Ilmastoinnin huolto?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

masaf1 kirjoitti:Ja huh vai pitäis ilmastointi sammuttaa vähän ennen auton seisontaa :lol: Kannattaa avata samalla konepeltikin aina ajon jälkeen, niin tuulettuu samalla konetila paremmin -> kestää johtojen eristeet pidempään (ja tää tarina on ihan tosi eräs v8-mersumies tekee näin...). Penkit ois myös hyvä kaataa ja luukku auki, niin tuulettuu se ummehtunut konttikin, se se on vasta vaarallista sisäilmaa.
Mä en enää tiedä mikä tässä topicissa on sarkasmia ja mikä ei.

Mutta siis: Älä nyt hyvä ihminen ota tuota minun / TTE:n kertomaa tapaa käskynä, että näin pitäisi toimia. Minä en tee sitä "terveyteni" vuoksi, vaan ihan pelkästään välttyäkseni turhilta hajuilta ja tuulilasin huurtumiselta seuraavassa käynnistyksessä. Jos tuosta joku haluaa heittää vitsiä, niin en ota siitä itseeni.

Kaikki ilmastoinnin toimintaperiaatteen tuntevat varmasti tajuaa, että mikä etu ilmastoinnin sammuttamisella on, vaikka ei itse sitä tekisikään.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Ricracing kirjoitti:Bemareiden huollossa desifioidaan nykyään aina ilmansuodattimen kotelo (josta se mahdollinen paskanhaju tulee)
ja turbo jäähdytetään sähköaivojen (ATK) avulla.
Onko ilmastoinnin höyrystinkin siinä samassa kotelossa? Siitähän se haju tulee. Uudemmissa malleissa taitaa raitisilmasuodatin olla jossain jalkatilassa/hanskalokerossa, joten se kyllä taitaa olla aika lähellä höyrystintä.

Minun museoautossahan suodattimet ovat moottoritilassa ja niiden koteloiden puhdistaminen ei hajuun auta (oletuksena toki, että suodattimet on pidetty kunnossa) , pitää siis desinfioida höyrystin kojelaudan sisältä. Pari kertaa olen sen tehnyt Virkon-S liuoksella, hajut lähti eikä niistä ole ollut ongelmaa vieläkään monta vuotta myöhemminkään. Enkä sammuta ilmastointia etukäteen.

Miten turbo jäähdytetään ATK:lla? Siis mitä siinä käytännössä tehdään?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TJJ kirjoitti:Miten turbo jäähdytetään ATK:lla? Siis mitä siinä käytännössä tehdään?
Eikös turbot ole nykyään nestejäähdytteisiä ja auton tietokone (=ATK [emoji23]) jättäisi nestekierron turbolle käyntiin vielä koneen sammuttamisen jälkeenkin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ehkä joidenkin pitäis viedä auto ilmastointihuoltoon, jos meinaa huurtua ilman esisammutteluita. Räpläättekö ac-nappulaa ihan oikeesti aina? Sehän kuluu!

Samalla tavalla ne kondenssit sieltä valuu, sammutit ennakkoon tai et. Jos nyt oikein viilaamaan halutaan alkaa, niin kun sammutat etukäteen niin höyrystimen ilmavirtauspinnoille jäänyt kondenssi haihtuu osittain myös edelleen virtaavan ilman mukaan kabiiniin vs. jos höyrystyminen+kondenssia tapahtuisi edelleen, niin sisäänpuhallettava ilma on kuivempaa absoluuttiselta kosteudeltaan (mutta RH% suurempi) ja kun vetastaan laakista kiinni, niin märältä kennolta ei puhallu enää kabiiniin mitään kun puhallin sammuu ja läpät kiinni, vaan kosteus saa rauhassa valua auton alle. Jää toki kostea ilmatilakin höyrystinkennotilaan, mutta kyllä se pitäis kuivua ja ilma on suodatettua jos filtteri on kondiksessa. Vai kuinka...?

Ja kyllähän noi pumput surruuttelee moottorin sammuttamisen jälkeen yllättävän pitkäänkin, bemareissa myös fläkti saattaa jäädä pyörimään jos tarvis. Johan Väyrysmersussa ties yhden pumpun kunnon huonoksi jos ei jääny sammuttamisen jälkeen suriseen -> tempaisu lenkillä tms. kylkeen niin johan lähti pyöriin (mallia jumitteleva kun alkaa olemaan kaput).
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

TTE kirjoitti:Mulle tuli korjauskutsu ilmastoinnin tarkistukseen, ilmastoinnin lauhdutin saattaa vuotaa korroosion takia. Vaihtavat uuteen jos jotain häikkää.

