98 vai 95 bensiini
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 19:28
- Paikkakunta: Lieto
BMW 316 -97 E36 hommasin juuri kyseisen auton ja mietin että pelittääkö 95 bensalla vai pitääkö tankata 98 oktaanista?
Itse tankkaan vain dieseliä (no, kesäpossu ryystää yleensä V-Poweria), mutta tuossa pari vanhempaa ketjua:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=2049
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=1147
Lisää löytynee hakutoiminnolla.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=2049
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=1147
Lisää löytynee hakutoiminnolla.
Viimeksi muokannut traveller, 07 Maalis 2017, 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 04 Marras 2013, 19:28
- Paikkakunta: Lieto
Kiitokset linkeistä Traveller.
Jos auto toimii (ei nykimistä tms.) normaalisti E95:lla,niin miksi pitäisi harkita tuota E98:ia? Kokeilemalla tuo selviää. Poikkeuksena se,että jotkut autot kuluttavat hieman vähemmin,jos/kun käyttää E98:ia. Tuokin selviää kokeilemalla.
Esim. meidän kakkosautossa ei ole kokeilujen jälkeen mitään tarvetta tuolle hieman kalliimmalle litkulle. X3:n toimii hyvin E95:lla.
Esim. meidän kakkosautossa ei ole kokeilujen jälkeen mitään tarvetta tuolle hieman kalliimmalle litkulle. X3:n toimii hyvin E95:lla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Omassani tuota myös joskus kokeilin, silloin kun vielä ajoin bensalla. Toimii yhtälailla niin 98:illa kuin 95:lläkin, eletroniikka säätää.
Dynossa pitäisi kokeilla tietääkseen varmasti, että antaako 98 jotain lisää vai ei.
Auto siis vuoden 2000 316i, eli aika lähelle vastaava kun kysyjällä.
Dynossa pitäisi kokeilla tietääkseen varmasti, että antaako 98 jotain lisää vai ei.
Auto siis vuoden 2000 316i, eli aika lähelle vastaava kun kysyjällä.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Toisaalta, jos eron huomaa vain penkkilapusta, onko sillä mitään käytännön merkitystä?
Jos ECU säätää sytkää nakuantureiden perusteella 95E:llä (jolloin siis 98E:llä saa tehoetua), näkyy se todennäköisesti kulutuksessa. E90 (325xi, N52B25A) kulki mulla talvisin 95E:llä ja kesäisin 98E:llä. Sen verran lähellä siis nakurajaa oltiin, että kesän kuumempi ilma rapsutteli nakuanturit hereille ja ECUn reagoimaan - kesällä 95E:tä kului selvästi enemmän kuin 98E:tä, talvella olivat käytännössä aivan tasoissa.
Jos ECU säätää sytkää nakuantureiden perusteella 95E:llä (jolloin siis 98E:llä saa tehoetua), näkyy se todennäköisesti kulutuksessa. E90 (325xi, N52B25A) kulki mulla talvisin 95E:llä ja kesäisin 98E:llä. Sen verran lähellä siis nakurajaa oltiin, että kesän kuumempi ilma rapsutteli nakuanturit hereille ja ECUn reagoimaan - kesällä 95E:tä kului selvästi enemmän kuin 98E:tä, talvella olivat käytännössä aivan tasoissa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
98E. Tuskin mitään eroa, mutta vähemmän etanolia ja enemmän lisäaineistusta niin teoriassa pitäisi auttaa pysymään kasassa pidemmällä välillä. Saamme nähdä. Kulutus 5.7-5.8l/100km, edellisellä F30 -12 manuaali-versiolla 5.6l/100km melkein kesät talvet vaikka moottoritienopeuksissa oli melkein 1000rpm enemmän kuin tällä automaatilla.
Millähän sitä oktaaniarvoa nostetaan bensiinissä,jos ei juuri niillä "lisäaineilla"? Eli kummassa bensalaadussa oikeasti on enemmin noita "lisäaineita"? Myös suurempi alkoholin määrä "vähentää" perusbesiinin osuutta,jossa tuo lisäaineistus pääasiassa on. Sekä alkoholilla tuota "oktaanikestävyyttä" tulee lisää,niin sitä ei bensiinin osuuteen tarvita niin paljoa. Näin siis periaatteessa. Toki sitten tuo alkoholi vaatii myös omat lisäaineensa haittavaikutusten vähentämiseksi mm. tiivisteille ja voiteluun.Petteri75 kirjoitti:98E. Tuskin mitään eroa, mutta vähemmän etanolia ja enemmän lisäaineistusta niin teoriassa pitäisi auttaa pysymään kasassa pidemmällä välillä.
PS. Aikoinaan kun vielä ajelin E39 540:llä,niin siinä oli järkevää käyttää E98 bensaa. E95:lla ajettaessa oli havaittavissa pientä nypyttämistä tasakaasulla ajettaessa 50-60km/h nopeudella. Tuo poistui kun kokeilin E98:a. Samoin mitattu keskikulutus putosi 0,5litraa. Joten tuolla on oikeasti merkitystä,josta aloittajalle jo kirjoittelin.
