Onko BMW esim. ylihintainen ominaisuuksiinsa nähden?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Niin ja siihen, mitä sillä rahalla saa? Minusta mielenkiintoinen otsikko ja avasin osin siksi, koska asiasta kuulee mm. omalla työmäällä lähes joka päivä.

Mun työtoverit tuo usein julki kommentteja, että eivät ostaisi bemua vaikka olisi miten paljon rahaa käytössä, koko merkki ei kuulemma kiinnosta monia ollenkaan, on ylihinnoiteltu, ei anna sille rahalle vastinetta ja on varsinkin tosi yliarvostettu merkki/auto, kusipäät ajaa vaan kyseisellä autolla ja merkin muu huono maine (lähinnä niiden käyttäjät).

Kokemukset näitä laukovilla on yleensä sitä luokkaa, ettei ole omistettu yhtään ko. merkin automallia ja ei ole ehkä edes koskaan ajettu sellaisella tai jos on, niin ehkä viimeksi 1970-, 1980- tai 1990-luvulla. Yleensä noita jyrkkiä kommentteja esittää 45-65v välillä oleva porukka.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Voidaan olla vähän jäävi porukka kommentoimaan. Luultavasti me forumilaiset saamme bemareista enemmän kuin moni muu.

Jos auto on vain kulkuväline, silloin BMW on ylihinnoiteltu.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

J1978 kirjoitti:Niin ja siihen, mitä sillä rahalla saa? Minusta mielenkiintoinen otsikko ja avasin osin siksi, koska asiasta kuulee mm. omalla työmäällä lähes joka päivä.

Mun työtoverit tuo usein julki kommentteja, että eivät ostaisi bemua vaikka olisi miten paljon rahaa käytössä, koko merkki ei kuulemma kiinnosta monia ollenkaan, on ylihinnoiteltu, ei anna sille rahalle vastinetta ja on varsinkin tosi yliarvostettu merkki/auto, kusipäät ajaa vaan kyseisellä autolla ja merkin muu huono maine (lähinnä niiden käyttäjät).

Kokemukset näitä laukovilla on yleensä sitä luokkaa, ettei ole omistettu yhtään ko. merkin automallia ja ei ole ehkä edes koskaan ajettu sellaisella tai jos on, niin ehkä viimeksi 1970-, 1980- tai 1990-luvulla. Yleensä noita jyrkkiä kommentteja esittää 45-65v välillä oleva porukka.
Mielenkiintoisia työkavereita sulla. Vaikka omatkin kollegat ajavat enimmäkseen halvemmilla autoilla, ei yksikään ole haukkunut Bemaria huonoksi valinnaksi. Päinvastoin auto on saanut kehuja käytännöllisyydestään, tehoistaan, ulkonäöstään ja kulutuksestaan. Toki jotain kuittailuja tulee välillä jos Bemari on päässyt iltapaskeiden uutisiin, mutta ainahan sitä voi kuittailla takaisin.

Maksaahan nuo uudemmat Bemarit Suomessa liikaa, mutta jokainen päättäkööt itse mihin rahansa laittaa. Taitaa olla nykyään että uudemmat VW:t saa eniten kommentteja epäluotettavuudestaan, joita aika monella on. Toyota/Honda/Hyundai-miehet puolestaan vaikuttaa tyytyväisiltä autoihinsa.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Vastauksena otsikkoon:

Kyllä, ei ehkä niinkään ominaisuuksien suhteen, mutta hinta/laatu suhde on korkeintaan keskinkertainen. Liikaa vikoja sekä erittäin kalliita korjauksia.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hintaan nähden kyllä toivoisi ominaisuuksia lisää, kuten paremmat peruspenkit, radio, äänieristys, vähemmän vetelyä jne. Toisaalta automaatti ja diesel -yhdistelmä on aivan yliveto. Nopea, taloudellinen, erittäin responsiivinen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Kaikki autot on ylihintaisia ominaisuuksiinsa nähden ... Suomessa. Myös se arjenharmaa korolla ...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Toisille auto on pelkkää perille pääsemistä. Ja auto parempi vain jos se on tilavampi. Moni autotoimittajakin haukkuu jokaisen coupen ja cabrion kelvottoman epäkäytännölliseksi. Bemarissa on muunlaista lisäarvoa jota monet osaa arvostaa, ei kaikki. Minä en ymmärrä niitä jotka ajaa 50ke+ Skodalla tai Toyotalla.
fexor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Huhti 2016, 09:33

Kyllä BMW:n tekemä tulos yrityksenä minun mielestäni kertoo aika vahvasti siitä, että todella moni ihminen kokee BMW merkkisen henkilöauton hintaansa nähden ihan hyvänä vaihtoehtona verrattuna muihin saman hintaluokan autoihin.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Markkinat ratkaisevat ylihintaisuuden - ja viime kädessä jokainen ostaja. Auto ei ole ylihintainen niin kauan kuin se menee kaupaksi. Kukaan ei osta ylihintaista autoa. Tämän voi kokeilla vaikka laittamalla oman auton myyntiin ja hintapyynnöksi lähes uuden hinta.

Minulle esim Audi on ylihintainen, enkä todellakaan laittaisi Skodaan yli 50ke.
karl-jurgen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 12 Heinä 2014, 10:13
Auto: Reihen-Vierzylinder
Paikkakunta: Finnland

BMW ei ole mielestäni ylihintainen.

Nykyisin bemareissa kattava perusvarustelu, jatkuvasti erilaisia varustepaketteja tarjoushintaan ja tietenkin paras ajettavuus. Kuljettajakeskeinen ergonomia miellyttää.

Suomessa toki tulee verotuksen takia tunne, että uusi Skodakin on ylihintainen verrattuna Saksan hintoihin.

Vertailun vuoksi pidän VW Golf GTE.tä kalliina (41 000 eur), kun taas BMW 330e on jo luokassaan edullinen 45 800 eur.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Omasta mielestä hinta-laatusuhde aivan loistava, erityisesti 1- ja 3-sarja, jotka suorastaan halpoja esim. vastaaviin Mersuihin verrattuna. Itellä tulossa nyt 120xda M-sport johon päädyin just lyömättömän hinta-laatu/ajotuntumasuhteen vuoksi. Neliveto, automaatti, pienehkö kulutus, noin pari sataa heppaa ja hyvä ajettavuus kriteerinä.

Kyllä oli Mersut muovisia ja ankeita, sekä suorituskyvyttömiä samaan hintaluokkaan. Audi pääsi laatuvaikutelmassa lähelle, mitä nyt A3:ssa rämisi kojelauta koeajolla melko railakkaasti. Vaggia ei vaan voi ikävä kyllä harkita, kun en jaksa öljyjen kans läträtä... Audifoorumin mukaan vikoja tuntus riittävän muutenki... Esim. tapauksia, joissa ei oo päässyt uuden auton kans edes kotiin asti luovutuksesta.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Olen ehkä vähemmän jäävi kommentoimaan, koska tämä on ensimmäinen BMW. Aiemmin ollut Skoda Octavia ja monenmoista Volvoa, Rellua, jne.

Olimme jo päättäneet, että keskikokoinen katumaasturi on seuraava auto. Koeajoimme useita eri autoja. Volvo XC60 olisi ollut hinnaltaan edullisin. Siitä puuttui se "jokin", tuntui jotenkin tavanomaiselta sisältä (tosin kuskin ergonomia huippuluokkaa, penkit etenkin, kuten aina Volvoissa), ulkonäkökin oli ei silmään sopiva.

BMW:n varustelutaso kyllä on sellainen, että lisävarusteita saa ruksia ja silloin hinta karkaa. Jos saa sopivan paketin ruksittua, voi päästä kohtalaisella hinnalla.

Varustelutasoon nähden BMW on ylihintainen.

Kokonaisuutena, noh, ei ole ylihintainen ainakaan meille. Arvostimme jämäkkyyttä ja hiljaisuutta (ei-RFT-renkailla). Auto tuntuu istuvan tiessä. Arvostimme myös vetokykyä. BMW:tä leimasi "yhdestä puusta veistetty" tunne, etenkin kuoppaisilla ja mukulakivikaduilla.

Olen käynyt koeajamassa neljän vuoden omistuksen aikana paljon muitakin autoja. Mikään niistä ei ole tuntunut yhtä hyvältä, hintaansa nähden, kuin tämä meidän nykyinen. Edes vitossarjan BMW tai BMW X5. Huom, siis hintaansa nähden.

Jos nyt pitäisi valita isompi samantyylinen auto, sanoisin että Volvo XC90 varusteet mukaanlaskien antaisi parhaiten vastinetta rahalle, vaikka en sen keskinäytöstä tykkää.

Kunhan uusi X3 tulee, toivon että se tuntuu hyvältä.

Uusi 3 GT oli myös nelivetona hyvä, mutta tarpeeseemme vielä liian ahdas kontti. Muuten se olisi valintamme.

Summa summarum: kokonaisuutena, autona, BMW on ok hintainen. Hyvin varusteltuna varustelujen osuus on ylihintaista. Kulkuneuvona (kunhan pääsee paikasta a paikkaan b) myös ylihintainen. Mutta niin on ylihintaisia myös Volvot ja Fordit. Dacia ja muut halvat riittää siihen.
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Wonderi kirjoitti:Toisille auto on pelkkää perille pääsemistä. Ja auto parempi vain jos se on tilavampi. Moni autotoimittajakin haukkuu jokaisen coupen ja cabrion kelvottoman epäkäytännölliseksi. Bemarissa on muunlaista lisäarvoa jota monet osaa arvostaa, ei kaikki. Minä en ymmärrä niitä jotka ajaa 50ke+ Skodalla tai Toyotalla.
No näinpä. Suurimmalle osalle autonostajista tärkeimmät kriteerit näyttää olevan mahdollisimman pieni kulutus ja mahdollisimman suuret tilat/tavaratila. Itselleni taas noilla ei ole koskaan ollut juurikaan merkitystä. Siksipä siirtyminen ex-farmarista coupeen sujui kivuttomasti eikä tuo kutosbensakoneen kulutuskaan kaikkein pienimpiä ole :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

pmj kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Toisille auto on pelkkää perille pääsemistä. Ja auto parempi vain jos se on tilavampi. Moni autotoimittajakin haukkuu jokaisen coupen ja cabrion kelvottoman epäkäytännölliseksi. Bemarissa on muunlaista lisäarvoa jota monet osaa arvostaa, ei kaikki. Minä en ymmärrä niitä jotka ajaa 50ke+ Skodalla tai Toyotalla.
No näinpä. Suurimmalle osalle autonostajista tärkeimmät kriteerit näyttää olevan mahdollisimman pieni kulutus ja mahdollisimman suuret tilat/tavaratila. Itselleni taas noilla ei ole koskaan ollut juurikaan merkitystä. Siksipä siirtyminen ex-farmarista coupeen sujui kivuttomasti eikä tuo kutosbensakoneen kulutuskaan kaikkein pienimpiä ole :)
Se käsitys minullakin on esim. työkavereiden autoista ja autoilusta, että tärkeintä on auton sisätilojen ja kontin koko vaikka suurin osa ajasta ajettaisiin yksin. Tärkeää on myös auton mahdollisimman pieni kulutus ja käyttökustannukset. Tärkein tehtävä autolla on vaan viedä jotenkin paikasta a paikkaan b ja siinä kaikki. Moni puhuu autostaan myös nimellä käyttöauto ja työmatka-auto vaikka heillä ei olisikaan mitään muuta autoa käytössään sen ohella. Joskus olisi tehnyt mieli kysyä, että mikä bemarissa tai merssussa on niin huonoa, vastenmielistä yms. ja miksei sellaisia voisi hankkia tai edes harkita.Mieluummin kuuntelen niitä juttuja kuitenkin hiirenhiljaa enkä kommentoi mitenkään.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Ajettavuus ja moottori ovat hyvää tasoa. Mutta lisävarustelun hinta sekä kaikenlaiset pikkuviat mukaanluettuna eri luotettavuus- ja laatututkimusten mukainen lähinnä keskitasoinen menestyminen vievät vaakaa väärään suuntaan. Jos auto on vain kulkuneuvo, Renault Megane tai Opel Astra käytettyinä tarjoavat eniten vastinetta eurolle. Mutta kahden Meganen jälkeen, jotka kumpikin olivat viattomampia kuin yksikään bemari, vaihtui merkki taas baijerilaiseen. Nykyinen F30 on hyvä, hinta oli kova.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Sinällään ihan hyvä kysymys, vastaushan sitten riippuu rankasti preferensseistä. Jollekulle voi ollakin ylihintainen, jollekulle jopa järkihintainen.

Olin kuutisen vuotta sitten vaihtamassa työsuhdeautosta omaan ja listasin yksinkertaiset peruskriteerit: asiallinen, ~140hv/~300Nm (tai yli) dieselmoottori, vakionopeudensäädin, automaattinen ilmastointi, esilämmitysjärjestelmä (joko sähkö tai nafta, ei ollut väliä), ristiseläntuki ja asialliset valot - ja tietenkin itseä miellyttävä malli. Käytettyjen autojen markkinat kiinnostavissa malleissa (sektori tuppaa meikäläisellä olemaan aika kapea, vaikka elääkin) kaivatuilla spekseillä oli melko lailla 0 n. 3kk otannalla, joten lähdin kyselemään tarjouksia uusiin, joista mallivalikoima rajautui käytännössä kahteen - 118d E81 ja Saab 9-3 SS 1.9TiDS.

