Koeajoautoon normaalit renkaat?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

eesau kirjoitti:Koeajoimme juuri 520dA x-Drive farmarimallin, johon sain normaalit, ei-runflatit 225 x 55 x 17 Michelin-renkaat.
Auton melutaso oli hivenen pienempi kuin nykyisen autoni 320dA F30 Contin 205 x 60 x16 vakiorenkain ei-runflat. Erityisesti moottorin ääni oli sivistyneempi ja etenkin kiihdytyksissä hiljaisempi.

Jonkinasteisen pettymyksen tuotti 520:n ohjaus, jossa tehostus väheni nopeuden kasvaessa (Servotronic?). Auto oli nykyiseen tai 320dA x-Driveen verrattuna rasittava ajaa mutkikkaalla moottoritiellä koska ohjaus vaati aika paljon voimaa mutkissa ja lisäksi auto oli sekä moottoritiellä että suorallakin tiellä jonkin verran uraherkkä ja haki hieman ajolinjaa.

Sen sijaan koeajamani 320dA x-Drive normaalirenkain on parhaita autoja ajettavuudeltaan, mitä olen ajanut, kaikilla pinnoilla ja kaikilla nopeuksilla. Siinä ohjaustehostus on vakio nopeudesta riippumatta. Ainoa moite tässä autossa on hieman nykyautoani isompi rengasmelu, jota saanee vaimennettua Continentalin ei-runflatrenkailla (koeautossa Goodyearit,ei-runflat) ja tilaamalla autoon esimerkiksi Finikorin äänieristyspaketin.

Useiden rengastestien mukaan tuo Goodyear on kyllä vielä hiljaisempi kuin Continental. F30 LCI eli facelift, niin siinä on mun käsityksen mukaan vakiona nyt Servotronic-ohjaus, aiemmin se ollut lisävaruste (joskin ruksittu lähes jokaiseen esittelyautoon).
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Wonderi kirjoitti:^Kokeilitko säätää sen vitosen asetuksia, saattoi olla sporttiasentoon laitettuna ohjaus?
Eikai se sinne Sport-tilaan pysyvästi jää. Eikös se auto ole vitosenakin aina sammutuksen jälkeen ja uudelleen käynnistettäessä Comfort-tilassa?
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

J1978 kirjoitti:Useiden rengastestien mukaan tuo Goodyear on kyllä vielä hiljaisempi kuin Continental. F30 LCI eli facelift, niin siinä on mun käsityksen mukaan vakiona nyt Servotronic-ohjaus, aiemmin se ollut lisävaruste (joskin ruksittu lähes jokaiseen esittelyautoon).
Riippuu mallista. ADACin viimevuotisen testin mukaan Continental Eco Contact 5 oli hiljaisin rengas. Continental Premium Contact 5 taas oli meluisampi kuin Eco Contact 5 ja hävisi myös hiukan Goodyear EfficientGrip Peformance:lle. Pisteet voitte katsoa täältä:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

J1978 kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:^Kokeilitko säätää sen vitosen asetuksia, saattoi olla sporttiasentoon laitettuna ohjaus?
Eikai se sinne Sport-tilaan pysyvästi jää. Eikös se auto ole vitosenakin aina sammutuksen jälkeen ja uudelleen käynnistettäessä Comfort-tilassa?
Eikös joissain versioissa voi valikon syövereistä valita erikseen esim. ohjauksen urheilulliseksi, jousituksen pehmeäksi ja voimansiirto vaikka ekonomille? Parasta olisi jos se jäisi päälle.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mulla oli sekä LCI E60 (19") että F10 (20") Dunlopin Sport Maxxit. Tietenkin ei-RFT. Toimivat erittäin hyvin!

Mutta nyt tässä PRAP:issa eivät edes orikkis ei-RFT renkaat toimi ollenkaan. Pirellin ei-RFT kitkat kylläkin.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

Juttelin BMW-myyjän kanssa eilen, ja hänestä koeajamassani uudessa 320dA x-Drivessäkin on tuo Servotronic-ohjaus (kait nykyään vakiona). Jostain syystä koeajossamme tuntui kuitenkin siltä, että tehostus ei katoa nopeassa motariajossakaan. Tuntuma oli erittäin hyvä koko ajan, kuten aiemmin täällä kerroin. Mutkissa ei tarvittu ylimääräistä voimaa, kuten uudessa 520dA x-Drivessä.

