Autovero pois!

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

BRot kirjoitti:
Juha kirjoitti:Sulla on nytkin mukana GPS-laite, joka seuraa sun tekemisiäs. Hankala kysymys kaikenkaikkiaan. Itsekään en halua orwelliläistä yhteiskuntaa, mut ollaankohan me jo semmosessa, ja tämä on vaan yksi nyanssi?..
Missäs se GPS laite oikein onkaan? Jos tarkoitat puhelinta, niin se on vapaaehtoista, oma valinta on ottaa älypuhelin jossa on seuranta laitettu päälle. Ei kait mikään viranomainen pakota käyttämään iPhonea/Androidia...
Juu, right on. Mutta kuinka moni sammuttaa älypuhelimensa autoillessaan? Tai käsi ylös, joka täälläkin foorumilla käyttää puhelinta, jossa ei ole GPS:ää...

Eikä sitä seurantaa mitenkään "laiteta päälle". Kyllähän sun liikkeet tiedetään vaikka tukiasematasolla, jos vaan känny on auki.

Tottakai tuo herättää huolta, mutta kuten sanottu, nykyiselläänkin (ainakin mun) tekemisistä jää jälkiä sinne tänne. Puhelin, nettiliikenne, luottokorttien, bonuskorttien käyttö, valvontakamerat, nopeuskamerat yms. Peli on jo tavallaan menetetty, ja jos koen saavani huomattavaa etua (rahallisesti) tuollaisen laitteen käyttöönotolla, niin varmaan tulee harkittua tommostakin himmeliä. Jos joku on mun liikkumisesta niin kiinnostunut, niin voihan sitä tulla seurailemaan mun liikkeitä ihan livenä matkan päästä :tong:

En usko, että mihinkään maanlaajuiseen paniikkiin on vielä syytä, ennenkuin yksityiskohdista saadaan tarkempaa tietoa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jukaar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Elo 2013, 23:14
Auto: F11 530DA
E46 316i
ex E61 520DA

eesau kirjoitti:Anne Bernerin esitys (IS 18.1.2017) kuulostaa hyvältä, kunhan se ei sisällä autoilijoiden "pakkoseurantaa".

Esimerkiksi vuosimaksu, joka sisältää vapaan autoilun vuoden aikana, voisi hyvinkin olla keskimäärin 500 euroa, jos autovero on nolla ja polttoaineveroa ja nykyisiä käyttömaksuja alennetaan. Tämän "vuosimaksun" tulee olla porrastettu auton aiheuttamien päästöjen mukaan.

Olen jo pitkään esittänyt että autovero poistetaan kokonaan ja siirrytään käytön verotukseen ellei valtiolla ole varaa säästää muista kuluistaan autoveron poistosta aiheutuvaa rahamäärää.

Autokannan uudistuminen parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta, jolloin nopeusrajoituksiakin voidaan nostaa useilla tieosuuksilla, joilla rajoitukset nyt ovat liian kireitä. Samaten uusien autojen kulutus ja päästöt ovat merkittävästi pienempiä, jolloin ympäristöstäkin huolehditaan.

On kuitenkin tärkeää, että jos ja kun tällaiseen uuteen järjestelmään mennään, pitää teiden rakentamiseen ja kunnossapitämiseen osoittaa nykyisen vajaa kahden miljardin euron sijasta panostaa ainakin kolme miljardia vuodessa.
noh odotetaan kauhulla mitä käy! Ainakin autokaupalle on luvassa tappovuosi, kun kukaan ei uskalla ostaa nyt uutta ellei ole pakko! Toiseksi miksi pitää kerätä rahaa johonkin valtion yhtiöön, kun jo nyt kerätään auton käyttömaksuja ja dieselveroa? - Ainoa järkevä selitys on mahdollisuus myydä meidän jo kertaalleen maksamat tiet ja sillat yksityisille sijoittajille. Tässä menossa samanlainen kuppaus kun Carunan sähköverkkojen kanssa, odottakaa ja katsokaa! Tuo ei toki tapahdu kuin 10v sisään...
Uskokaa vaan poliitikkoja, ne on aina sun lompakolla!
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä ongelma tuossa GPS-seurannassa on. Periaatteellinen yksityisyyden suoja joo, mutta omasta puolestani voin ainakin sanoa, ettei häritse pätkääkään, jos joku haluaa seurata kulkemisiani, eli olenko menossa töihin, kauppaan, harrastuksiini, Rukalle tms. Eiköhän tuo musta laatikko liene nykypäivänä mahdollista rakentaa myös niin, että se näkyy suurelle yleisölle samoin kuin sähkömittari, mutta tarkempi reittien varmistus tehdään sitten vaikka katsastuksen yhteydessä. Hakkeroijia löytyy aina, mutta keskimäärin luulisi toimivan ja olisi oikeudenmukaisempi vähemmän ajavia kohtaan kuin ehdotettu tasapäinen vuosimaksu.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Emppu kirjoitti:Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä ongelma tuossa GPS-seurannassa on.
Esim. sakotus jos ylität nopeusrajoituksen 3km/h:lla. Ei sitä toki alussa olisi, mutta sitten vähän myöhemmin.
(Ja kyllä, ylinopeus on tosi paha rikos ja kaikki sitä ajavat pitäisi tuomita 10 vuodeksi linnaan.)
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Taitaa hybridimyyntiin tulla kova kolaus, jos autovero poistuu.

Esim X5 autoverottomat hinnat:
25da 63480 e
30da 69440 e
40da 74420 e
40e 76280 e
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Emppu kirjoitti:Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä ongelma tuossa GPS-seurannassa on. Periaatteellinen yksityisyyden suoja joo, mutta omasta puolestani voin ainakin sanoa, ettei häritse pätkääkään, jos joku haluaa seurata kulkemisiani, eli olenko menossa töihin, kauppaan, harrastuksiini, Rukalle tms. Eiköhän tuo musta laatikko liene nykypäivänä mahdollista rakentaa myös niin, että se näkyy suurelle yleisölle samoin kuin sähkömittari, mutta tarkempi reittien varmistus tehdään sitten vaikka katsastuksen yhteydessä. Hakkeroijia löytyy aina, mutta keskimäärin luulisi toimivan ja olisi oikeudenmukaisempi vähemmän ajavia kohtaan kuin ehdotettu tasapäinen vuosimaksu.
Mieti miksi yksityisyys on perusoikeus. Kun tuollaiseen mennään niin ei ole enään yksilön hallussa mitä kerätyllä tiedolla tehdään etkä voi enää tietoa hallita. Jotain toisia voi kyllä haitata vaikka sinua ei haittaakkaan. Meidän palstalaisten mielikuvitus ei varmaan edes riitä keksimään mihin kerättyä tietoa voidaan käyttää. Olethan sinäkin nimimerkillä tällä palstalla, joten olet jostainsyystä kiinostunut yksityisyydestäsi.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Olen samaa mieltä, että yksityisyys on perusoikeus ja sen vuoksi yllä mainitsinkin, että suurelle yleisölle ko. laite näkyisi "samoin kuin sähkömittari". Kaikkea tietoa ei haluta jakaa kaikille, mutta johonkin, esimerkiksi tiettyihin viranomaistahoihin, on pystyttävä luottamaan. Ja tuo sakotus jne. ovat varmasti aiheellisia uhkakuvia, mutta GPS:t tavalla tai toisella tulevat autoihin jossain vaiheessa joka tapauksessa.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Ajatus autoveron poistosta on ok, mutta siihen se sitten jääkin.
Ylipäätään Bernerin esitys on täynnä kysymyksiä herättäviä kohti vailla vastauksia.
Aikaan perustuvaksi vuosimaksuksi esiteltiin noin 500-600€/vuosi - aluksi - kuten esityksessäkin todettiin. Mikä takaa sen, ettei maksu ole 5 vuoden kuluttua vaikkapa 2000€ "kun raha ei muuten riitäkään tienpitoon"?
Vapaaehtoinen gps-seuranta?? Maksulla on melko helppo motivoida autoilijoita "vapaaehtoisuuteen" - ei yksityisyyden suoja voi toimia siten että kun luovut siitä, niin hyödyt rahallisesti.
Berner kertoo että 2018 gps-seuranta on jokatapauksessa pakollinen. Viittaa siis ecall-järjestelmään. Se ei ole seurantajärjestelmä, Berner toki antaa vahvasti niin ymmärtää. Kusetukseksikin tuollaista toimintaa on joskus kutsuttu.
Koko homma vaikuttaa edelleen pienen piirin koplaukselta, jolla haetaan kyseiselle pienelle sidosryhmälle henkilökohtaista etua verhoten se yhteiseksi hyväksi.
Kuulunen siihen etuoikeutettuun ryhmään, joka autoilijana jopa hiukan hyötyisi jos esitys toteutuu. Vastustan sitä silti jyrkästi mm. edellä mainitsemieni syiden ja esimerkkien takia.
Autoveron poisto ja verotuksen siirtäminen käyttöön on suurena linjana varmasti hyvä. Toteutus Bernerin esittämällä tavalla yksi suurimpia ja röyhkeimpiä koplauksia mitä olen eläessäni Suomessa tähän mennessä nähnyt. Kusetusta verhotaan yhteiseksi hyväksi, ei pidä mennä siihen ansaan.
Avatar
LuZiaN0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
Auto: X3 30e M-Sport 2022