-BMW 118d E81 -tarjouksen loppurivi oli 31700e ilman talvirenkaita (eli niihin olisi voinut laskea 1-1,5ke lisää), lisävarustelistalla ulkopeilipaketti 313, ristiseläntuki 488, sadetutka 521, cruise 540, M-alusta 704, 4-paikkaisuus 4UK, lohkolämmitin sekä sisäpistoke.

-Saab 9-3 SS 1.9TiDS -tarjous oli muistaakseni perusvarusteilla (joihin sisältyi kaikki vaadittu - myös kellollinen 5kW Eberi!) n. 34ke (sis. talvirenkaat), mutta myyjä veti ässän hihasta ja tarjosi farkkumallin varastoyksilöä Vector -varusteisena (sporttipenkit, bi-xenon -valot, vähän hienompi sisusta) paremmilla stereoilla ja suht. nopealla toimituksella kaikkinensa 34,5ke.

Uteliaisuuttani selvitin myös, mitä maksaisi vaatimusteni mukainen kansansuosikki Toyota. Ei-ihan-onneton dieselmoottori vaatimuksena rajasi valikoiman Avensikseen, kelvollisia penkkejä silti ollut tarjolla ja hintalappu tarkentui vaatimattomaan 44ke lukemaan. Tämä on siis sitä edullista duunarin autoilua.

Sen kerran, kun uudelle BMW:lle olen tarjouksen kysynyt, en kokenut sitä ylihintaiseksi vaikka Saabin päädyinkin tilaamaan. Toyota puolestaan olisi kyllä ollut poskettoman kallis.

Toisaalta käytettynä ostamani BMW:n, eli nykyisen E90 325xi:n ostohinnalla olisi saanut saman kaupan vaihtoautorivistä vaatimattomasti 7 vuotta nuoremman Opel Astran turbokoneella. Olen tuollaistakin n. 700km koeajanut ja ihan hyvä auto ohjaustehostintaan lukuunottamatta sekin on, mutta en tänäkään päivänä epäröisi noista kahdesta työntää rahojani Bemariin, mielestäni sain siinä rahalle enemmän vastinetta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Minusta vastaus on varsin yksiselitteinen: BMW on hinnoiteltu kutakuinkin oikein suhteessa rahaan ja mitä sillä saa.
Edellä mainittu asia voidaan helposti määrittää myyntivolyymin kautta. Jos tuotteen valmistajan näkökulmasta löytyy riittävä määrä kuluttajia, jotka haluavat ostaa tuotteen, on hinta määritelty oikein. BMW:n kohdalla asia on näin. Tuotteelle on löytynyt ja näyttää löytyvän edelleen riittävä määrä ostajia, tuote on siis hinnoiteltu oikein.

Toinen asia on sitten autovero, joka periaatteessa Suomessa tekee kaikista autoista aina liian kalliita suhteessa siihen, mitä sillä rahalla saa. Se ei kuitenkaan ole BMW:n vika, eikä siis sinänsä liity siihen, onko BMW:ssä hinta-laatusuhde kohdillaan.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

jva kirjoitti:Toinen asia on sitten autovero, joka periaatteessa Suomessa tekee kaikista autoista aina liian kalliita suhteessa siihen, mitä sillä rahalla saa. Se ei kuitenkaan ole BMW:n vika, eikä siis sinänsä liity siihen, onko BMW:ssä hinta-laatusuhde kohdillaan.
Vahva sama! Nämä tietysti ovat subjektiivisä kokemuksia, mutta vaikkapa itselläni alla oleva F10 ei ole täysin premium / anna korkealle hinnalle vastetta ilman kunnon varustelua (mm. Navi, nahkasisustus jne). Ja tässä verotus progressiivisesti nostaa hintaa lisää.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Riippuu ihan keneltä kysyy. Omasta mielestäni Bemarissa saa rahalle vastinetta, mutta jos auto on vain siirtymäväline paikasta toiseen, niin sitten esim. joku 10-20 vuotta vanha japanilainen on parempi valinta ja uusi/uudehko Bemu ehdottomasti liian kallis.

