Dieselautojen tulevaisuus

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Tiik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:08

Etsiskelen kuumeisesti uutta pirssiä itselleni, mutta nykyisillä vaatimuksilla Suomesta ei tunnu löytyvän yhtään mitään ja Saksastakin vain muutamia. Ehdottomasti eniten kriteerit täyttäviä löytyy F3x 330d-mallista.

Möin juuri pikkudieselin pois ja jotenkin olin jo asennoitunut bensakoneen hankkimiseen. Sinänsä minulle ei ajojen puolesta ole väliä kumpi polttoaine on kyseessä, kunhan auto miellyttää.

Lopulta päädyin internetin turmiolliseen maailmaan lukemaan kaikenmaailman kauhuskenaarioita diesel-autojen tulevaisuudesta ja aloin miettimään, pitäisikö koko polttoaine unohtaa kokonaan? Esim. Volvo uhkasi lopettaa koko dieselautokehityksensä 2020 vuonna ja mm. Toyotallakin on nyt jo malleja, joista he eivät valmista laisinkaan diesel-versioita. BMW on merkkinä siitä haastava, että uskoo vahvasti diesel:n etuihin, mutta lopulta olisi kuitenkin kivempi olla siinä voittavassa joukkueessa eikä välttämättä enemmistöä vastaan.

Minkälaisia näkemyksiä forumin jäsenillä on ko. asiasta?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Hyvä vaan tommonen uutishysterisointi niin vois vaikka halventua tuo menovesi. Sinuna pistäisin sen 330d xDrivena kehiin ja nauttisin.
Tiik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:08

Tuohan taitaa mennä niin päin, että juuri dieselin hinnassa on niitä nostopaineita enemmän kuin bensan.
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Eipä jaksa huolettaa, sillä lähinnähän valmistajat ovat pudottamassa varsinkin pieniä diesel-koneita pois mallista sen vuoksi, että aina tiukentuviin päästörajoituksiin on yhä kalliimpaa päästä, ja pieniä diesel-koneita on nimenomaan halvoissa malleissa joiden hintalapussa pienikin korotus heikentää väistämättä kilpailukykyä.

Itse näkisin melkein niin päin, että käytetyt diesel-autot voivat tietyssä kokoluokassa jopa kallistua, kun uusien tarjonta vähenee.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Vaikea arvata. Verotuksesta kiinni. Nykyisen ilmapiirin valossa en myöskään yllättyisiä jos Helsingissä lopulta määrätään jotain diesel-rajoituksia. Muualla Suomessa toivottavasti saa olla rauhassa.

Itse ajoneuvotekniikan osalta homma on sitten selkeämpi. Täysin samoilla linjoilla kuin Jannes heti tuossa edellisessä viestissä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos autoa aikoo pitää esim. kolme vuotta, uskon että silloin ei markkinoilla mitään dramaattista vielä ole tapahtunut. Ehtii miettimään asiaa uudestaan sitten seuraavaa autoa ostaessa.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Tiik kirjoitti: Minkälaisia näkemyksiä forumin jäsenillä on ko. asiasta?
Jos ei neliveto ole pakollinen, mutta tehokkaampi 3-sarjalainen on hankinnassa, ottaisin ehdottomasti 330e:n. Siinä on aivan sama kulku mutta halvempi käyttää ja hankkia - ympäristöystävällisyydestä puhumattakaan.

Kyseessähän on verovapaalta hinnaltaan kalliimpi auto joka nyt sattuu meidän verotusolosuhteissa olemaan jopa halvempi.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Samoilla linjoilla ssalmelan kanssa. Jos uutta olisin nyt ostamassa niin jonkin sortin semisähkösysteemi olisi varmaan oma valinta. Sopisi minun ajoprofiiliin kun päivittäiset arkiajot menisi sähköllä.

