Autoilun tulevaisuus?

Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: F31 320d Connected 2018
ex F22 218d sport 2014
Paikkakunta: Uppsala

Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja TurboKoo » 18 Marras 2016, 09:41

Monessa topicissa huomaan paljon erilaista suhtautumista esimerkiksi hybrideihin ja sähköautoihin. Jotkut tykkäävät kuin hullut puurosta ja toiset eivät koe siitä olevan hyötyä.

Mitkä ovat sinun ajatuksesi tulevaisuuden autoilusta? Kuinka suhtaudut esimerkiksi autonomiseen ajamiseen? Meinaatko jatkaa itse ajamista ja tankilla juoksemista kunnes alat kasvamaan heinää? Paljonko pitäisi olla sähköauton akuissa potkua, että suostuisit vaihtamaan niihin? Vai onko sähkö edes se tulevaisuuden vaihtoehto?

Itse koeajoin BMW 330e:n enkä enää seuraavaksi autoksi kelpuuta kuin hybridin tai täyssähköauton. Latauspaikat onnistuu kun vain päättää. Eihän mulla ole pumppuakaan takapihalla.

Edit: pahoittelut tällainen aihe taisikin jo olla täällä.
Viimeksi muokannut TurboKoo, 18 Marras 2016, 09:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl

xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 298
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 318da E90 LCI LBE -11
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja xstr » 18 Marras 2016, 09:59

Minusta oleellista on akkujen käyttöikä ja vaihtokustannukset. Näistähän ei juuri puhuta.
Polttomoottoriauton tankin koko ei supistu 10 litraa vuodessa ja tankkaus = lataus kestää pari minuuttia.

Mikäs olisi mukavampaa kun heittää autopilotti päälle aamuruuhkassa. Mutkatiellä on kivempi leikitellä ja ajaa itse, mutta olisihan se hyvä jos tekniikka puuttuu peliin havaitessaan väistämättömän onnettomuustilanteen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F11 530d xDrive 2015
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 18 Marras 2016, 10:47

Innolla odotan tulevaa. Ja mahdollisesti seuraava autonvaihto on edessä kun tulee neliveto shako/hybridin Bemarilta vitossarjaan. Ja toki tekniikan autonomia lisääntyy ja sopii hyvin minulle.

BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 175
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja BRot » 18 Marras 2016, 13:36

Tulevaisuus ei oikein hyvältä vaikuta. Suurin huoli on kaikenmaailman älyliikennesovelluksista johtuva yksityisyyden(=perusoikeus) poistuminen.

Mielestäni biopolttoaineiden parantaminen/valmistuskapasiteetin lisääminen tulisi olla kehityssyuunta. Sillä saisimme kauppatasetta parannettua, omavaraisuus parantuu ja suomalaisiille taataan tuottavaa työtä.

Sähköautoilu ei oikein toimi pohjoisen talvessa.

TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja TomA » 18 Marras 2016, 14:23

Minä kuuluun vielä siihen sukupolveen jolle ajamisen ilo on osa elämää. En ole kiinnostunut yhtään "energialaitoksen tarkkailijan" roolista autoa ajaessa. Ajonautinto on silloin kokonaan viety. Pärinää ja pörinää pitää olla, heh.

Esim BMW:n motorsport tiimi on onnensa kukkuloilla kun onnistuvat auton omaa massaa esim. M3:sta pudottamaan 10 kiloa. Näiden "patteriautojen" oma massa on toistaiseksi noin 15 % suurempi polttomoottori versioon verrattuna, joten ajo-ominaisuuksista joudutaan tinkimään, ei toki voiman tuotossa, mutta kaikessa muussa.
Sitähän voi jokanen kokella juosta esm 15 kg reppu selässä sinne sun tänne, eron huomaa heti:o) Fysiikan lakeja ei mikään voi kumota.
Viimeksi muokannut TomA, 18 Marras 2016, 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 750
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen » 18 Marras 2016, 15:50

Ei kait se 15% paino sentään selässä ole sähköbemarissa?

