Tentti koittaa vasta muutaman tunnin päästä niin tässäpä on somasti luppoaikaa. Kerätäämpä polveilevaa keskustelua Bemarin tulevaisuuden näkymistä, ja ennen kaikkea hlökohtaisia mielipiteitä. Mielenkiinnosta kuulla kanssaihmisiä.
Tekniikka: On arveluttanut jo pitkään tuo teknologinen seikka, kun kaikki viedään rytinällä sähköistymisen pariin, se on tänä päivänä muotijuttu. Miten tämän päivän uudet autot, vaikkapa G30 tulee toimimaan 15 vuoden päästä? Onko sitä mahdollista edes pitää tavan kansalaisella kalliiden (tod.näk. hajoavien) vermeidensä vuoksi kuten ikiliikkujiksikin jo todettuja E39:jä, jotka ovat edelleen oivia matkajuhtia ja uskonkin että niitä jossain vaiheessa tullaan vielä kaipaamaan ja kovasti..
Fiilis: Antti Liinpää koeajoi 2014 sen aikaisen uuden 428i:n mistä itselläkin on lyhyt ajokokemus. Nykyajan tapaan 28i on 2.0 4-syl tuplaturbo ja sehän tiettyä BMW:n autenttisuutta kyllä syö. Minä en vaan kykene mieltämään sitä BMW-fiilikseen.. Ehkä olen konservatiivinen. Toisekseen autossa on muiden valmistajien tapaan tuotu kaiuttimista sisälle murinaa lisääviä äänitehosteita, aktiiviäänien lisäksi. Not like.
Sisustan ja mekaniikan osat ovat myös uusissa vähän köpösen oloisia vrt. nyt vaikkapa E46 tai E39. E46sen vaihdelaatikkokin saa ajajalle tuntemuksen ettei tämä hajoa koskaan.
Ekologisuus: Downsizingin sekä kaiken muunkin uuden tuotannon puhutaan sekä uskotaan lisäävän ekologisuutta, mutta miten on oikeasti asian laita ? Olen kuullut että ajovalot menevät vaihtoon uusissa autoissa umpioineen kun on sen aika, ja downsizattujen autojen EU-kulutukset/päästöt eivät pidä paikaansa kuten hiljattain VW myönsi. Eihän se ole ekoa lainkaan, kun polttimon sijasta vaihdetaan umpio
Uusi auto on aina uusi auto, ja niissä oma viehätyksensä onkin. Mutta vanhatkin pitävät puolensa vielä useissa asioissa.
Tässäpä muutamia omia ajatuksia,
Liittykää keskusteluun ja jakakaa mielipiteitänne!
BMW:n tulevaisuus
Tällä foorumilla noita ongelmia ei ole. Me ostamme uuden auton ja ajamme sillä 3 vuotta ja vaihdamme pois. Jäljelle jääneet ongelmat ovat www.btcf.fi foorumin poikien ongelmia, he ajelevat meidän vanhoilla autoilla. [emoji23]
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
15 vuotta vanha auto on paalikamaa. Tai jos ei ole, se on harrastevehje, vähän kuin puuvene. Sitä sitten lähestytään sillä ideologialla. Tai jos ei ideologiaa löydy, ostetaan uudempi. Kysymys on siten irrelevantti mielestäni. Mieluummin ehkä kannattaa pohtia, mikä on auton järkevästi mitoitettu käyttömatka. 500 000 km? 1000 000 km? Vai vähemmän? Jos se sen kestää kohtuudella kuluvia osia vaihtamalla 5-10 vuoden sisään ajettuna, mielestäni se on sitten tehnyt tehtävänsä pitkälti, yksityiskäytössä.
Kyllä ennen oli kaikki paremmin. E39 oli yksinkertaisempi ja tukevammista osista tehty. Toisaalta täysmekaanisella pumpulla varustettu dieselmoottori vasta toimintavarma olikin. Aikanaan sähkövaloakin arasteltiin kun öljylamppu oli tuttuja turvallinen.
