BMW Atlantin yli Suomeen

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Aatu83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 19:24

Moikka foorumille!


Koitin tutkiskella internetin ihmeellistä maailmaa sekä forumia liittyen BMW:n tuontiin USA:sta mutta aika vaikea oli löytää tietoa, ainakaan tuoretta sellaista. Kokeilen siis josko täältä löytyisi apua seuraavanlaiseen keissiin.

Minulla saattaisi olla mahdollisuus ostaa sukulaisilta F12 650i edulliseen hintaan ja tuoda se Suomeen kesäksi 2018. Minkälaisia asioita tulisi ottaa huomioon tähän liittyen?

Verotus kaiketi hoidetaan kuten tuonnissa Euroopasta? Eniten mietityttää nuo mahdolliset muutostyöt jota autoon joutuisi tekemään? Käsittääkseni F12 tuotanto on Euroopassa joten kuvittelisi että monet muutokset voidaan tehdä koodaamalla? Nämä ovat toki omia olettamuksia ja tästä johtuen apua täältä pyydellään.

Pahoittelut mikäli vastaukset kysymyksiin jo jostain löytyvät enkä niitä vain löytänyt aiemmin. Foorumia tuli luettua erittäin aktiivisesti pari vuotta taaksepäin ennen kuin perheen lisäys pakotti luopumaan ensimmäisestä BMW:stä, joka oli e92 335i.

Visio tällä hetkellä olisi luopua nykyisestä A6 farkusta ja etsiä joku ns kauppakassi jonka kylkeen tuo 650 tulisi harraste/kesäautoksi. Puolentoista vuoden yhteiselo Audin kanssa on ollut mutkatonta mutta aikansa kutakin. Nyt siis kartoitan onko tuon F12 tuonti mitenkään järkevää vai tulisiko kaipuu Baijerilaiseen tyydyttää jollain yksinkertaisemmalla tavalla.

Etukäteen jo kiitokset mikäli jollain löytyy tietoa/kokemusta/aikaa auttaa tämän asian kanssa!
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ei siinä periaatteessa kaiketi mitään ihmeellistä ole. Itse toin pari autoa muuttoautona Kanadasta mutta siitäkin on jo 11 vuotta. Ja niissä oli siihen aikaan eri säännöt kuin ostoautona tuodulla.

Itse jouduin teknisiä muutoksia tekemään vain valojen osalta. Muuttoautoissa tosin tulkitaan vaatimuksia kevyemmin (esim. ei vaadittu pesureita xenonien kanssa) mutta kun tuo on kuitenkin ns. länsiauto ja tyypitetty tänne niin varmaan pääset sillä kun keltaiset sivuparkit koodaat pois ja takasumuvalojen paikoille laitat polttimot jos ei ole LEDit ja koodaat päälle.

Turvatyynythän jenkkimalleissa on erilaiset, ja muutakin, mutta mun käsityksen mukaan ne käy sellaisenaan.

Maksut ja verot on oma tarina enkä niistäkään osaa antaa nykytiedonmukaista faktaa. Mutta luulisin, että joudut heti rahdin ja rahtivakuutuksen jälkeen maksamaan tullia kun tulee EU:n ulkopuolelta, sitten autovero ja vielä ALV. Tullin sivuilta varmaan löytyy tästä tietoa ja käytännön esimerkkejä.

Sulla ilmeisesti on luotettava "lähde" mistä ostat jos on sukulainen. Mutta kannattaa silti vilkaista vaikka bimmerfestiä ja N63 moottorikeskustelua jos sellainen autossa on. Aika karuja tapauksia. Customer care packillä, 10v takuulla yms. koitettu pelastaa asiakkaita. Eurooppalaislla sivuilla en ole vastaavaan vellontaan törmännyt mutta täällä N63 on aika harvinainen moottorikin.

Mielenkiintoinen harjoitus, tee vaan rohkeasti. Kaikki maksut kannattaa toki selvittää... Itsellä vähän kutittelee 70-luvun avo Corveten laivaus tänne pohjolaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aatu83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 19:24

Huomenta ja kiitos vastauksesta. Kuten viestistäsi ilmenee, vielä on aika paljon selvitettävää ennen kuin minkäänlaisia päätöksiä voi tehdä. Pitää ehdottomasti tsekata bimmerfestin kauhutarinat :)

Auton historia on siis hyvin tarkasti tiedossa kun kyseessä lähisukulaiset joilla autonvaihto edessä keväällä. Tietääkseni siinä ei heidän kolmen vuoden omistuksen aikana ole ollut minkäänlaisia huolia, enemmänkin kehuivat miten vähällä pääsivät verrattuna edeltävään 911 (997) Porscheen. Käsittääkseni ollut myös huoltosopimus koko omistuksen ajan. Mitä itse olen tuolla autolla ajanut niin onhan se vaan todella kiehtova peli ja hymy on usein herkässä. Todella edullisia ovat myöskin esim nettiautoon verrattuna, 2-3 autoa saisi samaan hintaan kuin Suomen halvin pyynti 650i cabrio.

Itselle tosiaan suurin kynnyskysmys ovat nuo vero+tulli+alv. Varovaisesti arvioiden uskoisin selviävän rahdista+muutoskustannuksista noin 5ke summalla. Olikohan tietoa vielä kuinka tuo tullausarvo lasketaan? Pikaisella katselmuksella löysin tiedon että kauppahinta+rahtikustannus olisi tullausarvo.

Pitänee myös koittaa VIN numeron takaa selvitellä millä kokoonpanolla tehtaalta on lähdetty.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

phuksi kirjoitti:Maksut ja verot on oma tarina enkä niistäkään osaa antaa nykytiedonmukaista faktaa. Mutta luulisin, että joudut heti rahdin ja rahtivakuutuksen jälkeen maksamaan tullia kun tulee EU:n ulkopuolelta, sitten autovero ja vielä ALV.
Aatu83 kirjoitti:Itselle tosiaan suurin kynnyskysmys ovat nuo vero+tulli+alv. Varovaisesti arvioiden uskoisin selviävän rahdista+muutoskustannuksista noin 5ke summalla. Olikohan tietoa vielä kuinka tuo tullausarvo lasketaan? Pikaisella katselmuksella löysin tiedon että kauppahinta+rahtikustannus olisi tullausarvo.

Jepni. Maahan tuodessa (eli rajan ylittäessä, kelpaa auto tänne kilpiin tai ei) peritään tulli ja ALV. Näiden perusteena on aito, todistettavissa oleva kauppahinta (kauppakirja/kuitti/yms auttaa aina) terästettynä rahtikustannuksilla. Muistaakseni niin, että summaan lisätään ensin tullimaksu ja tämän tuloksen päälle ALV. Jos oikein tulkkasin, on yli 3l moottorilla varustetun käytetyn auton tullitariffi USA:sta 10% (kaivoin tuolta: TARIC -järjestelmä).

Autovero puolestaan veloitetaan joko maassa olevien mukamas vastaavien ajoneuvojen pyyntihintojen perusteella veroprosentin riippuessa auton valmistushetkestä, eri vuosien verotaulukoista ja päästöistä tahi kokonaismassasta arvottavasta kombosta. Jos sopivaa verrokkia ei löydy, määrittelee arvonmäärityslautakunta tjsp (aiemmin tämä tunnettiin nimellä MARVO, kun homma oli Tullin hallussa) autolle verotusarvon mystisemmillä perusteilla. Tähän kannattaa perehtyä ja syventyä - ensimmäisenä maksamasi verosumma on aivan liian suurella varmuudella väärin laskettu ja liian iso, jolloin asiasta kannattaa tehdä oikaisupyyntö ja saada rahaa vastapalloon.

Käytännössä, jos ostat 10ke auton, jolle saat 5ke rahdin ja Suomesta löytyy 30ke verrokki 30% veroilla, menee kaava alkuun kutakuinkin näin:
(10+5)*1,1*1,24+30*0,3=30,46ke, josta oikaisuvaatimuksen ja verotuksen korjaamisen jälkeen palaa takaisin ehkä 1-5ke.

Muistaakseni valot joutuu vaihtamaan E-hyväksyttyyn malliin jos sellaisia on saatavilla (voi ne kiinni olevatkin toki olla E-hyväksytty, kannattaa tarkistaa etukäteen) mikä ei välttämättä ole halpaa. Päästöistä voi tarvita todistelulappusia myös. Muuta erikoista ei muistaakseni USA:sta tuonnissa pitäisi olla, mutta aina kun onnenpyörää pyöräyttää, voi tulla yllätyssektori.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

USA-version auto saattaa olla yllättävistäkin kohdiasta erilainen kuin Euro-versio. Taannoin julkisuuteen nousi tapaus jossa USA-Audiin valoumpiot eivät vaihtuneetkaan suoraan, vaan piti tehdä johtosarjaremonttiakin että sopi. Miten lie Bemarissa? Toisessa tapauksessa joku toi Opel Mokkan näköisen Buickin, mutta todettiin että jenkkiversiossa on hitusen eri moottorinohjausspeksi, eikä voitu hyväksyä vastaavan Opelin eurooppalaista CO2-lukemaa, vaan se verotettiin painon mukaan eli kalliimmalla.

Kannattaa myös tiedostaa että ne turvatyynyt ja tuhat muuta pientä asiaa jotka jenkkiversiossa on erilaisia (vaikka kelpaisikin katsastuksessa), aiheuttaa harmaita hiuksia kun varaosia pitäisi saada Suomessa. Jos oikein olen ymmärtänyt niin Bemarin marmoritiski ei halua taistella asian kanssa, sanovat että ostaisit Euro-version auton niin kuin muutkin.

F12 Bemareita on myynnissä Saksassakin, aika valtavan paljon halvemmalla pitäisi USA:sta saada ostettua että olisi järkevää tuoda jenkkiversio.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Noissa EU vs US versioissa on tosiaan eroja, itse olen kuullut paristakin X3 muuttoautosta, että on mennyt painonmukaan verolle kun tyyppimalli on eri ja hyväksyttävää co2 tietoa ei ole saatavilla eikä CoC:tä saa US versiolle vaikka "sama auto".
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tässä onkin jo aika hyvin keskeisimmät asiat mihin kannattaa varautua.

Omassa autossa oli e-merkityt umpiot. Kannattaa tosiaan etukäteen tarkistaa. Katsastusmies niitä pitkään tutki (muuttoautoilta kun ei vaadittu tätäkään jos on pohjois-amerikka tai japanihyväksyntä) mutta ei uskonut minua. Ja tosiaan kaikista umpioista löytyi merkintä.

Itse tein tarvittavat etuvalomuutokset hyvin pienillä johdotusmuutoksilla ja omatekoisen ohjauspiirilevyn avulla jolla korjasin parkkilampulle menevää jännitettä tietyissä tilanteissa. En silloin tiennyt että pelkän johdon lisääminen parkkivaloille ja NCS Expertillä koodaus olisi riittänyt. F12 on enkelirinkulat jotka E83:sta puuttui eli enää ei tarvitse uusia parkkipolttimoita laittaa ja johtoa vetää. Ainoa paikka missä koodaus olisi ollut vähän yhtä parametria haastavampaa oli trailer moduli. Siellä pin-out oli erilainen kuin euromallissa ja sen modulin pinassignmentit olisi pitänyt parametreissä muuttaa. Mutta jos siis tietää mitä tekee niin koodaamalla onnistuu. Tai sitten käyttää ryöstäjiä... Laitoin itse vetokoukun trailermodulista ja taas oli oskilloskooppi kuumana että näki minkälaista sakaraa sieltä milloinkin tulee. Merkkiliike tosiaan ei sitten näissä koodauksissa kyllä auta... ei ole tehtaan sallima tapa eikä niillä varmaan riitä osaaminenkaan ihan joka paikassa.

Turvatyynyissä sama homma. Eli komponentit on US mallia ja jos sinne vaihtaa viallisen tilalle EU-tyynyn pitää myös airbagin moduli ohjelmoida sopivasti. Jos eivät ole synkassa syttyy lamppu. Ja eurokoodatun koko modulin vaihto (jonka siis merkkiliike tekisi) ei auta koska se on sitten taas epäsopiva auton muiden modulien parametrien asetusten kanssa ja taas palaa lamppu. Eli kannattaa tällaisissa tilanteissa pidättäytyä US-osissa. Varmaan helpoin vaihtoehto.

Nämä on hyvä tiedostaa. Mutta varaosien saanti ei kyllä ole ollut ongelma. Ei edes sellaisen jota ei Euroopassa asenneta. Esimerkkinä California-asetusten täyttämiseen tarvittavat toiminnot. Ne releet on kaikissa jenkkiautoissa riippumatta osavaltiosta missä auto on ostettu. Osanumerolla tulee marmoriltakin kun vaan tilaa.

Mä sain E83 X3:een tyypitykseen nojaavan CO2 arvoon perustuvan huviveron. Tosin senkin auton raideleveyttä ja akseliväliä ja herraties mitä kaikkea mitattiin mittanauhalla kunnes 2 tunnin jälkeen vinkkasin että mitäs jos etsisit josko autolle on tyyppihyväksyntä ja viittaisit siihen... :lol: Aikansa tutkaili, löytyi ja sillä mentiin.

Oma väittämä kaiken suflauksen jälkeen kokemuksesta on se, että laki ja säännöt on kaikille samat. Mutta käytännössä katsastuskonttorin insinööri on se joka mielivaltaa käyttää. Ja riippuu täysin siitä kaverista miten tekniikan kanssa käy. Onpa lähipiirissä yksi jenkkituonti Corvettekin (ei muuttoauto) ollut keltaisilla etuparkeilla ajossa paperiteknisesti laillisesti 15v joka vuonna katsastettuna kunnes 2 vuotta sitten tuli hylsy lampuista. Säännöt on olleet koko ajan samat. Schillälailla :conf:

Autoveroa voi kyllä pukata aika kovaa tuosta vehkeestä. Sen verran se polttaa gasoa ja jos on vähänkään uudempi niin veron perusteena oleva arvo voi olla kova. Itsellä taisi mennä autoveroa nykyisestä melkein 20kEUR ja se oli vain 640i eikä siitä menny tullia kun tuli Germaniasta. Saikos tullilta nykyisin ennakkopäätöksen tai ainakin sitomattoman arvion rahaa vastaan?

Mutta jos oikeasti todella halvalla saat niin mikänottei voisi olla ihan jees setti.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Aatu83
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 19:24

Huomenta taas ja kiitos jälleen kaikille vastaajille. Täytyy kyllä myöntää että hieman hikikarpaloita ohimoille pukkaa näitä lukiessa, kai se tieto lisää tuskaa.... Mutta, en ehkä aivan vielä aio lannistua!

Onnenpyörää tosiaan tässä voi joutua pyöräyttämään ja rosvosektori sekä "iso" yllätyssektori pitäisi välttää, sen takia nyt näitä taustatietoja koitan metsästää.

Helpoinhan toki olisi tuollainen Saksasta hakea, mutta siihen ei aivan oma budjetti riitä. Mitä nyt hieman tutkiskelin niin noita ympäri jenkkejä löytyy 20-30k usd. Hankinta ajoittuisi ensi kevääseen jolloin jo verrokkienkin hinta vielä alhaisempi, uskon että saan siitäkin vielä sitten hieman tingittyä. Nopeasti mobilesta katsoin että vastaavat saksasta lähtee 40ke ylöspäin joten tuossa se hintaero. Viime kesänä on vastaavan ikäisiä 650 tuotu ja silloin ollut Vero 25-28, uskoisin että ensi keväänä vero olisi sitten jossain 20 tienoilla. Hankinta+tuonti kuluilla tämä olisi itselle tehtävissä ja järkevä.

Eli taas palataan siihen muutoksien tekemiseen sekä huoltoihin+varaosiin. Asiaa ei varsinaisest helpoita se että itse en ole tekniikkavelho joten oma tekeminen tulisi jäämään minimiin. Onkohan mitenkään etukäteen tutkittavissa miten suuria eroavaisuuksia USvsEU malleihin tehtaalla tehdään osien puitteessa? Kävi myös mielessä josko Suomesta löytyisi ei-marmori BMW spessu huoltamoita joiden kanssa voisi asiasta käydä juttelemassa...
lortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 17:44

Mistään mitään tietämättä sanoisin mutulla että jos USA hankintahinta on vain 10k edullisempi kuin Saksassa niin hommaan ei kannata lähteä. Viimeistään sitten joskus kun yrität autosta päästä itse eroon se ei kelpaa mihinkään "koska ei ole Euro malli". Ainakin tätä veruketta kollegan muuttoautoon tarjottiin joka paikassa vaikka kyseessä ihan perusmersu.

Jos kyseessä olisi eksoottisempi peli niin tilanne lienee erilainen mutta tuollaisia bemareita saa tosiaan vähemmällä riskillä Euroopastakin.

Jos hommaan päätät lähteä niin toivotan onnea ja luen mielelläni kokemuksia miten homma sujuu.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tarkoitus ei ole pelotella :) Mutta vähän vaivaa voi joutua näkemään.

Itse en lähtisi tutkimaan US vs EU eroja tarkemmin osatasolla. Niitä on mutta ei siitä varmaan viisastu vaikka ne saisikin selville. Aika kauas on tultu niistä ajoista kun US versiot rakennettiin omalla tuotantolinjalla Euroopan tehtailla. Kunhan tiedostaa asian että eroja on. Huolto kyllä pystyy huoltamaan ja huollon tukimateriaali ja laitteet on käytettävissä vaikka toisit lähi-idän version. Ja osia kyllä saa. 80-luvulla vielä isä toi osia itse jenkkireissuilta mutta 90-luvulta on logistiikka pelannut ihan ok ja nykyisin sitä ei oikeastaan huomaa mistään. Huoltoneuvoja tietysti voi olla kuupo niin kuin aiemmin viitattiin mutta se on helppo vaihtaa jos sikseen tulee :mus:

Lisätään vielä sen verran, että myös tehtaan takaisinkutsukampanjat tulee kotiin tiedoksi kirjeellä ja systeemi tarjoaa niitä huollossa kun auton vie määräaikaishuoltoon.

Mun päätöksentekoketju olisi karkeasti seuraava:

1. "Taskusta pois" - raha kotiovelle tuotuna (kaikki viranomaismaksut rahdit yms. mukana)
- Jos Saksasta rullattu 50k ja Jenkeistä uitettu 40k jättäisin väliin. Sen sijaan skaalaisin alas ja tilalle 640i Saksasta. 10k säästö ei kannata.
- Jos Saksasta 60k ja jenkeistä 40k lähtisin miettimään eteenpäin
- Jos Saksasta 60k ja jenkeistä 30k on aika selkeä keikka kustien osalta

2. Lukisin N63 tarinat. Etenkin mikä lopputulema on (jos se vielä on tiedossa, en ole seurannut enää). Kaikki yksilöt eivät tietenkään ole ongelmallisia. Tutki vaikkapa bulletin B001314. Bulletineja on julkaistu usemapia ajansaatossa. BMW:llä on VIN väli jotka on virallisesti myönnetty viallisiksi. Tosin tielle jösähtäneitä on tiettävästi myös annetun välin ulkopuolella ainakin alkupään tuotannossa. Ja niitä on laaksahtanut korjausten jälkeenkin. Varmistaisin onko autoon tehty customer care korjaus ja jos niin millä laajuudella. Zekkaisin myös moottoritakuun onko VIN jatkettujen takuiden joukossa. Tuo jatkotakuu tosin voi olla BMW NA:n markkinointiyhtiön myöntämä ns. markkinatakuu eikä tehtaan. Jos näin niin se ei ole todennäköisesti EU:ssa voimassa.

Netti tursuaa keskustelua aiheesta. Jopa niin paljon että on vaikeaa kaivaa tietoa. Tässä lyhykäisyydessään osviittaa bulletinista:

"On December 29th, 2014, BMW released Bulletin "B001314" or the "N63 Customer Care Package " affecting any vehicle that saw use of the 4.4-liter V-8 (N63B44O0) within the 5 Series, 6 Series, 7 Series, X5, and X6 model lines manufactured between 2008 and 2013.

This is a 2-part campaign by BMW for cars with the N63 engine. It was announced on 12/29/2014 and called "N63 Customer Care Package", bulletin B001314. The highlights are:

- check the timing chain for stretch; replace if necessary
- check the following items and replace if necessary: fuel injectors, mass air flow sensors, crankcase vent lines, battery, engine vacuum pump, low pressure fuel sensor
- change the oil service interval to 12 months/10,000 miles

Even if your car is out of warranty (ie, 5 years old and has 200k miles), it is covered by this campaign and costs the owner nothing. The dealers are instructed to call all N63 owners in their area and schedule the cars to come in for this service, pending the dealership's availability. The dealership is instructed to provide a loaner car of equal or higher class to the customer (per N63 Customer Care Package Outbound Service Script document).

BMW is also offering extra incentives for owners affected by this campaign to trade in their N63 vehicle and purchase a new car (called the N63 Customer Loyalty Offer, details in a separate sales bulletin)."

3. Jos kohta 1 ok ja tuo N63 prokkis ei häiritse niin koittaisin vielä löytää jonkun joka osaa tehdä tarvittavat muutostyöt valoihin. Samaan aikaan kun kävin kysymässä X3:een merkkihuollosta aikaa valojen muutostöille, oli siellä toinen X5 samasta syystä. Sanoivat että 2 viikkoa ovat tutkineen ja vaihtaneet moduleja ja aina jokin vikavalo palaa. Eli yksittäisten parametrien koodaus pitää onnistua.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Käyn harvoin palstalla ja vasta nyt tämä sattui silmään. En tiedä joko Aatu83 on laivaamassa Bemua Suomeen mutta jos vielä ehtii päätökseen vaikuttaa niin ei missään nimessä alkupään N63 moottoria, varsinkin kun kirjoitit että "et ole tekniikkavelho".

Terveiset täältä Californiasta, meillä on 2 vuotta ollut toisena autona 7-paikkainen vm 2011 X5, N63 koneella. Tiesin ostaessani mihin lähden, mutta silti on yllättänyt miten paljon jatkuvaa vikaa tuossa moottorissa on. Kalliiksi olisi tullut jos ei itse olisi pystynyt korjaamaan.

Voisin tarinoida aiheesta vaikka kuinka pitkästi, mutta lyhyesti: BMW:llä epäonnistui tuon käänteisen V-koneen ensimmäisen version suunnittelussa lämpöjen hallinta. Turbot käyvät yksinkertaisesti liian kuumina omasta jäähypiiristä huolimatta ja kovettavat kaikki kumiosat ja tiivisteet niiden lähellä. 100-150km mennessä kaikista N63 koneista menee vaihtoon venttiilinvarrentiivisteet, venttiilikopan kannentiivisteet, sekä turbojen jäähdytysletkut sekä turbojen öljypaluukanavien tiivisteet. Lisäksi korkeapainesuuttimia on vaihdeltu noihin jatkuvasti, nykyinen index-12 tuntuu kestävän ainakin reilun vuoden.

Customer Care Package ei poistanut lämpöongelmaa, mutta auttoi omistajia selviämään takuuajan yli suht kivuttomasti. Takuu täällä siis 4v/80tkm. Korkeapainesuuttimissa 10v USA takuu.

Siihen on syynsä miksi 50i koneet on täällä halpoja, maine on huono joten jälleenmyyntiarvo on huono. Ja korjaus todella kallista. En tiedä miten Euroopassa mutta USAssa korjaukset ja huollot hinnoitellaan suhteessa uuden auton arvoon, joten joka korjauksessa takuun jälkeen puhutaan tuhansista. Esimerkkinä tuo venttilinvarsien tiivisteiden vaihto edellyttää moottorin pudotuksen, töitä about 40h ja hintaa työlle $8-12k merkkiliikkeessä. Pienemmät Saksalaisiin erikoistuneet pajat tekevät halvimmillaan korjauksen 4 tonnilla.

N63TU on osoittautunut luotettavammaksi, eli 550i/650i mallissa 2013 eteenpäin ilmeisesti. Sellaisen tuonnissa en näkisi ongelmaa. Muutostyöt on pieni vaiva suhteessa muuhun byrokratiaan. Kaikki osat saa netistä tilattua ja koodaukset onnistuu useimmiten paikallisilta harrastajilta paremmin kuin merkkiliikkeeltä.

Onnea tuplaturboV8:n hankintaan! Mahtava moottori jokatapauksessa. En ole päivääkään katunut hankintaa.
Vastaa Viestiin