BMW:n tulevaisuus
Mitäs sit ku se 10000 € prossu menee rikki? Asiakas maksaa, ja alkuperäiset piitahnat maksaa extra tonnin marmorilla. Sitten tietysti löytyy näitä, jotka ylikellottaa sen prossun, tuplaa rammin määrän ja Böntti pistää agressiivisemman liikennekäyttäytymisen softan sisään, niin voi vetää perä sladissa paikasta a paikkaan b, kun muut joutuu köröttelemään automaattimopon vankina.
Autossa on jo nyt useita suorittimia eikä nekään ole hajonneet vaikka on mitä päivityksiä sisällä. Miksi hajoaisi tämäkään.masaf1 kirjoitti:Mitäs sit ku se 10000 € prossu menee rikki? Asiakas maksaa, ja alkuperäiset piitahnat maksaa extra tonnin marmorilla. Sitten tietysti löytyy näitä, jotka ylikellottaa sen prossun, tuplaa rammin määrän ja Böntti pistää agressiivisemman liikennekäyttäytymisen softan sisään, niin voi vetää perä sladissa paikasta a paikkaan b, kun muut joutuu köröttelemään automaattimopon vankina.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ei kiitos kimppa-autoilulle, luonteeni ei siihen pysty kun en halua toisten paskojakaan siivota.jva kirjoitti:Vähän pidemmässä juoksussa tavoite on saada yksityisautojen ajosuoritteita vähennettyä ja sen myötä myös yksityisautojen määrää. Tähän kehityssuuntaan itseajavat autot sopivat hyvin. Siihen kun yhdistetään erilaiset visiot siitä, ettei kuluttajilla olisi omistuksessaan autoja, vaan autoilu hoituisi eräänlaisilla "kimppa-autoilla", niin itseajaville autoille alkaa kummasti löytymään tilausta.
No, tähän on vielä matkaa mutta yksi visioitu kehityssuunta sekin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Sinähän kuljet jo nyt työmatkat julkisilla, niin mitä eroa siinä on, jos sun käyttämä liikenneväline ei ole ihan junan kokoinen...? Jos ei kumminkaan tarvitse itse ajaa.Patomursu kirjoitti:Ei kiitos kimppa-autoilulle, luonteeni ei siihen pysty kun en halua toisten paskojakaan siivota.jva kirjoitti:Vähän pidemmässä juoksussa tavoite on saada yksityisautojen ajosuoritteita vähennettyä ja sen myötä myös yksityisautojen määrää. Tähän kehityssuuntaan itseajavat autot sopivat hyvin. Siihen kun yhdistetään erilaiset visiot siitä, ettei kuluttajilla olisi omistuksessaan autoja, vaan autoilu hoituisi eräänlaisilla "kimppa-autoilla", niin itseajaville autoille alkaa kummasti löytymään tilausta.
No, tähän on vielä matkaa mutta yksi visioitu kehityssuunta sekin.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Juurikin näin. Ja näinhän kehitys jo urbaanissa ympäristössä menee Suomessakin. Nykynuoret, jotka kaupungeissa asuvat eivät aja ajokorttia enää niin isolla osuudella kuin ennen. ei ole pakko saada autoa, jotta pääsee tanssilavalle vonkaamaan. Ja nimenomaan joukkoliikentessä (urbaanissa ympäristössä) ja logistiikassa tuolla automaatiolla ja robotiikalla on iso tulevaisuus. Kuten toveri Pitkis tuolla mainosti niin traktoritkin kyntävät GPS:llä senttien tarkkudella, joten jotain tästä robotiikasat saadaan landellekinJuha kirjoitti:Sinähän kuljet jo nyt työmatkat julkisilla, niin mitä eroa siinä on, jos sun käyttämä liikenneväline ei ole ihan junan kokoinen...? Jos ei kumminkaan tarvitse itse ajaa.Patomursu kirjoitti:Ei kiitos kimppa-autoilulle, luonteeni ei siihen pysty kun en halua toisten paskojakaan siivota.jva kirjoitti:Vähän pidemmässä juoksussa tavoite on saada yksityisautojen ajosuoritteita vähennettyä ja sen myötä myös yksityisautojen määrää. Tähän kehityssuuntaan itseajavat autot sopivat hyvin. Siihen kun yhdistetään erilaiset visiot siitä, ettei kuluttajilla olisi omistuksessaan autoja, vaan autoilu hoituisi eräänlaisilla "kimppa-autoilla", niin itseajaville autoille alkaa kummasti löytymään tilausta.
No, tähän on vielä matkaa mutta yksi visioitu kehityssuunta sekin.
Julkinen on lähtökohtasesti eri asia kuin oma tai kimppa-auto. Vi*tuttaa se töissäkin olla jos edelliseltä kuskilta on jäänyt hytti siivoamatta ja saa päivän aloittaa auton puunaamisella, vertaa jos olet toimistossa töissä ja joku tulee kaatamaan kahvit sinun näppäimistölle ja tiputtamaan sokerit munkista.Juha kirjoitti:Sinähän kuljet jo nyt työmatkat julkisilla, niin mitä eroa siinä on, jos sun käyttämä liikenneväline ei ole ihan junan kokoinen...? Jos ei kumminkaan tarvitse itse ajaa.Patomursu kirjoitti:Ei kiitos kimppa-autoilulle, luonteeni ei siihen pysty kun en halua toisten paskojakaan siivota.jva kirjoitti:Vähän pidemmässä juoksussa tavoite on saada yksityisautojen ajosuoritteita vähennettyä ja sen myötä myös yksityisautojen määrää. Tähän kehityssuuntaan itseajavat autot sopivat hyvin. Siihen kun yhdistetään erilaiset visiot siitä, ettei kuluttajilla olisi omistuksessaan autoja, vaan autoilu hoituisi eräänlaisilla "kimppa-autoilla", niin itseajaville autoille alkaa kummasti löytymään tilausta.
No, tähän on vielä matkaa mutta yksi visioitu kehityssuunta sekin.
Hoitaako se automatiikka logistiikan puolella sitten myös pölliautoon ketjut alle ja kääntää kärryn nostimen avulla ahtaalla metsätiellä? Miten automatiikka osaa ennakoida tien kantavuutta? Ei tule toimimaan kuin jossain pellolla viljan puimuussa tuo automatiikka
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kuten sanottu: valtaosa automatiikna ja robotiikan hyödyistä tulee urbaanissa ympäristössä, missä on mm. nettisignaalit etc. paremmin saatavilla, kiinteät asfaltoidut (jopa antureita tien sisällä) tiestöt jne. Valtaosa maailmna väestöstä (ja siten markkinoista) asuu sellaisessa ympäristössä, eikä PeräHikiän metsäpalstalla.Patomursu kirjoitti:Juha kirjoitti:Patomursu kirjoitti: Hoitaako se automatiikka logistiikan puolella sitten myös pölliautoon ketjut alle ja kääntää kärryn nostimen avulla ahtaalla metsätiellä? Miten automatiikka osaa ennakoida tien kantavuutta? Ei tule toimimaan kuin jossain pellolla viljan puimuussa tuo automatiikka
Sitten se perähikiän metsäpalstalla asuva hakkeri aiheuttaa kolareita tietokoneen avullaVolvostaBemariin kirjoitti:Kuten sanottu: valtaosa automatiikna ja robotiikan hyödyistä tulee urbaanissa ympäristössä, missä on mm. nettisignaalit etc. paremmin saatavilla, kiinteät asfaltoidut (jopa antureita tien sisällä) tiestöt jne. Valtaosa maailmna väestöstä (ja siten markkinoista) asuu sellaisessa ympäristössä, eikä PeräHikiän metsäpalstalla.Patomursu kirjoitti:Juha kirjoitti:
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tämä on totta. Muistelisin, että arktisella alueella (mitä ikinä siihen lasketaankaan...) asuu vain n 30 miljoona ihmistä. Se on autovalmistajille ihan yksi lysti millä ajelevat vai menevätkö poroilla & koiravaljakoilla.VolvostaBemariin kirjoitti:Kuten sanottu: valtaosa automatiikna ja robotiikan hyödyistä tulee urbaanissa ympäristössä, missä on mm. nettisignaalit etc. paremmin saatavilla, kiinteät asfaltoidut (jopa antureita tien sisällä) tiestöt jne. Valtaosa maailmna väestöstä (ja siten markkinoista) asuu sellaisessa ympäristössä, eikä PeräHikiän metsäpalstalla.
Pitkis on sinällään oikeassa, että esim konenäöllä voitaisiin "nähdä" vaikka jää tai öljy tien pinnasta ja sovittaa auton nopeus tuon mukaan. Jos vain on tarvetta sellaisentekemiseen. Silti kaikki ns ennalta-arvattamattomuus on hyvin vaikeaa ohjelmoida.
Sinällään, ei prossuteho tässä mikään itseisarvo ole. Päätöksentekoon tarvittava data on tulo sensoridata * prossuteho, jossa siis sensorilta tuleva materiaali on ihan yhtä oleellista.
Siksi en pidä BMW:n ja Intelin jotain liittoutumaa mitenkään wau juttuna.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Juu, aivan, sen vuoksi kolmantena tuossa liittoumassa on Mobileye Tuo kolmikko on kovin yhdistelmä mitä autonomiseen liikkumiseen on tämän pallon päällä saatavilla. Ei vaan ole kolmea yhtä pätevää firmaa, jotka voisivat lyödä päätään yhteen tämän asian eteen. Nyt sitten muut valmistajat keräilevät rippeitä ja pistesijoja rakentaessaan omia kuvioitaan selvästi heikoimmilla kumppaneilla. Ei mulla näiden arviointiin mitään pätevyyttä tosiaan ole, mutta asioista huomattavasti paremmin perillä olevat ovat asiaa analysoineet laajasti ja syvällisesti eikä mielipide-eroja voimasuhteista juuri ole kuulunut.jaki kirjoitti:Sinällään, ei prossuteho tässä mikään itseisarvo ole. Päätöksentekoon tarvittava data on tulo sensoridata * prossuteho, jossa siis sensorilta tuleva materiaali on ihan yhtä oleellista. Siksi en pidä BMW:n ja Intelin jotain liittoutumaa mitenkään wau juttuna.
Pölliautollekin voidaan tehdä metsään sen verran väljempi kääntöpaikka että mahtuu kääntymään, vaikka sillä rahalla joka säästyy kun ei tarvitse kuljettajalle maksaa palkkaa. Tai voihan se pölliauto olla tulevaisuudessa vaikka kaksisuuntainen niin kuin Tampereen tulevat ratikatkin, ei niitä käännetä koskaan. Samoin tiet voidaan suolata tai lämmittää sillä säästetyllä kuljettajapalkkakustannuksella jotta automaattiajo helpottuu liukkaalla.
Ai valtaosa maailman väestöstä asuu urbaanissa ympäristössä? Not. En tiedä missä pilvilinnassa elätte, mutta on olemassa sellasia aika suuria maanosia kuten Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka, joissa on yhteensä vähän pirusti jengiä. Valtaosa niistä asuu hyvin epäurbaanissa ympäristössä.
Seuraavat autoMARKKINAT on Kiinassa ja Intiassa, sinne pitää saada halpoja autoja, eikä ne edes suurin osa tiedä mitä on sähköautoilu joka on hyvin marginaali-ilmiö vielä seuraavat vuosikymmenet. Kolmasosa maailman väestöstä elää ilman sähköä...
Seuraavat autoMARKKINAT on Kiinassa ja Intiassa, sinne pitää saada halpoja autoja, eikä ne edes suurin osa tiedä mitä on sähköautoilu joka on hyvin marginaali-ilmiö vielä seuraavat vuosikymmenet. Kolmasosa maailman väestöstä elää ilman sähköä...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Höpsön löpsön. Nyt puhuttiinkin siitä todellisesta markkinasta - ei Afrikasta. Ja Kinassa ja Intiassa kaupungistumisen aste on suuri ja suurenee räjähdysmäisesti.masaf1 kirjoitti:Ai valtaosa maailman väestöstä asuu urbaanissa ympäristössä? Not. En tiedä missä pilvilinnassa elätte, mutta on olemassa sellasia aika suuria maanosia kuten Aasia, Afrikka ja Etelä-Amerikka, joissa on yhteensä vähän pirusti jengiä. Valtaosa niistä asuu hyvin epäurbaanissa ympäristössä.