TomA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Syys 2015, 14:25

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja TomA » 18 Marras 2016, 16:03

Raimo Miettinen kirjoitti:Ei kait se 15% paino sentään selässä ole sähköbemarissa?
Niissä on kontti täynnä "reppuja". Kuskilla on mukavat oltavat:o)

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 845
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 18 Marras 2016, 21:31

Hybridien akku pääsee niin vähällä, että ainakaan Priukseen akkuja ei edes valmisteta tarvikevaraosana kun ei mene kaupaksi. Priukset ajetaan paaliin asti vaihtamatta ajoakkua kertaakaan (paitsi tietysti jos tapahtuu jotain yllättävää). Täyssähkärissä akku on kovemmalla käytöllä, mutta nekin paremman lämmönsäätelyn yms. tekniikan avustamana kestää olennaisesti paremmin kuin kännykän tai läppärin akut.

Hybridiä en halua, mutta vaihdan täyssähköautoon heti kun lompakko antaa myöten. i3:n saisi käytettynä Saksasta halvalla, mutta se on muuten liian kummallinen vekotin.

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 664
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 18 Marras 2016, 22:24

Toyotalla taisi olla akuilla 10v takuu. Ja tietyin ehdoin tuohon vielä lisätakuut päälle. Eli helposti 12v takuu. Joten Motonetista noihin akkuja tuskin äkkiä löytynee.

gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1679
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: G30 530e 6/2018

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja gestapo » 19 Marras 2016, 08:05

Tuolla Tesla Club Finland blogi sivulla taksissa 260 000km ajettu yksilö, ja omistaja kertoo kokemuksia siitä.
Autossa kyllä vikoja perkeleesti (ja kalliita), mutta akku ei ole kulunut oikeastaan yhtään.

http://www.teslaclub.fi/blog/38/Tesla+t ... kilometriä!/
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive.
Pelkkää Bemaria jo reilut 35vuotta yhtäjaksoisesti..

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F11 530d xDrive 2015
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 05 Syys 2017, 09:52

Mielenkiintoinen artikkeli Hesarissa:

http://www.hs.fi/autot/art-2000005352803.html

Tässä alkaa näköjään itsekin vanhaksi tulemaan. :tong: Olen yhä enenevissä määrin viime aikoina alkanut pohtimaan auton tehojen tarvetta. Se on toki ihan semantiikkaa (tai makuasia) mihin sitä raja vetää, missä "turhien" tehojen alueelle mennään. Olen vaarallisesti lipumassa suuntaan, jossa auto muuttuu vain kulkupeliksi ja nautinto haetaan muualta, joten siis herkällä silmällä luin tämän artikkelin.

Mielenkiintoista tuossa jutussa on maininta aikanaan tapahtuneesta päästöjen hillinästä, jossa fokus ei ollut kulutuksen laskussa, vaan pakokaasujen puhdistuksessa. Tuleehan tuosta tosiaan vähän mieleen ikkunattomaan talon valoa kantavat hölmöläiset....

Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Anyway » 05 Syys 2017, 15:42

Uudesta Skoda Rapidista oli mainos, jos kerrottiin, että yksi vakiovaruste on törmäyksenestojärjestelmä.
Näyttää siltä, että tuo varuste on tulossa vähitellen kaikkiin automerkkeihin ja tulee vakioksi kuten
ilmastointi nykyään. Volvollahan se on ollut vakiona jo pitkään ja varmaan joillakin muilla.
Mullakin sen verran ikää, että silloin tällöin huomaan, että onpas edellä ajavan
takapuskuri tullut yllättävän lähelle. Siksi ostin uudehkon mersun, jossa on collision brake system.
Onhan siinä vähän turvaa, jos vaikka lapsi yllättäen juoksee eteen, niin auto jarruttaa, jos kuski ei ehdi.
Ja olen edelleen vaalean sisustan kannalla, jota etsiskelin Suomesta, mutta ainoa jonka löysin oli
Kamuxin Saksasta tuoma mersu. Olihan niitä mobile.de:ssä, mutta osto kamuxilta oli niin vaivaton,
että päädyin siihen. Tuo tomtomilta vaikuttava tötterö oudoksutte, mutta äkkiä siihenkin tottui.

Tässä muuten kuva kabiinista, ihan vaaleeta koko sisusta.
Liitteet
mercedes-benz-c-9067229_b_8338607.jpg
mercedes-benz-c-9067229_b_8338607.jpg (58.92 KiB) Katsottu 4570 kertaa
mercedes-benz-c-9067229_b_77267673.jpg
mercedes-benz-c-9067229_b_77267673.jpg (62.43 KiB) Katsottu 4570 kertaa

Kapirex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Heinä 2016, 20:02

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Kapirex » 27 Syys 2017, 07:18

Autoilun tulevaisuus näyttää valitettavasti olevan hölmöläisten käsissä. Suomessa pitäisi aivan ehdottomasti panostaa biodieseliin, kuten Neste on tehnytkin ja suosia kansallisten intressien takia biodiesel/diesel sähköhybridejä. Lisäksi olisi hyvä kannustaa ajamaan vanhat dieselit paaluun juuri suosimalla verotuksellisesti biodieseliä. Tämä on toki valmistajien edun vastaista, joten lobbaus EU-tasolla pitää huolen ettei näin pääse käymään.

Kehityssuunta näyttää kuitenkin olevan vahvasti autoilun vastainen. Tietullit, talveen vielä pitkään huonosti sopivat sähköautot, heikko sähköautoa tukeva infra jne. Teemme valtavia investointeja valtion ja taöoyhtiöiden toimesta infraan, joka ei ole tässä vaiheessa vielä etujemme mukaista. Mutta näinhän Suomessa on aina toimittu, joten kukaan ei huomaa lopulta mitään.

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 877
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d Sport, E46 330Ci avo
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja jaki » 27 Syys 2017, 13:34

Hesarissa oli pari päivää sitten todella hupaisa juttu. Siinä joku Kallioituhippi kertoi, kuinka autoilu on niin gestern, eikä Tukholmassakaan enää kukaan nuori ja korttia. Koko juttu oli pöhköydessään lähes huvittava. Juu, jos koko maailma olisi yhtä kuin Kallionsinkkuhipit, maailma olisi toki hyvinkin erlainen ja yksitysautoa ei välttämättä tarvitsisi lainkaan. Parasta tuossakin jutussa on nuo kommentit :)

http://www.hs.fi/autot/art-2000005381893.html

Samaan sarjaan laittaisin Linkedin:ssä olleen Linturin Riston avauksen, jossa robottiautoilla säästetään 20 Miljardia (kyllä, miljardia) euroa vuodessa, kun siirrytään robottiautoihin. Noiden konsulenttien höpötykset on joskus niin absurdeja ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tokihan jonin sortin robottiautoja joskus tulee, ja onhan niitä jo nytkin, mutta säästöt on ihan jotain muuta.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset

Kapirex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Heinä 2016, 20:02

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Kapirex » 27 Syys 2017, 20:04

Esim Helsingissä on suunnitteilla kokonaisten kaupunginosien tekemistä autottomiksi (Vallila) ja osittain tätähän on tehty jo Tampereella ydinkeskustan osalta. Siinä voi sitten jokainen miettiä miten voi oman 40km työmatkan perheellisenä hoitaa vaikka mukavasti Pelagolla pyöräillen ja siemaillen karamelli-lattea.

Scorpion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 20 Elo 2014, 21:24
Auto: BMW X1 E84 xDrive18d Sport Line

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Scorpion » 29 Syys 2017, 23:11

Miten nämä vihertävän kasvin käyttävän puolueen pyöräilijät olettavat??? normaalin työssäkäyvän huoltomiehen pärjäävän 210-350 km päivittäisissä työmatkoista... joihin kuuluu 40-80 kg työkalujen rahtaaminen mukana, onnistuvan ilman HUOM! omaa autoa käyttäen (työnantaja on jo vähentänyt huoltoautot minimiin)!
Miten haja asutusalueilta pääsee edes käymään töissä? Eihän siellä ole edes mitään järkeviä yleisiä kulkuneuvoja (tai jos päätetään laajentaa länsimetro koskemaan koko suomea...).
Työmatkoihin kuluu jo päivittäin 2,5-3 h josta ei makseta mitään palkkaa!
Kielletään vaan yksityinen autoilu... viherpiipertäjät voi sitten tehdä telttakylänsä Espan puistikkoon ja hankkivan elantonsa citykaneista :curse:

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 845
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 30 Syys 2017, 02:25

Robottiautoilla säästetään paljon rahaa sitten, kun ammattikuljettajat voidaan poistaa autoista tarpeettomina. Kun yksityisautoilu on vaihtunut robottitaksien käyttämiseen, autot ovat suuremman osan päivästä ajossa ja vähemmän parkissa, eli autoja ja pysäköintitilaa tarvitaan vähemmän. Robottiautot eivät tarvitse turvaväliä, jolloin pienemmällä tiekapasiteetilla selvitään. Koska sellainen toteutuu ja monestako eurosta puhutaan on sitten vaikeampi kysymys.

Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 101
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Galaxy1223 » 02 Loka 2017, 10:20

Robottiautot on ihan kiva juttu ja tuleehan niissä ihan oikeaa säästöä taksi, bussi ja useassa muussa kuljetuskäytössä. Mutta yksityisautoilussa en oikein jaksa mihinkään mullistukseen uskoa. Autossa tulee kuitenkin istuttua ja autoa on kuitenkin pystyttävä ajamaan tarvittaessa koska robotti ei kaikista tilanteista selviä. Eli onko sitten ihan sama antaako robotin ajaa vai ajaako itse? Säästöä siinä ei ainakaan synny.

Yhteiskäyttöautoistakin on jauhettu (uskomaton MaaS) jo pitkään, mutta perus ongelmat ei muutu mihinkään.
- Suomessa on nyt noin 2.6 miljoonaa henkilöautoa eli autoja on n. 50% väestölle (tai kaksi henkilöä per auto).
- Jos ajatellaan että autojen määrä olisikin vaikka ~30% väestön määrästä. Normaali arki varmaan pyörisi ihan ok jos autot yhteiskäyttöautojen määrä olisi valtava ja työmatkalaisia kuljetettaisiin vähän porrastetusti.
- Mutta mitä kun tulee lomakausi ja varsinkin vkl kun kaikki on liikkeellä tyyliin juhannus? 20% ihmisistä on ilman autoa? Jos vaikka näistä 20% ainoastaan puolet haluaisi lähteä johonkin ja autoon menee keskimäärin kaksi. Siltikin 5,5miljoonasta saadaan 275000 auton kysyntäpiikki juhannukseen. Pystytäänkö kysyntään vastaamaan? Ei. Se miten tuo jouduttaisiin ratkaisemaan on korkealla hinnoittelulla kovan kysynnän pyhinä jotta köyhät pysyisivät kotona. Tämä ei tietysti tämän foorumin lukijoita koskettaisi, mutta onko se silti kovin reilua.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 889
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Aero » 02 Loka 2017, 20:44

Wonderi kirjoitti:Robottiautot eivät tarvitse turvaväliä
Tää on hieno harha, joka laukeaa silmille siinä kohtaa, kun etummainen robokuski tuoreilla laaturenkailla vetää hirven tutkatessaan liinat kiinni takimmaisen luistellessa kuluneilla gummeilla puskurista läpi vesi- tai jääkelillä. Reaktioajat saa toki ihan eri tasolle kuin ihmisellä, kun robot kommunikoi keskenään, eli kiristää voi, mutta ihan kaikkia fysiikan lakeja nekään ei kumoa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 845
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilun tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 02 Loka 2017, 21:52

Aero kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Robottiautot eivät tarvitse turvaväliä
Tää on hieno harha, joka laukeaa silmille siinä kohtaa, kun etummainen robokuski tuoreilla laaturenkailla vetää hirven tutkatessaan liinat kiinni takimmaisen luistellessa kuluneilla gummeilla puskurista läpi vesi- tai jääkelillä. Reaktioajat saa toki ihan eri tasolle kuin ihmisellä, kun robot kommunikoi keskenään, eli kiristää voi, mutta ihan kaikkia fysiikan lakeja nekään ei kumoa.
Roboautothan keskustelevat keskenään, etummainen tietää kuinka taaempi pystyy hidastamaan ja sopivat toimenpiteistä sen mukaan.