BMW:n tulevaisuus

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

salmol kirjoitti:Tällä foorumilla noita ongelmia ei ole. Me ostamme uuden auton ja ajamme sillä 3 vuotta ja vaihdamme pois. Jäljelle jääneet ongelmat ovat http://www.btcf.fi foorumin poikien ongelmia, he ajelevat meidän vanhoilla autoilla. [emoji23]
BTCF-pojat ei kyllä ajele käytetyillä suomiauto-business-liisareilla :lol: .
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

jaki kirjoitti:Mielenkiintoinen avaus. Omat kommentit.
BMW:n toistaiseksi paras laatu moottoreissa oli koko M50,52,54 perhe. Ihan käsittämättömän hyvälaatuisia moottoreita. Silti niissäkin oli omat vikansa: öljynkulutus, imvuodot ja puolat. Mutta: nuo ei ole nykymittapuun mukaan mitään talousihmeitä, vaikka jotkut jäärät niin väittäisikin. kaikissa bensakoneisa noiden jälkeen on ollut monia ja kalliit ongelmia. En osaa sanoa ihan näisät uusimmista, aika näyttää, joko oliis laatua saatu paremmaksi.
Diesel koneissa huippua edustivat M57 ,47 moottorit. En ymmärrä miksi se todella kestävä jakoketjukonstruktio piti mennä muuttamaan toiseksi. Onkohan N57,47 koneet edes taloudellisempia, epäilen.
Automaateissa vastaus on todella helppo: HP5Z 20 perhe oli jo varsin hyvä laatikko, tosin öljjyä se aika tavalla lutruttaa = syö tehoa ja kuluttaa polttoainetta. Siitä eteenpäin kaikki ovat olleet parempia. Nämä nykyiset 8- loviset ovat ihan järjettömän hienoja konstruktioita.
Elektorniikasta:
perussääntö: mitä uudempi, sitä luotettavampaa, vaikka tähänkin jotkut jäärät muuta väittävät.
Mutta: nämä led- lamput ovat ainakin toistaiseksi, aivan käsittämättömän huonolaatuisia. Meillä vaihdetaan lähes päivittäin noita takavaloja eri F- malleihin. Aika kallista "polttimon" vaihtoa.
Totta joka sana :thuup: .
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kai_Von_Veivi kirjoitti:Olin tuossa männä viikolla yhden futuristin luennolla ja ihan mielenkiintoisen jutun heitti ilmoille. 10 vuoden päästä ei ole mitään syytä miksi yhdenkään auton pitäisi toimia polttomottorilla ja 15v kuluttua kukaan ei enää aja uutta autoa itse . Hieman kun tuota pureskelee sitä taustaa vasten että kuluneen viiden vuoden aikana auto ja autoilu on kehittynyt enemmän kuin edeltäneen 100 vuoden aikana, voi päätyä pitämään noita väitteitä ihan realistisina.

Siispä . Polttomoottorin aika on auttamattomasti ohi ! Luulen että ensi viikolla luovutettava uusi F31 on viimeinen polttomoottoriauto itselle. En tosin pidä sähköa vaihtoehtona vaan ennustan polttokennon olevan SE juttu. Itse ajamisesta en kyllä halua luopua , siihen liittyy niin paljon fiilistä ja tunteita
En ehkä sanoisi että vika 5 vuotta on vielä ollut kovinkaan kummoinen ajanjakso jos juuri tähän päivään vertaa, mutta seuraava 10 vuotta tulee mullistamaan koko liikenteen ja väite 100 vuoden muutoksesta pitää paikkaansa. Ei tarvitse kummoinen futuristi olla että tuo asia on aika lailla selvä. Se on jo nyt hyvinkin selvää että tällä erää tuollaiset alle kouluikäiset muksut eivät tule koskaan ajamaan ajokorttia, jos eivät nyt väkisin halua harrastaa jotain autoja erikseen tms. 2020 itseajavia autoja alkaa olla vähän ja rajoitetusti, mutta kun se vuosikymmen on lusittu, hyvin harvat autot ajavat enää itse. Juuri tämän vuoksi en menisi Ferraria pitkään salkkuun ostamaan, kun heille itseajavuus ei ole juttu ja urheiluautojen myynti tulee aikanaan sakkaamaan reippaasti kun porukka ei aja ajokorttia eikä markkinaa riitä.