Mutta en kyllä himmaisi tässä vaiheessa dieselin ostoa. Jos se ajatus edes tulisi mieleeni niin se pohdinta olisi taputeltu nopeasti turhana ja koeajo varattu myyjältä. Vaaka heiluu aina välillä puolelta toiselle eri polttoaineissa ja pahan palloa potkitaan toiselle mutta ainoat mitkä on kadonneet oikeasti on lyijyllinen bensiini ja polttoöljyllä ajelu tien päällä (laillisesti). Kaikki muu on tallella ja maksamaan joutuu aina :wassat:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Tiik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:08

Kiitoksia vastanneille näkemyksistänne! Tuo 330e olisi kieltämättä mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta ei taida aivan pinkka riittää siihen. :)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

ssalmela kirjoitti:
Tiik kirjoitti: Minkälaisia näkemyksiä forumin jäsenillä on ko. asiasta?
Jos ei neliveto ole pakollinen, mutta tehokkaampi 3-sarjalainen on hankinnassa, ottaisin ehdottomasti 330e:n. Siinä on aivan sama kulku mutta halvempi käyttää ja hankkia - ympäristöystävällisyydestä puhumattakaan.
Niin, jos nyt tykkää sutia kesäisin märällä nurmikolla tai asfaltilla, talvisin jäällä ja hangessa niin mikäs siinä... Jos ei rahasta kiinni, niin en paljo arpois kyllä:

330e 252hv/420Nm/6,1 sekkaa 0-100/huiput 225 km/h, reissuun lähtiessä tankillisella ajat 700 km (täydellä akulla liikkeelle), vai pääseeks senkään vertaa?

330d xDrive 258hv/560Nm/5,3 sekkaa 0-100 tai takatuuppari 5,6 sekkaa/huiput 250 km/h, reissuun lähtiessä tankillisella yli 1000 kilsaa vaikka ajais reippaastikin. 560 Nm on 560 Nm vaikka voissa paistais. Softalla saa lisää jos ei riitä (tai vaikka BMW:n oma M Performance Powerkit coolerivaihdoksella+softalla 286hp/600Nm), toki softaileehan noi jo noita 330e:itäkin. Ja tarviiko hirveesti ääniäkään verrata, kutonen on kutonen ja nelonen on nelonen...

Jos järjestettäis gallup, kumman ottais ilmasiks 330e vai 330d (tai 330d Xdrive) niin imo aika pöhkö saa olla se joka 330e:n valitsee.

Eikös just ollut uutisointia, että akkujen valmistuspäästöistä johtuen (Mersun) dieselauto on koko elinkaaren aikaisilta kokonaispäästöiltään (ml. valmistuksen aiheuttamat päästöt) pienempipäästöisempi kuin sähköauto. Ja maailman suurin rahtilaiva tuottaa päästöjä yhtä paljon kuin 50 miljoonaa henkilöautoa, maailman 15 suurinta rahtilaivaa päästöiltään sama kuin kaikki maailman 760 miljoonaa henkilöautoa yhteensä. Pelastakaahan maailmaa siinä sitten valitsemalla auto jossain Suomessa MUKAMAS ympäristöystävällisyyden mukaan. Parempi mennä vaikka pihamaalle siivoomaan ja kompostoimaan hyttysenpaskoja.

Siis en moiti, 330e on tosi mielenkiintoinen ja hyvä (ja varmaan ylivoimaisesti paras vaihtoehto hinnallisessa mielessä) malli ja olisin itsekin sen ostanut, jos kolmoseen olisin päätynyt mutta päädyin kuitenkin "hanskaan sopivuuden" takia ykköseen + kolmosessa tuo xDrive olis kustantanut aika pirusti lisää vrt. 1-sarja (10 000 €, jolla olis saanut huonomman ketteryyden ja vähän huonomman kulkupuolen/ketteryyden).
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Meidän perheeseen vaihtuin hybridi tekniikalla oleva auto 535d X-drive malliin juuri sen takia että sillä pääsee oikeesti sen 1000km tankillisella, eikä tankin koko tarvitse olla 100 litraa.. Vaikka pitäisi vauhtia sen mitä moottoritiellä saa ajaa nätillä kelillä ilman pelkoa lisämaksusta..
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

masaf1 kirjoitti: Niin, jos nyt tykkää sutia kesäisin märällä nurmikolla tai asfaltilla, talvisin jäällä ja hangessa niin mikäs siinä... Jos ei rahasta kiinni, niin en paljo arpois kyllä:

330e 252hv/420Nm/6,1 sekkaa 0-100/huiput 225 km/h, reissuun lähtiessä tankillisella ajat 700 km (täydellä akulla liikkeelle), vai pääseeks senkään vertaa?

330d xDrive 258hv/560Nm/5,3 sekkaa 0-100 tai takatuuppari 5,6 sekkaa/huiput 250 km/h, reissuun lähtiessä tankillisella yli 1000 kilsaa vaikka ajais reippaastikin. 560 Nm on 560 Nm vaikka voissa paistais. Softalla saa lisää jos ei riitä (tai vaikka BMW:n oma M Performance Powerkit coolerivaihdoksella+softalla 286hp/600Nm), toki softaileehan noi jo noita 330e:itäkin. Ja tarviiko hirveesti ääniäkään verrata, kutonen on kutonen ja nelonen on nelonen...

Jos järjestettäis gallup, kumman ottais ilmasiks 330e vai 330d (tai 330d Xdrive) niin imo aika pöhkö saa olla se joka 330e:n valitsee.

...
Hauska näistä on vääntää. Mutta rahasta se juuri on kiinni, muuten mullakin ois tilauksessa esim. uusi Porsche Panamera eikä bemarin vitonen. En usko että monikaan miettii uuden 330dx ja 330e välillä -- enemmänkin 320dx vs 330e, ja tässä tapauksessa ymmärrän hyvin miten vaaka kallistuu jälkimmäiseen.

Mutta tästä kyllä pääsee sitten siihen, että jos on ostamassa bemaria diesel kutosella ja miettii jotain syytä miksi ei... niin totta hemmetissä osta, se on aivan loistava auto.
masaf1 kirjoitti: Eikös just ollut uutisointia, että akkujen valmistuspäästöistä johtuen (Mersun) dieselauto on koko elinkaaren aikaisilta kokonaispäästöiltään (ml. valmistuksen aiheuttamat päästöt) pienempipäästöisempi kuin sähköauto. Ja maailman suurin rahtilaiva tuottaa päästöjä yhtä paljon kuin 50 miljoonaa henkilöautoa, maailman 15 suurinta rahtilaivaa päästöiltään sama kuin kaikki maailman 760 miljoonaa henkilöautoa yhteensä. Pelastakaahan maailmaa siinä sitten valitsemalla auto jossain Suomessa MUKAMAS ympäristöystävällisyyden mukaan. Parempi mennä vaikka pihamaalle siivoomaan ja kompostoimaan hyttysenpaskoja.
Mun fiilis näistä on, että turha pyristellä vastaan kun maailman mielipide on jo asetettu. Kiitos volkkari. Seuraan paria sähköautokeskusteluryhmää ja siellä se mielipideilmasto sekä lobbaus on aika kylmäävää. Siinä mielessä en todellakaan pidä varmana, että tämä tulevaisuuden verotus tai muut päätökset seuraa järkiperäisiä linjoja.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Vähän ihmettelen tuota joidenkin kuivahkoa suhtautumista 330e:hen.
Olen nyt 11kk ajanut 40e:llä ja en juuri voi kuin kiittää hybriditekniikkaa, voimalinjaa ja käyttöominaisuuksia.
Tietysti riippuu paljon myös siitä mikä on pääkäyttöolosuhde. Minulla ajosta iso osa on kaupunkiajoa suurella tilatarpeella. Tähän hybridi on ollut mitä toimivin ratkaisu. Käyttökulut todella pienet, joka tietysti korostuu kun aiemmin samoja ajoja on ajettu bensamaastureilla.
Kulkupuoleen olen myös tyytyväinen, sähkö buustaa kiihdytyksissä myös motarinopeuksissa mukavasti ja auto liikahtaa kun kuski niin haluaa.
Eikä tarvitse kuunnella dieselin raksutusta :P (sori diesel-fanit :) ) Pari päivää sitten ihasteltiin kaverin uutta 520d:tä ja kyllähän se edelleen traktorilta kuulostaa kun käyntiin laittaa, ainakin ulkopuolelta kuunneltuna.
No joo, kyllä dieselissä puolensa on ja tässä vaiheessa en olisi huolissani dieselin tulevaisuudesta jos olisin diesel-autoa hankkimassa. Näyttää siltä että ne saattavat jatkossa jopa kadota, mutta se ei ole tänään uutta/uudehkoa dieseliä ostavan ongelma. Kysyntää on käytetyille dieseleille vielä pitkään.
Mieltymykset ja käyttötarve ratkaisee, hybridi on kuitenkin ollut minulle hyvin positiivinen yllätys, siksi minusta kannattaa myöd tuo 330e kortti tsekata jos se vain budjetin puolesta on mahdollista.
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Itsekin tein arvontaa välillä 530e vs 520d.Varusteilla joilla auton tilasin,olisi 530e tullut 1400€ kalliimmaksi.