Viimeksi muokannut Heguli31, 06 Maalis 2017, 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Alkoholi korottaa oktaanilukua, samoten jotkin parafiinit ja nafteenit. Mutta siitä on jo niin kauan kun bensakemian parissa kesähommissa häärin... Siihen aikaan MTBE:llä pumpattiin oktaanilukua. Sille povatiin korvaajaa ETBE:stä joka oli kalliimpaa kun tehdään etanolista eikä metanolista joka taasen voidaan tehdä vaikkapa maakaasusta. No lantrashan ne jo tosiaan viinat poltettavaksi autossa eikä maksassaHeguli31 kirjoitti: Millähän sitä oktaaniarvoa nostetaan bensiinissä,jos ei juuri niillä "lisäaineilla"?
Samoten ennen muinoin oli 95 oktaaniluvun raja-arvot yläpäässä korkeammat kuin 98-oktaanisen ala-arvot. Eli hyvä 95 oli parempaa kuin huono 98. Mutta sitähän et huoltamon pumpulla tiedä mitä pistoolista tuli...
Oktaaniluku on yksi tekijä. Toinen on sitten happipitoisuus joka taasen 95:ssä on suurempi kuin 98:ssa koska 98 luvataan sopivan myös kaikkiin kaasutinmoottoreihin ongelmitta.
Teoria on selkeä ja kiistaton. Mutta käytännössä en ole huomannut mitään eroa polttoaineissa normaaliajossa. On ollut vaparia, ahdettua, suorasuihkutusta ja ilman. Dieseliin en bensaa laittaisi, naapuri kun teki senkin ja kalliiksi tuli. Ainoa mikä jäi mieleen bensa-ajoilta oli, että Teboilin Terraan ei pitänyt sortua. Se oli alkuaikoina sontaa se. Ja tasalaatuisuudesta ei ollut tietoakaan - lisäaineiden osalta.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 03 Elo 2016, 13:05
- Auto: F30 330d Xdrive MSport -15
Miksi pitäisi tankata 95E:tä? 98E tai V-Power toimii yleisesti ottaen aina paremmin ja saattaa hieman alentaa kulutusta. 95E:n ja 98E:n hintaero on n. 0,08€.. eli jos molemmat polttoainelaadut kuluttaa saman verran (vaikka 10L/100km), niin kustannuksen ero on vain 8€/1000km. Eli ei mitään merkitystäbemari jermu kirjoitti:BMW 316 -97 E36 hommasin juuri kyseisen auton ja mietin että pelittääkö 95 bensalla vai pitääkö tankata 98 oktaanista?
Enemmän voi vaikuttaa kustannuksiin ajotavoilla jne..
Kysytään niin päin, että miksi ei pitäisi tankata 95E:tä, jos autovalmistaja sallii sen käytön?J.Korhonen kirjoitti:Miksi pitäisi tankata 95E:tä? 98E tai V-Power toimii yleisesti ottaen aina paremmin ja saattaa hieman alentaa kulutusta. 95E:n ja 98E:n hintaero on n. 0,08€.. eli jos molemmat polttoainelaadut kuluttaa saman verran (vaikka 10L/100km), niin kustannuksen ero on vain 8€/1000km. Eli ei mitään merkitystä
Enemmän voi vaikuttaa kustannuksiin ajotavoilla jne..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
J.Korhonen kirjoitti:Miksi pitäisi tankata 95E:tä? 98E tai V-Power toimii yleisesti ottaen aina paremmin
Näin just, molemmat oikeassa. Ei noihin ole yksiselitteistä vastausta kumpaankaan suuntaan. Toinen haluaa sen 2 pollea ja tosi lyhyen puolikkaan kiihdytyksen lisää samaan tankilliseen ja toinen taas sen 8 senttiä litra kuluista pois. Kummallakaan ole mitään merkitystä... Jos verrattaisiin 91 oktaanista ja 120 oktaanista niin voitaisiin jo ollakin jotain mieltä oikeasti. Toiset ostaa Valion maitoa 0.85 euroa litra, toiset Kotimaista 0.69 euroa litra. Valintoja kaikki ja kukin tyylilläänWonderi kirjoitti:Kysytään niin päin, että miksi ei pitäisi tankata 95E:tä, jos autovalmistaja sallii sen käytön?
Oma mittaustarkkuus on tankkausten määrässä viikon aikana X3:n joutui tankkaamaan viikottain, 640i riittää joka toinen viikko. Ja molemmat 95E:llä
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 03 Elo 2016, 13:05
- Auto: F30 330d Xdrive MSport -15
98E on oktaaniluvultaan suurempi, eli kestää suurempaa puristusta -> vähemmän nakutusherkkä. Itsellä ei ole tällähetkellä bensakoneista autoa(harmi ), mutta kun on aiemmissa seurannut dataa moottorinohjauksesta niin kyllä noilla selkeä ero on mm nakutuksien määrässä.Wonderi kirjoitti:Kysytään niin päin, että miksi ei pitäisi tankata 95E:tä, jos autovalmistaja sallii sen käytön?
