Autovero pois!

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

japi2010 kirjoitti:Itse uskon että kaikki nykyiset polttomoottorit tulee säilymään ja siihenkin on vastaus biotuotteet - etanoli ja biodiesel. Sähköautolla ongelma tulee olemaan niin kauan kunnes akkutekniikka kehittyy, se ei ole kehittynyt riittävästi moneen vuosikymmeneen. Suomen kannattaa suosia biotuotteita koska se voi olla meille vientituote tulevaisuudessa, sähkö taasen ei koska sitä tuottaa lähes jokainen maa itse
Akkutekniikka on avainkysymys, ilman muuta! Sekä akun kesto että latautumisnopeus ovat ratkaisevia kysymyksiä.
Olen mielenkiinnosta seuraillut niiden kehitysnäkymiä. Ratkaisuja haetaan tällä hetkellä aika kovalla panostuksella. Useampia innovaatioita on tulossa tuotantokelpoisiksi piakkoin. Se, miten lopulta käy jää nähtäväksi. Se on kuitenkin tosiasia että nuo olennaiset ongelmat ratkaisevia innovaatioita on tällä hetkellä tulossa useampia erilaisiin ratkaisuihin perustuen. Joku niistä voi hyvin lyödä itsensä läpi.
Toki mm. vetyautopuolella tehdään myös kovasti töitä - tosin sähköauto se on oikeastaan sekin.
herr Quandt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Syys 2013, 14:00
Auto: F11 520d

japi2010 kirjoitti:Itse uskon että kaikki nykyiset polttomoottorit tulee säilymään ja siihenkin on vastaus biotuotteet - etanoli ja biodiesel. Sähköautolla ongelma tulee olemaan niin kauan kunnes akkutekniikka kehittyy, se ei ole kehittynyt riittävästi moneen vuosikymmeneen. Suomen kannattaa suosia biotuotteita koska se voi olla meille vientituote tulevaisuudessa, sähkö taasen ei koska sitä tuottaa lähes jokainen maa itse
Suomen näkökulmasta tuossa olisi perää, mutta meidän automarkkinat ovat niin lilliputtimaiset, ettei meidän päätökset vaikuta pätkääkään autoteollisuuden valintoihin.

Sähköautoilu on se mihin autoteollisuus tulee panostamaan ja sen mukaan härmässäkin on elettävä. Tämä siis pitää sisällään niin aidot sähköautot kuin erilaiset ladattavat hybridit. BMW:n asema tässä kilpailussa on jo nyt verrattain hyvä, joten tulevaisuus näyttää hyvältä merkistä pitävien kannalta.

Tekisi mieli ostaa e-Bemari, mutta tässä veroilmapiirissä ei oikein huvita. Ei varsinkaan kun näihin ekoautoihin on erittäin todennäköisesti tuloillaan mittavat tuet lähiaikoina.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Mikset ostaisi e-bemaria nyt? Niissä autovero on maltillinen, jolloin autoveron poistuessa arvonalennus on maltillinen.
Pohdin noin vuosi sitten kyllä tätäkin asiaa kun olin X5 kauppaa tekemässä. Autoveron poistumisen mahdollisuus oli kyllä mielessä ja e-mallin autovero, silloin noin 9t€ tuntui melko hyvältä verrattuna vähintään 25-30t€ veroihin muissa X5 malleissa olevaan veroon nähden myös autoveron mahdollisen poistumisen näkökulmasta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hybrideissä Bemari on hyvin ajantasalla kilpailijoihin nähden, mutta täyssähköautoissa aivan lastenkengissä. Sinänsä i3 on hienoa tekniikkaa, mutta muuten automalli on kummajainen joka ei sovi juuri kenenkään tarpeisiin pienen koon tai kummallisen ulkonäön takia. Eli käytännössä Bemarilla ei ole useimmille täyssähkömallia ollenkaan. Nyt tarvitsisi vaan sama tekniikka vähän suuremmassa mittakaavassa rakentaa kolmosen tai vitosen (tai X-jotain) muotoiseen sähköautolle suunniteltuun koriin.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Wonderi kirjoitti:Hybrideissä Bemari on hyvin ajantasalla kilpailijoihin nähden, mutta täyssähköautoissa aivan lastenkengissä.
Olen kyllä eri mieltä tuota väitteestä. Euroopassa i3 oli toiseksi eniten myyty sähköauto joulukuussa 2016, ko mallin myyntiähän rajoittaa tehtaankapasiteetti. Jenkeissä sijoitus on 2017 tammikuussa viides. Mutta autojen myyntimäärät ovat hyvin pieniä. Tuo PHEV markkinakin on hyvin alkuvaiheessa. Tilastot sekä Euroopasta että USAsta löytyy http://evobsession.com/electric-car-sales/
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Wonderi kirjoitti:Hybrideissä Bemari on hyvin ajantasalla kilpailijoihin nähden, mutta täyssähköautoissa aivan lastenkengissä. Sinänsä i3 on hienoa tekniikkaa, mutta muuten automalli on kummajainen joka ei sovi juuri kenenkään tarpeisiin pienen koon tai kummallisen ulkonäön takia.
i3 on varmaan maailman paras kaupunkiauto. Vaikea kuvitella parempaa, juuri nimenomaan suuren kaupungin keskustassa pyörimiseen. Ja ulkonäkö, joku lefako sitten on hyvän näköinen? Sitä katsoessa luulee että i3:n äiti olisi saanut keskenmenon puolivälissä raskautta ja tuloksesta saatu auto aikaiseksi.

Voisihan BMW olla lähtenyt täyssähköä kehittämään muuhunkin koppaan, mutta tuo oli ajatus ja sen toteutettiin erittäin hyvin. Itsekin olisin mieluummin nähnyt i3:n sijasta jotain 3-sarjan kokoista sähköautoa, mutta väärin väittää, että i3 olisi jotenkin projektina huono.

Mitä tulee kilpailijoihin, mitä sähköautoja MB ja Audi ovat tarjonneet viimeiset 3 vuotta? Ei kovin kummoisia valikoimia jos mitään.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Autoveroon palatakseni, hommahan jatkuu Bernerin vetämän parlamentaarisen työryhmän työskentelyn muodossa. Viimeistä sanaa ei siis ole alkuunkaan sanottu. Mielenkiintoista nähdä, kuinka jääräpäisesti Berner ajaa näkemyksiään eteenpäin vai etsitäänkö jotakin erilaista lähestymissuuntaa?
No, kun nyt tultaisiin vähän valmiimman esityksen kanssa ja vähän paremmin valmistautuneena esille sitten aikanaan.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Virallisesti autovero on poissa työryhmän asialistalta. On myös erikseen mainittu ja vakuuteltu, että lähtökohtana ja tavoitteena ei ole siirtää nykyistä omistamisen verotusta käytön verotukseen.

Eli mitä hemmettiä tässä nyt selvitellään? Voiko tästä syntyä mitään muuta kuin korkeampia veroja? Odotukset aikalailla tasan 0.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

lnaukkar kirjoitti:Virallisesti autovero on poissa työryhmän asialistalta.
Eiköhän tuosta tullut jo hyvä opetus, muuta ei saa sanoa virallisesti, muuten älämölö jatkuisi ja autokauppa pysähtyisi. Se, että autovero ei poistu tällä vaalikaudella, on vain poliittinen lupaus, jonka Berner voi rikkoa helposti, jos/kun hän ei kuitenkaan jatka politiikassa. Kerrankos poliittinentakki on kääntynyt yön yli tässä maassa. Toisekseen tuohoon 'lupaukseen' ei nyt ei ole pitkä aikaa muutenkaan, vaalit on 19.4.2019. Eihän tuossa ole 'alkuperäiseen' Bernerin esitykseen kuin vuosi lisää.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti:Se, että autovero ei poistu tällä vaalikaudella, on vain poliittinen lupaus, jonka Berner voi rikkoa helposti, jos/kun hän ei kuitenkaan jatka politiikassa.
Berner voi hyvinkin rikkoa hallitusohjelman lupauksen, Sipilä voi hyvin sitä tukea. Kumpikin kun on sanonut jättävänsä politiikan tämän hallituskauden jälkeen.
Asiassa on kuitenkin yksi mutka matkassa. Nimittäin kaksi muuta hallituspuoluetta ja politiikassa jatkavat henkilöt. Kokoomus puolueena ja sen ministerit ovat vetäneet Stubbin jälkeen hyvin matalaa profiilia, Perussuomalaisilla on odotettavissa aikamoinen äänestäjäkato elleivät ole hyvin tarkkana vaaleihin saakka.
Näinollen Berner, Sipilä ja Kepu saattaisikin takkinsa kääntää. Kokoomus ja Perussuomalaiset tuskin. Varsinkin kun heidän on autoveroasiassa mukava todeta: "autovero on hallitusohjelman mukaan keventynyt joka vuosi läpi hallituskauden. Mieluusti jatkaisimme samaa, maltillista ja markkinahäiriöitä aiheuttamatonta, kaikille oikeudenmukaista linjaamme jatkossakin" :)
No, nähtäväksi jää.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

