Mikä pinnoite auton päälle?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mikä pinnoite olisi hyvä perusvalkoiseen autoon helpottamaan pesua? Totuus on että olen maailman laiskin puunaaja ja autossa on muutama kiveniskämäkin jo, eli tavoite ei ole saada äärimmäistä kiiltoa, vaan helposti pestävä ja kohtuullisen siisti pinta muutamaksi vuodeksi. Minkä merkkiset pinnoitteet on hyviä ja kuka niitä tekisi täällä Tampereen seudulla?
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Omasta kokemuksesta voin suositella Cquartz UK tai Nanolex Si3D
Tuolta löydät lisää kokemuksia ja tekijätkin löytyy http://www.pesukinnas.com
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Pesukinnas.com antaa tuohon hyviä vinkkejä.

Itse olen vahannut auton 2*vuosi colliniten vahoilla, joka riittää ihan kohtuullisesti kun käyttää vahaystävällistä pesuainetta (BH Autofoam). Jos pesee auton pian kurakelin jälkeen, vahasuoja on riittävä siihen, että autofoam pesu painepesurin kanssa (ei sienipesua) riittää aika hyvin. Mulla on lisäksi kuivaukseen lehtipuhallin, joten saan näillä auton pestyä alle 10 minuutissa koskematta autoon
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Laiskan ei kantsi laittaa pinnoitetta, kun tarvii sit hiomalla poistaa vuosittain kun sitä tarvii kuitenkin uusia. Helpompi vaan vetää hyvät hybridivahat puolen vuoden välein. Valkoiselle vaikka Bilt Hamberin Finis Wax, pohjaksi Microfine jos on pesunaarmua löytyy. Tietysti laiskalle huono ehdottaa raudanpoistoja, pienpoistoa, clayta jne :D
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Joku sanoi (en muista kuka ja missä) että jollain pinnoitteella on kolmen vuoden takuu, eli ei tarvitse uusia hetkeen. Ainoa mitä ajattelin poistaa tähän liittyen on rahaa lompakosta, joku muu saa puunata mun auton. En muista millä vuosikymmenellä viimeksi auton olen varsinaisesti vahannut.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Varmaan minä irkissä :). Meikäläisen auton peltipintoja koristaa SilverSealin 2-komponentti nanopinnoite, viime kesänä laitettu enkä todellakaan ole ajatellut hioa sitä tänä kesänä pois (enkä keksi miksi pitäisi). Viimeksi tänään vaahtohuuhtelin auton ja lika valuu edelleen pois paremmin kuin kertaakaan oman vahaamiseni jäljiltä - joskin kuulun pesutouhussa "laiska ja huono" -kategoriaan jonka lisäksi normaaliin työpäivään kuuluu 160km likaista Etelä-Suomea, minkä ansiosta tuo kestopinnoite on meikäläisen auton päälle omiaan.

Ainakin osa noista takuista vaatii auton tarkistuksen tai jonkun lisäkäsittelyn vuosittain, kannattaa varmistaa pinnoitetta tilatessa. En tiedä vaatiiko tuo Silver Seal, kun kaverin kanssa oli muutenkin puhetta pinnoitteen keston seuraamisesta kun mun auto on hyvä testiyksilö reippaahkon käytön ansiosta ja muutenkin lykkäisin tuon sisä- ja ulkoputsiin samaiselle kaverille, siinähän tarkistaa ja tarvittaessa paikkaa samalla joka tapauksessa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Airstyle
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Maalis 2016, 16:38
Auto: F31 320iA xDrive -13

Itselläni on vähän sama tilanne, perus valkoinen kuljetin tarvitsisi jonkinlaisen kovavahan tai kestopinnoitteen, viimeistään loppukesästä. Pitäisi vaan nyt päättää, mikä olis "paras" ratkaisu. Autot olen aina pessyt/vahannut itse käsin, kunnon aineilla & tarvikkeilla. Nyt on vaan tuo käsin vahailu mennyt vähän hankalammaksi. Paikka missä sai helposti suoritettua vahauksen heti pesun jälkeen, on purettu maantasalle. Ei kauheasti napostele vahailla autoa suoraan ulkona, kun pitää aina olla just täydellinen keli siihen hommaan.
Edellisen omistajan jäljiltä löytyy ihan kiitettävästi pyörrejälkiä, joten ne olisi mukava saada pois.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Miks täältä piti poistaa viestejä, onko mode joku pinnoitteen edustaja tms.? Vai eikö vaan kestäny perusteltua mielipidettä...
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Tais hävitä foorumien ongelmien takia, ei jaksa kyllä itsekkään uudestaan kirjoitella :D
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kirjoittakaa ihmeessä jos on huonoja kokemuksia pinnoitteista. Tai eroja eri merkkisten pinnoitteiden välillä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Perkule kun foorumi toimis eikä ois hävittäny viestejä, niin oisit nähnyt kirjoitukseni... Siinä oli kritiikkiä. Suosittelen www.pesukinnas.com ja sieltä kattelet pinnoitekeskustelua ja sen jälkeen valitset jonkun hybridivahan. Ko. foorumilla on muutama alan paras asiantuntija, jotka eivät tarkoissa testeissäkään saa pinnoitteille yli vuoden kestoa.

Kiiltää auto toki antautuneella pinnallakin, ei siinä. Kiiltäähän se ilman mitäänkin.

Summa summarum. Pinnoitteella saa lievän suojan naarmuuntumista vastaan ja ok keston, mutta uusittaessa vuosittain on aika iso työ. Vahalla saa selvästi parhaan kiillon ja karkeasti 25-50% huonomman keston, mutta voit helposti vedellä sen pari kertaa vuotee, kerrostaa jne...

Pinnoitteen päälle et voi laittaa uutta pinnoitetta 2 vuoden päästä, vaatii aina jämien mekaanisen tai sangen monta kemiallista poistoa. Kyllähän ennen vahuutakin on suositeltavaa poistaa kaikki aiemmat...

Älä syydä rahojas ainakaan mihinkään ketjujen 300 € pinnoituksiin, jos pinnoituttamiseen päädyt. Eti Pesukintaan kautta joku pätevä tekijä, joka osaa tehdä ilman läiskiä, holoja, naarmuja...
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Päätin kokeilla pinnoitteita molempiin autoihini kun halusin päästä pesujen kanssa helpommalla talviaikaan. Lämpimässä tallissa tuo nykyinen suolasonta tarttuu huolella kiinni kun pääsee kuivumaan pintaan kiinni. Lueskelin kokemuksia pesukinnas.comista ja päädyin aikoinaan silloiseen Opticoat 2.0 pinnoitteeseen joka silloin teki yhden paksuimmasta pinnasta. Tuo pinnoite ei tuo kiiltoa yhtään vaan pohjatyöt pitää tehdä kunnolla jonka päälle sitten laitoin tuon Opticoatin. Tein autojeni pinnat kesäaikaan lämpimässä pitkän kaavan kautta ja annoin niiden kuivua jokusia päiviä rauhassa ennen käyttöönottoa.

Nyt on ollut pari talvea tuo Opticoat 2.0 pinnoite eikä ole ainakaan vielä antautunut kummastakaan autosta. Talvella pessyt tallissani suurimmaksi osaksi Motoxin liuotinaineella ja sitten Pineline / Tehopesua perään tiukoilla seossuhteilla jos tarvitsi vielä mekaanista kosketusta (kintaalla kahden ämpärin tekniikalla). Toisen auton talvivanteet pinnoitin Opticoatilla ja toisen auton talvivanteet päätin olla pinnoittamatta ja vahasin Colliniten 476s vahalla jonka pitäisi olla kestävä vaha. Noiden liukkaripesujen tuloksena vahattujen vanteiden peseminen on työläämpää mitä pidemmälle talvi ehtii verrattuna pinnoitettuihin vanteisiin.

Tuo pinnoite pitäisi olla sellainen josta tulee osa lakkapintaa eikä tosiaan lähde ilman mekaanista poistamista mutta edelleen kiiltää omaan makuuni sopivasti. Molemmat autot valkoisia jotka vähän anteeksiantavampia naarmujen näkymisen suhteen. Jos noita pinnoitettuja autoja käy harjapesuissa naarmuttamassa, niin myllytystä joutunee harrastamaan useammin ja tämä taas tarkoittaa uutta pinnoitteen laittoa tämän jälkeen.

Hain pinnoitteella vaivattomuutta ja sitä olen ainakin toistaiseksi saanut. Muista pinnotteista ei kokemusta.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Jos peset Colliniten 476:lla vahatut vanteet liuottimella, niin siinä lähtee myös vaha pois. Ei ihmekään, jos lika tarttuu.

Käytä Collinitella vahatun pinnan kanssa esim BH Auto Foam pesuainetta. Pesee hyvin ja on vielä biohajoavaa, joten luontokin säästyy
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Huivei kirjoitti:Jos peset Colliniten 476:lla vahatut vanteet liuottimella, niin siinä lähtee myös vaha pois. Ei ihmekään, jos lika tarttuu.