Itse taas haluan autoilusta nautintoa arkeeni ja sitä Bemarista koen saavani. Mm. kuljettajakeskeinen ja laadukas ohjaamo sekä interiööri, jämäkkä kori ja hyvät ajo-ominaisuudet ovat mieleeni. Ja voimalinja 8-lovisella automaatilla on markkinoiden paras, kun vertaa muihin merkkeihin ja niiden vastaaviin malleihin. Myös ulkonäkö miellyttää; jumaliste tuohan on kuin veistos! Mielestäni yksikään toinen valmistaja ei tee yhtä tyylikkäitä autoja. Jagge pääsee aika lähelle kyllä.

Varustelusta sanoisin, että BMW:llä aivan kulimallit ovat siltä osin varsin ankeita mutta ei niitä kukaan taida hankkiakaan, sillä bisnes- ynnä muissa paketeissa ja kampanjoissa saa sitten melkein kaiken välttämättömän ilman että hinta vielä tolkuttomuuksiin karkaa. Sitten kyllä jos ihan full loaded- luksusmallia lähdetään rakentamaan, niin kuvetta saa kaivaa ja syvältä!

Eräitä laatu- ja luotettavuusongelmia Bemarillakin on, myönnetään. Nekin kyllä osittain voi laittaa sen piikkiin, että BMW on eräs niistä valmistajista, jotka tuovat uusiin malleihinsa edistyksellistä tekniikkaa. Ns. "halpamerkit" taas käyttävät etupäässä vanhoja ja koeteltuja ratkaisuja, joita ns. "premium-merkit" ovat ottaneet käyttöön vuosia aiemmin. Puhtaasti kokoonpanon laadulla mitattuna Bemari lienee kärkimerkkien joukossa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Samppa kirjoitti:Riippuu ihan keneltä kysyy. Omasta mielestäni Bemarissa saa rahalle vastinetta, mutta jos auto on vain siirtymäväline paikasta toiseen, niin sitten esim. joku 10-20 vuotta vanha japanilainen on parempi valinta ja uusi/uudehko Bemu ehdottomasti liian kallis.

Itse taas haluan autoilusta nautintoa arkeeni ja sitä Bemarista koen saavani. Mm. kuljettajakeskeinen ja laadukas ohjaamo sekä interiööri, jämäkkä kori ja hyvät ajo-ominaisuudet ovat mieleeni. Ja voimalinja 8-lovisella automaatilla on markkinoiden paras, kun vertaa muihin merkkeihin ja niiden vastaaviin malleihin. Myös ulkonäkö miellyttää; jumaliste tuohan on kuin veistos! Mielestäni yksikään toinen valmistaja ei tee yhtä tyylikkäitä autoja. Jagge pääsee aika lähelle kyllä.

Varustelusta sanoisin, että BMW:llä aivan kulimallit ovat siltä osin varsin ankeita mutta ei niitä kukaan taida hankkiakaan, sillä bisnes- ynnä muissa paketeissa ja kampanjoissa saa sitten melkein kaiken välttämättömän ilman että hinta vielä tolkuttomuuksiin karkaa. Sitten kyllä jos ihan full loaded- luksusmallia lähdetään rakentamaan, niin kuvetta saa kaivaa ja syvältä!

Eräitä laatu- ja luotettavuusongelmia Bemarillakin on, myönnetään. Nekin kyllä osittain voi laittaa sen piikkiin, että BMW on eräs niistä valmistajista, jotka tuovat uusiin malleihinsa edistyksellistä tekniikkaa. Ns. "halpamerkit" taas käyttävät etupäässä vanhoja ja koeteltuja ratkaisuja, joita ns. "premium-merkit" ovat ottaneet käyttöön vuosia aiemmin. Puhtaasti kokoonpanon laadulla mitattuna Bemari lienee kärkimerkkien joukossa.
No esim. mun työkavereiden mielestä hyvät ajo-ominaisuudet, laadukkaan ohjaamon ja interiöörin saa paljon halvemmalla ja paljon tilavamassa korissa sekä paremman vetotavan (etuveto vs takaveto), kun ostaa esim. uuden Octavian tai Superbin eikä bemua. Varustelu on vakionakin monesti kattavampi Skodassa kuin BMW businessmallissa (perus Business pack) ja auto ei herätä samaa kateutta eikä ole niin kerskuva tai pröystäilevä kuin mitä heistä BMW merkki on. Eikä kuski saa sitä tiettyä mainetta kun ajaa tsekkiferrarilla. Laatikolla ei ole varsnaisesti väliä kun ovat enimmäkseen vannoutuneita ja paatuneita manuaalin kannattajia.

Appivanhemmat taas vannoo Toyotan nimiin. Se on kuulemma niin mahdottaman hyvä ja vakionakin hyvin varusteltu versus sakemannit.
Vastaa Viestiin