Voisi varmaan laittaa oman ketjun näille eipäs-juupas seurantalaitekeskusteluille? :mus:

Nuo hintavaikutukset enemmän kiinnostaa, eli keskutelua autoverosta ei seurantalaitteista...
X3 30e M-Sport 2022
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Minulla ei ainakaan ole tarkoitus eipäs-juupastella esimerkiksi GPS:n hyvyydestä tai huonoudesta vaan tuoda esille se mielipide, että vero, käyttömaksu tai mitä nimitystä siitä nyt käytetäänkään, olisi oikeudenmukaisinta toteuttaa auton todellisen käytön eli ajettujen kilometrien mukaan. Jos sitä ei toteuteta GPS:llä, niin jollain toisella tekniikalla sitten. Parasta tietysti olisi, jos auton matkamittarin lukemaan voisi luottaa ja verottaa suoraan sen perusteella. Eipä taida olla tällä hetkellä vielä realismia, mutta ehkä jatkossa uusissa autoissa?

Ottamatta kantaa liikenneverkkoyhtiön perustamisen järkevyyteen tai Bernerin koplauksiin, autoveron poisto itsessään ja painopisteen siirtäminen käyttöön on mielestäni hyvä asia, jos sillä ei autoilun kokonaiskustannuksia lisätä. Toki jokaisessa muutoksessa osa ihmisistä voittaa, osa häviää. Vaikutusta oman autoilun kustannuksiin voi tietty käydä Trafin sivuilla laskemassa. Ehkäpä tällä nyt kuitenkin saadaan tätä Suomen vanhaa autokantaa pikkuhiljaa uudistumaan!
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

No uusien hinnat laskisi sen veroprosentin verran. Käytettyjen hinnat tuskin laskee samalla prosentilla ihan heti vaan niillä kupataan rahaa niin kauan kuin mahdollista. Tosin vaihdokkien hyvitykset on reilusti alaspäin. Näin minä ajattelisin jos olisin autokauppias. Poikkeuksen tekisi se, jos ihmiset oikeasti alkaisivat roudaamaan autonsa ulkomailta itse ilman liikkeen katetta. Sitten ne hinnat lähtisi täälläkin laskuun. Tässä on vain se mutta, että mihin se vanha kadotetaan...yksityisille sillä hinnalla mikä olisi kysytty liikkeestä hyvityksenä semmoiseen mitä on etsimässä.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tuli testattua laskuria ja se tosiaan paljasti, että onhan tässä aineksia silmänkääntötemppuun :blink: Ja tässä siis myös selitys misteri Orpolle että mistä sitä rahaa lisää tulee. Tästä kuplasta, ei toki pysyvästi. Ja onhan tämä ollut esillä niiden osalta jotka ostavat auton tämä vuonna. Mutta voinee kosahtaa myös muiden nilkkaan, tyyriisti.

Eli jotta tässä hommassa on mieltä eikä laskuteta nyt autoveroa tuplana, oma vaatimus valmistelijoille ja päättäjille on, että nykyisen auton nykyarvossa oleva laskennallinen autovero hyvitetään asiakasmaksuissa niin kauan tulevaisuuteen kunnes se on joko täysin hyvitetty tai auto vaihtaa omistajaa jolloin voidaan tehdä reset jollakin opilla. Kai nyt lähtökohtaisesti asiakasmaksua maksetaan takautuvasti eikä ennakkoon... Tai vielä parempi, maksavat suoraan riihikuivana palautuksina tilille jäljellä olevan laskennallisen autoveron ja resetoidaan koko homma laakista :drink:

Esimerkki arkielämästä: ostin tuon 640 avon 2015 keväällä. Siitä meni autoveroa rajan yli ajettaessa 17500 euroa. Laitoin laskuriin auton arvoksi 65900 euroa joka on pyynti nettiautossa olevassa 640i mallissa joka tosin ei pääse samalle tasolle tuon mun vehkeen kanssa. Mutta on edes johonkin perustuva arvio eikä hihaheitto.

Jos huomenna homma muuttuisi, laskuri tarjoaa minulle vuosimaksuksi joko 2000 euroa tai 2500 euroa. Nämä summat siis pitävät sisällään myös "autoveron" korvikkeen jolla paikataan lovi joka autoveron poisto aiheuttaa. Eli maksan sen siis toiseen kertaan :dumb:
Live_640.jpg
Live_640.jpg (60.66 KiB) Katsottu 11705 kertaa
Toki näin laskurin matematiikan saa näyttämään että vuosikulu laskee. Mutta enpä muista autoveropäätöksen laskulla olleen jaksotusta tuleville vuosille?

Tämän kun vielä huomioivat niin edelleen multa plussat tälle hankkeelle. Muuten tämä haisee taas EU-tuomioistuimen kautta kiertävältä keissiltä niin kuin aiemmatkin valtion kikkailut autoveron ympärillä. Luulisi niittenkin jo jossain vaiheessa oppivan :mus:

GPS seurantaankin voin suostua jos tiedot turvataan lailla ja tietojen saamiseksi tarvitaan riittävän kova syyte-epäily vähän kuin teletietojenkin kautta haettu paikkatieto.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

jva kirjoitti: Aikaan perustuvaksi vuosimaksuksi esiteltiin noin 500-600€/vuosi - aluksi - kuten esityksessäkin todettiin. Mikä takaa sen, ettei maksu ole 5 vuoden kuluttua vaikkapa 2000€ "kun raha ei muuten riitäkään tienpitoon"?
Vapaaehtoinen gps-seuranta?? Maksulla on melko helppo motivoida autoilijoita "vapaaehtoisuuteen" - ei yksityisyyden suoja voi toimia siten että kun luovut siitä, niin hyödyt rahallisesti.
Juuri näin tulee todennäköisesti käymään. Ensihätään tarjous vaikuttaa edulliselta ja varmasti itsekin hankkisin viimeisen päälle hulppean menopelin ilman autoveroa. Vuosimaksua hilattaisiin kuitenkin jatkuvasti ylös ja gps seurantaa ja automaattista sakotusta ryhdyttäisiin ajamaan kuin käärmettä pyssyyn. Jo ennestään suhteettoman alhaisia nopeusrajoituksia varmaankin laskettaisiin yhä alemmaksi , kun niiden noudattamista olisi mahdollisuus kattavasti valvoa. Perusteena esitettäisiin luonnollisesti liikenne turvallisuus , vaikka todellinen syy on fiskaalinen. Kun liikennekuolemat on puolittuneet , määritetään uudeksi tavoitteeksi jälleen puolittaminen jne , kunnes autoilusta on tehty niin hidasta , hankalaa ja kallista , että siitä aletaan enenevästi luopumaan.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Huivei kirjoitti:Taitaa hybridimyyntiin tulla kova kolaus, jos autovero poistuu.

Esim X5 autoverottomat hinnat:
25da 63480 e
30da 69440 e
40da 74420 e
40e 76280 e
Näin tässä taitaa käydä ja nythän v8 ym. Halpenee rajusti
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

phuksi kirjoitti:Tuli testattua laskuria ja se tosiaan paljasti, että onhan tässä aineksia silmänkääntötemppuun :blink: Ja tässä siis myös selitys misteri Orpolle että mistä sitä rahaa lisää tulee. Tästä kuplasta, ei toki pysyvästi. Ja onhan tämä ollut esillä niiden osalta jotka ostavat auton tämä vuonna. Mutta voinee kosahtaa myös muiden nilkkaan, tyyriisti.

Eli jotta tässä hommassa on mieltä eikä laskuteta nyt autoveroa tuplana, oma vaatimus valmistelijoille ja päättäjille on, että nykyisen auton nykyarvossa oleva laskennallinen autovero hyvitetään asiakasmaksuissa niin kauan tulevaisuuteen kunnes se on joko täysin hyvitetty tai auto vaihtaa omistajaa jolloin voidaan tehdä reset jollakin opilla. Kai nyt lähtökohtaisesti asiakasmaksua maksetaan takautuvasti eikä ennakkoon... Tai vielä parempi, maksavat suoraan riihikuivana palautuksina tilille jäljellä olevan laskennallisen autoveron ja resetoidaan koko homma laakista :drink:

Esimerkki arkielämästä: ostin tuon 640 avon 2015 keväällä. Siitä meni autoveroa rajan yli ajettaessa 17500 euroa. Laitoin laskuriin auton arvoksi 65900 euroa joka on pyynti nettiautossa olevassa 640i mallissa joka tosin ei pääse samalle tasolle tuon mun vehkeen kanssa. Mutta on edes johonkin perustuva arvio eikä hihaheitto.

Jos huomenna homma muuttuisi, laskuri tarjoaa minulle vuosimaksuksi joko 2000 euroa tai 2500 euroa. Nämä summat siis pitävät sisällään myös "autoveron" korvikkeen jolla paikataan lovi joka autoveron poisto aiheuttaa. Eli maksan sen siis toiseen kertaan :dumb:
Live_640.jpg
Toki näin laskurin matematiikan saa näyttämään että vuosikulu laskee. Mutta enpä muista autoveropäätöksen laskulla olleen jaksotusta tuleville vuosille?

Tämän kun vielä huomioivat niin edelleen multa plussat tälle hankkeelle. Muuten tämä haisee taas EU-tuomioistuimen kautta kiertävältä keissiltä niin kuin aiemmatkin valtion kikkailut autoveron ympärillä. Luulisi niittenkin jo jossain vaiheessa oppivan :mus:

GPS seurantaankin voin suostua jos tiedot turvataan lailla ja tietojen saamiseksi tarvitaan riittävän kova syyte-epäily vähän kuin teletietojenkin kautta haettu paikkatieto.

-p
Ei kait tuota auton arvoa kuulu käytetyn ja jo verotetun kohdalla syöttää laskuriin?
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

ongelma on edelleen se että mm.muut hallituspuolueet ovat heittäneet kysymyksiä ilmaan, eli jäädytetäänkö asia näille sijoilleen...meneekö lie ehdotus läpi
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Emppu kirjoitti:Olen samaa mieltä, että yksityisyys on perusoikeus ja sen vuoksi yllä mainitsinkin, että suurelle yleisölle ko. laite näkyisi "samoin kuin sähkömittari". Kaikkea tietoa ei haluta jakaa kaikille, mutta johonkin, esimerkiksi tiettyihin viranomaistahoihin, on pystyttävä luottamaan. Ja tuo sakotus jne. ovat varmasti aiheellisia uhkakuvia, mutta GPS:t tavalla tai toisella tulevat autoihin jossain vaiheessa joka tapauksessa.
Aina kun tälläistä tietoa kerätään, niin aivan varmasti sitä jossainvaiheessa väärinkäytetään. Et varmaan enää muista kuinka poliisi ja terveysviranomaiset ovat urkkineet vaikkapa Myllylän tietoja? Viranomaisetkin ovat vain ihmisiä eivätkä aina niin luotettavia :(

http://falkvinge.net/2012/07/19/debunki ... g-to-fear/

Bernerin mainitsema väite että jossainvaiheessa kaikkiin autoihin tulee gps on hämäystä. Siinä tarkoitetaan eCall järjestelmää joka ei raportio kokoaikaa auton tietoja vaan turvatyynyjen lauetessa tai painettaessa ns. "hätänappia" ilmoitetaan sijainti hätäkeskukseen.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Emppu kirjoitti:Minulla ei ainakaan ole tarkoitus eipäs-juupastella esimerkiksi GPS:n hyvyydestä tai huonoudesta vaan tuoda esille se mielipide, että vero, käyttömaksu tai mitä nimitystä siitä nyt käytetäänkään, olisi oikeudenmukaisinta toteuttaa auton todellisen käytön eli ajettujen kilometrien mukaan. Jos sitä ei toteuteta GPS:llä, niin jollain toisella tekniikalla sitten. Parasta tietysti olisi, jos auton matkamittarin lukemaan voisi luottaa ja verottaa suoraan sen perusteella. Eipä taida olla tällä hetkellä vielä realismia, mutta ehkä jatkossa uusissa autoissa?
Sellainenhan on jo olemassa: Polttoainevero!
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Raimo Miettinen kirjoitti:Ei kait tuota auton arvoa kuulu käytetyn ja jo verotetun kohdalla syöttää laskuriin?
Mä vetelin vähän nopsakkaasti ja ehkä epäloogisesti ton mun tekstin. Auton hinnalla ei ole laskurin mukaan tulevaisuuteen vaikutusta. Kysymys on siitä miten lasket nykyisen mallin kustannukset jo maksetun autoveron osalta ja tuleeko ne huomioida tulevaisuudessa. Autoverohan on maksettu kaksi vuotta sitten kertaeränä. Mutta sen voi myös ajatella jaksottuvan auton jonkinlaiselle arvioidulle käyttöiälle ja sen arvon kait seuraavan samaa käyrää kuin pääoman aleneminen? Tai miten muuten sen voisi olettaa menevän?
Live_640_2.jpg
Live_640_2.jpg (60.76 KiB) Katsottu 11504 kertaa
Nyt siis tulkintoja on kaksi: minun autoilu siis halpenee ensimmäisen laskelman osoittamalla tavalla. Tai kallistuu tämän jälkimmäisen laskelman mukaan. Tuo ensimmäinen halpenee "laskennallisesti" mutta ei tosiasiallisesti koska uuden mallin asiakasmaksussa ei ole huomioitu tuota jäljellä olevaa autoveroa. Mutta tällä laskelmalla voidaan vakavalla naamalla telkkarissa täysin valehtelematta sanoa, että nyt kaikilla halpenee vuotuinen maksu. En tiedä jaksottaako valtiontalous näitä autoveroja oikeasti kiranpidossaan ja laskelmissaan mutta mulle sitä vaihtoehtoa ei laskun maksussa tarjottu. Selkeämmin totuus tosiaan paljastuu tämän jälkimmäisen nolla-arvolaskelman mukaan.

Huonommassa km-pohjaisessa mallissa nousua 800 euroa per vuosi. Siis yhdellä autolla. Pitää iskeä toinenkin auto laskuriin ja katsoa sen tulos.

Edelleen, suunta on hyvä mutta vaatii vähän fiilausta. Kiinteähintainen paketti ei ole kaukana. Siihen kun leivotaan kansalaisuusasiakkuusalennus, moniautoalennus ja 'maksa yhdessä erässä' - maksuetu niin avot, ollaan samassa kun nytkin.

-p

ps. Toi kööri joka nyt tahtia vetelee menee vaan vähän turhan lujaa, lipsauttaa liian aikaisin jutut jauhettavaksi eikä edes rintamana ole linjassa toistensa kanssa.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
ardilla
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Kesä 2013, 14:53

Huivei kirjoitti:Taitaa hybridimyyntiin tulla kova kolaus, jos autovero poistuu.

Esim X5 autoverottomat hinnat:
25da 63480 e
30da 69440 e
40da 74420 e
40e 76280 e
Nuo hinnat tulevat nousemaan aivan varmasti. Nykyiset autoverottomat hinnat eivät varmasti jää voimaan.

Kannattaa muistaa, että noissa yo. hinnoissa on vielä 24 % ALV:tä eli veroa on vielä rutkasti, monissa autoissa yhteensä noin puolet hinnasta. Sitten, kun niitä ostetaan rahoilla, joista työnantajasi ja sinä olette maksaneet yhteensä 60-80 % veroja ja kuluja, on helppo huomata, että valtio on melko velho keräämään kansalaisten rahat.
Vastaa Viestiin