Raskas liikenne varsinkin tulee siirtymään heti sen salliessa robottiautoiluun. Ei työaikarajoja, ei ongelmia. Voi lähettää rekan matkaan ja se ajaa suoraan Espanjaan pysähtymättä. Henkilöstökulut nolla. Vrt saman kuin laita liikkuu dieselmoottorilla vs kaleeriorjilla soudettava vehje. Myös atuomatkailu tulee eri sfääreihin, kun porukka voi hankkia matkailuautoja, mitkä ovat ihan erilaisia kuin nyt. Itseajavia kulkevat, lataavat itsensä samalla. Voit vetäytyä nukkumaan illalla sellaiseen, pistät ajaaman Leville ja aamulla kun heräät olet perillä. Samoin kun ei tarvita kortteja rekkaan tms. niin hyvinkin erikoisia maantielaivoja voi tulla itseajavina joillekin.

Jossain vaiheeessa tulee se eteen, että motareita aletaan sulkea ihmisen ajamilta autoilta, ehkä 2030 paikkeilla. Sitten jos ajat itse, pitää ajaa pikkuteitä. Vähitellen laajenee se muillekin teille. Turvallisuuden vuoksi, tietty. Tässä vaiheessa bensan jakelu on käytännössä nollassa, sitä saa silloin yhtä paljon kuin vetyä ja kaasua nykyään, eli isoissa kaupungeissa on ehkä yksi piste missä bensaa myynnissä. Muut asemat ovat lopettaneet bensan jakelun, kannattamattomana kun kaikki ajaa likimain sähköillä.

Vetyyn en itse usko ikinä, ei mitään järkeä muuta kuin jossain äärimmäisen tiheästi asutussa suurkaupungissa, Tokio, HK, jne. Lyhyt matka infralle rakentaa. Joku Suomen kokoinen maa - ei ikinä toimi.

Sähköautot tulevat räjähtämään käsiin. Jos niitä olisi tarjolla kaikissa mallisarjoissa tällä hetkellä, myynti olisi niillä varmaan 70% kaikista helposti. Eli siinä vaiheessa kun sähköä on vaikka BMW:llä kaikissa sarjoissa, ne mallit myyvät varmasti kuin häkä. Ja kun se myynti on kova, alkaa vähitellen sama ilmiö kuin manuaaliaskeille on käynyt....ei kukaan paikaa poltsikkaa ja kun ei kukaan kaipaa, kukaan ei myy ja sillä siisti. Kyllä se niin on, että 2025-2030 on lopullisesti se ajanjakso, jolloin sähkö ylittää polttomoottorien myyntimäärät ja se on förbi mäntämoottorille. Nopeamminkin kävisi, jos tehtaat ehtisivät spuulata tuotantomäärät kysyntää vastaaviksi, mutta näin iso muutos vaatii aikaa.
Aleksey
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Marras 2016, 14:08

Pitkis kirjoitti:
Kai_Von_Veivi kirjoitti:Olin tuossa männä viikolla yhden futuristin luennolla ja ihan mielenkiintoisen jutun heitti ilmoille. 10 vuoden päästä ei ole mitään syytä miksi yhdenkään auton pitäisi toimia polttomottorilla ja 15v kuluttua kukaan ei enää aja uutta autoa itse . Hieman kun tuota pureskelee sitä taustaa vasten että kuluneen viiden vuoden aikana auto ja autoilu on kehittynyt enemmän kuin edeltäneen 100 vuoden aikana, voi päätyä pitämään noita väitteitä ihan realistisina.

Siispä . Polttomoottorin aika on auttamattomasti ohi ! Luulen että ensi viikolla luovutettava uusi F31 on viimeinen polttomoottoriauto itselle. En tosin pidä sähköa vaihtoehtona vaan ennustan polttokennon olevan SE juttu. Itse ajamisesta en kyllä halua luopua , siihen liittyy niin paljon fiilistä ja tunteita
En ehkä sanoisi että vika 5 vuotta on vielä ollut kovinkaan kummoinen ajanjakso jos juuri tähän päivään vertaa, mutta seuraava 10 vuotta tulee mullistamaan koko liikenteen ja väite 100 vuoden muutoksesta pitää paikkaansa. Ei tarvitse kummoinen futuristi olla että tuo asia on aika lailla selvä. Se on jo nyt hyvinkin selvää että tällä erää tuollaiset alle kouluikäiset muksut eivät tule koskaan ajamaan ajokorttia, jos eivät nyt väkisin halua harrastaa jotain autoja erikseen tms. 2020 itseajavia autoja alkaa olla vähän ja rajoitetusti, mutta kun se vuosikymmen on lusittu, hyvin harvat autot ajavat enää itse. Juuri tämän vuoksi en menisi Ferraria pitkään salkkuun ostamaan, kun heille itseajavuus ei ole juttu ja urheiluautojen myynti tulee aikanaan sakkaamaan reippaasti kun porukka ei aja ajokorttia eikä markkinaa riitä.

