autossa kesti 10 vuotta ja sit lauhdutin alkoi vuotaa.

Eihän ne kylmäaineet katoo jos ei oo vuotoa ;)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Edelliseen vääränmerkkiseen teetin ilmastoinnin huollon kolmivuotiaana, ihan turhaan kun käytännössä yhtään kylmäainetta ei ollut karannut. Sitten ajoinkin ilmastointiin koskematta kymmenvuotiaaksi asti sen ja hyvin pelasi. En siis ilmastointihuoltoa teetä (paitsi tietysti raitisilmasuodatin ja tarvittaessa kennojen puhdistusta) niin kauan kun kylmää tulee.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Tarkempaa raporttia täältä:

X1, N47D20, automaatti, ikää 5,5v, ajettu 160tkm. Etelä-Saksasta tuotu mulle 110tkm kohdalla. (Jostakin BMW:n ilmastointihuollosta maininta huoltokirjassa 90tkm kohdalla)

Kylmäainetta ennen täyttöhuoltoa: 475 grammaa, öljyä 40 grammaa
Kylmäainetta kuuluisi olla: 590 grammaa, öljyä noin 50 grammaa. 20% siis poistunut noin kolmessa vuodessa.

Vaikutusta? Kyllä. Mitään laboratoriotestejä ei tullut suoritettua, mutta nimenomaan alkujäähdytystehossa (kun esim. pihalla sisätiloistaan kuumentuneen mutta ajamattoman auton käynnistää) on suuri ero. Auto jäähtyy kuten ns. uutena, jolloin äänekäs puhaltelu kuumalla ilmalla väheni merkittävästi. Ts. puhallin pysyy pienemmällä teholla ajossa, sanomattakin tämä on selvää.

Täytyy muistaa, että "täysin tyhjä" ilmastointijärjestelmä ei tarkoita että kylmäaineen määrä olisi 0% vaan systeemistä riippuen jo puolet voi tarkoittaa järjestelmän diagnositiikalle "tyhjää" paineen laskiessa liikaa. Systeemi oli automaattitesterissä täysin tiivis, joten noin 3v aikana 20% vajaudesta voi jokainen laskeskella, onko oman auton ilmastointihuollolle tarvetta. En myy huoltoja tässä kenellekään, kukin tehkööt omat johtopäätöksensä. Suosittelen kuitenkin kaikille tätä toimenpidettä jo näillä "vajausasteilla" :drool: Laite oli Bosch ACS 7-jotain, valokuvamuisti ei aivan pelaa.

PS. Samanlaisen tuloksen (21% vaje) sain huollattaessani vm 2009 E87 120d:tä noin 130tkm kohdalla (2012) ensi kertaa, auto oli viettänyt siihenastisen elämänsä Pohjois-Saksassa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se automaattitesteri ei sit kyllä reikiä löydä, koska testipaine-ero jää niin pieneksi ettei sillä oo todellisen käytön kannalta mitään merkitystä. Itellä oli Mersussa lauhdutinkenno puhki, testeistä meni vaan läpi, uudet aineet tilalle ja 2 kk taas toimi heikentyen koko ajan. Liikkeessä sano että ei vuoda ku ei tuu väriainettakaan mihkään. Toiseen paikkaan typpitestiin (realistisen korkeet koepaineet) ja vika löytyi heti, kenno falskas monesta kohtaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1847
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Edellisen vääränmerkkisen vein kolmivuotiaana ilmastointihuoltoon "varmuuden vuoksi". Ainetta oli kadonnut ihan marginaalinen määrä. Sitten ajelin sillä seuraavat seitsemän vuotta tekemättä ilmastoinnille mitään, hyvin pelasi.

Selvien oireiden ilmaantuessa kannattaa toki huollattaa, kunnollisella korjaamolla eikä halvinta ilmastointihuoltoa tarjoavassa.
TTE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
Auto: BMW 530d X-drive touring 2014

Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.

Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TTE kirjoitti:Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.

Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
Olisi hyvä mainita auton malli ja vuosimalli niin muutkin tietäisivät.

Miksi ilmastointi pitäisi sammuttaa ennen moottorin sammutusta?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

salmol kirjoitti:Miksi ilmastointi pitäisi sammuttaa ennen moottorin sammutusta?
Kukin tyylillään. ;) Kenno ehtii hieman kuivaa, eikä ala niin herkästi kasvamaan bakteerikantaa -> ei hajua. Itsekin teen noin aina nykyisessä nyt 20v ikään päässeessä E39:ssä, enkä tähän päivään mennessä ole vielä joutunut haistamaan sitä perinteistä koiran hajua.

Itse lauhduttimen korroosioon tuolla tempulla ei ole vaikutusta, koska lauhdutinhan on lämmin/kuuma, kun ilmastointi on käytössä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

penttim kirjoitti:Kukin tyylillään. ;) Kenno ehtii hieman kuivaa, eikä ala niin herkästi kasvamaan bakteerikantaa -> ei hajua. Itsekin teen noin aina nykyisessä nyt 20v ikään päässeessä E39:ssä, enkä tähän päivään mennessä ole vielä joutunut haistamaan sitä perinteistä koiran hajua.

Itse lauhduttimen korroosioon tuolla tempulla ei ole vaikutusta, koska lauhdutinhan on lämmin/kuuma, kun ilmastointi on käytössä.
Itse en ymmärrä tuota, laitteet on tarkoitettu käytettäväksi ja jos joutuu tekemään ilmastoinnin huollon vaikka 10-v välein, niin se on elämää.

Vieläkin naurattaa kun joku joskus tosissaan selitti ettei penkinlämmitintä saa pitää talvella koko aikaa päällä. LOL. [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

salmol kirjoitti:
penttim kirjoitti:Kukin tyylillään. ;) Kenno ehtii hieman kuivaa, eikä ala niin herkästi kasvamaan bakteerikantaa -> ei hajua. Itsekin teen noin aina nykyisessä nyt 20v ikään päässeessä E39:ssä, enkä tähän päivään mennessä ole vielä joutunut haistamaan sitä perinteistä koiran hajua.

Itse lauhduttimen korroosioon tuolla tempulla ei ole vaikutusta, koska lauhdutinhan on lämmin/kuuma, kun ilmastointi on käytössä.
Itse en ymmärrä tuota, laitteet on tarkoitettu käytettäväksi ja jos joutuu tekemään ilmastoinnin huollon vaikka 10-v välein, niin se on elämää.

Vieläkin naurattaa kun joku joskus tosissaan selitti ettei penkinlämmitintä saa pitää talvella koko aikaa päällä. LOL. [emoji23]

Onhan ne tehty käytettäviksi, mutta jos haluaa pysyä terveempänä ja ei halua haistella huonoa ilmaa (tai usein tehtävää ilmastoinnn desinfiointia) niin ilmastoinnin sammuttaminen muutama tovi ennen auton seisontaa, on oiva keino vältää tunkkaista hajua.
TTE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
Auto: BMW 530d X-drive touring 2014

salmol kirjoitti:
TTE kirjoitti:Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.

Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...
Olisi hyvä mainita auton malli ja vuosimalli niin muutkin tietäisivät.

Miksi ilmastointi pitäisi sammuttaa ennen moottorin sammutusta?
Tuossa vasemmallahan se lukee eli 530d 2014. ;) Kampanjakoodi 0064880100.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TTE kirjoitti:Tuossa vasemmallahan se lukee eli 530d 2014. ;) Kampanjakoodi 0064880100.
Kiitti. Tuo autotieto ei näy kun käyttää foorumia mobiilisti tapatalkilla, kuten minä käytän useasti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

TomA kirjoitti: Onhan ne tehty käytettäviksi, mutta jos haluaa pysyä terveempänä ja ei halua haistella huonoa ilmaa (tai usein tehtävää ilmastoinnn desinfiointia) niin ilmastoinnin sammuttaminen muutama tovi ennen auton seisontaa, on oiva keino vältää tunkkaista hajua.
Täyttä bullshittiä. Yhtä vanha tieto kun että turboja pitää tyhjäkäyttää ennen ja jälkeen käytön.

Bemareiden huollossa desifioidaan nykyään aina ilmansuodattimen kotelo (josta se mahdollinen paskanhaju tulee)
ja turbo jäähdytetään sähköaivojen (ATK) avulla.

Fikummat tossa yllä kertoivatkin sitten muut faktat.

Itse olen pitänyt ilmastointia päällä kesät talvet, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

masaf1 kirjoitti:Ihan turhaa. Täyttää sit jos tarvii / menee tehottomaksi. Edellisessä autossa kesti 10 vuotta ja sit lauhdutin alkoi vuotaa.

Eihän ne kylmäaineet katoo jos ei oo vuotoa ;)
Mistä näitä peltoinsinöörejä vielä löytyy :)
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

salmol kirjoitti:Vieläkin naurattaa kun joku joskus tosissaan selitti ettei penkinlämmitintä saa pitää talvella koko aikaa päällä. LOL. [emoji23]
Saa toki (eihän sitä missään ole kielletty) mutta onhan se aivan typerää pitää penkinlämmitintä päällä yhtään pitempään kuin on tarve. Kun auto lämpiää sisältä ei sitä istuinta enää erikseen tartte mitenkään lämmittää. Jatkuva elementin päällä olo vain lyhentää sen elinikää ja nostaa rikkoutumis riskiä.

Mut jokainen saa tehdä omassa autossaan toki niin hölmösti kun itse haluaa. Hyvä jos noin pienestä tulee iloinen olo ;)
TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Ricracing kirjoitti:
TomA kirjoitti: Onhan ne tehty käytettäviksi, mutta jos haluaa pysyä terveempänä ja ei halua haistella huonoa ilmaa (tai usein tehtävää ilmastoinnn desinfiointia) niin ilmastoinnin sammuttaminen muutama tovi ennen auton seisontaa, on oiva keino vältää tunkkaista hajua.
Täyttä bullshittiä. Yhtä vanha tieto kun että turboja pitää tyhjäkäyttää ennen ja jälkeen käytön.

Bemareiden huollossa desifioidaan nykyään aina ilmansuodattimen kotelo (josta se mahdollinen paskanhaju tulee)
ja turbo jäähdytetään sähköaivojen (ATK) avulla.

Fikummat tossa yllä kertoivatkin sitten muut faktat.

Itse olen pitänyt ilmastointia päällä kesät talvet, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Kannattaako tänne noin pitkästi kirjoittaa kun on selvästikin ihan "pihalla". Jatka silti samaan malliin :o)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Havis kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:Ihan turhaa. Täyttää sit jos tarvii / menee tehottomaksi. Edellisessä autossa kesti 10 vuotta ja sit lauhdutin alkoi vuotaa.

Eihän ne kylmäaineet katoo jos ei oo vuotoa ;)
Mistä näitä peltoinsinöörejä vielä löytyy :)
Olen kyllä, mutta en pelto- vaan lvi-. On jotain hajua kylmätekniikkaankin ja töissä 100x isompien coolereiden parissa, joten mee sä sinne pellolles myymään turhia huoltojas.

Ja huh vai pitäis ilmastointi sammuttaa vähän ennen auton seisontaa :lol: Kannattaa avata samalla konepeltikin aina ajon jälkeen, niin tuulettuu samalla konetila paremmin -> kestää johtojen eristeet pidempään (ja tää tarina on ihan tosi eräs v8-mersumies tekee näin...). Penkit ois myös hyvä kaataa ja luukku auki, niin tuulettuu se ummehtunut konttikin, se se on vasta vaarallista sisäilmaa.
Vastaa Viestiin