Onko BMW esim. ylihintainen ominaisuuksiinsa nähden?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Itsehän valitsin nykyisen BMW:n siksi, että en voi sietää esim. DSG- ja S-Tronic -vaihteistoja ja minulla on niistä myös omia todella huonoja kokemuksia. Bemari on myös talvella lämmin ja lämpiää nopeaan jne. Merkki mikä minulla joskus aiemmin oli teki melkoisia pakastimia. Myös nykyiseen valitut penkit on todella hyvät, ei ole ollut missään entisessa autossani näin hyvää penkkiä kuin mitä tämä urheiluistuin sähkösäädöin ja ristiseläntuensäädöin on. Tilava sekä käytännöllinenkin tämä on ja konttiin on helppo lastata tavaraa. Maalipinta on myös mielestäni todella laadukas versus moni kilpailijan tötterö. Pidän myös autoni ergonomiasta, nelivedosta, alustasta (napakka muttei kivireki) ja ajettavuudesta. Varustelu on minulle riittävä muttei ruhtinaallinen. Automaatti on markkinoiden paras ja pidän myös 20i turbomoottorista. Öljyäkään tämä ei syö kuten moni VAG-peli.

Ainoa huono puoli on kallis hankintahinta, arvon alenema, kalliit vakuutusmaksut ja autovero, eli ylläpito on jotain skeidaa kalliimpaa. Vakiovarustelu voisi olla parempi ja tiettyjen lisävarusteiden hinta alhaisempi. Niin ja tiettyjen piirien ja henkilöiden kuittailut, joista en tosin liiemmin välitä. Rengasmelua on jonkin verran ja tuulensuhinat kuuluu motarinopeuksissa häiritsevinä, mutta jos hiljaisemman auton haluaa, niin katse on suunnattava johonkin luokkaa isompaan ja viekä kaliimpaan autoon.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

J1978 kirjoitti:No esim. mun työkavereiden mielestä hyvät ajo-ominaisuudet, laadukkaan ohjaamon ja interiöörin saa paljon halvemmalla ja paljon tilavamassa korissa sekä paremman vetotavan (etuveto vs takaveto), kun ostaa esim. uuden Octavian tai Superbin eikä bemua. Varustelu on vakionakin monesti kattavampi Skodassa kuin BMW businessmallissa (perus Business pack) ja auto ei herätä samaa kateutta eikä ole niin kerskuva tai pröystäilevä kuin mitä heistä BMW merkki on. Eikä kuski saa sitä tiettyä mainetta kun ajaa tsekkiferrarilla. Laatikolla ei ole varsnaisesti väliä kun ovat enimmäkseen vannoutuneita ja paatuneita manuaalin kannattajia.

Appivanhemmat taas vannoo Toyotan nimiin. Se on kuulemma niin mahdottaman hyvä ja vakionakin hyvin varusteltu versus sakemannit.
Tässä tullaan makuasioihin. Minuun eivät esimerkiksi Skoda tai Tojo autoina vetoa vähääkään eikä vetotapana etuveto. Ja sivumennen sanottuna BMW:llä (kuten monilla muillakin merkeillä) on tämän tästä kampanjaa, jolla nelivedon saa nimellistä korvausta vastaan, jos kaksivetonen ei riitä. Ja jos noista kahdella pyörällä raapivista pitäisi valita, niin takaveto ehdottomasti. Itse asiassa edullisesta xDrive-kamppiksesta huolimatta uhrasin vakavan ajatuksen myös takatyöntöiselle vaihtoehdolle, mutta olisi sen valitseminen käyttöautoon ollut ehkä vähän hassua...

Yhtäältä BMW:n imago röyhkeitten juppiporvarien autona kyllä ärsyttää minua hieman enkä koe olevani sellainen. Toisaalta taas olkoon se ajatus sellaisten ongelma, jotka sitä tahtovat vaalia. Olen kieltäytynyt kovin paljoa miettimästä, mitä naapurit tai työkomppikset autovalinnastani tuumivat.

Yksi tykkää Tojotasta, toinen Skodasta ja kolmas Bemarista. Minusta se on hyvä niin ja hieno homma, että maailmassa on monia eri automerkkejä. En mistään hinnasta haluaisi, että Skoda olisi ainoa merkki maailmassa enkä myöskään sitä, että kaikki ajaisivat Bemareilla. Ei minua yllätä yhtään, että jotkut pitää Bemaria ylihintaisena munanjatkeena. Kaikki sen tietänevät. Minun ihannemaailmassani kuitenkin kaikki kunnioittaisivat toistensa mielipiteitä ja ilkeämielinen vittuilu ja vähättely loistaisivat poissaolollaan.

Ja jokainen täysivaltainen kansalainenhan saa rahojensa käytöstä päättää. Kärjistäen sanottuna joku matkustelee, joku taas syö ravintoloissa, joku käy teatterissa, joku ryyppää kaikki rahansa ja joku maksaa kalliimman hinnan Bemarista. Kaikki ovat loppuviimein yhtä järkeviä tai järjettömiä tapoja viettää elämäänsä.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

J1978 kirjoitti: No esim. mun työkavereiden mielestä hyvät ajo-ominaisuudet, laadukkaan ohjaamon ja interiöörin saa paljon halvemmalla ja paljon tilavamassa korissa sekä paremman vetotavan (etuveto vs takaveto), kun ostaa esim. uuden Octavian tai Superbin eikä bemua.
Kyllähän ne Skodat on teknisesti varsin hyviä ja hinta siihen nähden edullinen.

Autossa on kuitenkin vaikka kuinka monta tekijää joiden paremmuus voidaan arvottaa eri lailla - ja jonka me autoilijoina teemmekin. Omasta näkökulmastani etuveto on ihan väärässä paikassa säästämistä, VW-konsernin yltiökonservatiivinen design ei puhuttele sitten yhtään ja tavaratiloillakaan ei ole minulle juuri mitään merkitystä. Itse en ostaisi Skodaa vaikka maksaisivat puolet nykyisestä kun en edellisten lisäksi pidä niiden brändistäkään.

Highline Passatin (joka oli muuten tosi hyvä auto) hukkasin 8 kk sen tehtaalta tulon jälkeen kun se ei vain tuottanut minkäänlaista ajamisen iloa. Huomasin siirtyneeni kulkemaan työajoja vaimon 116i:llä minkä jälkeen olenkin sitten jämähtänyt bemareihin. Väittäisin että autoja ostetaan tunteella ja perustellaan valintaa sitten järkiargumentein.

Jos autoon käyttää joka tapauksessa paljon rahaa, miksi tyytyisi johonkin mikä ei puhuttele itseä millään tasolla. Usein kuulee sanottavan että hyvä auto on sellainen joka ei ärsytä naapuria. Minua ei lainkaan kiinnosta mitä muut ajattelevat autohankinnastani. Jos joku haluaa pahoittaa mielensä moisesta asiasta joka ei hänelle mitenkään kuulu, niin siitä vaan.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Niinhän ne sanovat, että esimerkiksi VAGn tuotteista Skodan hinta-laatusuhde verrattuna Audiin on selvästi parempi, mutta jotenkin minusta tuntuu, että jos ihmisillä vain olisi varaa, suurin osa valitsisi silti Audin.

Paljon puhutaan BMWn epäluotettavuudesta ja pikkuvioista. Onkohan minulla sitten käynyt hyvä tuuri autoyksilöä valitessani, kun kaikki on sujunut hyvin.

Oma BMW 318dA E90 on rekisteröity kesällä 2009. Ostaessani sen mittarissa oli 90 000. Nyt on yli 150 000. Näiden 60 000 kilometrin aikana autoon on vaihdettu takajarrupalat ja muutama halogeenipolttimo. Ainoa isompi remontti oli se, kun toinen umpio piti vaihtaa (750 euroa.) Sekään ei johtunut itse autosta, vaan siitä, että palanut polttimo oli sulanut sillä tavalla umpioon kiinni, ettei sitä enää saatu irti. Lisäksi takapyörien aurauskulmaa piti säätää.

Kesällä katsastaja totesi autosta, että "juuri paremmin ei voisi olla."

Minulle kävisi kyllä mikä tahansa saksalainen premium. Volkkarikin olisi tuntunut hyvältä ostokselta vielä muutama vuosi sitten. Näyttää kuitenkin siltä, että VW:n laatu on laskenut lyhyessä ajassa kuin lehmän häntä. Jotenkin olen aina ajatellut niin, että auton pitää olla saksalainen. Ei sitä ajatusta pysty mitenkään tosiasioilla perustelemaan, koska hyviä ja toimivia autoja tehdään muuallakin kuin Saksassa.

E90:ssä minua miellyttävät tunnokas ohjaus, jämäkkä alusta ja hyvät jarrut. Tuntuma siihen, mitä auton ja tienpinnan välillä tapahtuu, vaikuttaa hyvältä. Takaveto istuu minulle etuvetoa paremmin.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Hintaluokassa 50 k€ esim. F1x BMW 520dA xDrive nyky varusteineen on erittäin houkutteleva. Vaikkakin uusi malli on tulossa.

Silloin kun ostin oman F21:n niin esim. VW Golf samoilla varusteilla olisi maksanut enemmän.

Kaikki on suhteellista ja melko paljon on kiinni siitä minkä tarjouksen saa mistäkin autosta kun on sitä vaihtamassa uuteen.

Mutta nyt mun BMW putki katkeaa...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tätä voi tosiaan kattella niin monelta kantilta. Mutta jos ensin vastataan kysymykseen ja ottalla vetää perstuntumalle niin ei ole mitenkään ylihintainen kun pysytään perussetissä, vaikkapa 520d business tai vastaava muu. Mun mielestä BMW:n hintataso lähentynyt ajan saatossa perusmalleissa muita merkkejä ja on aidosti kilpailukykyinen. Ennen BMW oli todella niukasti varusteltu perusversiona mutta se on myös muuttunut.

Mutta sitten kun ruksii auton mieleisekseen lähtee kyllä hinta äkkiä lapasesta. Osa varusteita tuntuu hintavilta, toisaalta pieni osa on ihan järkevästikin hinnoiteltu. Samaten moottoritehojen nousu on yksi mikä menee turhan isolla hintaportaikolla, etenkin niissä missä mukien määrä ei lisäänny vaan on pääasiassa softalla tehtyä.

Mikä sitten on ylihintainen, etenkin jos autoa varustelee? Valintoja kaikki, aika harvaa niistä ruksatuista varusteista oikeasti tarvitsee ja moneen merkkiin ei niitä saa vaikka kuinka yrittäisit. Vaikkapa HUD; jäi aikoinaan mersut kauppaan kun eivät pystyneet sitä autoon tarjoamaan. Tosin nyt sitten BMWkin pilasi omansa laittamalla alemman luokan malleihin sen lätkäheijastimen jota ranskalaisetkin käyttävät. Onneksi ei kuitenkaan nähtävästi isompiin malleihin tota lätkää laita.

Joskus mietiskelin kovinkin rationaalisesti mikä on järkevää ja mikä ei. Ja mikä on minkäkin arvoista. Ja paljonko varusteista tai vaikkapa käytetystä autosta kannattaa maksaa, mikä on sen oikea hintataso. Lopetin sen turhana. Mulle auto on fiilisjuttu, päätös ei ole rationaalinen. Lasken budjetin ja katson mitä sillä saa. Sitten verrataan tarjontaa siihen mitä alunperin lähdettiin hakemaan ja mennään kaupoille - tai ollaan menemättä. Mutta mitä kalliimpaan autoon mennään sitä hölmömmälle hinnan rationalisointi tuntuu.

Teknistä laatua en oikein osaa peilata hintaa vasten. Se on ihan arvausta. Tiedän jonkin verran BMW:n yksityiskohdista ja taustalla olevasta tekniikasta ja miten pitkälle suunnittelu on viety (jopa ylisuunniteltu paikoitellen) mutta muista merkeistä en juuri mitään. Vertaa niitä siinä sitten fiksusti. Omat kokemukset BMW:n ulkopuolelta Ford Focuksesta ja VW Passatista uutena ostettuina ja molemmat oli alvariinsa pajalla. Foortti taisi olla 9 kertaa ekan vuoden aikana. Volkkarissa oli kiva 2.0 TFSI moottori mutta valitettavasti emulsiovoitelulla, ovet ei pysyneet kiinni talvella yms. Usein retusoitavana eri syistä ja samasta syystä monta kertaa. BMW:n kanssa mulla ei ole ollut ratkomattomia ongelmia. Vaikka on näitäkin korjattu. Vähävikaisin kaikista oli E83 jossa ei juuri mitään vikoja. Ja nekin mitä nyt näissä nykyisissä tuontivehkeissä on ollut, ovat menneet joko tehdastakuuseen tai EuroPlussaan ja tulleet kaikki kerralla kuntoon. Niinpä teknisen laadun mittari oikeastaan mulle on huollon toiminta. Ja se on ollut surkeeta lähes poikkeuksetta. Paitsi näiden kahden tuontiauton osalta joissa se on hoidettu todella mallikkaasti (tehtaan valtuuttamassa merkkihuollossa, joka ei kuitenkaan myy ko. merkkiä uutena).

-p

ps. ainoa järkipeli mikä tossa pihalla lojuu on Honda Accord '87 2.0 EX. Liikennevakuutus satasen pintaan vuodessa ja kulut lähinnä bensan polton verran. Siinä on ominaisuuksia yli hinnan.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Kaksi 5-sarjan bemaria on ollut uutena hankittua. Seuraava on Volvo V90, mutta syy ei ole hinnassa vaan pelkästään siinä, että uusi 5-sarja ei ole vielä myynniissä.

Kun ajaa paljon työkseen, niin silloin on mielestäni järkevää panostaa kunnolla siihen ympäristöön, missä niin paljon aikaa viettää elämässään.

Kyllä premium-luokassa matkustus on vain niin paljon mukavempaa eikä ajaminenkaan tunnu niin raskaalta. Kyllä se ero vain on niin selvä jo kolmossarjaankin mentäessä.

Kyllähän jotkut varusteet on ihan järjettömän hintaisia, eikä niiden hintaa voi mitenkään perustella, mutta esim. pro navi on paljon ajavalle tärkeä varuste.

Jos autoon haluaa panostaa, niin loppujen lopuksi siihen on hyvin vähän vaihtoehtoja. Lähinnä Audi, BMW, Mercedes, nykyään Volvo ja joidekin mielestä vielä Porche, Lexus ja Jaguar.

Niin kauan ei BMW ole ylihintainen kun ihmiset sitä ostavat.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mielestäni mikä tahansa autotehtaan myymä navi on pahasti ylihintainen, verrattuna siihen että saman toiminnallisuuden saa satasen älypuhelimella jossa on ilmainen naviappi. Oikeastaan parempi toiminnallisuus kun karttapäivityksetkin tulee itsekseen. Mikä muuten saa paremman mallin iDrivenkin maksamaan tuhansia euroja lisähintaa, kun android-tabletin saa kaupasta parilla satasella? Kaikkea ei voi laittaa suomalaisen autoveronkaan syyksi.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Wonderi kirjoitti:Mielestäni mikä tahansa autotehtaan myymä navi on pahasti ylihintainen.
Tästä ollaan puhuttu monessakin ketjussa, mutta juutun vähän nyt tuohon naviin. Vaikkapa F1x:ssä se ei ole vain navi (siis Proffanavi / iDrive eikä pieni perusnavi). Se on osa auton olemusta ja sitä premiumia. Ja siten oleellinen nyanssi tähän hinta vs. vastine keskusteluun
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