Raskas liikenne varsinkin tulee siirtymään heti sen salliessa robottiautoiluun. Ei työaikarajoja, ei ongelmia. Voi lähettää rekan matkaan ja se ajaa suoraan Espanjaan pysähtymättä. Henkilöstökulut nolla. Vrt saman kuin laita liikkuu dieselmoottorilla vs kaleeriorjilla soudettava vehje. Myös atuomatkailu tulee eri sfääreihin, kun porukka voi hankkia matkailuautoja, mitkä ovat ihan erilaisia kuin nyt. Itseajavia kulkevat, lataavat itsensä samalla. Voit vetäytyä nukkumaan illalla sellaiseen, pistät ajaaman Leville ja aamulla kun heräät olet perillä. Samoin kun ei tarvita kortteja rekkaan tms. niin hyvinkin erikoisia maantielaivoja voi tulla itseajavina joillekin.

Jossain vaiheeessa tulee se eteen, että motareita aletaan sulkea ihmisen ajamilta autoilta, ehkä 2030 paikkeilla. Sitten jos ajat itse, pitää ajaa pikkuteitä. Vähitellen laajenee se muillekin teille. Turvallisuuden vuoksi, tietty. Tässä vaiheessa bensan jakelu on käytännössä nollassa, sitä saa silloin yhtä paljon kuin vetyä ja kaasua nykyään, eli isoissa kaupungeissa on ehkä yksi piste missä bensaa myynnissä. Muut asemat ovat lopettaneet bensan jakelun, kannattamattomana kun kaikki ajaa likimain sähköillä.

Vetyyn en itse usko ikinä, ei mitään järkeä muuta kuin jossain äärimmäisen tiheästi asutussa suurkaupungissa, Tokio, HK, jne. Lyhyt matka infralle rakentaa. Joku Suomen kokoinen maa - ei ikinä toimi.

Sähköautot tulevat räjähtämään käsiin. Jos niitä olisi tarjolla kaikissa mallisarjoissa tällä hetkellä, myynti olisi niillä varmaan 70% kaikista helposti. Eli siinä vaiheessa kun sähköä on vaikka BMW:llä kaikissa sarjoissa, ne mallit myyvät varmasti kuin häkä. Ja kun se myynti on kova, alkaa vähitellen sama ilmiö kuin manuaaliaskeille on käynyt....ei kukaan paikaa poltsikkaa ja kun ei kukaan kaipaa, kukaan ei myy ja sillä siisti. Kyllä se niin on, että 2025-2030 on lopullisesti se ajanjakso, jolloin sähkö ylittää polttomoottorien myyntimäärät ja se on förbi mäntämoottorille. Nopeamminkin kävisi, jos tehtaat ehtisivät spuulata tuotantomäärät kysyntää vastaaviksi, mutta näin iso muutos vaatii aikaa.

Siinäpä vilkkaita ajatuksia, toteenhan ei voida mitään näyttää vielä varmaksi, mutta en itsekään pidä tuota täysin poissuljettuna. Tuossa on paljon kohtia jotka ovat järkeenkäypiä tämän päivän mittapuilla. Tällä hetkellä tolpalla Uber on takuuvarmasti kirosana alan miesten keskuudessa, puhumattakaan siitä että tulevaisuuden kumitossu ajaisi asiakkaan autonomisesti haluttuun paikkaan. Tai kuljetusalan kaverit. Heillä on etsittävä työtä eri saralta mikäli näin käy. Tulenkohan kertomaan joskus lapsenlapsilleni tarinaa polttomoottorisista autoista, kun heidän silmissään Teslan Model S on meidän E30. :lol:
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Itseajava auto on niin kaukainen haave että sitä ehtiii spekuloida vielä pitkän tovin. En puhu mistään jenkkiviranomaisten hyväksymästä tesla-kokeilusta, vaan kokonaisvaltaisesta automaattisesta ajamisesta. Teslakin vaatii Euroopassa sen että kuskin käsi on ratissa, kuten myös bemun kaistahomma.