lnaukkar kirjoitti:Virallisesti autovero on poissa työryhmän asialistalta. On myös erikseen mainittu ja vakuuteltu, että lähtökohtana ja tavoitteena ei ole siirtää nykyistä omistamisen verotusta käytön verotukseen.
Joo, niin muka väitetään. Onko varaa sanoa hitustakaan mitään muuta? Mutta jos oikeasti olisi, mitä palaveroitavaa olisi yleensäkään? Totta kai intetään koko ajan, että mitään muutoksia ei tule. Mutta pakkohan se on tulla, yksinkertaisesti sen vuoksi, että sähköautot ja ennen kaikkea hybridit syövät autoveron pohjaa kiihtyvällä tahdilla pois. Jos ei tänään vielä ole kuin miljoonia mitä menetetään, nopeasti kymmeniä miljoonia ensi vuonna ja siitä eteenpäin systeemi rytisee alas kiihtyvällä tahdilla. Ei siis ole vaihtoehtoa muuta kuin siirtyä käytön verotukseen, jos autoveroa on jatkossa tarkoitus kantaa. Tietysti tässä pitää huomioida, että kyse on politiikasta, jolloin päätökset voivat olla myös järjen vastaisia...
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Pitkis kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti:Virallisesti autovero on poissa työryhmän asialistalta. On myös erikseen mainittu ja vakuuteltu, että lähtökohtana ja tavoitteena ei ole siirtää nykyistä omistamisen verotusta käytön verotukseen.
Joo, niin muka väitetään. Onko varaa sanoa hitustakaan mitään muuta? Mutta jos oikeasti olisi, mitä palaveroitavaa olisi yleensäkään? Totta kai intetään koko ajan, että mitään muutoksia ei tule. Mutta pakkohan se on tulla, yksinkertaisesti sen vuoksi, että sähköautot ja ennen kaikkea hybridit syövät autoveron pohjaa kiihtyvällä tahdilla pois. Jos ei tänään vielä ole kuin miljoonia mitä menetetään, nopeasti kymmeniä miljoonia ensi vuonna ja siitä eteenpäin systeemi rytisee alas kiihtyvällä tahdilla. Ei siis ole vaihtoehtoa muuta kuin siirtyä käytön verotukseen, jos autoveroa on jatkossa tarkoitus kantaa. Tietysti tässä pitää huomioida, että kyse on politiikasta, jolloin päätökset voivat olla myös järjen vastaisia...
Näin tässä käy. Olisivat vain toteuttaneet sen kerta rytin'llä kaikessa hiljaisuudessa niin melu olisi jo varmaan hälvennyt ja "miljoonat" auton ystävät suu messingillä...mutta kun ei
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tarjottuun "Bernerin malliin" oli yhdistetty muita kummallisia asioita niin paljon että se ei mennyt läpi. Autovero ajoneuvoveroksi olisi kaikessa yksinkertaisuudessa voinut mennäkin.