Uusi viissatanen on aina Comfort-tilassa käynnistyksen jälkeen. Jos ohjauksessa oli koeajoautossamme "vahingossa" koko ajan päällä jokin sport-moodi, jonka ei kuulu olla päällä normaalisti, tämä tietenkin heikensi viissatasen ajettavuutta kertomallani tavoin eli tehostus katosi todella paljon kun ajoi moottoritienopeuksia. Tuntuu vaan oudolta, että koeajoautossa olisi jokin muu kuin vakiotila päällä.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

iwbwiwb kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Useiden rengastestien mukaan tuo Goodyear on kyllä vielä hiljaisempi kuin Continental. F30 LCI eli facelift, niin siinä on mun käsityksen mukaan vakiona nyt Servotronic-ohjaus, aiemmin se ollut lisävaruste (joskin ruksittu lähes jokaiseen esittelyautoon).
Riippuu mallista. ADACin viimevuotisen testin mukaan Continental Eco Contact 5 oli hiljaisin rengas. Continental Premium Contact 5 taas oli meluisampi kuin Eco Contact 5 ja hävisi myös hiukan Goodyear EfficientGrip Peformance:lle. Pisteet voitte katsoa täältä:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm
Toki riippuu mallista, mutta mm. noissa 3-sarjan bemuissa, useissa Skodissa ja muissa VAG-tuotteissa yms. on useimmiten tehtaan jäljiltä tämä rengas, jos on Contit alla: Continental Premium Contact 5 ja useimmiten vielä nopeusluokaa V tai Y, W. Sitä hiljaisempi on Effient Grip.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuosta Servotronicista vielä, niin eikös se nimenomaan ole vain hiljaisten nopeuksien vallitessa tominnassa. Eli alle 60km/nopeuksissa ja nurkka-ajossa, jossa se auttaa auton käsittelyä. Maantiellä se ei tee ohjaukseen mitään mullistavaa?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Renkaista sen verran vielä, että uudessa Auto Bildissä on kesärengastesti koossa 205/55R16 ja autona usein meluisaksi haukuttu viisiovinen Golf. Tässä testissä hiljaisemmaksi oli saatu Michelin Primacy3 ja se jätti meluttomuudessa taakse tuon Goodyearin sekä Continentalin Premium Contact5:n.
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

J1978 kirjoitti:Renkaista sen verran vielä, että uudessa Auto Bildissä on kesärengastesti koossa 205/55R16 ja autona usein meluisaksi haukuttu viisiovinen Golf. Tässä testissä hiljaisemmaksi oli saatu Michelin Primacy3 ja se jätti meluttomuudessa taakse tuon Goodyearin sekä Continentalin Premium Contact5:n.
Jaahas, tuossa ADACin testissä Michelin Primacy3 sai täysin samat melu pisteet kuin Continentalin Premium Contact5. Mitä tästä voidaan päätellä? Testeihin ei voi luottaa tai sitten eri samanmerkkiset rengassarjat voivat käyttäytyä eri tavalla eri autojen alla.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

iwbwiwb kirjoitti:
J1978 kirjoitti:Renkaista sen verran vielä, että uudessa Auto Bildissä on kesärengastesti koossa 205/55R16 ja autona usein meluisaksi haukuttu viisiovinen Golf. Tässä testissä hiljaisemmaksi oli saatu Michelin Primacy3 ja se jätti meluttomuudessa taakse tuon Goodyearin sekä Continentalin Premium Contact5:n.
Jaahas, tuossa ADACin testissä Michelin Primacy3 sai täysin samat melu pisteet kuin Continentalin Premium Contact5. Mitä tästä voidaan päätellä? Testeihin ei voi luottaa tai sitten eri samanmerkkiset rengassarjat voivat käyttäytyä eri tavalla eri autojen alla.
Kotimaisissa autolehdissä on taas toi Michelinin malli hävinnyt melusta noille kahdelle, ainakin mun muistini mukaan. Tolla kesärenkaitten puljaamisella ei varmaan paljoa tota bemun mallia hiljennetä. Enempi vaikuttaa varmasti esimerkiksi se, että talvella käyttää kitkoja nastojen sijaan.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Olisikin mukava tietää kuinka nuo 205/55R16 renkailla ja eri automallilla tehdyt testitulokset on ulosmitattavissa esim.uuden BMW:n 5-sarjalaisessa ja reippaasti isommassa rengaskoossa? Tuskin menee ihan 1:1.Voihan ne testit olla suuntaa-antavia,mutta itse en ainakaan niitä ihan autoilijan raamattuna pitäisi.
Viimeksi muokannut Heguli31, 24 Huhti 2016, 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos miettii asiaa fysiikan puolelta, niin todennäköisesti erilaisista renkaista lähtee erilainen ääni eli niiden tuottaman äänen spektri (taajuusjakauma voisi olla hyvä suomenkielinen termi) eroaa. Tuo ääni johtuu autoon sisään väkisinkin joko kaikuen pyöräkotelon pintojen kautta tahi ripustusta pitkin. Ei liene yllättävää, että erilaiset kaikukotelot (pyöränkotelo) ja erilaiset vaimentavat tekijät (puslat, vaimennusmateriaalit, jopa tukivarsien pituus yms) vaimentavat eri teholla eri taajuuksia.

Jos renkaasta tulevan äänen vahvimmat taajuudet täsmäävät auton tehokkaimmin vaimentamiin taajuuksiin, on lopputulos väkisinkin hiljaisempi kuin päinvastaisessa tilanteessa, jossa kovimmat renkaasta tulevat äänet pääsevät läpi vaimentumatta niin paljoa.

Summa summarum: rengasmelun on pakko olla rengas/auto -kombosta riippuvainen eikä eri renkaiden metelit mene 1:1 eri autoissa. Osviittaa testeistä toki saa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Kun kävin koeajamassa uuden Eemelin Veholla ja lenkin jälkeen valitin rengasmelua,
niin myyjä sanoi, että lisävarusteena saa äänieristyspaketin hintaan 1300,-
Kertoi, että normimallissa ovien eriste on 1 cm ja tuossa paketissa se on 2 cm.
Kertoi myös mitä muuta siinä on, mutta eipä jäänyt mieleen.
Ehkä jatkossa bemarikin seuraa perässä, ainakin täällä Suomessa olis kysyntää.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

ˆ
Ainakin laminoidut sivu ja takalasi tuosta paketista löytyy.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Täytyy kompata että uuden 330e koeajossa rengasmelu oli aika rankka kokemus, varsinkin kun hetki sitten olin ajanut samaa tietä omalla vitosella, jossa ei-RF rengastus. Onhan tuo ihan järjetöntä, helposti tulee mieleen että eri renkaat alle ja auton myynti nousee kummasti.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Viimeksi on alla ollut rf:t vuonna 2007 kun E92 tuli luovutukseen. Kovin kauaa en rf:lla ajanut kun isohko naula meni läpi takarenkaasta. Silloisilla rengashinnoilla Bridgestone Potenza maksoi rf:na saman kuin koko kierros samaa rengasta tavallisena renkaana, joten vaihdoin koko kierroksen.
Ero renkaiden välillä oli merkittävä. Rf oli aivan hiton uraherkkä, tavallinen rengas ei nimeksikään. Samoin ajotuntuma oli tavallisella renkaalla selvästi tunnokkaampi.
No, tuosta on tietysti jo lähes 10v aikaa, kehitystä on varmasti tapahtunut. Talvella X5:sta koeajaessani en huomannut mitään erityistä negatiivista renkaista. Kitkat siellä alla oli, mutta oliko rf:t, sitä en tiedä.
X5 kuitenkin tulee rf:lla ja toiveikkaasti ajatus on niillä myös ajaa - tosin talvirenkaat, jotka jo ostin valmiiksi keväthinnoilla odottamaan, ovat tavalliset. Sen verran ne 10v takaiset rf-kokemukset kuitenkin ovat jääneet mieleen.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Vajaassa 10 vuodessa ei-runcrap renkaat ovat kehittyneet huimasti! Mulla on kaksi sarjaa kesärenkaita 16"-rft & 19"-ei-rft renkaat, ja kulutan noita run-crappeja näin kewäisin ja sitten joskus toukokuussa vaihdan 19" nautiskelurenkaat alle.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

Pahoittelut, että menee vähän aiheen viereen, mutta aina jaksan kummastella miksi BMW ei enää panosta meluntorjuntaan samalla antaumuksella kuin E39:ssä aikoinaan? Vaikka tässä keskustellaan nyt paljolti F-mallien melusta, niin päivittäin saan todeta että oma E61 on selvästi meluisampi kuin toinen automme, kahdeksan vuotta vanhempi E39 sedan. Ero on alle 100km/h nopeuksissa selkeä E39:n hyväksi, jota vaimokin aina päivittelee. Olen myös ajanut muutamalla F30:llä, jotka ovat olleet mielestäni suorastaan meluisia ollakseen bemareita. Aivan samanlaisia kuin E90:t. Ja muutaman F10:n ajaneena olen todennut, että ne eivät juurikan poikkea E60:n melutasosta. Tosin näitä kahta viimeistä 5-sarjalaista nyt voi pitää edes jotakuinkin siedettävänä, mutta ei kuitenkaan maineeseensa nähden odotusten mukaisena. Molemmissa tulee rengaskohina selvästi läpi, jota vanhassa E39:ssä tuskin edes havaitsee, vaikka rengastuksena olisi mitä tahansa.

Jokainen, joka on purkanut E39:n rakenteita, tietää että siellä on käytetty huomattava määrä raskaita vaimennusmattoja (esim.kojetaulun sisällä ja hattuhyllyllä). Nämä on jätetty uudemmissa malleissa pois - oletettavasti päästöihin liittyvistä syistä. Mutta selvästikään tämä melukysymys ei enää ole korkealla prioriteetillä tehtaan valinnoissa. Ja se osaltaan työntää meikäläistä hiljalleen poispäin uudemmista bemuista. Muita merkkejä äänettömämpi kulku oli meikäläisen tapauksessa olennainen juttu, johon ihastuin ensimmäisessä bemussani aikoinaan. Tässä suhteessa kehitys on pysähtynyt ja osittain taantunut jopa halvempien kilpailijoiden tasolle. Kyse on merkittävästä laatuvaikutelmaan liittyvästä seikasta.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Nyt kun on kaikenlaisia kilkkeitä ruksattavana, tuollainen silence package olisi ihan hyvä.
Eli siinä vois olla kaikki vaimennukset tuplattuna. Ainakaan bemarilla ei sellaista ole,
mersun e-mallissa melupaketti valittavana 1300 euron hintaan, en sitten tiedä paljonko
se pienentää rengasmelua.
Vastaa Viestiin