Kirjoitin tälle foorumille jo ainakin vuosi sitten että automaattiajamisen sensoriikka on kunnossa uusimmissa bemuissa. Päätöksenteko on vielä aika kaukana käytännön toteutuksesta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Miksi ottaa suuria harppauksia, kun pieniä päivityksiä tekemällä voi ottaa tyhmiltä kuluttajilta rahat pois? Öljyn hintakin on niin matala ja tuotantokapasiteettia olis, joten miksi tappaa lypsävää lehmää... Sama se on tietokoneissa, miksi julkaista nyt jotain ylivertaista kun voi julkaista yhtä kovalla hinnalla vaan sen tähän asti kaikkein nopeimman. Kyllä tuo Inteli hommat osaa... Sama se on autoteollisuudessa, sit tulee automaagiset sähköautot kun on pakko tuotannollisista kannattavuussyistä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

[quote="masaf1"]Miksi ottaa suuria harppauksia, kun pieniä päivityksiä tekemällä voi ottaa tyhmiltä kuluttajilta rahat pois? [quote]

Pulkkisen sanoin --> "Pidä tosta kiinni. Oot asian ytimessä"

Itse yritän nyt ajaa nykyisellä autolla pitkään ja sitten ottaa reilumman "harppauksen" tekniikassa kun kehitys on kehttynyt. Kyllähän se tosiaan lienee selvää, että polttomoottoriautot ovat elinkaarensa loppupäässä.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Böntti kirjoitti:Kirjoitin tälle foorumille jo ainakin vuosi sitten että automaattiajamisen sensoriikka on kunnossa uusimmissa bemuissa. Päätöksenteko on vielä aika kaukana käytännön toteutuksesta.
Kyllä se sensoriikka on tällä hetkellä vielä hyvin kaukana autonomisesta ajamisesta. Parin kk värkkäyksellä suljetulla radalla se jo pärjäisi, mutta liikenteeseen ei mitään jakoa. Mutta BMW:n Mobileye ja Intel -konsortio yhdistettynä yhtiön muuhun osaamiseen on arvioitu alan parhaaksi melko suvereenisti asiantuntijoiden keskuudessa. Muut sitten kasaavat rippeitä, kun BMW liittoutui kovimpien pelurien kanssa. Eli pullat ovat hyvin uusissa moniin muihin verrattuna.

Varmaan aika monille täälläkin selvää, mutta näissä itseajavissa se juttu on nimenomaan liittoumat eri jättiyritysten välillä. Yksikään autonvalmistaja ei pysty yksin tekemään itseajavaa autoa, ei edes siten, että ostelisi komponentteja sieltä täältä. Se ei vain ole mahdollista, vuosikausiin. Tarvittavat prossut ja ohjelmistot ovat niin järeitä, ettei vain onnistu. Tarvitaan siis hyvin vahvoja, syvälle meneviä yhteistyökuvioita kumppanien kanssa, joita ei ole kovin montaa maailmassa. BMW teki parhaat naimakaupat viemällä parhaat pelurit käytännössä yksinoikeudella omaan talliin. Se ei voi olla näkymättä kun oikeasti itseajavia kärryjä alkaa tulla myyntiin.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jos puhutaan softasta tai itseajamisesta niin bemarilla ollaan toistaiseksi kaukana perässä ja koko ajan tiputaan matkasta enemmän.

Mun mielestä myös juuri nyt merkittävin liittouma on Tesla+Nvidia. Tesla kerää reaaliajassa dataa kaikista autoistaan. Uuden autopilot 2 ominaisuuden kanssa auto haamuajaa itseään koko ajan ja vertailee ihmisen tekosia siihen mitä kone olisi tehnyt. Tämä tiedonkeruu ja jatkuvat päivitykset saavat aikaan sen, että autosi ajaa päivä päivältä paremmin, koska kaikki autot opettavat toisiaan myös silloin kun ihminen ajaa tai puuttuu tilanteeseen. Mitään vastaavaa ei ole toistaiseksi kenelläkään muulla. Tämmönen kyvykkyys on sitä oikeaa innovointia ja mutkan kautta se hyödyttää myös kaikkia muita nvidian kumppaneita.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

lnaukkar kirjoitti:Jos puhutaan softasta tai itseajamisesta niin bemarilla ollaan toistaiseksi kaukana perässä ja koko ajan tiputaan matkasta enemmän.

Mun mielestä myös juuri nyt merkittävin liittouma on Tesla+Nvidia.
Se vaan ei ole vahvin jatkossa. Nvidialla ei ole alkuunkaan samaa vääntöä kuin Mobileyen ja Intelin jyrällä. Siinä ei paljon Teslan markkinointi pysty asiaa muuksi muuttamaan. Nvidia toimii lisäksi useiden eri valmistajien kanssa monella rintamalla ja ei pysty keskittymään Teslaan samalla tavoin kuin BMW on Intelin kanssa asiat pedannut käytännössä yksinoikeudella. Tuo BMW:n liittouma on vasta kesällä perustettu, eihän 3 kk:ssa paljon saa aikaiseksi. Mutta sillä ei ole väliä, kun tuotteet tulevat kuitenkin markkinoille vasta vuosien kuluttua, kaikilla.

