Anne Bernerin esitys (IS 18.1.2017) kuulostaa hyvältä, kunhan se ei sisällä autoilijoiden "pakkoseurantaa".
Esimerkiksi vuosimaksu, joka sisältää vapaan autoilun vuoden aikana, voisi hyvinkin olla keskimäärin 500 euroa, jos autovero on nolla ja polttoaineveroa ja nykyisiä käyttömaksuja alennetaan. Tämän "vuosimaksun" tulee olla porrastettu auton aiheuttamien päästöjen mukaan.
Olen jo pitkään esittänyt että autovero poistetaan kokonaan ja siirrytään käytön verotukseen ellei valtiolla ole varaa säästää muista kuluistaan autoveron poistosta aiheutuvaa rahamäärää.
Autokannan uudistuminen parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta, jolloin nopeusrajoituksiakin voidaan nostaa useilla tieosuuksilla, joilla rajoitukset nyt ovat liian kireitä. Samaten uusien autojen kulutus ja päästöt ovat merkittävästi pienempiä, jolloin ympäristöstäkin huolehditaan.
On kuitenkin tärkeää, että jos ja kun tällaiseen uuteen järjestelmään mennään, pitää teiden rakentamiseen ja kunnossapitämiseen osoittaa nykyisen vajaa kahden miljardin euron sijasta panostaa ainakin kolme miljardia vuodessa.
Autovero pois!
Kauniita ajatuksia , joilla uuditusta nyt myydään kansalle ja päättäjille. Pahaa kuitenkin pelkään , että lopputuloksena on ennemin tai myöhemmin reaaliaikainen liikumisen seuraaminen , entisestäänkin kiristyvät nopeusrajoitukset ja automaattinen sakottaminen , sekä nykyistäkin korkeammat autoilun kustannukset.eesau kirjoitti:Anne Bernerin esitys (IS 18.1.2017) kuulostaa hyvältä, kunhan se ei sisällä autoilijoiden "pakkoseurantaa".
Esimerkiksi vuosimaksu, joka sisältää vapaan autoilun vuoden aikana, voisi hyvinkin olla keskimäärin 500 euroa, jos autovero on nolla ja polttoaineveroa ja nykyisiä käyttömaksuja alennetaan. Tämän "vuosimaksun" tulee olla porrastettu auton aiheuttamien päästöjen mukaan.
Olen jo pitkään esittänyt että autovero poistetaan kokonaan ja siirrytään käytön verotukseen ellei valtiolla ole varaa säästää muista kuluistaan autoveron poistosta aiheutuvaa rahamäärää.
Autokannan uudistuminen parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta, jolloin nopeusrajoituksiakin voidaan nostaa useilla tieosuuksilla, joilla rajoitukset nyt ovat liian kireitä. Samaten uusien autojen kulutus ja päästöt ovat merkittävästi pienempiä, jolloin ympäristöstäkin huolehditaan.
On kuitenkin tärkeää, että jos ja kun tällaiseen uuteen järjestelmään mennään, pitää teiden rakentamiseen ja kunnossapitämiseen osoittaa nykyisen vajaa kahden miljardin euron sijasta panostaa ainakin kolme miljardia vuodessa.
- eesau
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 89
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
- Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
- Paikkakunta: Espoo
Sanonpa vaan että Melperrillä on melkoisen negatiivinen asenne tulevaisuutta kohtaan.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Vaiko realistinen.eesau kirjoitti:Sanonpa vaan että Melperrillä on melkoisen negatiivinen asenne tulevaisuutta kohtaan.
Kumpikohan tapahtuu ensin: Lukko voittaa jääkiekon SM:n vai Suomessa nostetaan kategorisesti nopeusrajoituksia. Kuka käy sillä välin kolaamassa helvettiä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Se vähä mitä olen jaksanut tässä veroparatiisissa asiaa seurata niin onhan tässä mahdollisuuksia. Ja suunta oikea.
Jos autoilun kautta kerätyt eurot kanavoituisivat yleisen laarin ulkopuolelle vaikkapa liikenneyhtiölle, on pieni mahdollisuus, että niihin ei muut innokkaat pääsisi ihan niin helposti käsiksi ja liikenneinfraan olisi mahdollista panostaa enemmän. Siirretään siis kurjuutta toisaalle. Ja se rahoitetaan vaikka julkisen sektorin säästöillä alottaen puolittamalla kansanedustajien määrä. Puolet vähemmän säätäjiä on yli puolet vähemmän säätöä. En tartte naisille, miehille, heteroille, homoille, en osaa sanoa tyypeille jokaiselle omaa tai yhteensopivaa suojatiemerkkiä.