Seuraavat autoMARKKINAT on Kiinassa ja Intiassa, sinne pitää saada halpoja autoja, eikä ne edes suurin osa tiedä mitä on sähköautoilu joka on hyvin marginaali-ilmiö vielä seuraavat vuosikymmenet. Kolmasosa maailman väestöstä elää ilman sähköä...
Faktat vuodelta 2011
•Nykyisin maailman väestöstä noin 50,6 prosenttia elää kaupungeissa. Vuoteen 2030 mennessä jo kolme neljästä maailman ihmisestä elää kaupungeissa, ja suurimmat kaupungit sijaitsevat kehitysmaissa.
•Tällä hetkellä 45 prosenttia Latinalaisen Amerikan, Aasian ja Afrikan kehitysmaiden väestöstä elää kaupungeissa. Kehittyneissä maissa kaupungeissa elää 75 prosenttia ihmisistä.
•YK:n väestörahaston UNFPA:n mukaan maailman laajin kaupunkikeskittymä on Japanin pääkaupunki Tokio, jonka alueella elää 36,7 miljoonaa ihmistä, yli neljännes maan väestöstä. Seuraavaksi suurimpia ovat Intian Delhi (22 miljoonaa), Brasilian São Paulo (20 miljoonaa) ja Intian Mumbai (20 miljoonaa).
Joo kaupungeissa toki, mut niillä YK:n hökkeliläjillä kinttupolkuineen ei oo mitään tekoa ns. sun urbaanin ympäristös suhteen "missä on mm. nettisignaalit etc. paremmin saatavilla, kiinteät asfaltoidut (jopa antureita tien sisällä) tiestöt jne. Valtaosa maailmna väestöstä (ja siten markkinoista) asuu sellaisessa ympäristössä, eikä PeräHikiän metsäpalstalla."
-> tästä ei voi kyllä mitenkään olla samaa "mieltä".
-> tästä ei voi kyllä mitenkään olla samaa "mieltä".
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Tämähän näkyi jo tuoreessa poliittiusessa tuloksessa. hassua miten monet ihmiset rationalisoivat mielipiteillä ja faktat siirretään syrjjän. Uskontoa ja muuta mielipidehumpuukia maailma täynnä...Eihän tässä kukaan markkinoista puhukaan Nairobin slummeista, vaan Tokiosta, Pekingistä, Chuanzousta, Sanghaista, Mexisco cotystä jne. Jopa Rio:n faveoilssa on toimiva 4g nykyään. Kiinan ja Intian suurissa kaupungeissa asuu kohta enemmän väkeä kuin muualla planeetalle yhteensä ja niissä on kaikki tarvittava infra.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Samaa mieltä että tää automaattinen ajaminen tulee Suomeen pahasti jälkijunassa, koska me ei vaan olla sellainen markkina jossa asian ratkaisu on helppoa tai halpaa eli kannattavaa. Ensiksi tehdään se mikä toimii Californiassa koko vuoden ympäri. Avustavat järjestelmät tietysti kehittyy ja se auttaa välttämään kolareita ja vaaratilanteita, mutta se ei vielä jätä kuskia tarpeettomaksi.
Tuosta Intel+bmw+mobileye yhteistyöstä on vaikea sanoa mitään, varsinkaan kun mitään konkreettista ei ole vielä esitelty tai julkaistu. Lisäksi nuo kaksi firmaa toimittaa samat tuotteet about joka toiseen autoon. Tesla hankkiutui eroon mobileye yhteistyöstä juuri siksi että halusi nopeampaa tuotekehitystä kuin mitä firma tarjosi. Se on todella vaikea saada kilpailuetua jos ostaa valmiin tuotteen hyllystä.
Tuosta Intel+bmw+mobileye yhteistyöstä on vaikea sanoa mitään, varsinkaan kun mitään konkreettista ei ole vielä esitelty tai julkaistu. Lisäksi nuo kaksi firmaa toimittaa samat tuotteet about joka toiseen autoon. Tesla hankkiutui eroon mobileye yhteistyöstä juuri siksi että halusi nopeampaa tuotekehitystä kuin mitä firma tarjosi. Se on todella vaikea saada kilpailuetua jos ostaa valmiin tuotteen hyllystä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
En kyllä löytänyt Mobileyen sivuilta mitään mainintaa jostain "BMW only" julistuksesta. Tekevät ratkaisuja todella monelle auto-alan toimijalla juuri noissa älykkäissä sensoreissa & tunnistimissa. Joka tapauksessa hyvä, että ei Münchenissä nukuta vaan ollaan koko ajan ajan hermolla ja solmitaan yhteistyökuvioita.Pitkis kirjoitti:kolmantena tuossa liittoumassa on Mobileye Tuo kolmikko on kovin yhdistelmä mitä autonomiseen liikkumiseen on tämän pallon päällä saatavilla. Ei vaan ole kolmea yhtä pätevää firmaa, jotka voisivat lyödä päätään yhteen tämän asian eteen. Nyt sitten muut valmistajat keräilevät rippeitä ja pistesijoja
PS varmaan mukava mennä päämieskäynnille tuonne Mobileyelle, sijaitsee Jerusalemissa , ei ihan niin rauhallinen paikka kuin esim Tel Aviv, jossa on tullut työn puolesta joskus poikettua. Ihan riittävästi sielläkin oli kalustoa liikkeellä .
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Äkkiseltään ei sovi minunkaan luonteelleni, mutta kuten tuossa joku jo mainitsikin, nuorempi sukupolvi näkee asian toisin yhä kasvavassa määrin. Auton omistaminen ei ole heille tärkeä juttu, joten autoa ei nähdä enää samanlaisena välineenä kuin me olemme tottuneet sen näkemään.Patomursu kirjoitti:Ei kiitos kimppa-autoilulle, luonteeni ei siihen pysty kun en halua toisten paskojakaan siivota.
Olen myös jo hieman varauksellinen omankin näkemykseni suhteen. Olen ollut hyvin tiukasti sitä mieltä, että auton on oltava 2-ovinen, mieluiten puhdas urheiluauto ja korkeintaan urheilullinen coupe ja sekin vain jos siinä on konepellin alla vähintään V8 - ja millä ajan nyt hyvinkin tyytyväisenä? Hybridimaasturilla jossa on moottoria kuvaamassa pieni 4-sylinterinen korppusaha.
En sulje pois sitä mahdollisuutta että minustakin joku kimppa-auto olisi ihan jees joskus kun tässä vuosia kuluu. Maailma muuttuu ja turha siinä on ihmisenkään jämähtää paikoilleen, niin se vaan menee.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Niin, ei se Intel lopeta tietokoneisiin kaman toimitusta tai Mobileye romppeiden myyntiä muille vain sen vuoksi että BMW on kaverina. Pointti on se, että nuo ovat primääripartnereita BMW:n kanssa ja ovat valinneet BMW:n yhteistyökumppaniksi tekemään sen ensimmäisen oikeasti autonomisen auton. Samantasoiseen yhteistyöhön ei paukut riitä näillä kuin yhden autovalmistajan kanssa ja se on BMW. Kyllähän se on kaikessa teollisuudessa ihan sama juttu - peruskauraa saa kaupasta miltä firmalta tahansa, mutta jos haluat kehittää markkinoiden parhaan vehkeen, se pitää duunata oikeasti syvällisen integraation kautta.lnaukkar kirjoitti:Tuosta Intel+bmw+mobileye yhteistyöstä on vaikea sanoa mitään, varsinkaan kun mitään konkreettista ei ole vielä esitelty tai julkaistu. Lisäksi nuo kaksi firmaa toimittaa samat tuotteet about joka toiseen autoon. Tesla hankkiutui eroon mobileye yhteistyöstä juuri siksi että halusi nopeampaa tuotekehitystä kuin mitä firma tarjosi. Se on todella vaikea saada kilpailuetua jos ostaa valmiin tuotteen hyllystä.
Sattuuhan sitä, 97 klp:tta upouusia X-sarjan bemareita tuhottiin puskutraktorilla.
http://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/ ... ailsignout
http://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/ ... ailsignout