Ruostesuojaus
Tuli hankittua ykkössarjalainen -09 vuosimalli. Pukille nostaessa huomasin, että pohjassa oli ruostetta takapenkkien alla. Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Paikallisesti koettaa korjata eli poistaa ruoste ja massa päälle, viedä auto ruosteenestokäsittelyyn, jossa laitetaan koko pohja (650 kustantaa) vai antaa olla. Ruoste on ymmärtääkseni pintaruostetta, eli ei kovin paha juttu. Olisi kiva pitää autoa pidempäänkin, jos vain muuten pelittää.
Ruostesuojauksella olemassa oleva ruoste nimenomaan suojautuu muhimaan sinne massan ja pellin väliin. Eli pahentaa vain tilannetta. Purkamatta autoa kokonaan ei saumojen välistä kaikkea ruostetta saa pois.
Kiitos vastauksista! Jotenkin noin itsekin ajattelen. Vielä yksi lisäkysymys, ruosteenestokäsittelyn tekijä ja auton myyjä kertoivat, että on olemassa ainetta, jota voi suihkuttaa kohtiin, joihin hiekkapuhallus ei pääse. Aine "hävittää" tai jotenkin muuttaa ruosteen vaarattomaksi. Itse en tiedä aineesta mitään, enkä sitäkään onko sen luotettavuus näkymättömyyspulverin luokkaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 104
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:48
- Auto: F30 320iA xDrive 2015
Jos hyvän haluat, niin kannattaa viedä ammattilaiselle ruostesuojaukseen. Alkava ruoste hiotaan pois, alusta pestään ja kuivataan, jonka jälkeen laitetaan primer. Primer pysäyttää alkaneen ruostumisen (pintaruoste). Primerin päälle vedetään varsinainen ruostumisen estävä massa.
Ei kannata uskoa noita "ruoste jää massan alle muhimaan" juttuja. Ne eivät pidä paikkaansa. Huolellisesti tehty suojaus antaa suojan vuosiksi eteenpäin.
Ei kannata uskoa noita "ruoste jää massan alle muhimaan" juttuja. Ne eivät pidä paikkaansa. Huolellisesti tehty suojaus antaa suojan vuosiksi eteenpäin.
Bemisti jo vuodesta 1989
E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
E30 -86, E30 -90, E46 -00, E90 -08, E90 -10, F30 -12, F30 -15
Sitten vaan toivot, että suojaus myös tehdään huolellisesti eikä vain luvata tehdä sitä niin... Tuossa sitä on mahdoton itse jälkikäteen tarkistaa, joten houkutus tehdä homma vähän sinnepäin lienee melkoisen suuri.Bemisti kirjoitti:Jos hyvän haluat, niin kannattaa viedä ammattilaiselle ruostesuojaukseen. Alkava ruoste hiotaan pois, alusta pestään ja kuivataan, jonka jälkeen laitetaan primer. Primer pysäyttää alkaneen ruostumisen (pintaruoste). Primerin päälle vedetään varsinainen ruostumisen estävä massa.
Ei kannata uskoa noita "ruoste jää massan alle muhimaan" juttuja. Ne eivät pidä paikkaansa. Huolellisesti tehty suojaus antaa suojan vuosiksi eteenpäin.
Kerro miten ruoste poistetaan sauman välistä riittävän huolellisesti, saumoistahan ruostuminen yleensä alkaa eikä keskeltä peltiä. Auton alustassa ja rakenteissa on valtavasti peltiosan päälle pultattuja, pistehitsattuja ja liimattuja osia.Bemisti kirjoitti:Ei kannata uskoa noita "ruoste jää massan alle muhimaan" juttuja. Ne eivät pidä paikkaansa. Huolellisesti tehty suojaus antaa suojan vuosiksi eteenpäin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Laajennanpahan keskustelua, koska tätä olen aina pohtinut mutta tietämättömyys estää tietämästä --> Kumpi on pahempi:
* Jättää maalipannalle ja antaa ruostua (tässä tietty autaa kunnollinen peseminen)
* Ruostesuojata, vaikka on riski tuosta "alla muhimisesta" (ja tässä autta kunnollien käsittely luotettvan toimijan tekemänä)
* Jättää maalipannalle ja antaa ruostua (tässä tietty autaa kunnollinen peseminen)
* Ruostesuojata, vaikka on riski tuosta "alla muhimisesta" (ja tässä autta kunnollien käsittely luotettvan toimijan tekemänä)
Mitä tekee autojen ruostesuojauksia tekevät firmat ruostuneelle oven pohjalle? Tai pohjassa olevalle peltisaumalle,joka on ruostunut? Todennäköisesti pesee höyrypesurilla ja vetää auton kuivuttua massan päälle. Tai kotelosuojan palkin/oven sisään. Tämä vaan ei riitä,jos ruostetta ei ole saatu kokonaan pois ja puhdasta metallia käsitelty oikeilla aineilla ja maalattu ennen ruotesuojan ruiskuttamista. Ja jostain pohjan saumoista tai ovenpohjan kanteista se ei pelkällä pesulla poistu. Ei nämä mitään uskon asioita ole,vaan käytännössä todettuja asioita.Bemisti kirjoitti:Ei kannata uskoa noita "ruoste jää massan alle muhimaan" juttuja. Ne eivät pidä paikkaansa. Huolellisesti tehty suojaus antaa suojan vuosiksi eteenpäin.
Eli vaikka ruostesuojauksen tekee kuinka hyvin(kin),eli hioo ja/tai sooda- tai vesipuhaltaa (ei siis pesu) ruosteet pois ja sitten maalaa pinnat oikeillla aineilla. Niin niistä saumoista ja kanteista se ruoste ei poistu,kuin happokylvyllä. Ja tälläistä ei tehdä kuin riisuttuihin "tyhjiin" metalliosiin. Eli kyllä se pienikin pohjakosketuksesta tullut vaurio pitää tehdä hieman tarkemmin,kuin mitä ruostesuojaamot yleensä tekee. Pesu ja massa ei riitä.
Tai jos sinulla on parempaa tietoa,niin kerro ihmeessä miten nuo ruostesuojaamossa tai kotona hoidetaan,ettei ruoste leviä niistä saumoista uudelleen.
Viimeksi muokannut Heguli31, 07 Huhti 2017, 18:30. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Työkaveri aiemmin oli töissä eri ruostesuojafirmoissa, kylmästi vedettiin kuulemma vaan ruosteet suojaan, näin pomot määräs kun kävi ihmettelemässä että wtf. Lohjan Ruosteenestoa voi suositella, siellä puhalletaan oikeasti kaikki ruosteet pois mitä on. Paitsi tietty koteloiden sisältä...