BMW:n tulevaisuus

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Teslan ero muihin on juuri se raha. Taktiikkana näyttää olevan uutuuksien ja ideoiden julkistaminen reilusti etukäteen, jotta sijoittajat uskoisivat tulevaan ja rahoittaisivat. Bemari ottaa rahat omasta perämetsästään ja voi julkaista tuotteet yllätyksenä samantien myyntiin. Toistaiseksi Tesla on käyttänyt tuotekehitykseen kaiken rahan mikä sisään on tullut, ja vähän päälle. MItsu iMievin tyyppisiä sääliautoja myymällä rahaa olisi tullut kassaan murto-osa, yhden Model X:n hinnassa voi helposti olla parin iMievin verran "ilmaa" joka on suoraa rahaa kassaan.
Ainakin Tesla on pakottanut muun autoteollisuuden muuttumaan, Boltia ja Ampera-E:tä ei olisi olemassa ilman Teslaa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Hyvin sanottu, tesla on pakottanut muut muuttumaan ja se on erittäin positiivista.

Jos nyt omalle kohdalle ja bemariin tätä soveltaa, niin voin helposti kuvitella että seuraavaa autoa ostaessa bemarilta ei vain löydy autoa sillä voimalinjalla tai niillä palveluilla joita autooni haluan. Voimalinja juuri nyt olisi hybridi, kohta varmaan sähkö. Palvelut, jos oikeasti haluan vastinetta rahalle, niin olisi mielettämän siistiä että auto kehittyy ja päivittyy myös sen ostohetken jälkeen, eikä todellakaan niin kuin nyt, saa pelätä jutteleeko seuraava puhelin autolle vai ei.

Kiinnostavia juttuja ja onneksi myös duunin ohessa saa tämmösiä miettiä, töissä olen Reaktorilla.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Teslaa en ole koskaan ajanut mutta luulen että pysyn Bemareissa vielä pitkään. Teslan muotoilu ei ole sitä mitä haen autolta. Ainut toinen merkki mikä kiinnostaa on Porsche. Hybridiä taas ei kiinnosta laittaa vasta kun range on 400-500km joten kokeilen I6-bensakonetta nelivedolla seuraavaksi.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

lnaukkar kirjoitti: Jos nyt omalle kohdalle ja bemariin tätä soveltaa, niin voin helposti kuvitella että seuraavaa autoa ostaessa bemarilta ei vain löydy autoa sillä voimalinjalla tai niillä palveluilla joita autooni haluan. Voimalinja juuri nyt olisi hybridi, kohta varmaan sähkö. Palvelut, jos oikeasti haluan vastinetta rahalle, niin olisi mielettämän siistiä että auto kehittyy ja päivittyy myös sen ostohetken jälkeen, eikä todellakaan niin kuin nyt, saa pelätä jutteleeko seuraava puhelin autolle vai ei.
Olet oikeassa tässä palveluasiassa. Teslan päivitykset ovat asia, jonka soisi siirtyvän myös mm. BMW:lle. Nyt esim. BMW:n 2016 mallistossa taitaa sim-kortti ja nettiyhteys olla jokaisessa mallissa. Silti päivitykset pitää hakea huollon tiskiltä tai parhaimmillaan omalta kotikoneelta muistitikulle ja siirtää tikulta sitten autoon. Ylipäätään nämä päivitykset ovat kovimmillaan lähinnä navin karttoja ja uusien älypuhelinten ja i-driven väliseen yhteyteen liittyviä päivityksiä - eli ei lähellekään sitä mitä Teslan päivitykset ovat.
Ei ole ihan tätä päivää...
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Minusta kuskiton auto on ihan eri asia kuin itsestään ajava. Nythän tosiaan on jo itsestään ajavia, jotka jopa toimivat. Siitä on minusta todella piiiiitkä matka kuskittomaan autoon. Sanoisin, että se ei totetudu ainakaan Suomessa milloinkaan, ellei joka tiehen asenneta jotain ohjausjärjestelmää (kaapelia tms) pinnan alle. Millään sensoritekniikalla (tai satelliteilla) ei autoa voi ajaa, lumisateessa ja jäisillä teillä. Sorateistä puhumattakaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jaki kirjoitti:Minusta kuskiton auto on ihan eri asia kuin itsestään ajava. Nythän tosiaan on jo itsestään ajavia, jotka jopa toimivat. Siitä on minusta todella piiiiitkä matka kuskittomaan autoon. Sanoisin, että se ei totetudu ainakaan Suomessa milloinkaan, ellei joka tiehen asenneta jotain ohjausjärjestelmää (kaapelia tms) pinnan alle. Millään sensoritekniikalla (tai satelliteilla) ei autoa voi ajaa, lumisateessa ja jäisillä teillä. Sorateistä puhumattakaan.
Miksi ei? Johan kaikki työkoneetkin liikkuvat alueella millien tarkkuudella, vapaassa maastossa. Ei se auton liikuttelu teitä pitkin ole mikään ongelma, se on se kaikkein helpoin osuus tässä kuskittomassa autossa. Vaikeinta on muun liikenteen huomioiminen, se kun voi olla ihan mitä vain ja miten päin tahansa. Ja siihen ei taas paljonkaan vaikuta onko alla soraa vai asfalttia tai jäätä. Tämä sensoriikka vaatiin järjetöntä vääntöä raudalta, todella raakaa laskentavoimaa. Ja juuri tämän takia näitä konsortioita on tehty ihan tosissaan - ymmärrettävästi Intel on tässä kohdin melkoisen osaava paja!