Nykyaikainen polttoaineenruiskutus on paljon yksinkertaisempi kuin 80-luvun kaasutin. Harmaaparta sanoo tosin että eihän ruiskua osaa kukaan vanhana korjata kun se vaatii tietokoneen, nykynuoriso osaa vaikka ei ymmärrä kaasuttimesta mitään. Nykyvalojen ledit ja xenonit kestävät taviskäyttäjällä vuosia, ennen piti lasisia valoumpioita vaihtaa vähän väliä kun jokainen kivi teki reiän.
Nykyaikainen polttoaineenruiskutus on paljon yksinkertaisempi kuin 80-luvun kaasutin. Harmaaparta sanoo tosin että eihän ruiskua osaa kukaan vanhana korjata kun se vaatii tietokoneen, nykynuoriso osaa vaikka ei ymmärrä kaasuttimesta mitään. Nykyvalojen ledit ja xenonit kestävät taviskäyttäjällä vuosia, ennen piti lasisia valoumpioita vaihtaa vähän väliä kun jokainen kivi teki reiän.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Jos nyt katsotaan autohistoriaa myös taaksepäin, niin...
Tuli ruiskutekniikat. Ei niille mitään osaa tehdä, 10-15v iässä ovat paalissa kaikki kun eivät toimi, kaasari jyrää. Toisin kävi.
Tuli turbotekniikat. Kalliita osia, kovia pyörintänopeuksia, erikoisia osia ja varmasti hajoavat, pian paalissa kaikki, vaparit jyrää. Toisin kävi.
Tuli ABS-jarrut. Ei niille mitään osaa tehdä, 10-15v iässä ovat paalissa kaikki kun hajoavat ja ovat kalliita korjata. Ristipiirijarrut pelkällä alipainetehostimella jyrää. Toisin kävi.
Tuli suorasytytykset. Jatkuvasti hajoaa kalliita puolia ja korjaaminen on mahdotonta. 10-15v iässä ovat paalissa kaikki. Toisin kävi.
Tuli xenon-valot ja automaattisuuntaus. Osat maksaa satasia ellei tuhansia ja hajoavat varmasti. Nämä on paalissa 10-15v ikäisenä kun ei niitä voi korjata tai ainakaan se ei kannata hinnan takia, halogeenit jyrää. Toisin kävi.
Tuli automaattivaihteistot. Ne hajoaa jos ei vaihda öljyjä, ne hajoaa vaikka vaihtaisi öljyjä, lisäävät kulutusta, ovat hitaita. Ei niillä tee mitään, käsin on aina parempi vaihtaa. Ovat pian paalissa, manuaali jyrää. Toisin kävi.
Tuli LED-valot, yksittäisiä valoja ei vaihdeta vaan kerralla koko umpio. Näitä ei voi korjata ja umpiot maksaa satasia tai tuhansia, muutaman vuoden päästä ovat paalissa kaikki. Väitän, että toisin käy.
Jo vuosikymmeniä on autoihin implementoitu jatkuvasti uutta tekniikkaa ja vähän väliä on monestakin aiheesta noussut ilmaan kommentit "se hajoaa", "sitä ei voi itse korjata" ja "kertakäyttökamaa". Jo vuosikymmeniä on vahvan pääsääntöisesti kerta toisensa jälkeen käynyt toisin. 20 vuotta sitten ruiskukoneet oli hajoavaa mystiikkaa, jotka ovat 10 vuoden päästä (eli nyt 10 vuotta sitten) paalissa. 20 vuotta sitten rohkeimmat uskalsivat unelmoida siitä tekniikan ja varusteiden tasosta (ja etenkin pikaisesta paalattavuudesta), mikä 10 vuotta sitten valloitti maailmaa (esim. ESP). Noiden 20-vuotiaiden pitäisi olla ollut paalissa jo 10 vuotta (no, iso osa on, mutta aika harva mallisarja tyyppivian takia - eiköhän pääsääntöinä ole kuluminen ja ruoste) ja kymppivuotaita pitäisi puristaa täyttä häkää, mutta niissäkin lienee suurin luonnollinen poistuma olla kolariperustaista.
Summa summarum: vaikka pavunlaskenta kiristyy ja optimointi tarkentuu ja siinä joskus tulee ylilyöntejä (kuten VAG:n TSI-jakoketju ja N47:n jakoketju), niin jostain syystä kehitys tuntuu silti pääosin positiiviselta, enkä usko että G30 on 15-vuotiaana suhteessa merkittävästi paalatumpi kuin F10 samoilla ikävuosilla. Toki vasta aika näyttää totuuden.
Tuli ruiskutekniikat. Ei niille mitään osaa tehdä, 10-15v iässä ovat paalissa kaikki kun eivät toimi, kaasari jyrää. Toisin kävi.
Tuli turbotekniikat. Kalliita osia, kovia pyörintänopeuksia, erikoisia osia ja varmasti hajoavat, pian paalissa kaikki, vaparit jyrää. Toisin kävi.
Tuli ABS-jarrut. Ei niille mitään osaa tehdä, 10-15v iässä ovat paalissa kaikki kun hajoavat ja ovat kalliita korjata. Ristipiirijarrut pelkällä alipainetehostimella jyrää. Toisin kävi.
Tuli suorasytytykset. Jatkuvasti hajoaa kalliita puolia ja korjaaminen on mahdotonta. 10-15v iässä ovat paalissa kaikki. Toisin kävi.
Tuli xenon-valot ja automaattisuuntaus. Osat maksaa satasia ellei tuhansia ja hajoavat varmasti. Nämä on paalissa 10-15v ikäisenä kun ei niitä voi korjata tai ainakaan se ei kannata hinnan takia, halogeenit jyrää. Toisin kävi.
Tuli automaattivaihteistot. Ne hajoaa jos ei vaihda öljyjä, ne hajoaa vaikka vaihtaisi öljyjä, lisäävät kulutusta, ovat hitaita. Ei niillä tee mitään, käsin on aina parempi vaihtaa. Ovat pian paalissa, manuaali jyrää. Toisin kävi.
Tuli LED-valot, yksittäisiä valoja ei vaihdeta vaan kerralla koko umpio. Näitä ei voi korjata ja umpiot maksaa satasia tai tuhansia, muutaman vuoden päästä ovat paalissa kaikki. Väitän, että toisin käy.
Jo vuosikymmeniä on autoihin implementoitu jatkuvasti uutta tekniikkaa ja vähän väliä on monestakin aiheesta noussut ilmaan kommentit "se hajoaa", "sitä ei voi itse korjata" ja "kertakäyttökamaa". Jo vuosikymmeniä on vahvan pääsääntöisesti kerta toisensa jälkeen käynyt toisin. 20 vuotta sitten ruiskukoneet oli hajoavaa mystiikkaa, jotka ovat 10 vuoden päästä (eli nyt 10 vuotta sitten) paalissa. 20 vuotta sitten rohkeimmat uskalsivat unelmoida siitä tekniikan ja varusteiden tasosta (ja etenkin pikaisesta paalattavuudesta), mikä 10 vuotta sitten valloitti maailmaa (esim. ESP). Noiden 20-vuotiaiden pitäisi olla ollut paalissa jo 10 vuotta (no, iso osa on, mutta aika harva mallisarja tyyppivian takia - eiköhän pääsääntöinä ole kuluminen ja ruoste) ja kymppivuotaita pitäisi puristaa täyttä häkää, mutta niissäkin lienee suurin luonnollinen poistuma olla kolariperustaista.