Aluksi innostuin 530e:stä,mutta pohdiskelujen jälkeen totesin että kumminkin 520d on se oma valinta.

-Miksi ostaa 5-sarjalainen ja yrittää sniiduilla polttoaineen (bensan) kulutuksessa,eikö siihen hommaan riitä jonkun muun valmistajan auto eri segmentistä

-Käytännössä (alkuhuuman jälkeen) itse olisin ajanut aina sillä battery safe moodilla,jolla paras teho (moottori koko ajan mukana ja kiihdytyksissä otetaan lisätehoa akuista) = sama ellei hieman korkeampi kulutus kuin 530i,johtuen siitä koska akkuja täytyy välillä ajossa ladata

-Itse en jaksa miettiä liikaa ajamista ja kulutusta.Taloudellinen ajaminen on raskasta,en halua uhrata BMW:n hyvää ajokokemusta miettimällä taloudellisuutta.Itse näkisin että nämä hybridit sopivat ihmisille,jotka haluavat jatkuvaa "tutkimus" työtä tehdä omalla ajallaan auton kulutuksesta.Toinen laita olen minä,joka miettii asiaan niin että olisi saanut 530i tehot hieman huokeammalla hinnalla.

-Käytännössähän nämä kaikki sähkö- ja hybridiautot ovat ihmisille jotka haluavat ostaa omatuntoaan puhtaaksi ilmastomuutoksen takia,mutta kumminkin ummistavat silmänsä millaista hiilijalanjälkeä se akkutekniikka edelleen tuottaa ja artisti (kuluttaja) maksaa kaikki loppupeleissä,puhumattakaan kuinka vähän kokemusta akuista on,mitä piilokuluja kuluttajalle tulee kun akut ovat elinkaarensa loppupäässä,vaihtotarve iskee ja autolla ikää se 4-7 vuotta

Itse en jaksa uskoa tämän hetkiseen puumin sähkö- ja hybriditekniikassa yksityisautoilussa,julkinen liikenne sitten eri juttu.Sähköautojen osalta se kaatuu pelkkään infraan ja hybridi (fossiilinen polttoaine ja sähkö) on täysin väliaikainen muoto,jossa kuluttajat ovat koehenkilöinä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mulla on maasturi siinä käytössä, johon se on suunniteltukin, eli kiskon Avanttia asiakkaille lähes joka päivä. Volsun Touareg kiskoo 3-litraisella dieselillä 12-13 litraa satasella koko ajan. Eipä tulis mieleenkään vaihtaa sitä johonkin pikku bensakone-sähkömoottori -vaihtoehtoon... Vetokykyäkin pitää olla täydet 3500 kg.