Hyvin on kyllä toiminut tähän saakka, kylmää pukkaa ja nopeasti, eikä haise, koska aina sammuttanut ilmastoinnin hetkeä ennen koneen sammutusta...

Täällä oli 72 g ainetta jäljellä, 1,5v sitten täytetty ja testattu. Eli jostain vuotaa, vaikka testereiden mukaan ok.

Olisihan tuota samaa vikaa...
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Uskokaa ja unohtakaa ne halpistesterit ja viekää typpitestiin niin löytyy myös oravaa pienemmät reiät HETI eikä tarvi arpoo vuotaako vai ei ja mistä.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Jos palattaisiin alkuperäisiin juttuihin, mistä tässä oli tarkoitus keskustella...

Jos ilmastointia haluaa TÄYTTÖhuollattaa toimivalle systeemille tai käydä varmistamassa ilmastoinnin kylmäaineen määrän, voi ihan surutta käydä "halpishuollossa". Sen suurepaa ilmastoinnin kevyttä huoltoa ei suoriteta Vianorilla saati BMW:llä näillä summilla. Jos auton ilmastointi toimii normaalisti tapauksessasi, mutta ei samalla teholla kuin perstuntumalta 5v sitten, on useimmiten riittävää käydä täyttämässä ilmastointijärjestelmä kylmäaineilla.

Jos ilmastointia tarvitsee alkaa korjailemaan, se ei ole toiminut ollenkaan, on selvää että systeemi vuotaa tai suuremmissa määrin huoltamaan, voi auton viedä alan liikkeeseen tai BMW:lle, jossa sitten aletaan vaihtamaan niitä kalliimpia osia.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Eiks se oo sama huollattaa paikassa jossa maksaa 100€-130€ kunnon testeineen vs. viet 59/69€ "täyttöön", josta joudut kuitenki meneen sinne kunnolliseen jos aineet näyttää olevan liian vähissä (ja et saa varmuutta mikä on järjestelmän tiiviys, koska koepainetaan niin pienellä paineella). Jos sä rakennat talon, niin haluutko et putkimies koepainaa sun vesijohdot 1 bar vai 20 bar, jos tiedät vesijohtoverkosta tulevan 8 bar heti ku avaat sulut vesimittarilta...?
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Mihin se oikein pitää viedä, kun ei BMW;n merkkihuolto löydä vikaa eikä Vianor?

Olikohan merkkihuollossa jäänyt joku korkki löysälle?

Ensimmäinen valitukseni kompressorin käyntiäänestä (kuului sisälle ajaessakin), oli korjaamon eri henkilöiden koeajojen jälkeen toteamus "normaali käyntiääni", joka kuitenkin korjaantui täyttämällä ilmastointilaite.

Mikähän "leima" pitäisi otsassa olla, että korjaamon henkilökunta ottaisi vika-analyysit ja toteamukset todesta eikä olisi mitään "huru-ukko" -suhtautumista? Kertaakaan en ole turhaan valittanut, lopulta vika on aina korjaantunut ja lopulta maksumies on ollut joku muu kuin minä ja kaikkeen menee aina enemmän aikaa, kun pitää käydä useammin / varaosia ei ole valmiina.

Luulisi myös, että merkkiliikettä kiinnostaisi korjata auto aina kun saa vyöryttää kuluja tehtaallekin, sillä he tulevat saamaan auton käytettynä myyntiin, kun vaihtaa uuteen. Onkohan tällainen pitkä looginen päättelyketju liian hapokasta autoalalla, ei pysty niin pitkälle ajattelemaan?
tepaanan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Touko 2016, 22:25

https://youtu.be/w2co3kePiyY

Video ilm puhdistuksesta jossa hajut ja bakteerit saadaan pois
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