Käytä Collinitella vahatun pinnan kanssa esim BH Auto Foam pesuainetta. Pesee hyvin ja on vielä biohajoavaa, joten luontokin säästyy
Joo, tuo oli kyllä tiedossa. Lähinnä halusin testailla millainen ero kestävyyden kannalta tuolla vahalla ja pinnoitteella. Noita vanteita tulee sitten vahailtua enemmän tai vähemmän kunnes mahdollisesti pinnoitan nuokin ellei ne sitten mene muuten vaihtoon. BH Auto Foamiakin on tullut joskus käytettyä vaahdottimen kera ja vaikka kuinka hyvä tuote onkin, niin talvella teho ei riitä jämähtäneeseen suolasheisseen.
kirveli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 20:11

Päädyin pitkän harkinnan jälkeen tähän:
http://ceramicpro.fi/nanokeraaminen-suo ... pinnoille/
9h+ light käsittely. Laitettiin viime kesänä. Oli helppo saada kyljetkin puhtaiksi talven jälkeen, vaati kyllä pyyhkimisen omalla aineella. Olen ollut tyytyväinen. Miinuksena se, että laitto kesti 3 päivää, (uudehkon auton pinta ei tyydyttänyt laittajaa). Eli kaikki virheet mitä pinnassa on jää sinne... Työn määrästä johtuen hinta oli melkoisen korkea.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Otetaanpa tähän väliin pieni välikokemus. Ihan ei vielä ole tuo mainittu vuosi täynnä (tulee n. kuukauden päästä) nanopinnoitteella, mutta kilometrejä se on ehtinyt kokemaan 37122. Auton mittarissa kokonaisuutena lukee nyt 213116 ja pinta näyttää helpon pesun (Bilt Hamberin vaahtohuuhtelu ja yhden pyyhkäisyn kinnastelu Dodo Juicen Sour Powerilla (sisältää hieman carnaubaa ja ainakin markkinoinnin mukaan parantaa siksi kiiltoa)) jälkeen tältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Peseminen on tosiaan edelleen helppoa (mikä on mulle etenkin käyttöautossa tärkeämpää kuin kiiltoaste) eikä vieläkään valinta harmita yhtään. Äskeinen pesu on suoritettu kaikkien parempien pesukinnastelijoiden kauhuksi auringonpaisteessa ja autoa ei ole erikseen kuivattu. Varmasti pinnasta sanomista löytää jos tarkastelemaan alkaa (sitäpaitti konepeitossa on ruma kiveniskemä :curse:), mutta käyttöautossa pinta on ainakin vielä toistaiseksi helppohoitoinen.

Edit: MasaF1:n kadonneesta viestistä kerkesin poimimaan talteen vinkin pestä kintaalla ilmavirran suuntaisesti. Äkkiseltään tuo kuulostaa siltä, että väkisin ajan myötä tulevien naarmujen suunta pysyy kontrollissa, mutta lisäksi se vaikuttaa olevan helpompaa ja nopeampaa kuin aikoinaan opittu ja hyväksi väitetty pyörivämpi liike. Vetelin paneelin mittaisia pyyhkäisyjä - en tiedä olisiko 2-3 osassa parempi (no, jos hanskan ja korin välissä pyörii joku kivenjyvä, niin ainakin varmaan joo, mutta noin muuten) ja edistyminen oli selkeätä ja nopeaa. Kiitokset tuosta vinkistä :)
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Korrekin kestopinnoite vedetty tähän. https://www.korrek.fi/tuote/korrek-pro- ... opinnoite/

Sitä ennen pesin Korrekin Autopesulla:

Kuva

Jos kuvan suoralinkki ei toimi, tässä kuva: http://imgur.com/Oj074wT

Kyllä kiiltää, vaikka on valkoinen.

Oli äärimmäisen helppo. Sienellä märähkölle pinnalle pesun jälkeen, huuhtelu, kuivaus mikrokuituliinalla -> valmis.

Saa nähdä kauanko kestää.

Aikaa kului: noin tunti
Rahaa paloi: noin 30 euroa (purkeissa piisaa vielä ainakin muutaman käsittelyn verran materiaalia)
Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
Paikkakunta: Imatra

Mielenkiintoinen uutuus tämä Korrek pro tfc. Pistähän jatkossakin kokemuksia miten kestää pidemmällä aikavälillä. Jännä nähdä onko Korrekista oikeasti vastusta esim. Nanolex:lle tai Gtechniq:lle.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 292
Liittynyt: 03 Elo 2011, 09:14
Auto: X3 (G01)

Viime viikon TM:n autovahatestin innoittamana kokeilin testissä toiseksi tullutta Korrek yhdistelmää: Kestovaha ja Pro TFC Viimeistelyaine. Lopputulos oli mielestäni hieno: auto oli super kiiltävä ja "liukas" ja komeus syntyi suhteellisen vaivattomasti.

Tuon TM testin voitti Sonax yhdistelmä (pisteet 9,3), Korrek toisena (9,2) ja kolmantena oli Autoglym (8,9).
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Pro tfc ohutkalvopinnote sinäänsä mikään uus tuote, vastaavaa litkua ollut pelkästään ammattikäyttöön aiemminkin (paljon halvempaan hintaan, sama litku 5 litran kanikassa vajaa 70 € alv 0%...). Kesto 6-12 kk oikein säännöllisesti ylläpidettynä "viimeistelyaineella" (tyyristä).
Vastaa Viestiin