Dieselautojen tulevaisuus

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

masaf1 kirjoitti:Summa summarum: oma auto paras auto = alottaja osta se 330d niin sekin on paras sitten.
Toivottavasti et minun kommentistani tuota johtopäätöstä tehnyt. Olisi pirun tylsää jos näitä asioita ei osaisi tarkastella objektiivisesti. Eikös näillä keskustelupalstoilla olisi tarkoitus keskustella asiasta, mielellään faktoilla argumentoiden?

Mielellään sitä jatkossakin jakaisi omaa kokemustaan näistä eri voimanlähteistä, mutta jos jää sellainen vaikutelma että vastaukset vaihtelee sen mukaan millä sattuu kulloinkin ajamaan, menee tästä hommasta maku.

Pelkkä polttomoottori on mielestäni enää taloudellisesti perusteltua jos teho ei kiinnosta tai neliveto tai vetokoukku on oikeasti tarpeen. Näistä diesel tulee taloudellisesti kannattavammaksi pitkillä ajomatkoilla, mutta bensakutonen saa sydämeni sykkimään. M-sarjan autot ostetaan tunteella eikä siinä ole mitään pahaa. Se on aivan perusteltu valinta sitten kun Freude am Fahren on ykköskriteeri, tehoa halutaan vielä enemmän eikä kymppitonnien verorasituskaan lompakossa paina.

Väitän kuitenkin että hybridi on (yli 40kEUR hintaluokassa) lähes kaikille paras ratkaisu. Se jää kuitenkin monilta valitsematta siksi että asiaa ei tiedosteta tai uutta pelätään, toki osittain syystäkin.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

ssalmelallahan on hyviä perusteluja ja pointteja, kenelle hybridi on hyvä jne. mutta eniten tässä omaan korvaan särähtää nämä mukamas "ympäristöseikat" ja niiden eteen tehtävä "työ" :lol:

No onhan se toki hyvä, että valtio saa veroeuroja ja markkinatalous pyörii jne. MUTTA kelatkaa pikkusen tätä alla olevaa quotea vaikka siltä kantilta, että paljonko jva olisi tuottanut vähemmän kokonaiselinkaari(=valmistus,käyttö,hävitys/kierrätys)päästöjä pitämällä vaikka sen Cayanne Turbon vs. vaihtamalla sen uuteen autoon tai jättänyt vaikka muuten vaan joka toisen auton vaihdon väliin. Usein ns. taloudellisessakin mielessä sillä uuteen vaihtamiseen tarvittavalla vaihdon välirahallakin ajais monta sataa tuhatta kilsaa vanhalla autolla.

Ja jos haluaa osallistua ilmastonmuutostalkoisiin, niin kokonais-LCA-vaikutuksiltaan kannattavin auton pitoaika on lähempänä 15 vuotta kuten Suomessa VTT:lläkin on tutkittu. Tällöin saavutetaan kokonaiselinkaarellisesti matalimmat kokonaispäästöt. Ilmastotalkoisiin ei auta yhtään se, että vaihtaa jonkun 2-vuotiaan auton hybridiin, siinä aiheuttaa vaan hallaa koska valmistusmateriaalien jalostus ja auton valmistus lukuisine alihankkijoineen ja kuljetusketjuineen... Se hybridi tai sähköauto pitäis saada sen 15-vuotiaan vanhan romun tilalle, joka menee samalla pois liikenteestä ja kierrätykseen. Ts. joku valtionale, jos paalaat yli 15-vee auton ja ostat tilalle hyvin vähäpäästöisen, niin saat vaikka hybridin verovapaasti tms.

No samaa suurta puhallustahan on esim. dieselien hiukkassuodattimet joiden tiettytekniikkaisten valmistus (platina, palladium, rodium, eli kalliimpia ja harvinaisimpia metalleja maankuoressa... 4/5 maailman kaikesta rodiumista muuten menee dpf- ja katalysaattoripönttöihin) ja kierrätys vaatii tajuttomasti energiaa, sitten ne paskat vielä tuppaa hajoamaan auton normaali elinkaaren aikana ainakin kerran, tai sitten niistä survotaan sisuskalut mäkeen ja koodataan pois... Asiaahan on hyvin vähän ilmoiteltu missään, mutta esim. tuo palladium lentää dpf:istä ja katalysaattoreista pakokaasun/ilman mukana taivaan tuuliin hiukkaspäästöiksi ja ei ole kovin terveellistä (karsinogeeni, myrkky jne.). Noh, kaikkihan on vaarallista...
jva kirjoitti:
Bimmerfanc kirjoitti: -Käytännössähän nämä kaikki sähkö- ja hybridiautot ovat ihmisille jotka haluavat ostaa omatuntoaan puhtaaksi ilmastomuutoksen takia
Melko raju yleistys, joka ei varmuudella pidä paikkaansa!
Olen ajanut V8:lla ja bokseri-kutosilla käytännössä koko 2000-luvun. Ilmastonmuutos on tosiasia ja sen eteen on tehtävä töitä. Yksityisautoilu on loppupeleissä aika pieni osa siinä savotassa. Ajoin Cayenne Turbolla ihan samanlaisella omallatunnolla kuin nyt hybridillä. Eroa sensijaan tulee siinä että nyt bensiiniä tarvitsee ostaa tynnyrikaupalla vähemmän. Ero on suuri ja tuntuu ainakin meikäläisen lompakossa ja edelleen voi halutessaan kiihdytelläkin isoa katiskaa ihan reippaastikin.
...
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

masaf1 kirjoitti:ssalmelallahan on hyviä perusteluja ja pointteja, kenelle hybridi on hyvä jne. mutta eniten tässä omaan korvaan särähtää nämä mukamas "ympäristöseikat" ja niiden eteen tehtävä "työ" :lol:

...
Sullakin on paljon hyviä pointteja.

Autokannan nuorentaminen, jota siis tuo auton vaihtaminen uuteen tarkoittaa, aiheuttaa onneksi myös paljon hyvää. Auto lähtee kierrossa seuraavalle ja uusissa on enemmän turvallisuutta ja vähemmän päästöjä -- ja mikä tärkeintä, me pidetään saksan talousihme pyörimässä.

Dieselin osaltahan perusongelma taitaa olla se, että kun tiputetaan kulutus mahdollisimman minimiin koska co2, niin muut päästöt nousevat ongelmaksi. Ja toinen perusongelma on se, että volkkari huijasi liian suoraan, joten ympäristöväki sai aikamoisen luovutusvoiton koko hommasta.

Dieselin ostajan näkökulmasta Suomen hallitus sekoilee juuri nyt niin paljon, että seuraavaan kahteen vuoteen tuskin tapahtuu mitään veromuutoksia. Mutta pentele, jos tästä sekoilusta seuraa vasemmistovihertävä poppoo tilalle, niin sitten pelottaa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Joku muu ajaa sen auton kuitenkin loppuun, vaikka uuden ostaja vaihtaisikin vuoden tai kahden välein. Todennäköisesti auton viimeisten vuosien käyttäjä ajaa vähemmän kilometrejä, joten vanhan auton saastutus ei haittaa niin paljon.

Polttomoottoriautojen päästökaaoksen suurin syy (VW-jutun lisäksi) on typerä mittausstandardi, joka mahdollistaa ei-käytännönläheisen mittaussyklin ja osin auton parantelun vakiota liukkaammaksi. Ihan varmasti saadaan rumempia tuloksia jos virallisia tuloksia verrataan käytännön ajossa syntyneisiin pakokaasuihin. Mutta tästä voidaan syyttää vain mittausstandardin tekijää, tiukassa kilpailutilanteessa autovalmistajat toki menevät sieltä mistä aita on matalin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ehkä voisi kirjoittaa "autoilun tulevaisuuteen", mutta koeajoin tuossa juuri Kia Soul -täyssähköauton ja täytyy kyllä sanoa että positiivinen yllätys oli. Todella hiljainen, siis myös ihan matkanopeudessa ja sähkön voima tietysti välitöntä. Selkeästi voima sitten loppui nopeammin kuin omassa dieselissä, mutta kaiken kaikkiaan todella positiivinen juttu ja selkeästi tulevaisuuden juttu.

Nyt ostamista rajoittaa kolme asiaa:
1) Range, noin 250 km tuossa ja vieläpä optimaalikelissä. Talvella lienee alle 200 km.
2) Lataus, itselläni ei ole latauspaikkaa, vain 2h lohkolämmitinpistoke taloyhtiöä paikalla.
3) Latauksen nopeus, jos ajaa jonnekin pitkälle, niin ei voi kovin montaa tuntia "tankkailla" autoa.

Sitten kun nuo ovat ratkenneet, niin voisin ostaakin täyssähköauton.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

salmol kirjoitti:Ehkä voisi kirjoittaa "autoilun tulevaisuuteen", mutta koeajoin tuossa juuri Kia Soul -täyssähköauton ja täytyy kyllä sanoa että positiivinen yllätys oli. Todella hiljainen, siis myös ihan matkanopeudessa ja sähkön voima tietysti välitöntä. Selkeästi voima sitten loppui nopeammin kuin omassa dieselissä, mutta kaiken kaikkiaan todella positiivinen juttu ja selkeästi tulevaisuuden juttu.

Nyt ostamista rajoittaa kolme asiaa:
1) Range, noin 250 km tuossa ja vieläpä optimaalikelissä. Talvella lienee alle 200 km.
2) Lataus, itselläni ei ole latauspaikkaa, vain 2h lohkolämmitinpistoke taloyhtiöä paikalla.
3) Latauksen nopeus, jos ajaa jonnekin pitkälle, niin ei voi kovin montaa tuntia "tankkailla" autoa.

Sitten kun nuo ovat ratkenneet, niin voisin ostaakin täyssähköauton.
Entäs miten se tuntui ihan autona käteen Bemariin verrattuna? Ajettavuus, sisätunnelma...?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itse asiassa hyvältä tuntui. Ulkonäkö on vähän persoonallinen, mutta tykkääjiä varmaan löytyy paljon. Sisusta raikkaan ja digitaalisen näköinen, avaimeton käynnistys ja perinteisen näköinen automaattikeppi. Melodia käynnistyksessä virkistävä ja digimittaristo jees.

Lähtee todella pehmeästi liikkeelle ja vääntöä löytyy jos lyö lapikkaan syvemmälle. Tehoa ei erikoisesti ollut, mutta perus-kaupunkipyöritykseen ja matka-ajoon oli riittävästi. Hiljainen auto ja ohjaus ei vedellyt ollenkaan niin paljoa kuin bemari. Sisustan laatuvaikutelma ihan hyvä ja raikas.

Iso navi hyvällä paikalla ja siinä modernit kartat. Vaalea sisusta avarsi ja muutenkin tuosta näki hyvin. En tiedä mitä tuo maksaa, mutta varmaan jotain 40teur tai jotain sinnepäin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
atha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 09:20

Autonvalmistajat käyneet keskusteluja Saksan kanssa.

https://yle.fi/uutiset/3-9754488

https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... e-mobility

Lisäksi BMW tarjoilee päivistä Euro 5 -dieseleille ainakin Saksassa, ja lisäksi porkkanaa vanhempien diesel-autojen vaihtajille uusiin dieseleihin tai sähkö/hybrideihin.
In addition to these measures, the BMW Group is preparing an EU-wide fleet-renewal campaign which will have a positive impact on resources, the climate and the environment as a whole. Initially until 31 December 2017, owners of diesel vehicles that meet Euro 4 standards or less will be granted an environment bonus of up to €2,000 (amount dependent on model bought) when they trade in their vehicle and purchase a new BMW or MINI. Their chosen replacement must be either a BMW i3, a plug-in hybrid or a Euro 6-standard vehicle with CO2 emissions of up to 130 grams per kilometer (in the NEDC). This special campaign will begin soon, certainly before the end of August. The bonus is in addition to any other government incentives.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Myös muihin EU- maihin sovelletaan tuota hyvitystä.
Muuta kait Suomi loistaa poissaolollaan kuten muissakin autoasioissa....Saas nähdä.

"BMW:n johtaja Harald Krüger ja Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetsche korostivat, että heidän ohjelmansa soveltuu myös muihin EU-maihin."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dies ... t=ampparit
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

gestapo kirjoitti:Myös muihin EU- maihin sovelletaan tuota hyvitystä.
Muuta kait Suomi loistaa poissaolollaan kuten muissakin autoasioissa....Saas nähdä.

"BMW:n johtaja Harald Krüger ja Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetsche korostivat, että heidän ohjelmansa soveltuu myös muihin EU-maihin."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dies ... t=ampparit
Oho!
Suomessakin BMW antaa 2000€ hyvityksen!
Lisää BMWn kotisivuilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

Katsokaa Moottori-lehden artikkeli. BMW 520d vm 2017 oli kärjessä - pienimmät päästöt. Taitaa omassa 320dA X-drivessä vm 2017 olla sama moottori.

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/ ... kymmeniin/
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
Vastaa Viestiin