On se toki muutakin samalla. Mutta kun ollaan totuttu että älypuhelin/tablettilaitteissa infotainment ei maksa juuri mitään, ja on silti paljon näyttävämpää ja päivittyykin. Autojen infotainmentlaitteita ei käytännössä saa päivitettyä tuoreiksi, eli auton 20v eliniästä infotainment on ajantasaista noin kolme vuotta.
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Itsellä alla eka BMW, joka maksoi 2012 uutena ~70K€ (tällä tekniikalla ja varusteilla), mutta laatuun en ole tyytyväinen. Auto siis 3,5 vuotta vanha ja 59tkm mittarissa. Pikkuvikoja paljon enemmän, kuin mulla aiemmin olleessa Skoda Octavia RS:ssä. Esim. parkkitutkat eivät ole toimineet kuukauteen (menee 29.4.tarkistukseen), DPF:ssä jotain poltto-ongelmaa, kun joka kerta polton jäädessä kesken tulee jotain engine fault reduced power herjaa (joka kuittaantuu kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen), muovit nitisee kesäkuumalla, mutta ei talvella. Kuskin penkinlämppärissä aika ajoin jotain toimintahäiriötä. Vituttaa tollaset pienet ongelmat, koska sitä sitten odottaa vaan isompia seuraavaksi.

Ei ainakaan itseäni tän hintaluokan ja näin uuden auton laatu vakuuta kovin paljoa eli sanoisin, että ne mitä oon lukenut palstalla uusienkin bemareiden vioista, kertoo, että jossain on vikaa käytettävien osien alihankintaketjun laaduntarkkailussa.

Mulla merkki vaihtuu seuraavaksi Audiin tai Skodaan, ehkä otan uuden RS:än, kun sitä saa nyt nelikkon ja hyvin varusteltuna hinta reilusti alle 50Ke. Edellisessä RS:ssä ei ollut mitään vikaa sen 50tkm aikana, jonka sillä ajoin vaikka mittarissa oli luovutuhetkellä 105tkm ja autolla ikää 5 vuotta. Jännä myös se, että broidilla on 280tkm ajettu vm. 2009 Octavia farkku, jonka kyydissä olin pääsiäisenä eikä se juurikaan nitissyt mistään kohden ja kaikki toimi kuten pitää, myös alkuperäiset parkkitutkat...
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

kokkopa1 kirjoitti:Jännä myös se, että broidilla on 280tkm ajettu vm. 2009 Octavia farkku, jonka kyydissä olin pääsiäisenä eikä se juurikaan nitissyt mistään kohden ja kaikki toimi kuten pitää, myös alkuperäiset parkkitutkat...
Eivätköhän nuo VAG-tuotteet ole hyvin laadukkaita myöskin nykyään. Mutta kun tästä "ylihinnasta" ja premiumista puhutaan niin on pakko mainita --> faijalla on 2011 diesel Octavia Scout. Tällä palstalla paljon valitetaan BMW:n äänekkyydestä, mutta kun tuon lyö tulille niin meteli on kyllä infernaalinen. Rytisee ja täriee niin kuin leikkuupuimuri. On mukava hypätä takaisin F10:n rattiin sen jälkeen :tong:

F10:stä puheenollen --> Tuo Business Exclusive Pro Edition tuo jo tosiaan todella hyvän vastineen rahalle!
Viimeksi muokannut VolvostaBemariin, 21 Huhti 2016, 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Modi78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021

Voin sanoa kokemuksesta, että sen jälkeen kun vaimon myötävaikutuksella valittiin sen hetkiseen elämäntilanteeseen Skoda Octavia 1.8 TSI, niin olihan se hyvä kulkupeli ennen kuin kytkimet ja DSG pytty pettivät ja sain virhevastuun piikkiin takuiden umpeuduttua. Tämän jälkeen siirryin takaisin tuttuun peliin (ensimmäinen auto BMW...) 335i farkkuun ja nyt alla X5 Comfort penkeillä, joten ei *ivuta liikenteessä mikään paitsi korkeintaan naurattaa muiden kanssakulkijoiden silloin tällöin pullistuva otsavaltimo (merkistä johtuvaa, ei mun ajotyylistä..) :D

Ajamisen iloa kaikille tämän foorumin lukijoille!
Vastaa Viestiin