Ei-ääni täältä gps seurannalle. Kilometrit saa muutenkin selville. Tai vaikka suoraan polttoaineen hintaan. Eikä tartte mittailla päästöjä kun auton kulutus eli siis tankkaus huomioi samalla määrän ja päästöt. Säästyy laskelmiltakin.
Ihan oikein että siirrytään käytöstä veloittamiseen. Onhan toi ihan pöllöä miten auton ostamista nyt verotetaan.
Kunhan ei sitten myydä tätäkin yhtiötä vuoden päästä venäläisille.
-p
Jos autoilun kautta kerätyt eurot kanavoituisivat yleisen laarin ulkopuolelle vaikkapa liikenneyhtiölle, on pieni mahdollisuus, että niihin ei muut innokkaat pääsisi ihan niin helposti käsiksi ja liikenneinfraan olisi mahdollista panostaa enemmän. Siirretään siis kurjuutta toisaalle. Ja se rahoitetaan vaikka julkisen sektorin säästöillä alottaen puolittamalla kansanedustajien määrä. Puolet vähemmän säätäjiä on yli puolet vähemmän säätöä. En tartte naisille, miehille, heteroille, homoille, en osaa sanoa tyypeille jokaiselle omaa tai yhteensopivaa suojatiemerkkiä.
Ei-ääni täältä gps seurannalle. Kilometrit saa muutenkin selville. Tai vaikka suoraan polttoaineen hintaan. Eikä tartte mittailla päästöjä kun auton kulutus eli siis tankkaus huomioi samalla määrän ja päästöt. Säästyy laskelmiltakin.
Ihan oikein että siirrytään käytöstä veloittamiseen. Onhan toi ihan pöllöä miten auton ostamista nyt verotetaan.
Kunhan ei sitten myydä tätäkin yhtiötä vuoden päästä venäläisille.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Minun mielestäni tämä GPS-seuranta on ihan mielipuolen idea. Mikä siinä on ettei tuota voida suoraan laittaa polttoaineen hintaan ja sitten kompensoida se ammatinharjoittajille, kuten takseille, bussi- ja kuljetusfirmoille? Että nuo ministerit ovat pihalla. Ainoa hyvä idea pitkästä aikaa oli tuo kansalaispalkka. Voidaan siitä jatkaa sitten jollain OT-alueella jos jollain on mielipiteitä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- eesau
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 89
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
- Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
- Paikkakunta: Espoo
Tarkennan, etten kannata mitään autoilijoiden "pakkoseurantaa", jolla tarkoitan esim. GPS-seurantaa.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
Ymmärsin tuon kyllä kirjoituksestasi. Olen samaa mieltä.eesau kirjoitti:Tarkennan, etten kannata mitään autoilijoiden "pakkoseurantaa", jolla tarkoitan esim. GPS-seurantaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Käytön verotusta ei voi ratkaista pelkästään polttoaineen verotuksella, koska myös sähköautoja täytyy päästä verottamaan, myös siinä tilanteessa jos sähkö tuotetaan omalla tuulimyllyllä tai aurinkopaneelilla siihen autoon. Tämmöistä ylimääräistä maksua voi myös ohjata paljon paremmin kuin hintaa pumpulla, juuri poikkeuksia yms. Mun mielestä suunta on siis oikea. Ei tähän silti välttämättä tarvitse yhtiötä sotkea.salmol kirjoitti:Minun mielestäni tämä GPS-seuranta on ihan mielipuolen idea. Mikä siinä on ettei tuota voida suoraan laittaa polttoaineen hintaan ja sitten kompensoida se ammatinharjoittajille, kuten takseille, bussi- ja kuljetusfirmoille? Että nuo ministerit ovat pihalla. Ainoa hyvä idea pitkästä aikaa oli tuo kansalaispalkka. Voidaan siitä jatkaa sitten jollain OT-alueella jos jollain on mielipiteitä.
Ja autoveron poistolle ehdoton kannatus, kerrasta pois, heti, kiitos!
No, verotetaan sitten pakollisella kilometrien tarkastuksella katsastuskonttorilla. Tuskin jokainen jaksaa ruuvata mittaria joka vuosi ja verotetaan ajettujen kilometrien mukaan...lnaukkar kirjoitti:Käytön verotusta ei voi ratkaista pelkästään polttoaineen verotuksella, koska myös sähköautoja täytyy päästä verottamaan, myös siinä tilanteessa jos sähkö tuotetaan omalla tuulimyllyllä tai aurinkopaneelilla siihen autoon.salmol kirjoitti:Minun mielestäni tämä GPS-seuranta on ihan mielipuolen idea. Mikä siinä on ettei tuota voida suoraan laittaa polttoaineen hintaan ja sitten kompensoida se ammatinharjoittajille, kuten takseille, bussi- ja kuljetusfirmoille? Että nuo ministerit ovat pihalla. Ainoa hyvä idea pitkästä aikaa oli tuo kansalaispalkka. Voidaan siitä jatkaa sitten jollain OT-alueella jos jollain on mielipiteitä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Liian järkevä ehdotus, ei sitä tietenkään noin voi tehdä. Siihen on pakko tehdä joku ihmeviritelmä, jotta saadaan rahat ohjattua oikeisiin taskuihin.salmol kirjoitti:No, verotetaan sitten pakollisella kilometrien tarkastuksella katsastuskonttorilla. Tuskin jokainen jaksaa ruuvata mittaria joka vuosi ja verotetaan ajettujen kilometrien mukaan...
Bernerin esitys on iso loikka oikeaan suuntaan. Toivon vaan että nyt ei keksitä uutta veroa joka vaatii oman byrokratiansa. Voisi yksinkertaisesti nostaa nykyisen vuotuisen ajoneuvoveron hintaa, ja raha tulisi kerätyksi ilman lisävaivaa.
Mutta eipä tienkäyttömaksu tai ajoneuvovero ole oikeasti käytön verottamista, se on omistuksen/hallinnan verotusta. Jos edes silloin tällöin autoa käyttää, se käytännössä pitää olla jatkuvasti liikennekäytössä. Eli kerran viikossa ajava maksaa saman verran maksua/veroa kuin paljon ajava. Harmittaa eniten meitä monen auton haltijoita, kun ainakin kesällä tulee maksaneeksi monen auton verot yhtä aikaa, vaikka ihan konkreettisesti en pysty ajamaan monella autolla yhtä aikaa.
Se ei ole vielä minulle selvinnyt miten väylänhoitoyhtiö hoitaisi väylät paremmin kuin nykyhallintotapa, joka tapauksessa poliitikko ja virkamies päättäisivät yhdessä paljonko verotetaan ja paljonko annetaan tienpitoon.
Mutta eipä tienkäyttömaksu tai ajoneuvovero ole oikeasti käytön verottamista, se on omistuksen/hallinnan verotusta. Jos edes silloin tällöin autoa käyttää, se käytännössä pitää olla jatkuvasti liikennekäytössä. Eli kerran viikossa ajava maksaa saman verran maksua/veroa kuin paljon ajava. Harmittaa eniten meitä monen auton haltijoita, kun ainakin kesällä tulee maksaneeksi monen auton verot yhtä aikaa, vaikka ihan konkreettisesti en pysty ajamaan monella autolla yhtä aikaa.
Se ei ole vielä minulle selvinnyt miten väylänhoitoyhtiö hoitaisi väylät paremmin kuin nykyhallintotapa, joka tapauksessa poliitikko ja virkamies päättäisivät yhdessä paljonko verotetaan ja paljonko annetaan tienpitoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ei tää kyl toimi. Tiedät itsekin, että tältäkin foorumilta löytyy porukkaa, joka koodaa mitä vaan. Itsekin opettelisin heti tarvittavat toimenpiteet ja hommaisin kaikki laitteet, mitä tarvitaan. Vaikka muuten olen perusrehellinen ihminen...salmol kirjoitti:No, verotetaan sitten pakollisella kilometrien tarkastuksella katsastuskonttorilla. Tuskin jokainen jaksaa ruuvata mittaria joka vuosi ja verotetaan ajettujen kilometrien mukaan...lnaukkar kirjoitti:Käytön verotusta ei voi ratkaista pelkästään polttoaineen verotuksella, koska myös sähköautoja täytyy päästä verottamaan, myös siinä tilanteessa jos sähkö tuotetaan omalla tuulimyllyllä tai aurinkopaneelilla siihen autoon.salmol kirjoitti:Minun mielestäni tämä GPS-seuranta on ihan mielipuolen idea. Mikä siinä on ettei tuota voida suoraan laittaa polttoaineen hintaan ja sitten kompensoida se ammatinharjoittajille, kuten takseille, bussi- ja kuljetusfirmoille? Että nuo ministerit ovat pihalla. Ainoa hyvä idea pitkästä aikaa oli tuo kansalaispalkka. Voidaan siitä jatkaa sitten jollain OT-alueella jos jollain on mielipiteitä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Hyvä tietää... Ei vaan, mutta miten tuo sinun mielestäsi pitäisi hoitaa sitten? Itse en pidä hyvänä että autossani on jokin GPS-laite joka seuraa tekemisiäni vaikka minulla ei olekaan mitään salattavaa. Mielestäni tuo pitäisi jotenkin muuten pitäisi hoitaa?Juha kirjoitti:Ei tää kyl toimi. Tiedät itsekin, että tältäkin foorumilta löytyy porukkaa, joka koodaa mitä vaan. Itsekin opettelisin heti tarvittavat toimenpiteet ja hommaisin kaikki laitteet, mitä tarvitaan. Vaikka muuten olen perusrehellinen ihminen...salmol kirjoitti:No, verotetaan sitten pakollisella kilometrien tarkastuksella katsastuskonttorilla. Tuskin jokainen jaksaa ruuvata mittaria joka vuosi ja verotetaan ajettujen kilometrien mukaan...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ylen julkaiseman uutisen mukaan esityksessä ei ole tulossa gps seurantaa ainakaan alkuvaiheessa, ennen kuin laitteiden tietoturva toimii ja niillä on useampia valmistajia.
Lisäksi esityksen mukaan asiakas voi kieltäytyä seurannasta.
Eli merkittäviä muutoksia aiemmin julkaistuihin tietoihin olisi tulossa?
Huomenna on asian suhteen viisaampi, kun ministeri esittelee ehdotuksen.
Monta mutkaa on vielä matkassa mutta esitys on mielestäni tällä tietoa järkevämpi kuin on aikaisemmin vaikuttanut.
Lisäksi esityksen mukaan asiakas voi kieltäytyä seurannasta.
Eli merkittäviä muutoksia aiemmin julkaistuihin tietoihin olisi tulossa?
Huomenna on asian suhteen viisaampi, kun ministeri esittelee ehdotuksen.
Monta mutkaa on vielä matkassa mutta esitys on mielestäni tällä tietoa järkevämpi kuin on aikaisemmin vaikuttanut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Sulla on nytkin mukana GPS-laite, joka seuraa sun tekemisiäs. Hankala kysymys kaikenkaikkiaan. Itsekään en halua orwelliläistä yhteiskuntaa, mut ollaankohan me jo semmosessa, ja tämä on vaan yksi nyanssi?..salmol kirjoitti: miten tuo sinun mielestäsi pitäisi hoitaa sitten? Itse en pidä hyvänä että autossani on jokin GPS-laite joka seuraa tekemisiäni vaikka minulla ei olekaan mitään salattavaa. Mielestäni tuo pitäisi jotenkin muuten pitäisi hoitaa?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Joo, tämä muuten totta. Paljon järkevämpi ehdotus kun mitä odotin. Suurin piirtein oikealla tontilla sisällön maksujen ja veromuutosten osalta.Kaptah kirjoitti: Monta mutkaa on vielä matkassa mutta esitys on mielestäni tällä tietoa järkevämpi kuin on aikaisemmin vaikuttanut.
- ssalmela
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 646
- Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
- Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).
Hyvä ehdotus tämä kokonaisuutena on. Verotuksen siirtäminen hankinnasta käyttöön on ehdottoman hyvä muutos. Miinuspisteitä siitä että ympäristöohjausta ollaan selkeästi vähentämässä. Polttoaineveron alentaminen ei tunnu perustellulta. Vuosimaksulla tuskin pystytään tätä kompensoimaan vaikka kuinka olisi päästöpohjainen. Taidan sittenkin harkita sähköauton sijaan M2:n ostoa
Autoilijoiden seurannasta tuohtuneille sanoisin että "se juna meni jo".
Jokainen uusi tehtaalta rullaava BMW on jo jonkin aikaa ollut reaaliaikaisessa seurannassa. Konseptin nimi on ConnectedDrive. Eikä sovi unohtaa Googlen, Apple ja Facebookin kaltaisia digijättiläisiä jotka ovat tätä seurantaa tehneet jo pitkään.
Autoilijoiden seurannasta tuohtuneille sanoisin että "se juna meni jo".
Jokainen uusi tehtaalta rullaava BMW on jo jonkin aikaa ollut reaaliaikaisessa seurannassa. Konseptin nimi on ConnectedDrive. Eikä sovi unohtaa Googlen, Apple ja Facebookin kaltaisia digijättiläisiä jotka ovat tätä seurantaa tehneet jo pitkään.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Sähköautoja voidaan verottaa asentamalla energiamittari sähköauton kyytiin. Sähkö siis mitataan kahdella peräkkäisellä mittarilla. Ensiksi kiirnteistön mittari mittaa kaiken sähkön ja auton mittari mittaa liikennekäytössä käytetyn sähkön. Siten voidaan kohdentaa verotus liikenteeseen eikä kenenkään yksityisyys vaarannu ja verotus onnistuu vaikka sähkö olisi tuotettu omalla tuulimyllyllä.lnaukkar kirjoitti:
Käytön verotusta ei voi ratkaista pelkästään polttoaineen verotuksella, koska myös sähköautoja täytyy päästä verottamaan, myös siinä tilanteessa jos sähkö tuotetaan omalla tuulimyllyllä tai aurinkopaneelilla siihen autoon. Tämmöistä ylimääräistä maksua voi myös ohjata paljon paremmin kuin hintaa pumpulla, juuri poikkeuksia yms. Mun mielestä suunta on siis oikea. Ei tähän silti välttämättä tarvitse yhtiötä sotkea.
Ja autoveron poistolle ehdoton kannatus, kerrasta pois, heti, kiitos!
Ettei kenellekään synny mitään väärinkäsityksiä, niin itse kannatan sitä ettei autoliikenteestä peritä mitään veroja ja junalipuista subventoidaan maanteiden rakentaminen ja ylläpito. Edellämainittu ei taida olla realiteetti ja luultavasti haluamme edelleenkin maksaa maailman huippuveroa liikkumisestamme. Siksi pitää miettiä mikä olisi reiluinta ja kaikilla pitää olla yhtä kurjaa. Jos kaikki vero olisi polttoaineessa niin eniten kärsisivät oikeasti autoa tarvitsevat ja se olisi lottovoitto niille jotka voisi ajaa 2km työmatkoja autolla. Kuitenkin usealle tästä ryhmästä(ei kaikille) on todennäköisemmin vaihtoehtoina pyöräily tai julkinen liikenne. Monet todennäköisesti siirtyisivät joukkoliikenteestä tai pyöräilystä autonkäyttäjäksi.
Muistaako kukaan kuinka kävi kun yleä alettiin lipposen 1 hallituksessa yksityistämään? Siirtotekniikka yksityistettiin ja syntyi Digita. Se myitiin ja lopulta se päätyi Australialaisomistukseen ja se voi sanella hintansa, monopoli kun on. Tuotto sijoitetulle pääomalle taisi olla jossainvaiheessa 70%. Ehkä joku voi muistaa Carunan? Nyt yritettiin sitten rajoittaa voittoa lakisääteisesti 8%:n. Ongelma on vain siinä että Caruna on yksityinen firma ja voi ostaa alihankintansa mistä haluaa ja voi tehdä sen vaikka saman konsernin sisaryritykseltä jonka voittoa ei olla säädelty lailla... Mitä luulette, kuinka käy kun tiestömme yhtiöitetään ja vähänaikaa kuluu ja ne myidään? Eihän loputon rahastus ole mahdollista? EIhän?
Missäs se GPS laite oikein onkaan? Jos tarkoitat puhelinta, niin se on vapaaehtoista, oma valinta on ottaa älypuhelin jossa on seuranta laitettu päälle. Ei kait mikään viranomainen pakota käyttämään iPhonea/Androidia...Juha kirjoitti:Sulla on nytkin mukana GPS-laite, joka seuraa sun tekemisiäs. Hankala kysymys kaikenkaikkiaan. Itsekään en halua orwelliläistä yhteiskuntaa, mut ollaankohan me jo semmosessa, ja tämä on vaan yksi nyanssi?..