Eli kyllä se kuskiton auto tulee ensi vuosikymmenellä ihan tasan varmasti, Suomeenkin. Ei mitään epäselvää. Yhtään järkevää syytä en ole vielä kuullut, miksi ei niin voisi tapahtua.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Sitten kun kaikissa autoissa on automaattiajolaitteet, autot voi luottaa toisiinsa ja varmistaa ettei tule törmäyksiä. Moottoritiellä ensimmäisenä kun ei ole jalankulkijoita.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Wonderi kirjoitti:Sitten kun kaikissa autoissa on automaattiajolaitteet, autot voi luottaa toisiinsa ja varmistaa ettei tule törmäyksiä. Moottoritiellä ensimmäisenä kun ei ole jalankulkijoita.
Nimenomaan. Ja riittää jo se, että joka 5. auto on itseajava, niin ne jakavat dataa keskenään toistensa sensoreista ja tie muodostavat tilannekuvaa väylältä. Kyllä myönnän itsekin, että liikenne missä kaikki kärryt ajavat automaattisesti on varmasti turvallisempaa kuin että siellä olisi seassa mun tasoisia kuskeja. Kun ei oo itse ratissa, ei ole niin kiire ja stressi mennä ja tulla. Turvallisuus sitäkin kautta lisääntyy. Puhumattakaan niistä, jotka ovat oikeasti huonoja kuskeja tai vanhuksia, joilla reaktiot ovat mitä ovat.