Summa summarum: vaikka pavunlaskenta kiristyy ja optimointi tarkentuu ja siinä joskus tulee ylilyöntejä (kuten VAG:n TSI-jakoketju ja N47:n jakoketju), niin jostain syystä kehitys tuntuu silti pääosin positiiviselta, enkä usko että G30 on 15-vuotiaana suhteessa merkittävästi paalatumpi kuin F10 samoilla ikävuosilla. Toki vasta aika näyttää totuuden.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Varsinaista asiatekstiä, nyt on pakko myöntää. Aina on toisin käynyt. Lähinnä omakohtaisesti pääkopassa kummittelee se, että ylemmän keskiluokan "perussedanit" (ne joilla autotehtaat pääosassa tekevät tuloksen, ja joilla ajetaan eniten km-määräisesti) ovat täynnä viimeistä huutoa olevaa elektroniikkaa, jotka ainakin tähän asti ovat olleet suhteellisen epäluotettavia ja siinäkin mittakaavassa mitä ne ovat olleet teknisesti. Annan esimerkin, osta vaikkapa 15 vuotta vanha ässä ja katso sitä hajoavan elektroniikan määrää. Mikään ei toimi. Ei kertakaikkiaan. Minulla ei ole ässää.Aero kirjoitti:Jos nyt katsotaan autohistoriaa myös taaksepäin, niin...
Tuli ruiskutekniikat. Ei niille mitään osaa tehdä, 10-15v iässä ovat paalissa kaikki kun eivät toimi, kaasari jyrää. Toisin kävi.
Tuli turbotekniikat. Kalliita osia, kovia pyörintänopeuksia, erikoisia osia ja varmasti hajoavat, pian paalissa kaikki, vaparit jyrää. Toisin kävi.
Tuli ABS-jarrut. Ei niille mitään osaa tehdä, 10-15v iässä ovat paalissa kaikki kun hajoavat ja ovat kalliita korjata. Ristipiirijarrut pelkällä alipainetehostimella jyrää. Toisin kävi.
Tuli suorasytytykset. Jatkuvasti hajoaa kalliita puolia ja korjaaminen on mahdotonta. 10-15v iässä ovat paalissa kaikki. Toisin kävi.
Tuli xenon-valot ja automaattisuuntaus. Osat maksaa satasia ellei tuhansia ja hajoavat varmasti. Nämä on paalissa 10-15v ikäisenä kun ei niitä voi korjata tai ainakaan se ei kannata hinnan takia, halogeenit jyrää. Toisin kävi.
Tuli automaattivaihteistot. Ne hajoaa jos ei vaihda öljyjä, ne hajoaa vaikka vaihtaisi öljyjä, lisäävät kulutusta, ovat hitaita. Ei niillä tee mitään, käsin on aina parempi vaihtaa. Ovat pian paalissa, manuaali jyrää. Toisin kävi.
Tuli LED-valot, yksittäisiä valoja ei vaihdeta vaan kerralla koko umpio. Näitä ei voi korjata ja umpiot maksaa satasia tai tuhansia, muutaman vuoden päästä ovat paalissa kaikki. Väitän, että toisin käy.
Jo vuosikymmeniä on autoihin implementoitu jatkuvasti uutta tekniikkaa ja vähän väliä on monestakin aiheesta noussut ilmaan kommentit "se hajoaa", "sitä ei voi itse korjata" ja "kertakäyttökamaa". Jo vuosikymmeniä on vahvan pääsääntöisesti kerta toisensa jälkeen käynyt toisin. 20 vuotta sitten ruiskukoneet oli hajoavaa mystiikkaa, jotka ovat 10 vuoden päästä (eli nyt 10 vuotta sitten) paalissa. 20 vuotta sitten rohkeimmat uskalsivat unelmoida siitä tekniikan ja varusteiden tasosta (ja etenkin pikaisesta paalattavuudesta), mikä 10 vuotta sitten valloitti maailmaa (esim. ESP). Noiden 20-vuotiaiden pitäisi olla ollut paalissa jo 10 vuotta (no, iso osa on, mutta aika harva mallisarja tyyppivian takia - eiköhän pääsääntöinä ole kuluminen ja ruoste) ja kymppivuotaita pitäisi puristaa täyttä häkää, mutta niissäkin lienee suurin luonnollinen poistuma olla kolariperustaista.
Summa summarum: vaikka pavunlaskenta kiristyy ja optimointi tarkentuu ja siinä joskus tulee ylilyöntejä (kuten VAG:n TSI-jakoketju ja N47:n jakoketju), niin jostain syystä kehitys tuntuu silti pääosin positiiviselta, enkä usko että G30 on 15-vuotiaana suhteessa merkittävästi paalatumpi kuin F10 samoilla ikävuosilla. Toki vasta aika näyttää totuuden.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Eikö se sähköbemarin moottori tule olemaan varsin yksinkertainen mekaanisesti verrattuna polttomoottoreihin turboineen ja hiukkasloukkuineen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Asiallista ajattelua. 28i-moottori ei tosin ole tupla-turbo vaan turboja on yksi mutta se yksi ahdin ahdin on kaksikanavainen. 30i ja jopa 35i taitaa olla vain yhdellä turbolla. Autotoimittajat Suomessa kutsuu noita virheellisesti tuplaturboiksi, koska myllyjen nimi on bemulla Twin Power turbo. Twin power turbo on kuitenkin eri asia kuin twin turbo. Samoin kun joskus esiintyy väite, että bemarin yleisin automaattivaihteisto on kaksoiskytkinlaatikko/suorakytkentävaihteisto ja tämäkin olettama on täysin väärä.Aleksey kirjoitti:Tentti koittaa vasta muutaman tunnin päästä niin tässäpä on somasti luppoaikaa. Kerätäämpä polveilevaa keskustelua Bemarin tulevaisuuden näkymistä, ja ennen kaikkea hlökohtaisia mielipiteitä. Mielenkiinnosta kuulla kanssaihmisiä.
Tekniikka: On arveluttanut jo pitkään tuo teknologinen seikka, kun kaikki viedään rytinällä sähköistymisen pariin, se on tänä päivänä muotijuttu. Miten tämän päivän uudet autot, vaikkapa G30 tulee toimimaan 15 vuoden päästä? Onko sitä mahdollista edes pitää tavan kansalaisella kalliiden (tod.näk. hajoavien) vermeidensä vuoksi kuten ikiliikkujiksikin jo todettuja E39:jä, jotka ovat edelleen oivia matkajuhtia ja uskonkin että niitä jossain vaiheessa tullaan vielä kaipaamaan ja kovasti..
Fiilis: Antti Liinpää koeajoi 2014 sen aikaisen uuden 428i:n mistä itselläkin on lyhyt ajokokemus. Nykyajan tapaan 28i on 2.0 4-syl tuplaturbo ja sehän tiettyä BMW:n autenttisuutta kyllä syö. Minä en vaan kykene mieltämään sitä BMW-fiilikseen.. Ehkä olen konservatiivinen. Toisekseen autossa on muiden valmistajien tapaan tuotu kaiuttimista sisälle murinaa lisääviä äänitehosteita, aktiiviäänien lisäksi. Not like.
Sisustan ja mekaniikan osat ovat myös uusissa vähän köpösen oloisia vrt. nyt vaikkapa E46 tai E39. E46sen vaihdelaatikkokin saa ajajalle tuntemuksen ettei tämä hajoa koskaan.
Ekologisuus: Downsizingin sekä kaiken muunkin uuden tuotannon puhutaan sekä uskotaan lisäävän ekologisuutta, mutta miten on oikeasti asian laita ? Olen kuullut että ajovalot menevät vaihtoon uusissa autoissa umpioineen kun on sen aika, ja downsizattujen autojen EU-kulutukset/päästöt eivät pidä paikaansa kuten hiljattain VW myönsi. Eihän se ole ekoa lainkaan, kun polttimon sijasta vaihdetaan umpio
Uusi auto on aina uusi auto, ja niissä oma viehätyksensä onkin. Mutta vanhatkin pitävät puolensa vielä useissa asioissa.
Tässäpä muutamia omia ajatuksia,
Liittykää keskusteluun ja jakakaa mielipiteitänne!
Viimeksi muokannut J1978, 04 Marras 2016, 07:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Hiukkasloukku on vihoviimeinen keksintö, samoin kuin urealla ja muilla lisäaineilla leikkiminen ja lutraaminen. Monissa muunmerkisissä autoissa sitä ureaa tai muuta litkua saa lisätä vähänväliä ja kalliin hiukkasloukun vaihto kuuluu esim. tietyissä pösöissä huolto-ojelmaan vakkei loukku olisi edes silloin huonokuntoinen, kun vaihtoaika on täyttynyt.Raimo Miettinen kirjoitti:Eikö se sähköbemarin moottori tule olemaan varsin yksinkertainen mekaanisesti verrattuna polttomoottoreihin turboineen ja hiukkasloukkuineen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mielenkiintoinen avaus. Omat kommentit.
BMW:n toistaiseksi paras laatu moottoreissa oli koko M50,52,54 perhe. Ihan käsittämättömän hyvälaatuisia moottoreita. Silti niissäkin oli omat vikansa: öljynkulutus, imvuodot ja puolat. Mutta: nuo ei ole nykymittapuun mukaan mitään talousihmeitä, vaikka jotkut jäärät niin väittäisikin. kaikissa bensakoneisa noiden jälkeen on ollut monia ja kalliit ongelmia. En osaa sanoa ihan näisät uusimmista, aika näyttää, joko oliis laatua saatu paremmaksi.
Diesel koneissa huippua edustivat M57 ,47 moottorit. En ymmärrä miksi se todella kestävä jakoketjukonstruktio piti mennä muuttamaan toiseksi. Onkohan N57,47 koneet edes taloudellisempia, epäilen.
Automaateissa vastaus on todella helppo: HP5Z 20 perhe oli jo varsin hyvä laatikko, tosin öljjyä se aika tavalla lutruttaa = syö tehoa ja kuluttaa polttoainetta. Siitä eteenpäin kaikki ovat olleet parempia. Nämä nykyiset 8- loviset ovat ihan järjettömän hienoja konstruktioita.
Elektorniikasta:
perussääntö: mitä uudempi, sitä luotettavampaa, vaikka tähänkin jotkut jäärät muuta väittävät.
Mutta: nämä led- lamput ovat ainakin toistaiseksi, aivan käsittämättömän huonolaatuisia. Meillä vaihdetaan lähes päivittäin noita takavaloja eri F- malleihin. Aika kallista "polttimon" vaihtoa.
BMW:n toistaiseksi paras laatu moottoreissa oli koko M50,52,54 perhe. Ihan käsittämättömän hyvälaatuisia moottoreita. Silti niissäkin oli omat vikansa: öljynkulutus, imvuodot ja puolat. Mutta: nuo ei ole nykymittapuun mukaan mitään talousihmeitä, vaikka jotkut jäärät niin väittäisikin. kaikissa bensakoneisa noiden jälkeen on ollut monia ja kalliit ongelmia. En osaa sanoa ihan näisät uusimmista, aika näyttää, joko oliis laatua saatu paremmaksi.
Diesel koneissa huippua edustivat M57 ,47 moottorit. En ymmärrä miksi se todella kestävä jakoketjukonstruktio piti mennä muuttamaan toiseksi. Onkohan N57,47 koneet edes taloudellisempia, epäilen.
Automaateissa vastaus on todella helppo: HP5Z 20 perhe oli jo varsin hyvä laatikko, tosin öljjyä se aika tavalla lutruttaa = syö tehoa ja kuluttaa polttoainetta. Siitä eteenpäin kaikki ovat olleet parempia. Nämä nykyiset 8- loviset ovat ihan järjettömän hienoja konstruktioita.
Elektorniikasta:
perussääntö: mitä uudempi, sitä luotettavampaa, vaikka tähänkin jotkut jäärät muuta väittävät.
