Shell GTL, Neste PRO, Neste My Di

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Onko porukalla kokemusta näistä uusista dieseleistä? Itse kokeilin tuota GTL:ää ja tankkasin sitä lähes tyhjään tankkiin ja täyteen. Ensimmäisen 100km aikana kulutusmittari tippui 6,2 litrasta 6.0 litraan johon se on jämähtänyt, en ole vielä laskenut tankki tyhjäksi, tankki täyteen menetelmällä mutta mittarin mukaan vaikuttaisi kulutuksen laskevan. Toi setaaniarvo on GTL:ssä korkeampi kuin peruskamassa joka minun tietojeni mukaan on vastaava kuin oktaaniarvot bensassa, eli mitä korkeampi sen parempi puristuskestävyys ja sitä kautta tehoa enempi ja kulutusta vähempi. Toi GTL on ollut "minun" asemilla jotka osuu matkan varrelle, saman hintaista kuin perusdieselikin joten siksi sitä hyvä kokeilla.

Toi nesteen MY dieselin setaanipitoisuus on täysin omaa luokkaa:
- perusdiesel 52
- PRO yli 58
- GTL yli 60
- MY D 75-95

Näitä jos tarkastelee niin my dieselin pitäisi olla oikeaa "rakettipolttoainetta" mutta onko?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

mulla f10 -15, b47 kone Xdrive , Shell GTL tankillinen mennyt ja 7.0 keskikulutus, eipä se siitä muutu,samoissa pysyy, varmaan toi kengän paino vaikuttaa...
AJH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 15:29
Auto: F11 M550d

Olen tuolla Neste My:llä ajellut siitä lähtien kun se on ollut meillä päin myynnissä. Ihan tuon uusiutuvuuden ja pienemmän DPF:n nokeamisen takia olen sitä käyttänyt. Alussa tuntui, että talvikulutus olisi ehkä pari desiä satasella pienempi, mutta en ole niin tarkasti seurannut, että voisin varmasti näin väittää. Mutta ei sitä ainakaan enempää mene.

Kyseessähän on vetykäsitelty kasviöljy, joten se poikkeaa tavallisesta dieselistä ja perinteisestä biodieselistä ihan oleellisesti. Tankatessakaan ei ole sitä tyyppillistä naftan hajua. Mutta hyvin on auto sillä kulkenut. Aion tankata ainoastaan sitä myös jatkossa.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

AJH kirjoitti:Olen tuolla Neste My:llä ajellut siitä lähtien kun se on ollut meillä päin myynnissä. Ihan tuon uusiutuvuuden ja pienemmän DPF:n nokeamisen takia olen sitä käyttänyt. Alussa tuntui, että talvikulutus olisi ehkä pari desiä satasella pienempi, mutta en ole niin tarkasti seurannut, että voisin varmasti näin väittää. Mutta ei sitä ainakaan enempää mene.

Kyseessähän on vetykäsitelty kasviöljy, joten se poikkeaa tavallisesta dieselistä ja perinteisestä biodieselistä ihan oleellisesti. Tankatessakaan ei ole sitä tyyppillistä naftan hajua. Mutta hyvin on auto sillä kulkenut. Aion tankata ainoastaan sitä myös jatkossa.
:thup: just näin - dieseliä haukutaan joka päivä milloin on viimeinen päivä, samaan aikaan valmistetaan tätä uusiutuvista tehtyä ja kukaan ei sanallaan mainitse tästä asiasta vaan haukutaan sen minkä ehditään - dieseliä ja bensaa ei voi samana päivänä verrata mukavuudessa, vääntö ja kulutus ihan omaa luokkaansa eikä tarvitse jatkuvasti miettiä missä asennossa on kaasujalka, kulutus ei paljoa poikkea.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Tankkasin tuota My dieseliä ja jotenkin tuli sellainen tuntuma, että moottori käy nyt pehmeämmin.
Tuo voi kyllä olla mutua, kun luin kommentteja pehmeämmästä käyntiäänestä, niin siitä jäi mieleen.
Neste pro hinta oli n. 1,30 ja My 1,38. Luultavasti alan käyttämään My:tä jo sen takia,
että on paljon nurkka-ajoa ja pitemmät siivut harvakseltaan.
Ja tosiaan dieselin haju tankatessa puuttui.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kävin katsastuksessa ja siellä inssi mainosti kovasti polttoaineen sekaan laitettavaa BG 44K lisäainetta joka puhdistaa karstat pois koneesta ja suuttimista. Juteltiin hetken aikaa ja väitti että vastaavaa ainetta on Neste Pro dieselin seassa jonka avulla hiukkasloukun polttoväli pitenee ja karstoittuminen vähenee. Jotain siinä Prossa on kun duunikaverin Subarun polttoväli on sillä selkeästi pidempi kun normi dieseleillä.

Totta vai tarua, huuhaata vai faktaa?
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Olen ajanut Neste Myllä viimesyksystä, noin pääsääntöisesti, kun lähtee Mansesterista pohjoiseen/itään, niin eipä ole enää saatavuutta. Ensimmäinen tankillinen tuntui liikuttavan autoa tosi pehmeästi, mutta se saattoi olla vain hyvänolonvihreyden aikaansaamaa mutua. Ajot on sen verran epämääräisiä, etten pääse kiinni todellisiin "säästöihin", joten maksan tuota 20c/litra enemmän toisaalta päästöistä ja toisaalta siksi, että tätä vaihtoehtoa pitäisi rummuttaa enemmän, jos tällä saa diiselit paremmin hyväksyttäviksi.
Vastaa Viestiin