Aika paljon saa tekniikka saa kehittyä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Bimmerfanc kirjoitti: -Käytännössähän nämä kaikki sähkö- ja hybridiautot ovat ihmisille jotka haluavat ostaa omatuntoaan puhtaaksi ilmastomuutoksen takia
Melko raju yleistys, joka ei varmuudella pidä paikkaansa!
Olen ajanut V8:lla ja bokseri-kutosilla käytännössä koko 2000-luvun. Ilmastonmuutos on tosiasia ja sen eteen on tehtävä töitä. Yksityisautoilu on loppupeleissä aika pieni osa siinä savotassa. Ajoin Cayenne Turbolla ihan samanlaisella omallatunnolla kuin nyt hybridillä. Eroa sensijaan tulee siinä että nyt bensiiniä tarvitsee ostaa tynnyrikaupalla vähemmän. Ero on suuri ja tuntuu ainakin meikäläisen lompakossa ja edelleen voi halutessaan kiihdytelläkin isoa katiskaa ihan reippaastikin.
Polttomoottoriautot tulevat katoamaan. Ne katoavat nopeammin kuin jokunen vuosi sitten uskottiin. Sitä vastaan voi koettaa kipristellä, mutta se ei auta. Valtioiden yhdessä sopimat, autoteollisuuttakin koskevat velvoitteet ohjaavat voimakkaasti sitä millaisia autoja valmistetaan. Valtiot tukevat vaihtoehtoisia energialähteitä kuka verotuksella kuka muilla tavoin. Koska autovalmistajat tietävät suunnan, muokataan kysyntää markkinoinnilla siihen suuntaan mikä on tarjonta.
Diesel kadonnee ensin, sitten katoaa bensakoneet, sitten on polttomoottori-sähkö hybridien vuoro. Siinä siis olen yhtä mieltä että hybridit ovat välivaihe.
Pyristellä voimme, mutta tuskin siitä apua on.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hassu ajatus että Teslaa ei voi ostaa kun pääsee vsin 500km akullisella, eikä edes 530e:tä voi ostaa kun pääsee vain 700km tankillisella. Mulla on ainakin kahvitauon väli huomattavasti lyhyempi, ja varsinkin bensaa myydään joka huoltoasemalla joita on tiheässä. Sitä paitsi valtaosalla autoilijoista ajot on muutaman kymmenen kilometrin pituisia pätkiä, lapinreissuja vain harvoin. Tuhannen kilometrin tankki on turhaa kuollutta painoa. Iso tankki lienee jäänne ajoilta kun tavis-Bemarikin kulutti yli 10l/100km.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

En ymmärrä tuota lähtöoletusta, että hybridin kanssa "pitää" miettiä taloudellista ajamista tai ajamisen kustannuksia. Toiset miettii, toiset ei.

Mun 520dx käy tankilla about 800 kilsan välein. Ei ole näköjään koskaan haitannut, sillä ei tähän asti ole jaksanut niin siististi ajaa että pääsisi pidemmälle. Mä ymmärrän kyllä että 200 kilsan sädettä haukutaan lyhyeksi ja sellainen haittaisi omaakin elämistä. Mutta että vain 700 kilsaa...
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Bimmerfanc kirjoitti: -Miksi ostaa 5-sarjalainen ja yrittää sniiduilla polttoaineen (bensan) kulutuksessa,eikö siihen hommaan riitä jonkun muun valmistajan auto eri segmentistä
Ei hybridin kanssa tarvitse yrittää sniiduilla. Vaikka et lataisi sitä ollenkaan (joka on tietysti vähän erikoinen valinta), se kuluttaa selkeästi vähemmän kuin vastaava bensa mutta kulkee ripeämmin. Puhun omasta kokemuksesta F30 328i vs 330e.

Bimmerfanc kirjoitti: -Käytännössä (alkuhuuman jälkeen) itse olisin ajanut aina sillä battery safe moodilla,jolla paras teho (moottori koko ajan mukana ja kiihdytyksissä otetaan lisätehoa akuista) = sama ellei hieman korkeampi kulutus kuin 530i,johtuen siitä koska akkuja täytyy välillä ajossa ladata
Tämä tieto on yksiselitteisesti väärä. Vastaavanumeroisen bensakoneen sama maksimiteho on hybridissä saatavilla kaikilla kolmella ajomoodilla yksinkertaisesti polkaisemalla kaasun pohjaan. Kulutus ei missään moodissa muodostu isommaksi kuin bensakoneella ilman akkuja, ei vaikka et lataisi autoa pistokkeesta koskaan. Akkuja ladataan moottorijarrutuksesta ja kiihdytystä avitetaan sähköllä.
Bimmerfanc kirjoitti: -Itse en jaksa miettiä liikaa ajamista ja kulutusta.Taloudellinen ajaminen on raskasta,en halua uhrata BMW:n hyvää ajokokemusta miettimällä taloudellisuutta.Itse näkisin että nämä hybridit sopivat ihmisille,jotka haluavat jatkuvaa "tutkimus" työtä tehdä omalla ajallaan auton kulutuksesta.Toinen laita olen minä,joka miettii asiaan niin että olisi saanut 530i tehot hieman huokeammalla hinnalla.
Hybridi mahdollistaa automaattisesti taloudellisemman ajon, muttei vaadi käyttäjältään yhtään sen enempää kuin muukaan BMW. Toki tämä uusi tekniikka on ollut sellaisesta kiinnostuneelle mielenkiintoista, mutta kuka tahansa saa nämä hyödyt vaikka tekniikka ei kiinnostaisi laisinkaan.
Bimmerfanc kirjoitti: -Käytännössähän nämä kaikki sähkö- ja hybridiautot ovat ihmisille jotka haluavat ostaa omatuntoaan puhtaaksi ilmastomuutoksen takia,mutta kumminkin ummistavat silmänsä millaista hiilijalanjälkeä se akkutekniikka edelleen tuottaa ja artisti (kuluttaja) maksaa kaikki loppupeleissä,puhumattakaan kuinka vähän kokemusta akuista on,mitä piilokuluja kuluttajalle tulee kun akut ovat elinkaarensa loppupäässä,vaihtotarve iskee ja autolla ikää se 4-7 vuotta
Akuissa on kahdeksan vuoden takuu.
Bimmerfanc kirjoitti:Itse en jaksa uskoa tämän hetkiseen puumin sähkö- ja hybriditekniikassa yksityisautoilussa,julkinen liikenne sitten eri juttu.Sähköautojen osalta se kaatuu pelkkään infraan ja hybridi (fossiilinen polttoaine ja sähkö) on täysin väliaikainen muoto,jossa kuluttajat ovat koehenkilöinä.
Väliaikaista kaikki on vaan. Polttomoottori kuolee ensin, hybridi sitten, sitten jokin muu.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Summa summarum: oma auto paras auto = alottaja osta se 330d niin sekin on paras sitten.

Hybridimiehet ylistää hybridiä, dieselit dieseliä, bensailijat bensaa ja sähkömiehet (=porvarit, koska eihän tommosta kukaan muu osta) sähköautoja.. Jotenkinhan se valinta on aina itselleen perusteltava "maailma pelastuu tällä 40e:llä, ei mee paljoa polttoainetta vaikka akkujen eteen piti tuhota hehtaari sademetsää, mutta silti vaihdan *elvetin kallista autoa 2 vuoden välein niin sitten vasta ekologinen olen kun autotehtaan linja saa puskea uutta autoa mulle koko ajan".

Ei kantsi ostaa sähköautoa, kun yleistyvät niin akkujen rakennusmatskut loppuu ja tekniikka kuolee, sit on arvoton sähkövatkain käsissä kun toiset ajelee jo lentävillä polttokennoilla :) Nojooo... Jos lopettais tän :drink:
Vastaa Viestiin