Mutta: nämä led- lamput ovat ainakin toistaiseksi, aivan käsittämättömän huonolaatuisia. Meillä vaihdetaan lähes päivittäin noita takavaloja eri F- malleihin. Aika kallista "polttimon" vaihtoa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 29 Elo 2016, 17:17
- Auto: 320i Touring ( 11/16->)
Kysymys kuuluu ennemminkin " koko autoilun tulevaisuus ? "
Olin tuossa männä viikolla yhden futuristin luennolla ja ihan mielenkiintoisen jutun heitti ilmoille. 10 vuoden päästä ei ole mitään syytä miksi yhdenkään auton pitäisi toimia polttomottorilla ja 15v kuluttua kukaan ei enää aja uutta autoa itse . Hieman kun tuota pureskelee sitä taustaa vasten että kuluneen viiden vuoden aikana auto ja autoilu on kehittynyt enemmän kuin edeltäneen 100 vuoden aikana, voi päätyä pitämään noita väitteitä ihan realistisina.
Siispä . Polttomoottorin aika on auttamattomasti ohi ! Luulen että ensi viikolla luovutettava uusi F31 on viimeinen polttomoottoriauto itselle. En tosin pidä sähköa vaihtoehtona vaan ennustan polttokennon olevan SE juttu. Itse ajamisesta en kyllä halua luopua , siihen liittyy niin paljon fiilistä ja tunteita
Olin tuossa männä viikolla yhden futuristin luennolla ja ihan mielenkiintoisen jutun heitti ilmoille. 10 vuoden päästä ei ole mitään syytä miksi yhdenkään auton pitäisi toimia polttomottorilla ja 15v kuluttua kukaan ei enää aja uutta autoa itse . Hieman kun tuota pureskelee sitä taustaa vasten että kuluneen viiden vuoden aikana auto ja autoilu on kehittynyt enemmän kuin edeltäneen 100 vuoden aikana, voi päätyä pitämään noita väitteitä ihan realistisina.
Siispä . Polttomoottorin aika on auttamattomasti ohi ! Luulen että ensi viikolla luovutettava uusi F31 on viimeinen polttomoottoriauto itselle. En tosin pidä sähköa vaihtoehtona vaan ennustan polttokennon olevan SE juttu. Itse ajamisesta en kyllä halua luopua , siihen liittyy niin paljon fiilistä ja tunteita
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Taitaa olla lähes kaikessa noin. Isäukon juttuja kun menneiltä vusoikymmeniltä kuuntelee niin autot olivat pajalla jo 20 000 jälkeen järjestään. Nyt huollettuun autoon ei tarvitse 200 000 aikana vaihtaa kuin pari kuluvaa osaa (jarrut jne). Poikkeuksena joitain tyyppivikoja joissain yksilöissä.jaki kirjoitti:perussääntö: mitä uudempi, sitä luotettavampaa, vaikka tähänkin jotkut jäärät muuta väittävät.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Yli 100v sitten ajettiin sähköautoilla. MItä suurta kehitystä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana? 15 kuluttua Suomessa ajetaan keskimäärin vm. 2016 autoilla..Kai_Von_Veivi kirjoitti:Kysymys kuuluu ennemminkin " koko autoilun tulevaisuus ? "
Olin tuossa männä viikolla yhden futuristin luennolla ja ihan mielenkiintoisen jutun heitti ilmoille. 10 vuoden päästä ei ole mitään syytä miksi yhdenkään auton pitäisi toimia polttomottorilla ja 15v kuluttua kukaan ei enää aja uutta autoa itse . Hieman kun tuota pureskelee sitä taustaa vasten että kuluneen viiden vuoden aikana auto ja autoilu on kehittynyt enemmän kuin edeltäneen 100 vuoden aikana, voi päätyä pitämään noita väitteitä ihan realistisina.
Siispä . Polttomoottorin aika on auttamattomasti ohi ! Luulen että ensi viikolla luovutettava uusi F31 on viimeinen polttomoottoriauto itselle. En tosin pidä sähköa vaihtoehtona vaan ennustan polttokennon olevan SE juttu. Itse ajamisesta en kyllä halua luopua , siihen liittyy niin paljon fiilistä ja tunteita
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 122
- Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
- Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu
täällä ollaan tuon Veivin kansaa samoilla linjoilla.