tepaanan kirjoitti:https://youtu.be/w2co3kePiyY
Video ilm puhdistuksesta jossa hajut ja bakteerit saadaan pois
Ei saada kunnon tulosta tuolla vaahdolla.
Oikea tapa on puhdistaa höyrystimen kenno bakteerit tappavalla liuoksella ja siihen löytyy BMW:ltä tarkat ohjeet monelle mallille, myös tuolle videon E46:lle. Se tehdään tuohon tyyliin: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Tynninharjun autohuolto Lohja on valtuutettu BMW-(ja MB yms) huolto ja siellä on kunnon ilmastoinnin testivehkeet, että käyhän pistäytymässä jos haluut tietää vuotaako vai ei. Aspassa kyllä yks aika omalaatuisen palvelutyylin omaava töiden vastaanottaja, jos joku muukin tunnistaa :D
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Tuntuu siltä, että kylmennyksen teho ei enää olisi sama kun aikaisemmin. Pitääkö autoon tehdä jotain ohjelmointeja jos kylmäainetäytön tekee? Saako jostain selville täyttömäärän aine/öljy?
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Kartsa kirjoitti:Tuntuu siltä, että kylmennyksen teho ei enää olisi sama kun aikaisemmin. Pitääkö autoon tehdä jotain ohjelmointeja jos kylmäainetäytön tekee? Saako jostain selville täyttömäärän aine/öljy?
Vastaan sitten itselleni; Ei tarvitse ohjelmoida(tieto merkkiliikkeestä) Täyttömäärä löytyy konepellistä etuosa sisäpuoli.
kutos-z
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 04 Tammi 2012, 07:09
Auto: 535d isolla paineella ja 6 silinterinen rätkä

Joo kiva lukee näitä kommentteja.vaikka tänäkesänä ei välttämättä ole tarvinnutkaan viilennystä.mutta meikä on sitä mieltä kun oli eräs kommentti.kun pitää kokoa ajan ilmastoinnin päällä kesät talvet.niin pysyy kunnossa.ja kosteudet autossa kurissa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

kutos-z kirjoitti:kun pitää kokoa ajan ilmastoinnin päällä kesät talvet.niin pysyy kunnossa.ja kosteudet autossa kurissa.
Pakkasilla tosin ilmastointi/kompura ei ole kytkeytynyt pyörimään. Mutta saahan sitä päällä pitää.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Heguli31 kirjoitti:
kutos-z kirjoitti:kun pitää kokoa ajan ilmastoinnin päällä kesät talvet.niin pysyy kunnossa.ja kosteudet autossa kurissa.
Pakkasilla tosin ilmastointi/kompura ei ole kytkeytynyt pyörimään. Mutta saahan sitä päällä pitää.
Vai kytkeytyykö?
Ainakin muutamassa, missä oli vielä magneettikytkin (sen kytkeytymisen siis pystyi näkemään) ilmastoinnin kompura pyörähti aina käynnistettäessä hetkisen. Ja, sehän riittää, että öljyt hieman kiertää ja pitää stefat kunnossa. Näin on myös minua viisaammat valistaneet.
Uudemmissahan ei magneettikytkintä ole, joten en tiedä käynnistyykö niissäkin kompura hetkeksi pakkasillakin. Vai pyöriikö niissä kompuran akseli itse asiassa koko ajan. Sillonhan tuo voitelu toimisi optimaalisesti.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Millä uudempia ohjataan, jos kerran ei enää magneettikytkimellä? Sähköversiot toki erikseen sähkömoottorilla, mutta jos hihnallisiakin on ilman magneettikytkintä, niin kiinnostaisi tietää miten ne on toteutettu.

Tekniikasta riippumatta talvella on kätevää ajaa kerta kuussa auto lämpimään parkkihalliin vaikka ostoksilla ja syömäilemässä käydessä, niin pääsee AC pyörittelemään itseään hallin plussakelin puolella, kunhan kompuralla on lupa käydä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Minulla on AC ollut aina päällä, ei ole tarvinnut erikseen muistaa käyttää sitä, se olisi kuitenkin unohtunut.
Kyllä se talvella suojakelillä lähtee toimimaan, ei tosin välttämättä pysy kauaa päällä, ja parkkihalleissa toki myös.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Aero kirjoitti:Millä uudempia ohjataan, jos kerran ei enää magneettikytkimellä? Sähköversiot toki erikseen sähkömoottorilla, mutta jos hihnallisiakin on ilman magneettikytkintä, niin kiinnostaisi tietää miten ne on toteutettu.

Tekniikasta riippumatta talvella on kätevää ajaa kerta kuussa auto lämpimään parkkihalliin vaikka ostoksilla ja syömäilemässä käydessä, niin pääsee AC pyörittelemään itseään hallin plussakelin puolella, kunhan kompuralla on lupa käydä.
Niin , samaa ihmettelen. Kun se hihnapyörän ulkokehä joka tapauksessa pyörii koko ajan , niin millä muulla se kompuran akseli siihen lukittuu ilmastoinnin käynnistyessä , kuin magneettikytkimellä ?
Vastaa Viestiin