Mutta sähköautot yleistyessään viimeistään vetävät pohjan nykymallin autoverolta, i3:n autovero on hinnaston mukaan alkaen 1393,28e, tulevaisuuden halvemmista sähköautoista vielä vähemmän. Karvalakkimallin Tesla Model S:ssäkin autoveroa on 3316e vaikka se on "kallis" auto.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Wonderi kirjoitti: Mutta sähköautot yleistyessään viimeistään vetävät pohjan nykymallin autoverolta, i3:n autovero on hinnaston mukaan alkaen 1393,28e, tulevaisuuden halvemmista sähköautoista vielä vähemmän. Karvalakkimallin Tesla Model S:ssäkin autoveroa on 3316e vaikka se on "kallis" auto.
Tuota noin...hallitusohjelmassahan oli tarkoitus ohjata verotuksella kuluttajien valintoja ja keventää autoveroa asteittain.
Näin on myös toimittu. Fakta on että käytännössä jokaisen automallin uusin versio on edellistä vähäpäästöisempi ja siten sen vero on edeltäjäänsä pienempi. Sähkö-, hybridi- ja muiden hyvin vähäpäästöisten autojen vero on jo nyt suhteellisen pieni, pieneni vuoden alusta ja pienenee ensi vuoden alussa seuraavan kerran.
Autovero poistaa itse itseään koko ajan. Jatkamalla tätä linjaa seuraavalla hallituskaudella, ovat vähäpäästöiset autot autoverottomia muutamassa vuodessa.
Jos tämä on huomioitu autoverokertymässä, hommahan menee ihan hyvin. Jos ei ole, aiheuttaa asia tarpeita toimenpiteille.
Yleisesti ottaen kuitenkin nykyinen veromalli siis poistaa itse itseään koko ajan ja myös ohjaa kuluttajien valintoja.
Henk.koht harkitsisin veronmääräytymisen päästörajojen tarkistamista ylöspäin, mutta muutenhan tämä toimii. Ainakin jos tavoite on poistaa autovero asteittain, hallitusti ja ilman merkittäviä markkinahäiriöitä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos valtio verotuloja haluaa lisää, kannattaisi autovero poistaa kokonaan, ja saada sitten valtavasti nykyistä enemmän arvonlisäveroja valtion kassaan. Ruotsin automyyntitilastoista voi verrata miten se käytännössä toimii.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

jva kirjoitti: Tuota noin...hallitusohjelmassahan oli tarkoitus ohjata verotuksella kuluttajien valintoja ja keventää autoveroa asteittain.
Näin on myös toimittu. Fakta on että käytännössä jokaisen automallin uusin versio on edellistä vähäpäästöisempi ja siten sen vero on edeltäjäänsä pienempi. Sähkö-, hybridi- ja muiden hyvin vähäpäästöisten autojen vero on jo nyt suhteellisen pieni, pieneni vuoden alusta ja pienenee ensi vuoden alussa seuraavan kerran.
Autovero poistaa itse itseään koko ajan. Jatkamalla tätä linjaa seuraavalla hallituskaudella, ovat vähäpäästöiset autot autoverottomia muutamassa vuodessa.
Jos tämä on huomioitu autoverokertymässä, hommahan menee ihan hyvin. Jos ei ole, aiheuttaa asia tarpeita toimenpiteille.
Yleisesti ottaen kuitenkin nykyinen veromalli siis poistaa itse itseään koko ajan ja myös ohjaa kuluttajien valintoja.
Henk.koht harkitsisin veronmääräytymisen päästörajojen tarkistamista ylöspäin, mutta muutenhan tämä toimii. Ainakin jos tavoite on poistaa autovero asteittain, hallitusti ja ilman merkittäviä markkinahäiriöitä.
Huomaatko mikä mallissa mättää? Se ei ole varsinaisesti tuo omistamisen (tai hankinnan ihan miten vaan halutaan nimittää) verotuksen keveneminen vaan vero per ajettu kilometri kevenee liikaa. Ongelma on, että nykyinen verosysteemi ohjaa itseään suuntaan, jossa lypsävä lehmä ensin nääntyy ja sitten kuolee. Ei sähköauton käyttö tuo valtiolle lähellekään vastaavia verotuloja kuin polttomoottorikäyttöinen auto, joiden tuomat verotulot myös ohenevat polttoaineen keskikulutuksen (=päästöjen) laskiessa. En tiedä mihin tällä hetkellä sähköautosta tulevat verotulot (sähkövero ja vuotunen käyttövero) riittäisivät jos suurin osa liikenteestä olisi sähköajoneuvoja, kovin kummoista tasoa tuskin saavutettaisiin. Ja näinhän ei voi olla koska verotuottoja liikenteestä tarvitaan myös jatkossa paljon (tai ainakin ne on otettava jostakin). Tämän kehityksen korjaamiseksi ei auta polttoaineverotuksen kiristäminen mitään vaikka näin esitetään, päinvastoin se kiihdyttää tätä kehitystä, mutta mikä pahinta vielä suuremmassa määrin heikentää jo muutenkin surkeaa kilpalukykyämme. Lisäksi vuotuisten päästöverojen että polttoaineverojen korottaminen osuu pahiten henkilöihin, joilla ei ole varaa uuteen autoon vaan siihen yli 10 vuotta vanhaan autoon, joka on perso bensalle. Tämäkään tuskin käy politiikoille, jotka vaalikarjaansa paimentavat.

Eli liikkumista aletaan verottamaan jotenkin muutenkin kuin omistusveroilla ja polttoaineveroilla, ensin vähemmän ja sitten ruuvia kiristäen, että tuotto säilyy riittävänä. Tämä oli pääpiirteisään Bernerin ehdotus , johon toki oli lisätty tämä yhtiöittämishimmeli, mitä ei ainakan osattu selittää mihin sitä tarviaan oikeasti, jos siinä jokin järki oli :conf:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

tiko kirjoitti:Huomaatko mikä mallissa mättää? Se ei ole varsinaisesti tuo omistamisen (tai hankinnan ihan miten vaan halutaan nimittää) verotuksen keveneminen vaan vero per ajettu kilometri kevenee liikaa. Ongelma on, että nykyinen verosysteemi ohjaa itseään suuntaan, jossa lypsävä lehmä ensin nääntyy ja sitten kuolee.
Näin juuri. Kokonaisverotusta autoista ei ole koskaan ollut tarkoitus laskea, eikä sitä ole pyydettykään. Mutta nykyinen vero on tiensä päässä ja pakko alkaa verottamaan ajamista. Tietty yksi malli olisi vaan kiristää autoveron ruuvia päästöjen mukaan hävyttömästi, mutta siinä nousisi nopeasti halvimpien autojen hinnat taivaisiin sillä aikaa kun vähäpäästöiset, uudet ja kalliit kärryt olisivat silti edullisia. Peruspolttomoottoriautolle ei voi 250% veroa lykätä kun maksajina olisivat matalapalkkaisin kansanosa ja autokauppa kuolisi lopullisesti. Eli vaikka miten asiaa pohtii, mitään muuta tietä ei ole ulos kuin hankintaverotuksen purkaminen. Ennen sitä tässä on menossa sähkö/hybridiautoilijan alennusviikot, kun hankintaa eikä käyttöä veroteta juurikaan. Mutta se loppuu aikanaan, kun systeemi muuttuu. Mahdollista on, että muutos tulee vasta sitten kun pissi on housussa ja puolet autoista liki nollapäästöisiä = autoveron tuotto on jo romahtanut. Mutta viime aikojen pöhinästä päätellen välttämättä niin ei käy.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: Huomaatko mikä mallissa mättää?
Huomaan, kuten sanoin: jos verokertymän jatkuvaa alenemista ei ole ymmärretty ottaa huomioon, on tilanne ongelmallinen. Onko se sitten huomioitu? Epäillä sopii, mutta saattaahan se olla että olisikin :rolle:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Onkos foorumilla tietoa missä autoveromuutos tällä hetkellä menee? Taustoissa kone varmaan jauhaa mutta ei ole kantautunut korviin mitä seuraavaksi ollaan suunnittelemassa ja millä aikataululla. En ennen ole välittänyt tulevista muutoksista tuon taivaallista mutta sai tuo Bernerin tuplalaskutus laskennallisine veroineen, joka omalle kohdalle olisi osunut, herkistymään aiheelle että tässä taitaa joutua ennustamaan valtion liikkeitäkin kun omiaan suunnittelee.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Nythän kätevästi suunnilleen kaikkien mallien co2 päästöt vähän pomppaa, kun siirrytään WLTP-standardin mukaisiin laskennallisiin NEDC-päästöihin. Pahiten saattaa jopa rokottaa pieniä 2-litraisia ja alle. Nykyisen hallituksen ansiosta autoveroa on ihan prosentin osia laskettu, mutta nyt sitten laskennalliset päästöt autoilla pomppaa ja verottaja hieroo käsiään.

Suuri kysymys on, että miten autoveron taulukot uudistetaan kun NEDC-arvoista aika jättää?
Vastaa Viestiin