Elämme hurjia aikoja. Liikenne on yllättävän nopeasti ihan toista mitä ennen. Nyt eletään samaa aikaa kuin 1980-luvun lopussa matkapuhelimissa. Visioita pystytään jo heikosti muodostamaan, mutta moni ei usko, mitä tulee käymään. Ei olisi silloin uskottu, mitä 10-20 vuoden päästä tapahtuu ja millä nopeudella.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Luulisin että eräs itseajavien autojen yleistymistä hidastava tekijä on se, että kuluttajat tuntevat niitä kohtaan epäluuloa ja siksi eivät välttämättä halua niitä.
Toki tämä epäluuloisuus katoaa ajan kanssa, eikä pidemmällä periodilla ole merkittävä hidaste, aluksi kylläkin sillä voi olla vaikutuksensa.
Ylipäätään autoilu tulee näkemään sellaisen murroksen että huh huh. Eikä se koske yksin autoilua, vaan liikennettä yleensä ja siten vaikuttaa myös autoiluun merkittävästi. Näky liikenteessä 2050 voi olla aika erilainen kuin se on nyt.
Autovalmistajien tulevaisuuden visioijilla on varmasti kädet - tai paremminkin kai aivot - täynnä töitä tällä hetkellä.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Pitkis kirjoitti:Miksi ei? Johan kaikki työkoneetkin liikkuvat alueella millien tarkkuudella, vapaassa maastossa. Ei se auton liikuttelu teitä pitkin ole mikään ongelma, se on se kaikkein helpoin osuus tässä kuskittomassa autossa. Vaikeinta on muun liikenteen huomioiminen, se kun voi olla ihan mitä vain ja miten päin tahansa. Ja siihen ei taas paljonkaan vaikuta onko alla soraa vai asfalttia tai jäätä. Tämä sensoriikka vaatiin järjetöntä vääntöä raudalta, todella raakaa laskentavoimaa.
...millien tarkkuudella, työkone,, missä. En ole kuullutkaan. Se, että jotkut vihivaunut kulkee varastoissa kaapeleiden tunnisteilla, on eri asia.
GPS ei ainakaan riitä mihinkään. Suurin ongelma on tien pinta. Kesäkelillä ei ole ongelmia niinkään, koska ainoa todellinen ero on sade tai kuiva, ja se, että valtaosassa maailmaa on alla kestopäällyste ja siellä jonkinlaiset reunaviivat.
Tokihan ongelmaa voidaan kiertää pudottamalla ajonopeutta tarpeeksi. Sitäkö kaikki haluaa? :w00t:
Väitän edelleen, että itsestään ajavat ovat arkipäivää hyvinkin pian, siis isommassa mittakaavassa, kuskittomat eivät vielä todella pitkään aikaan. Ongelma ei ole laskentanopeus prossuissa, vaan infra (tiet).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Ostan auton jotta voin ajaa sillä, ei kiitos automatiikalle, joka on vikaherkkää. Kerran työautossa alkoi hätäjarrutus turhaan, ilmeisesti luuli että vasemmalla kaistalla kääntymässä oleva auto oli edessäni kun tie siinä kohdassa kääntyi hyvin loivasti oikealle. Jarrutus tosin kesti sen 1-2 sekunttia ja loppui kun rattia käänsi. 4 tiettä tuo tapahtui ja olisi voinut mutkasemmassa kohdassa, liukkaalla kelillä olla auto ojassa tuon takia. Täysperä yhdistelmä ei paljoa vaadi että mutkassa menee pitkäksi jos hätäjarrutus hyppää päälle varoittamatta. Onneksi tuon saa napista kytkettyä pois kun ei automatiikkaan voi luottaa.

Työmatkat kuljen bussilla ja junalla, siinä on tarpeeksi autonomista liikkumista kun minun tarvitsee vain istua kyydissä.
Kuva
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Patomursu kirjoitti:napista kytkettyä pois kun ei automatiikkaan voi luottaa.
Kehitys kehittyy kuten aiemmin tässä ketjussa mainittiin. Automaatiikkaan voi luottaa jo nyt ja jatkossa se on vielä parempaa. Ei ne autot 60-luvulla kestäneet kuin muutamia kymmeniä tuhansi kilometrejä ja nykyään niillä ajaa puoli miljoonaa kilometriä öljyt vaihtamalla. kehitys nääs. Johan ne ovat lentokoneetkin itsestään lennelleet pitkät tovit...
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

VolvostaBemariin kirjoitti:
Patomursu kirjoitti:napista kytkettyä pois kun ei automatiikkaan voi luottaa.
Kehitys kehittyy kuten aiemmin tässä ketjussa mainittiin. Automaatiikkaan voi luottaa jo nyt ja jatkossa se on vielä parempaa. Ei ne autot 60-luvulla kestäneet kuin muutamia kymmeniä tuhansi kilometrejä ja nykyään niillä ajaa puoli miljoonaa kilometriä öljyt vaihtamalla. kehitys nääs. Johan ne ovat lentokoneetkin itsestään lennelleet pitkät tovit...
Ja silti niitä koneita tippuu alas? Osa on myös teknisistä syistä ja automaation takia tippunu alas.
Kuva
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Patomursu kirjoitti: Ja silti niitä koneita tippuu alas? Osa on myös teknisistä syistä ja automaation takia tippunu alas.
Tulee niitä kolareita tulevaisuudessakin. Mutta vain murto-osa nykyisiin määriin verrattuna, kun saadaan kaikenmaailman epäpätevät ja osaamattomat ihmiskädet pois niistä ohjauspyöristä :tong:

Mulle kyllä sopis itsestään ajava seiska Tku-Hki -motarille. Muut matkat voisin vielä ajaakin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Vähän pidemmässä juoksussa tavoite on saada yksityisautojen ajosuoritteita vähennettyä ja sen myötä myös yksityisautojen määrää. Tähän kehityssuuntaan itseajavat autot sopivat hyvin. Siihen kun yhdistetään erilaiset visiot siitä, ettei kuluttajilla olisi omistuksessaan autoja, vaan autoilu hoituisi eräänlaisilla "kimppa-autoilla", niin itseajaville autoille alkaa kummasti löytymään tilausta.
No, tähän on vielä matkaa mutta yksi visioitu kehityssuunta sekin.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Anteeksi nyt off topic, mutta aiva helvetin harvoin niitä lentokoneita alas tippuu. Hyperluotettavaa automaatiota niissä on. Ja autoihin tulee myös.

Kyllä se Irma-mummikin varmaan aikanaan pulsaattoripesukoneen epäluotettavaksi pelkäsi kun oli pyykkilautaan tottunut...
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

VolvostaBemariin kirjoitti:Anteeksi nyt off topic, mutta aiva helvetin harvoin niitä lentokoneita alas tippuu. Hyperluotettavaa automaatiota niissä on. Ja autoihin tulee myös.
Ja mitä Air crash investigationsia olen katsonut (kaikki jaksot), niin yleensä se syy on inhimillinen.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kuinka paljon se ihminen on tehnyt vakavia virheitä samalla ajosuoritteella kuin se nykybemari teki kerran sen hätäjarrutuksen? Itse nostan käden ylös, että olen tehnyt inhimillisen virheen. Esimerkiksi kyllä sitä kerran jos toinen on näillä syyspimeillä tullut oltua huomaamatta suojatiellä kulkevaa kävelijää, jonka taas koneäly olisi jollain infrapunakamerallaan huomannut 100%.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jaki kirjoitti:
Pitkis kirjoitti:Miksi ei? Johan kaikki työkoneetkin liikkuvat alueella millien tarkkuudella, vapaassa maastossa. Ei se auton liikuttelu teitä pitkin ole mikään ongelma, se on se kaikkein helpoin osuus tässä kuskittomassa autossa. Vaikeinta on muun liikenteen huomioiminen, se kun voi olla ihan mitä vain ja miten päin tahansa. Ja siihen ei taas paljonkaan vaikuta onko alla soraa vai asfalttia tai jäätä. Tämä sensoriikka vaatiin järjetöntä vääntöä raudalta, todella raakaa laskentavoimaa.
...millien tarkkuudella, työkone,, missä. En ole kuullutkaan. Se, että jotkut vihivaunut kulkee varastoissa kaapeleiden tunnisteilla, on eri asia.
GPS ei ainakaan riitä mihinkään. Suurin ongelma on tien pinta. Kesäkelillä ei ole ongelmia niinkään, koska ainoa todellinen ero on sade tai kuiva, ja se, että valtaosassa maailmaa on alla kestopäällyste ja siellä jonkinlaiset reunaviivat.

Ongelma ei ole laskentanopeus prossuissa, vaan infra (tiet).
Meillä on tässä nyt vähän näkemyseroa. Kyllä monenlaiset työkoneet liikkuvat jo nyt pellolla parin sentin tarkkuudella, maanrakennuspuolella sellaisia on myös. Se, että jotain viivaa haistellaan tiessä on so last season tässä hommassa. Kun sitä prossutehoa on, ihan tuollaisesta tavallisesta google streeview-tyyppisestä hommasta lasketaan ne paikat, mitat, väylät jne. Kun on millä mällätä, laskentatehossa. "Kartan" käsite on lähitulevaisuudessa aika paljon muuta kuin tavallinen kartta, missä tiet ja talot merkitty. Eihän muutoinkaan kuskiton auto voi tiemerkintöihin perustua. Joku vetää Mastonilla valkoista viivaa piruuttaan asfalttiin kärry on ojassa? Se on lukuisten eri sensorien, karttojen, paikantimien ja konenäkölaitteiden summa mistä sitten härveli laskee 100 miljoonaa laskutoimitusta sekunnissa, missä auton pitäisi olla. Tien laadulla ei tässä ole juurikaan mitään väliä.

Itsekin ehdotit ajonopeuden pudottamista. Sehän on vain täysin laskentatehosta kiinni, mikä on sujuva nopeus. 100% samat ongelmat ovat edessä kun ajetaan 2 km/h, 20 km/h tai 100 km/h. Asiat vain tapahtuvat nopeammin. Mutta jos on 5x nopeampi prossu, se ei ole ongelma. Tai 50x nopeammalla asian hidastuvat 2 km/h nopeasti tapahtuvaksi. Ehkä tämä kuvastaa sitä, mistä tämä on kyse. Ei varmaan kenelläkään ole epäilystä, että 2 km/h nopeudella kuskiton auto ei onnistuisi. Ainoa syy, mikä tässä erottaa sen 100 km/h kulkevasta on vaadittavan laskennan nopeus. Kun mietitään, että BMW Intelin kanssa kehittää nyt järkeää laskentaa, kuinka paljon vääntöä on 10 000e (OEM) maksavassa Intelin BMW:lle kehittämässä keskusmyllyssä vuonna 2021? Sanoisin, että _aika_ paljon!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pitkis kirjoitti:
jaki kirjoitti:Ongelma ei ole laskentanopeus prossuissa, vaan infra (tiet).
Meillä on tässä nyt vähän näkemyseroa. Kyllä monenlaiset työkoneet liikkuvat jo nyt pellolla parin sentin tarkkuudella, maanrakennuspuolella sellaisia on myös. Se, että jotain viivaa haistellaan tiessä on so last season tässä hommassa. Kun sitä prossutehoa on, ihan tuollaisesta tavallisesta google streeview-tyyppisestä hommasta lasketaan ne paikat, mitat, väylät jne. Kun on millä mällätä, laskentatehossa. "Kartan" käsite on lähitulevaisuudessa aika paljon muuta kuin tavallinen kartta, missä tiet ja talot merkitty. Eihän muutoinkaan kuskiton auto voi tiemerkintöihin perustua. Joku vetää Mastonilla valkoista viivaa piruuttaan asfalttiin kärry on ojassa? Se on lukuisten eri sensorien, karttojen, paikantimien ja konenäkölaitteiden summa mistä sitten härveli laskee 100 miljoonaa laskutoimitusta sekunnissa, missä auton pitäisi olla. Tien laadulla ei tässä ole juurikaan mitään väliä.

Itsekin ehdotit ajonopeuden pudottamista. Sehän on vain täysin laskentatehosta kiinni, mikä on sujuva nopeus. 100% samat ongelmat ovat edessä kun ajetaan 2 km/h, 20 km/h tai 100 km/h. Asiat vain tapahtuvat nopeammin. Mutta jos on 5x nopeampi prossu, se ei ole ongelma. Tai 50x nopeammalla asian hidastuvat 2 km/h nopeasti tapahtuvaksi. Ehkä tämä kuvastaa sitä, mistä tämä on kyse. Ei varmaan kenelläkään ole epäilystä, että 2 km/h nopeudella kuskiton auto ei onnistuisi. Ainoa syy, mikä tässä erottaa sen 100 km/h kulkevasta on vaadittavan laskennan nopeus. Kun mietitään, että BMW Intelin kanssa kehittää nyt järkeää laskentaa, kuinka paljon vääntöä on 10 000e (OEM) maksavassa Intelin BMW:lle kehittämässä keskusmyllyssä vuonna 2021? Sanoisin, että _aika_ paljon!
:thuup: +1. Hyvä kirjoitus, olen samaa mieltä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin