Uuden (käytetyn) auton ostamisen sietämätön vaikeus

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

masaf1 kirjoitti: Mutta ite aiheeseen, mä kyllä oon sitä mieltä jos kiire ja oikea tarve on, niin tosiostaja voi toki soittaa ja käydä paikallakin. Töistä vaan vapaata ja asiat pyörimään. Jos ei oo varaa pitää vapaata niin tuskin on vara ostaa autoakaan. Jos myyt Nettiautossa, niin kumman otat todesta, s-postikyselijät vai sellasen joka vaivautuu soittamaan ja haluu tulla paikalle?
Melkoista p*skaa IMHO. Tässä puhutaan kuitenkin yrittäjistä, jotka on valinneet ammatikseen autojen myymisen kuluttajille. Tähän myymiseen kuuluu kyllä itsestäänselvästi vähintään alkeellinen palvelu. Ja kuten tuossa jo todettiinkin, jos ei vastaa muihin kanaviin kuin fyysiseen paikallaoloon, niin voi ne osoitteet rapsia sivuiltaan pois. Miksi btw edes pitää presenssiä netissä, kai se tämä TosiOstaja tietää missä näitä autokauppoja on, monelta ne on auki ja milloin hänet halutaan ottaa vastaan - ilman että sitä erikseen missään internetin hapatuksissa kerrotaan?

Taitaa olla melkoinen joutoneuvos tämä tarinan TosiOstaja, joka ehtii käydä kiertelemässä kaikki autoja tuovat puulaakit läpi tiedustelemassa josko onnistuisi.

Itse arvostan kykyä hoitaa asiat etäviestinten välityksellä. Esim. sähköpostin kauneus on siinä, että voin laatia viestini silloin kun minulla on aikaa, ja samaten vastapää voi vastata siihen kun akuutimpaa hommaa ei ole. Naamatusten paikalle vaivautuessasi joudut lähes poikkeuksetta odottamaan edellistä asiakasta poistuvaksi, ellet ole sopinut tapaamista etukäteen.
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

:D Eihän sinne kiertään tarvi mennä - autohan oli jo löytynyt ja sille piti vaan saada kanava saada se. Parin minuutin puhelu onnistuuko, niin ei tarvi ootella turhia ja jos liike sanoo ok, niin sit lähettää s-postilla kyseiselle kiinnostuneelle myyjälle tarkennusta -> näin ollen kun asiasta jo puhuttu niin ei huku roskapostin sekaan niin herkästi, eikä turhaan naputtele 7 paikkaan viestiä ja oottel et millon noi vastaa...

En oo automyyjä, mutta enpä oo nettiautossakaan yhtään autoo vielä myyny sähköpostilla. Ja jos parin vuoden välein tai vaikka puolenkin vuoden välein autoa vaihtais, niin paskaako sillä on väliä jos näkee vähän vaivaa vaikka livenäkin. Livenä näkee myyjistä ja liikkeistäkin aika paljon erinäisiä asioita, esim. tuontipeleissäkin se auton kunto "hyvä" on aika pirun laaja skaala pitäen sisällään ihan kaikkea välillä ihan karsee maalailtu klommopesä vs. pakasta vedetty.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Heh, mitä me noista joita ei kiinnosta. Onneksi asiakkaana voi valita ja vaihtaa paikkaa. Jos liikettä ei kiinnosta, ei minuakaan :mus:

Myyjä usein lienee rajapinta asiakkaan ja yrityksen välillä. Myyjän tehtävä siis on auttaa asiakasta asiassa ja sillä tavoin voi myös saada ns. kaupan. Olkoonkin että asiakas saattaa tietää tarkkaankin mitä haluaa. Tapahtumaa voidaan myös kutsua myymiseksi mutta tietoisen asiakkaan tapauksessa myymisen teki ostaja itse. Kaupan tai myynnin tuloksena syntyy liikevaihtoa. Siitä taasen saattaa myyjä saada osan ja sanovatten sitä palkaksi. Mutta on totta, että kaikkia kauppoja ei kannata tehdä. Se on myös myyjän ammattitaitoa. Reilu vastaus on kuitenkin annettava.

Jokainen ostaja toimii tavallaan. Toiset kiertelee liikkeitä, koeajaa ja pähkii vuosia. Heille se pähkiminen on se juttu. Mullakin kolleega puhuu auton vaihdosta joka päivä. On puhunut vuosia. Mä olen ostanu 3 autoa sinä aikana kun hän lopulta kohta saa ensimmäisen valinnan tehtyä. Ja sitte alottaa heti pähkimisen uudelleen :wassat:

Niin kuin aiemmin on tullut ilmi, kaksi autoa on tullut tilattua sähköpostilla kuvaruutukaappaus liitteenä jotta on varmuus että puhutaan samasta yksilöstä. Kätevä juttu. Ja eipä noita Suomessa juuri nähtävillä ole ollut silloin kun olen ollut ostamassa. Puhumattakaan että olisi ajamaan päässyt... :cools:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Jaetaanpa vielä omakohtainen kokemus kun ensimmäistä autoa ostin. Uutta siis haettiin. Vuosi 1999, ikää oli 23 vuotta. Olin painanut peräsuoli pitkällä duunia opiskeluajan ja saanut rahat kasaan. Autoonhan ekat tienistit pitää laittaa. Opel Astra ja Ford Focus kisalla, molemmat esitteet luettu puhki moneen kertaan ja autoja kokeiltu. Valinta tehty: aamulla Kotkan liikkeeseen Opel Astraa ostamaan.

Ei näkynyt myyjää. Sain rauhassa kierrellä - kauan. Lopulta löytyi loossistaan. Tippaakaan ei kiinnostanut vaan selkeesti luokitteli mut turhanpäiväseksi kyselijäksi, renkaiden potkijaksi. Käski tulla takaisin kun olen tosissani. Kurvasin Fordikauppaan. Niillä varastossa kiva Focus Trend 1.8 jossa kivat varusteet. Koeajo, hinnan hieronta ja ajoin jo iltapäivällä kohti Tamperetta uudella voortilla.

En käyny kysymässä ooppelimyyjältä miten meni omasta mielestä :tong:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Parempien autojen kaupoissa varsinkin kiertänee tyhjätaskuja joiden mielestä olisi kiva päästä koeajamaan Porschea tai muuta eksoottista, siinä joutuu myyjä miettimään kannattaako juuri tähän asiakkaaseen panostaa. Toisaalta tuntuu että foorttiooppelipökötti-luokan autokaupoissa on ollut kaikista hankalinta saada myyjältä palvelua, joskus teininä autokaupassa kuolauskierroksella käydessä myyjä meinasi väkisin myydä mulle vuoden vanhan E36:n. Ehkä parempien automerkkien liikkeisiin hakeutuu ja pääsee paremmat myyjät?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

En kyllä usko, että Possua käy kovin moni turhaan koittamassa koeajolle? Eikös tosissaan olevillekin ole riittävän hankalaa...
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

masaf1 kirjoitti::D Eihän sinne kiertään tarvi mennä - autohan oli jo löytynyt ja sille piti vaan saada kanava saada se. Parin minuutin puhelu onnistuuko,
Niin eikös ensimmäisessä viestissä jo kerrottu asiakkaan soittaneenkin liikkeeseen ja lopputulos oli sama?
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

toukopouko kirjoitti:
masaf1 kirjoitti::D Eihän sinne kiertään tarvi mennä - autohan oli jo löytynyt ja sille piti vaan saada kanava saada se. Parin minuutin puhelu onnistuuko,
Niin eikös ensimmäisessä viestissä jo kerrottu asiakkaan soittaneenkin liikkeeseen ja lopputulos oli sama?
Kertauksena: asiakas oli itse valinnut (netin välityksellä?) auton, kaveri toisi sen Suomeen, mutta käteisrahaa ei ole ja autoliike tarvittaisiin rahoittamaan tuo. Veikkaan, että autoliikkeitä ei tuollainen kiinnosta, mutta miksevät sano sitä suoraan asiakkaalle? Tuohan se on mikä kummastuttaa.
Toinen vaihtoehto on hinnoitella tuo niin, että kannattaa, siis autoliikkeelle. En ymmärrä miksi topkin aloittaja haluaa rahoituksen nimenomaan autoliikkeeltä, miksei pankista? Tuohan se liene koko tämän casen pointti, eikö.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jaki kirjoitti:En ymmärrä miksi topkin aloittaja haluaa rahoituksen nimenomaan autoliikkeeltä, miksei pankista? Tuohan se liene koko tämän casen pointti, eikö.
Tuntematta tapausta ollenkaan,niin yksi vaihtoehto on,että pankista ei syystä tai toisesta lainaa irtoa. Jotkut autoliikkeet voivat kuitenkin rahoittaa jopa luottotiedotonta henkilöä. Rahoitusyhtiön kautta toki ja autoliikkeen takaamana. Mutta kuitenkin. <- huom.pelkkää arvailua,eikä liity varmasti tähän keissiin...
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Eipä ne pankitkaan järkevän hintaista lainaa anna ilman reaalivakuuksia. Harva kuitenkaan haluaa esim asuntoaan kiinnittää autolainan takia. Olen myös ymmärtänyt että "perinteiset" autoliikkeet mielellään myy autoja rahoituksella saaden siitä rahan kaupasta oman siivunsa. Käteisasiakas ei aina ole se toivotuin tai paras asiakas. Ei tietysti välttämättä mene näin tuontiautokauppaa hoitavien kanssa.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Aika monilla asunto/talo on jo valmiiksi kiinnitettynä asuntolainaa varten, siitä saakin autolainan kaikista helpoimmalla ja halvimmalla (jos ei autoliikkeen erikoistarjous osu kohdalle). Mulla se vaati yhden puhelun jolla sovin lainan ja pyysin paperit allekirjoitettavaksi lähimpään konttoriin, puoli minuuttia allekirjoituksesta rahat olikin jo tilillä. Eikä tarvinnut säätää auton omistajaksi rahoitusyhtiötä, ei siis lisäsäätöä kun laina on maksettu kokonaan tai autoa myydessäkään.

Uskoisin ettei autoliikkeelle ole väliä tekevätkö tuloksen käteisasiakkaiden kanssa vai lainoja myymällä. Hinta vaan sovitetaan tilanteen mukaan.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

-V- kirjoitti:Eipä ne pankitkaan järkevän hintaista lainaa anna ilman reaalivakuuksia. Harva kuitenkaan haluaa esim asuntoaan kiinnittää autolainan takia. Olen myös ymmärtänyt että "perinteiset" autoliikkeet mielellään myy autoja rahoituksella saaden siitä rahan kaupasta oman siivunsa.
Itsekin aikoinaan rahoitin osan autonhinnasta asunto vakuutena. Sillä sai ylivoimaisesti parhaimmat ehdot. Jos lainat on jo tapissa, silloin tietysti pitää etsiä rahat muualta tai ajella vaatimattomimmilla pelillä :blush:
Tuo on totta, että autoliikkeet saavat bonarinsa niin vakuutuksista kuin rahoituksistakin. Mutta: se auto pitää olla ostettu heiltä, eikä niin, että asiakas ostaa ja hakee autonsa itse, autoliikeen hoitamilla rahoilla.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

-V- kirjoitti:Harva kuitenkaan haluaa esim asuntoaan kiinnittää autolainan takia. Olen myös ymmärtänyt että "perinteiset" autoliikkeet mielellään myy autoja rahoituksella saaden siitä rahan kaupasta oman siivunsa. Käteisasiakas ei aina ole se toivotuin tai paras asiakas. Ei tietysti välttämättä mene näin tuontiautokauppaa hoitavien kanssa.
Tämä kyllä. Varsinkin kun autokaupoissa on aika pirun hyviä korkotarjouksiakin (tyyliin 0,99 tai 1,99 % ja parhaimmillaan ilman käsittelykuluja ts. todellinen korko), niissä sitten vaan ns. auto vakuutena. Tuontiautoihinkin ilmeisesti onnistuu suuremmissa tuontiliikkeissä ts. ei missään yhden miehen puljuissa.
Vastaa Viestiin