Ihmisillä on näistä voimasuhteista vaikea saada käsitystä, kun Tesla päästelee demovaiheen videoita nettiin missä kärryt ajavat itsekseen. Ja onhan se nykyinen autopilotti ihan hieno, ei sitä kukaan voi kiistää. Siitä on valtava matka aitoon autonomiaan. Teknologisesti tuo ehkä on 30% valmis siitä 99,999% varmuudesta mikä pitää vallita noissa vehkeissä. 98-99% ei riitä. Ja sen Tier 5 -luokan saavuttaminen on IMO se juttu, millä on väliä. Sama se on mitä aika-ajoissa ajaa jos ei pääse maaliin asti. Nyt on vasta ne aika-ajot ajettu ja seuraava 5 vuotta on kisaa. Siinä BMW:llä on selvästi kovin tiimi, vaikka kiistämättä Tesla pääsikin paalupaikalle kun mese ja BMW ovat siinä perässä kärkkymässä seuraavilla sijoilla.

Minä eikä varmaan kukaan pysty tällä palstalla arvioimaan noiden tiimien voimasuhteita, mutta asiasta oikeasti hyvin perillä olevat ammattilaiset ovat koko tämän vuoden asiaa analysoineet ja aika suvereeni käsitys on voimasuhteista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Mä en itse usko totaaliseen autonomiaan lähitulevaisuudessa enkä mainosvideoihin, siitä väittely voidaan mun puolesta sivuuttaa.

Sen sijaan uskon, että toi Teslan toimintatapa kehittää tuotetta ja päivittää autoja lennosta antaa heille erittäin suuren etulyöntiaseman. Se on nyt saavutettu ja tällä hetkellä ero muihin vain kasvaa. Tässä sivussa kuluttajalle paras tuote (autopilot) tulee myös kirkkaasti sieltä. Koska tämä etulyöntiasema on seurausta firman kulttuurista sekä ihmisistä, niin muiden on erittäin vaikea päästä tuossa kisassa rinnalle.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

lnaukkar kirjoitti: Sen sijaan uskon, että toi Teslan toimintatapa kehittää tuotetta ja päivittää autoja lennosta antaa heille erittäin suuren etulyöntiaseman. Se on nyt saavutettu ja tällä hetkellä ero muihin vain kasvaa. Tässä sivussa kuluttajalle paras tuote (autopilot) tulee myös kirkkaasti sieltä. Koska tämä etulyöntiasema on seurausta firman kulttuurista sekä ihmisistä, niin muiden on erittäin vaikea päästä tuossa kisassa rinnalle.
Olen Teslasta eri mieltä. Heillä oli, osittain on vieläkin, tekninen etulyöntiasema muihin nähden. Tosin se on kaventunut kovaa vauhtia.
Ongelma on kuitenkin muualla. Teslalta ei näytä löytyvän kapasiteettia tuoda innovaatioita tuotantoon - ja kun jotakin saadaan tuotantoon, ei pystytä vastaamaan tuotantomäärillä kovinkaan hyvin markkinoiden kysyntään.
Tesla ei tule pärjäämään isoille valmistajille tässä kisassa. Elon Muskin olisi kannattanut myydä homma jo ajat sitten jollekin isolle valmistajalle, jolla on resurssit tuoda innovaatiot tuotantoon ja joka omaa riittävän suuret tuotantoresurssit.
Tesla jää kyllä autoilun kehityksen historiaan, mutta se jää sinne osittain tavalla joka ei ehkä ollut tavoite: innovaatioiden kehittäjä, joka ei pystynyt hyödyntämään asemaansa tuotantoon ja myyntiin.
En laittaisi lanttiakaan Teslaan sijoitusmielessä enää/ jos siellä olisi vielä lantteja kiinni, olisi jo ihan viimeinen aika kotiuttaa ne lantit.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kaikki valmistajat edistyvät asiassa harppauksin, eihän siitä ole pitkä kun Teslalle naureskeltiin että ei ole adaptiivista cruisea ollenkaan, ja sitten tulikin Autopilot joka meni kaikkien muiden edelle. Samalla tavalla Bemarikin esittelee kohta jotain joka loikkaa ison askeleen eteenpäin.

Siihen on varmasti vielä pitkä aika että kaikki autossa olijat olisi täysin matkustajia, mutta hyvin lähellä on täysin autonominen ajaminen esim. moottoritieosuudella, jonka jälkeen kuljettaja ottaa ohjat käsiinsä. Suomen talvisissa oloissa on omat haasteensa, jotka ei ole helppo ratkaista eikä varsinkaan autoehtaiden prioriteeteissa kovin korkealla. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin laki joka kieltää käsin ajamisen tilanteessa jossa tietokone osaa homman paremmin, mutta silloinkin kuljettajalla on todennäköisesti hallintalaitteet joilla hoidetaan kummallisemmat tilanteet.

Koulutan työkseni ammattikuljettajia, enkä pelkää ollenkaan työni puolesta.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jva kirjoitti:Olen Teslasta eri mieltä. Heillä oli, osittain on vieläkin, tekninen etulyöntiasema muihin nähden. Tosin se on kaventunut kovaa vauhtia.
Ongelma on kuitenkin muualla. Teslalta ei näytä löytyvän kapasiteettia tuoda innovaatioita tuotantoon - ja kun jotakin saadaan tuotantoon, ei pystytä vastaamaan tuotantomäärillä kovinkaan hyvin markkinoiden kysyntään.
Tesla ei tule pärjäämään isoille valmistajille tässä kisassa. Elon Muskin olisi kannattanut myydä homma jo ajat sitten jollekin isolle valmistajalle, jolla on resurssit tuoda innovaatiot tuotantoon ja joka omaa riittävän suuret tuotantoresurssit.
Tesla jää kyllä autoilun kehityksen historiaan, mutta se jää sinne osittain tavalla joka ei ehkä ollut tavoite: innovaatioiden kehittäjä, joka ei pystynyt hyödyntämään asemaansa tuotantoon ja myyntiin.
En laittaisi lanttiakaan Teslaan sijoitusmielessä enää/ jos siellä olisi vielä lantteja kiinni, olisi jo ihan viimeinen aika kotiuttaa ne lantit.
Juuri näin. Suurta yleisöä, joka ei autobisneksestä tajua paljonkaan, ihastutetaan kaikenlaisella markkinointisälällä, mutta sillä ei ole tekoa sen kanssa, miten kortit lopulta jaetaan. Tesla valitsi ihan hyvän tien tehdä sähköauto ja heitä on kiittäminen siitä, että nostivat kissan pöydälle asiassa. Kuitenkin käsitys siitä, että Teslalla olisi jotenkin etumatkaa siihen autonomisesti ajettavaan, normaalihintaiseen sähköautoon on väärä. Moni niin ajattelee, mutta eiköhän se todellisuus havaita, kun aika tulee. Esimerkiksi Ampera on myynnissä keväällä ja on tosiasiassa paljon Tesla 3:a halvempi jokapojan sähköauto. Eli siinä meni se viiden vuoden etumatka perussähköautoissa saman tien ja jäätiin jo jälkeen muita. Sama tulee käymään autonomisissa autoissa muutaman vuoden päästä, kun niitä oikeasti alkaa tulla myyntiin. Kyllähän tuollaisia 150ke autoa hyvä kehitellä tässä välissä ja kerätä hypeä, mutta niillä ei markkinoita käännetä. Kun Tesla 3 on kadulla, muut valmistajat pukkaavat puolta halvempaa sähköautoa jo 1-2 vuotta ajossa tuosta vain. Se etumatka jää sitten vähän samanlaiseksi kuin iPhonella, eli se nyt vaan on etumatka kun jotkut niin päättelevät.

Autobisnes on eräänlaista vuorovetoa. Eri valmistajat kehittävät eri konsepteja vuoron perään. Välillä joku tekee jonkin muita ennen, sitten tulee toinen perässä myöhemmin. Sitten taas toinen tekee jotain vuoroperin. Esim. X6 oli iso maasturicoupe vuosia ennen muita, nyt muut vasta tulossa perässä. CLS-mese oli sedancoupe ennen muita, muut tuli perässä vuosia. X1 pikkumaasturi vuosikausia enne muita jne. Näitä on loputtomasti. Nyt kävi sähköautolle näin. Teslan myötä kommenttiraidalle on eksynyt ihmisiä, joille nämä autobisneksen lainalaisuudet ovat epäselviä. Sitten kun yhdistää teslahypen mukaan, tavallaan alkaa elää kuplassa että kukaan muu ei osaa mitään ja peli on jo hävitty. Mutta ei se ihan näin ole - siellä 100 mrd euron puljuissa on ihan jokunen kaveri, joka näitä on miettinyt ja vaikka ne firmat ovatkin hitaasti kääntyviä laivoja, sitten tapahtuu kun alkaa tapahtua.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Taipaleensa alkuvaiheella Teslalle on järkevää valmistaa kalliita autoja. Model X:n tuotantokustannus ei ole viisinkertainen Model 3:een verrattuna, myyntikate kylläkin. Kerätään kalliilla hypemalleilla rahaa firman kassaan, että voidaan myöhemmin valmistaa niitä joissa kateprosentti on pienempi. Toisaalta Tesla on sanonut ettei se edes halua tehdä ihan halpoja autoja, samoin ei tee Bemarikaan. Antaa jonkun muun tehdä halpikset. iPhone on hyvä vertailukohta Teslaan, siinäkin firma hyppäsi "tyhjästä" ihan uudelle tuotealalle ja mullisti alan. Halpoja tai edes keskihintaisia iPhoneja ei ole myynnissä koskaan ollutkaan ja iOS käyttöjärjestelmä on muilta suljettu kummajainen. Siihen nähden iPhonen markkinaosuus on käsittämättömän suuri 12%. Halpojen mallien suuret myyntiluvut on kansan silmissä hieno asia, mutta ei esim. Dacia silti ole maailman kannattavimpia automerkkejä.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Wonderi kirjoitti:Taipaleensa alkuvaiheella Teslalle on järkevää valmistaa kalliita autoja. Model X:n tuotantokustannus ei ole viisinkertainen Model 3:een verrattuna, myyntikate kylläkin. Kerätään kalliilla hypemalleilla rahaa firman kassaan, että voidaan myöhemmin valmistaa niitä joissa kateprosentti on pienempi. Toisaalta Tesla on sanonut ettei se edes halua tehdä ihan halpoja autoja, samoin ei tee Bemarikaan.
Ainakin tähän mennessä turskaa on tullut kotiin määrättömästi Teslalla, joten kassa on lähinnä vain palanut mahdotonta tahtia. Teoria kassan kasvattamisesta olisi siis ihan ok, jos se toimisi. Yksi positiivinen kvartaali, hikisesti, ei kesää vielä tee. Kuten varmaan tiedät, esim. BMW tahkoaa rahaa kassaan miljarditolkulla joka käänteessä. Eli paukkuja on pistää vaikka tähän EV-kisaan 10 mrd euroa jos näyttää, että tarvetta on. Raha ei lopu ihan äkkiä, toisin kuin Teslalla. Jos Model 3 ei myy kannattavasti, se on firman loppu.

Pointti keskustelussa on IMO se, että sen pari vuotta kun Tesla on porskuttanut ei ole muuttanut automaailman voimasuhteita kummoisesti, vaikka niin suuri yleisö kuvittelee kohinasta päätellen. Tämä on vain yksi vaihe jossa yksi firma on pökännyt omaa osaansa eteenpäin ja joka tasoittuu ja on tasoittunutkin jo osin siten, että esim. Opel on mennyt ohi Amperalla. Boltista ja Amperasta ei pitänyt olla mitään tietoa alkuvuodesta, mutta näin vaan kävi, että meillä onkin tuollaiset 400-500 km kulkevat sähköautot 35 000e hintaluokassa muutaman kuukauden päästä kadulla. Meni vähän matto alta monilta. Näin tulee käymään muissakin hintaluokissa nopeammin kuin voisi kuvitellakaan. Sitten se on "yllätys" monille, miten tässä näin kävi, kun se Tesla piti olla 5 vuotta edellä kaikkea.

Tätä kun lukee niin se etumatka on vähän vaikea mieltää - enemmänkin kyseessä on parin vuoden jälkijuna joiltakin osin
http://www.motortrend.com/cars/chevrole ... odel-s-60/

Mikä on sitten "halpa" auto on relatiivista. Tosiaan ihan low-end ei varmaan halua tehdä kuin muutama, mutta eipä tuo BMW:n 1-srj pienimmällä koneella autoverottomana ole pahan hintainen.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Teslan suurimpia ongelmia on tuotantokapasiteetti. Ja se on ongelma vain kasvaa kun tuotantoa pitäisi suunnata edullisempien mallien suuntaan. Ilman laajasti myytävää "kansanmallia" Teslalla ei mielestäni ole tulevaisuutta.
Opelilta, VW:lta ja muutamalta muulta on jo käytännössä olemassa "kansanmallin" sähköautot ja lisää tulee lähitulevaisuudessa muilta valmistajilta. Teslalla on myös - mutta asiakkaan odotusaika on tuhottoman pitkä, välttämättä asiakas ei edes tiedä milloin hän autonsa saa, vai saako lopulta lainkaan.
Tämä voi toimia jollakin Ferrarilla erikoismallien kohdalla - volyymimallien kohdalla se on tuhoon tuomittua. Asiakkaan on saatava autonsa nopeasti ja niitä asiakkaita jotka saavat autonsa nopeasti on oltava paljon, tai kohta niillä asiakkailla on allaan Opel, Volkkari tai BMW.
Teslalla on kyky innovaatioihin - isoilla perinteisillä valmistajilla on kyky ja pienin muutoksin valmis infra suuriin tuotantomääriin. Unohtamatta sitä, että kyllä niillä isoillakin on kyky innovoida ja siirtää innovaatioita tuotantoon.
Teslalla oli hetkensä - minusta se hetki meni, eikä sitä pystytty hyödyntämään.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Tekniika kehittyy ja jne. Tulevaisuudessa BMW:n slogan "ajamisen iloa", kuuluu: "matkustamisen iloa" tjsp.

Hieno tekniikka on myös aina haavoittuvainen. Nykyään meillä on e-resepti systeemi, joka kaatuu tämän tästä ja ihmiset jonottaa turhaan lääkkeitään apoteekissa. Jopa joidenkin kohalla voidaan puhua hengenvaarasta. Tekniikka esim. itseajava auto palvelee ihmisiä niin kauan kun se toimii oikein. Tässäkin voidaan puhua hengenvaarasta, jos autot päättää seota. Tulee mieleen kaikenmaailman scifi-pläjäykset, joissa robotit ottaa vallan :lol: .
Olen käynyt tutustumassa paperitehtaaseen ja siellä täysautomaatti roclat kuljetti isoja paperipaaleja paikasta toiseen, se näytti ainakin toimivan, joskin kaksi roclaa kohdatessaan saattoivat pitää hetken mietintä tauon, ennen ku lähtivät eri suuntiin. Kokeilin myös kävellä niiden eteen ja kyllä ne vain pysähty.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Edelliseen: Robotiikka on jo täällä ja sen roolin kasvaminen vain kiihtyy. Itse olen IT-alalla ja täällä se vasta kova juttu on. Monessa tietojärjesteömäprosessissa ei tarvitse ihmistä enää ollenkaan. Esim. yritys saa käsiteltyä saapuvan ostolaskun niin, että se tarkastetaan, hyväksytään ja kirjataan softarobotin toimesta. Ainoa mihin ihmistä tarvitaan on mahdollisen paperilaskun skanneriin laitto.

Robotiikkaa on toki jo ruohonleikkussa, imuroinnissa, uima-altaan putsauksessa, Amsterdamin kanavaverkoston rahtiliikenteessä jne. jne. tulee se väistämättä autoiluunkin.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

VolvostaBemariin kirjoitti:Edelliseen: Robotiikka on jo täällä ja sen roolin kasvaminen vain kiihtyy. Itse olen IT-alalla ja täällä se vasta kova juttu on. Monessa tietojärjesteömäprosessissa ei tarvitse ihmistä enää ollenkaan. Esim. yritys saa käsiteltyä saapuvan ostolaskun niin, että se tarkastetaan, hyväksytään ja kirjataan softarobotin toimesta. Ainoa mihin ihmistä tarvitaan on mahdollisen paperilaskun skanneriin laitto.

Robotiikkaa on toki jo ruohonleikkussa, imuroinnissa, uima-altaan putsauksessa, Amsterdamin kanavaverkoston rahtiliikenteessä jne. jne. tulee se väistämättä autoiluunkin.
Tämä on mielestäni aivan totta. Robotiikka ja muu automatiikka tulee myös autoiluun. Itseajavat autot tulevat ainakin tekniikan puolesta olemaan arkipäivää jo yllättävänkin pian. Se on sitten toinen kysymys missä määrin ja missä muodoissa se tulee yksityisautoihin. Voi olla, että tulee laajasti - Tosin se kyllä mullistanee yksityisautoilun koko idean toisenlaiseksi kuin se on nykyään. Onko kuluttajakunta siihen valmis ja halutaanko sitä ylipäätään, se jää nähtäväksi.
Henk.koht en tarvitse, enkä halua autoa jota ei tarvitse itse ajaa. Toki tekniikka mahdollistaa myös paljon muuta, siten että yksityisauto edelleen tarvitsee kuljettajan.
Oli miten tahansa, auto ja autoilu on tällä hetkellä olemassaolonsa ajan suurimman muutoksen edessä.
Vastaa Viestiin