ssalmelallahan on hyviä perusteluja ja pointteja, kenelle hybridi on hyvä jne. mutta eniten tässä omaan korvaan särähtää nämä mukamas "ympäristöseikat" ja niiden eteen tehtävä "työ"
No onhan se toki hyvä, että valtio saa veroeuroja ja markkinatalous pyörii jne. MUTTA kelatkaa pikkusen tätä alla olevaa quotea vaikka siltä kantilta, että paljonko jva olisi tuottanut vähemmän kokonaiselinkaari(=valmistus,käyttö,hävitys/kierrätys)päästöjä pitämällä vaikka sen Cayanne Turbon vs. vaihtamalla sen uuteen autoon tai jättänyt vaikka muuten vaan joka toisen auton vaihdon väliin. Usein ns. taloudellisessakin mielessä sillä uuteen vaihtamiseen tarvittavalla vaihdon välirahallakin ajais monta sataa tuhatta kilsaa vanhalla autolla.
Ja jos haluaa osallistua ilmastonmuutostalkoisiin, niin kokonais-LCA-vaikutuksiltaan kannattavin auton pitoaika on lähempänä 15 vuotta kuten Suomessa VTT:lläkin on tutkittu. Tällöin saavutetaan kokonaiselinkaarellisesti matalimmat kokonaispäästöt. Ilmastotalkoisiin ei auta yhtään se, että vaihtaa jonkun 2-vuotiaan auton hybridiin, siinä aiheuttaa vaan hallaa koska valmistusmateriaalien jalostus ja auton valmistus lukuisine alihankkijoineen ja kuljetusketjuineen... Se hybridi tai sähköauto pitäis saada sen 15-vuotiaan vanhan romun tilalle, joka menee samalla pois liikenteestä ja kierrätykseen. Ts. joku valtionale, jos paalaat yli 15-vee auton ja ostat tilalle hyvin vähäpäästöisen, niin saat vaikka hybridin verovapaasti tms.
No samaa suurta puhallustahan on esim. dieselien hiukkassuodattimet joiden tiettytekniikkaisten valmistus (platina, palladium, rodium, eli kalliimpia ja harvinaisimpia metalleja maankuoressa... 4/5 maailman kaikesta rodiumista muuten menee dpf- ja katalysaattoripönttöihin) ja kierrätys vaatii tajuttomasti energiaa, sitten ne paskat vielä tuppaa hajoamaan auton normaali elinkaaren aikana ainakin kerran, tai sitten niistä survotaan sisuskalut mäkeen ja koodataan pois... Asiaahan on hyvin vähän ilmoiteltu missään, mutta esim. tuo palladium lentää dpf:istä ja katalysaattoreista pakokaasun/ilman mukana taivaan tuuliin hiukkaspäästöiksi ja ei ole kovin terveellistä (karsinogeeni, myrkky jne.). Noh, kaikkihan on vaarallista...
jva kirjoitti:Bimmerfanc kirjoitti:
-Käytännössähän nämä kaikki sähkö- ja hybridiautot ovat ihmisille jotka haluavat ostaa omatuntoaan puhtaaksi ilmastomuutoksen takia
Melko raju yleistys, joka ei varmuudella pidä paikkaansa!
Olen ajanut V8:lla ja bokseri-kutosilla käytännössä koko 2000-luvun. Ilmastonmuutos on tosiasia ja sen eteen on tehtävä töitä. Yksityisautoilu on loppupeleissä aika pieni osa siinä savotassa.
Ajoin Cayenne Turbolla ihan samanlaisella omallatunnolla kuin nyt hybridillä. Eroa sensijaan tulee siinä että nyt bensiiniä tarvitsee ostaa tynnyrikaupalla vähemmän. Ero on suuri ja tuntuu ainakin meikäläisen lompakossa ja edelleen voi halutessaan kiihdytelläkin isoa katiskaa ihan reippaastikin.
...