Mutta tietty jokainen saa tankata mitä haluaa Pointtini vaan se että mielestäni 98E on parempi tuote, eikä hinta ole juurikaan kalliimpi.
Ei pitäisi löpömiehen osallistua, mutta jos jengillä on kymppitonnien vehkeet, niin mitä hittoa te pelaatte alempien oktaaniukujen kanssa? Itse kun olin nuori niin persaukisetkin osti Shellin (?) 100 oktaanista jos sitä jostain vain sai. Eli persaukiset ajaa Dacialla, Bemarikuskit ostaa parasta polttoainetta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Amerikkalaisilla ei ole edes 95:tä huoltoasemillaan vaihtoehtona, vain alempioktaanisia (lähde). Käsittääkseni nykymoottorit osaavat säätyä polttoaineen mukaan, eikä vahingoittavaa nakutusta tapahdu. Kilpa-ajossa tietysti pitää saada jokainen sekunnin sadaosa irti ja käytetään kaikki keinot ja konstit bensamittarillakin, mutta arkiajo on asia erikseen.
Arkiajoon tankkaan kuitenkin mustasta pistoolista (en sentään polttoöljyä niin kuin edellinen kirjoittaja!), harrasteajoon ja puutarhakoneisiin 98E5:tä kun viinaisempi E10 on niiden käyttöohjeissa nimenomaan kielletty.
Arkiajoon tankkaan kuitenkin mustasta pistoolista (en sentään polttoöljyä niin kuin edellinen kirjoittaja!), harrasteajoon ja puutarhakoneisiin 98E5:tä kun viinaisempi E10 on niiden käyttöohjeissa nimenomaan kielletty.
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Shellin V-power on muuten sitten nykyään ihan samaa tavaraa, kuin 98E5. Tämä selviää, kun tutustuu Shellin V-powerin ja 98E5 tuoteselosteeseen. Molemmissa on oktaaniluku min. 98,0.
Olisikohan siitä jo viitisen vuotta, kun V-powerin tuotetietoihin tuli muutos. Tätä ennen oktaaniluku oli min. 99,0.
Olisikohan siitä jo viitisen vuotta, kun V-powerin tuotetietoihin tuli muutos. Tätä ennen oktaaniluku oli min. 99,0.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Oktaaniluvuissa vaan pitää vielä tietää miten se on ilmoitettu: AKI, RON vai MON. Jenkeissä muistaakseni AKI joka on mitattujen MON ja RON keskiarvo.
Eli käytännössä Jenkkien bensat on kohtuulinjassa EU:n kanssa mutta ilmaisevat luvut eri tavalla. Ja vanhaa 92 on myös tarjolla. Siellä tosin sitten on muuten kyllä isojakin eroja bensajakelijoiden välillä. Lähinnä sikäli että oikeasti huonoa on myös tarjolla.
-p
Eli käytännössä Jenkkien bensat on kohtuulinjassa EU:n kanssa mutta ilmaisevat luvut eri tavalla. Ja vanhaa 92 on myös tarjolla. Siellä tosin sitten on muuten kyllä isojakin eroja bensajakelijoiden välillä. Lähinnä sikäli että oikeasti huonoa on myös tarjolla.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Taisi V-power muuttua "tavalliseksi bensaksi" joskus silloin,kun Shell-Suomen toiminnot myytiin ST1:lle (ja ABC-ketjulle?).penttim kirjoitti:Shellin V-power on muuten sitten nykyään ihan samaa tavaraa, kuin 98E5. Tämä selviää, kun tutustuu Shellin V-powerin ja 98E5 tuoteselosteeseen. Molemmissa on oktaaniluku min. 98,0.
Olisikohan siitä jo viitisen vuotta, kun V-powerin tuotetietoihin tuli muutos. Tätä ennen oktaaniluku oli min. 99,0.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Muutoksessa markkinointimies vaan jätti nimen ja hinnan että on jotain pysyvää? Monikohan huomasi että tehot romahtiHeguli31 kirjoitti:penttim kirjoitti:Shellin V-power on muuten sitten nykyään ihan samaa tavaraa, kuin 98E5.
Olisikohan siitä jo viitisen vuotta, kun V-powerin tuotetietoihin tuli muutos. Tätä ennen oktaaniluku oli min. 99,0.
Onhan niitä testejä missä 107 oktaanisella on saatu 7hv lisää 95 bensaan verrattuna ihan tutkitusti. Mutkun ne takarenkaat ei pidä edes 95E:llä tarpeeksi...
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
No ei. Eihän vpower edes oktaaneja mainosta. Hyödyt on mainoksenkin mukaan muualla.penttim kirjoitti:Shellin V-power on muuten sitten nykyään ihan samaa tavaraa, kuin 98E5. Tämä selviää, kun tutustuu Shellin V-powerin ja 98E5 tuoteselosteeseen. Molemmissa on oktaaniluku min. 98,0.
Olisikohan siitä jo viitisen vuotta, kun V-powerin tuotetietoihin tuli muutos. Tätä ennen oktaaniluku oli min. 99,0.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI