Harkinnassa 316 tai 318 E90, muutamia kysymyksiä

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
ZylonB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Loka 2017, 20:10

Moro,

rekisteröidyin foorumille kun arvelin että täältä saattaisi löytyä kokemuksia tai tietotaitoa. Olen kiinnostunut hommaamaan vm. 2010 316i E90 -tai 2007 318 E90 mallin auton (Sedan) ja olisin mieluusti kuunnellut näistä kokemuksia tai infoa.

Paljon on netissä kirjoittelua jonkinlaisesta N47 moottoria vaivanneesta jakopääongelmasta (timing chain). Kuitenkin joillain sivustoilla kirjoitellaan että ongelma oli nimenomaan bensakoneissa, toisilla taas dieseleissä. En nyt kuollaksenikaan saanut selville, onko riski tästä samasta ongelmasta kummassakaan noista malleista jotka itseäni kiinnostavat, tai onko kyseistä moottoriakaan.

Muutoinkin jos on huonoja kokemuksia/varoituksia tai vaihtoehtoisesti hyviä kokemuksia niin mielellään lueskelisi. :thuup:

Tehon vähyys noista on tiedossa ja se ei ole itselleni ongelma, tehoja molemmissa nyt on kuitenkin tuplaten nykyiseen autoon verrattuna.

Edit: http://www.sellyourproblemcar.com/mecha ... nightmare/

Tämmöistä infoa löysin eli vissiin ainakaan 316 mallia ei pitäisi vaivata, mutta varmistetaan nyt niin ei tarvi katua ostosta.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Minulla on E90 318dA vm. 2009 eli face-lift -malli.

Autotkin ovat yksilöitä, mutta minun n. 190 000 km ajetussa autossani ei ole ollut pienintäkään vikaa. Kuluvista osista on vaihdettu jarrupalat.

Jakoketjuongelmaa on varmaankin jossakin määrin liioiteltu. Ylivoimaisesti suurin osa Bemareista on kuitenkin siltä välttynyt. Mutta toisaalta ongelma on kuitenkin olemassa. Hankin kahden vuoden takuulla varustetun Premium Selection -yksilön, mutta olisin joka tapauksessa hankkinut vähintään vuoden takuulla varustetun auton, vaikkei mitään jakoketjuongelmaa olisikaan.

Toinen asia, joka Bemarien kohdalla usein nostetaan esille, on suuntavakaus ja uraherkkyys etenkin run-flat -renkailla. Minulla on ollut run-flatit kesärenkaina (Michelin ja Goodyear) ja talvirenkaina sekä run-flat (Hakkapeliitta) että tavallinen (Kumho), enkä ole kokenut suuntavakautta tai uraherkkyytä miksikään suureksi ongelmaksi. Toki Suomessa Bemaria täytynee paimentaa hieman enemmän kuin joitakin muita merkkejä. Nopeasti siihen kuitenkin tottuu.

Takavetokaan ei ole aiheuttanut vaikeuksia. Ajonvakautus DSC toimii erittäin hyvin. Toki auto hyppysistä lähtee, jos uhkaa fysiikan lakeja.

Minusta 318 on erinomainen auto. Ainakin dieselissä on riittävästi vääntöä. Tunnokas ohjaus, eli auto on nautittava ajettava etenkin syheröillä teillä.

Kulutus on ollut alimmillaan 3,8. Moottoritienopeuksissa noin 5 l. Kaupungissa ajotavasta riippuen 6-7 l.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

ZylonB kirjoitti:Paljon on netissä kirjoittelua jonkinlaisesta N47 moottoria vaivanneesta jakopääongelmasta (timing chain). Kuitenkin joillain sivustoilla kirjoitellaan että ongelma oli nimenomaan bensakoneissa, toisilla taas dieseleissä.
Mainitsemasi 316-malli (i mallimerkinnän lopussa) on bensakoneella, 318:sta puuttuu kirjain perästä (d olisi diesel) niin ei voi tietää. N47 on 2-litrainen, nelisylinterinen dieselmoottori, joten N47 -ongelmat keskittyvät kyllä hyvin yksiselitteisesti dieseliin. Bensakoneissakin on ollut omia ongelmiaan, mutta ymmärtääkseni huomattavasti vähemmän kuin tuota N47:n jakopäävaivaa - kannattaa tarkistaa kiinnostavan auton moottorikoodi (esim. Bilteman sivu kertoo tämän rekkarin perusteella) ja etsiä ko. moottorin tyyppiviat esiin. Itse en ole nelisylinterisiin sekaantunut, mutta ymmärtääkseni vikapohdinta kannattaa ulottaa sarjaan puolat - suuttimet (suoraruiskuissa) - Valvetronic - vesipumppu (onko näissä samaa sähköpumppua kuin N52/N53?), eikä kaikki ongelmat koske kaikkia moottoriversioita. Vanoksen solenoidien voisin veikata näissäkin porsivan jossain 150-200tkm välimaastossa.

ZylonB kirjoitti: Muutoinkin jos on huonoja kokemuksia/varoituksia tai vaihtoehtoisesti hyviä kokemuksia niin mielellään lueskelisi. :thuup:
E9x on kokonaisuutena aika hyvä auto. Ei täysin ongelmaton (ei mikään ole), mutta varsin inhimillinen ylläpidettävä ja toimiva kokonaisuus. Varustus kannattaa tietty katsoa oman mielen mukaan sopivaksi, rohkeasti kehotan kiinnittämään huomiota istuinmalleihin sekä äänentoistojärjestelmiin. Autoa tutkiessa perehdy yleisen kunnon lisäksi mahdolisuuksien mukaan etualustan pusliin/tukivarsiin (ylimääräiset kolinat, narinat ja venkoilut EI kuulu asiaan) sekä taka-alustasta ainakin narinapusliin (se narahdus autosta noustessa on ärsyttävä).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Edellä mainituista vikamahdollisuuksista suurin osa ei ole kalliita korjata (paitsi jakopää), parempi ajatella kuluvina osina jotka pitää vaihtaa jossain vaiheessa kuitenkin. Uudesta autosta ei puhuta kuitenkaan. Ynnää vaan yhteen ennen ostopäätöstä paljonko autossa nyt olevien vikojen korjaus maksaa ennen kuin se on hyvä. Alusta Bemarissa on älyttömän hyvä ehjänä, mutta ihan kamala jos siellä on vähänkin kulunut osa jossain, ei anna anteeksi kuluneita puslia niin kuin joku Ooppeli.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kalleus on maksajan lompakossa. Kyllä osaan noista saa satasia menemään, huollon yhteydessä kolkutellaan yllättävän helposti harrasteyksikkötasoa. Ei sillai mahdottomia summia, mutta ihan kiva tietää jos budjetti on tiukka.

En minä kuitenkaan noita(kaan) vikoja pelätä jaksaisi. Kaikki hajoaa joskus (minäkin olen päässyt korjaamaan jopa Toyotaa), joten ei remppoja kannata pelätä, vaan tiedostaa hintataso että minkä verran kannattaa pitää varavarantoa tilinnurkalla odottamassa ikävää päivää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Olen jäänyt kaipaamaan oikeastaan vain kahta ominaisuutta, jotka toki olisivat tarjolla lisävarusteina.

Lämmitettävä ohjauspyörä olisi talvipakkasilla kiva, vaikka aika nopeastihan tuo auto lämpiää.

Sporttipenkki toisi varmaankin enemmän sivuttaistukea. E90 on upea ajatteva eurooppalaisilla syheröteillä, mutta sivuttaistukea saisi sellaisissa tilanteissa olla enemmän.
mtbiker
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Marras 2017, 10:30

Itsekkin aion hankkia kolmosbemun f30 korilla ja bensakoneella,vrm viime vuoden mallin. En välitä vaikka on peruspenkit eikä etututkaa eikä meikkipeilen valoa tai navia eli kyseessä normi business "varustelu". Nuo kaikki olisi esim 7 koppasessa highline Golfissa paremmin mutta Bemu on kivempi ajaa. En ole jaksanut penkoa tietoja että mikä osa tms siinä voi hajota mutta eiköhän reilusti alle 100k ajettu f30 nyt muutaman vuoden kestä...
Vastaa Viestiin