Nykymallinen autoilu on tulossa tiensä päähän.
Ja vähän jos vaikka seuraava kulkine olisikin sitten sähköinen ?? ehkä
Nyt jo tänään on tilanne ollut uutisten mukaan että lisätään biolientä tankkiin.
mitähän sekin muuttaa ilmastossa kun jotakin poltellaan.. +- nolla.
Alkaa olemaan "möhköfanttien " aika ohitse ja virtaviivaiset tulee taas kun polttoaineet ja verotus kevenee
kuten takavuosina.. silloinkin oli kepu ja kokkareeet hallituksessa. no pikkasen röntyillen...
normiautot on käymässä lainsuojattomaksi vaikka kuinka olisi kivä körötellä
M5:lla tai vaikka 90 luvun puolivälin 750i:llä jossa v12 kone
Nykymallinen autoilu on tulossa tiensä päähän.
Ja vähän jos vaikka seuraava kulkine olisikin sitten sähköinen ?? ehkä
Nyt jo tänään on tilanne ollut uutisten mukaan että lisätään biolientä tankkiin.
mitähän sekin muuttaa ilmastossa kun jotakin poltellaan.. +- nolla.
Alkaa olemaan "möhköfanttien " aika ohitse ja virtaviivaiset tulee taas kun polttoaineet ja verotus kevenee
kuten takavuosina.. silloinkin oli kepu ja kokkareeet hallituksessa. no pikkasen röntyillen...
normiautot on käymässä lainsuojattomaksi vaikka kuinka olisi kivä körötellä
M5:lla tai vaikka 90 luvun puolivälin 750i:llä jossa v12 kone
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
No ei minkäänlaisia ongelmia koska hävitin ainoan dieselbemuni jo vuonna 2012. Ihan tarpeeksi olen livenä nähnyt kuinka muissa merkeissä nuo tuottaa ongelmia ja on kalliita vaihtaa tai korjata.traveller kirjoitti:J1978, minkälaisia murheita sulla on ollut BMW:n hiukkasloukkujen kanssa?
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
eDrive.Kuudensuora kirjoitti: Yli 100v sitten ajettiin sähköautoilla. MItä suurta kehitystä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana?
Minulla on ihan vakaa aikomus vielä työurani aikana tehdä työmatkat siten että joko tilaan autonomisen sähköauton ovelle tai jos vielä on oma auto, istahdan mukavaan löhöistuimeen ja heräilen katsellen aamun uutisia kahvia hörpiskellen kunnes olen työpaikalla. Kotimatkalla sitten saatan jopa pidemmän päivän päätteeksi kääntää istuimen makuuasentoon ja ottaa torkut ruuhkassa.
Nykyautoilusta jää varmaan jäljelle vain ruuhkat
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Polkupyörä keksittiin 150 vuotta sitten ja 100 vuoden ajan kaikilla on ollut polkupyörä.
Onko tulossa tilanne että polkupyörät vuokrattaisiin tarpeen mukaan? No ei, eikä ole tulossa autoihinkaan.
Onko tulossa tilanne että polkupyörät vuokrattaisiin tarpeen mukaan? No ei, eikä ole tulossa autoihinkaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jos 30v sitten joku olisi väittänyt bemaristeille että tulevaisuudessa Bemarin myydyimmät mallit on neliveto-automaatti-dieseli-farkkuja ja -maastureita, olisi saanut turpiinsa.
Helsingissä ja monessa muussa kaupungissa maailmalla tarpeen mukaan vuokrattavat polkupyörät on muuten ihan nykypäivää. Ei tietenkään ainoa tapa pyöräillä, vaan vaihtoehto siihen sopiviin tilanteisiin.
Helsingissä ja monessa muussa kaupungissa maailmalla tarpeen mukaan vuokrattavat polkupyörät on muuten ihan nykypäivää. Ei tietenkään ainoa tapa pyöräillä, vaan vaihtoehto siihen sopiviin tilanteisiin.