Start/Stop

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
terppa92
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Tammi 2018, 02:51

juu siis ei toimi ollenkaan vaikka auto viettää yöt +14c hallissa. Alkuunsa pelitti sattumanvaraisesti. Luulisi että ensimmäisessä risteyksessä heti toimisi kun tulee lämpimästä parkkihallista ja seuraavat liikennevalot aivan talojen edessä. ?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

terppa92 kirjoitti:juu siis ei toimi ollenkaan vaikka auto viettää yöt +14c hallissa. Alkuunsa pelitti sattumanvaraisesti. Luulisi että ensimmäisessä risteyksessä heti toimisi kun tulee lämpimästä parkkihallista ja seuraavat liikennevalot aivan talojen edessä. ?
Ainakaan tuossa tilanteessa sen ei kuulukaan toimia. Akun pitää olla +20-asteinen ennen kuin stoppaa, aika kauan kestää lämmetä ajamalla talvikelissä. Eikä se heti lähdön jälkeen muutenkaan stoppaa, kun se yrittää välttää parkkipaikkavekslailussa stoppeja.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti:
Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.
Minäkin olen yrittänyt kikkailla jarrupolkimella, mutta ei siinä kyllä ole minulle löytynyt mitään järkevää logiikkaa, joten olen kytkenyt pysyvästi tuon start-stopin pois häiritsemästä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Täytyy joskus konsultoida jotain koodaajaa pk-seudulta että saa SS:än pysyvästi pois päältä. Samalla pitää koodata jalkatila/ovenkahva valot kirkkaammaksi, melkoisen himmeät vaikka säätö on maksimissa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti:Täytyy joskus konsultoida jotain koodaajaa pk-seudulta että saa SS:än pysyvästi pois päältä. Samalla pitää koodata jalkatila/ovenkahva valot kirkkaammaksi, melkoisen himmeät vaikka säätö on maksimissa.
Ainakin F36:ssa ne ovat toivottoman himmeät vaikka koodailisikin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

salmol kirjoitti:
*Ari* kirjoitti:
Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.
Minäkin olen yrittänyt kikkailla jarrupolkimella, mutta ei siinä kyllä ole minulle löytynyt mitään järkevää logiikkaa, joten olen kytkenyt pysyvästi tuon start-stopin pois häiritsemästä.
Mulla jarrukikka kyllä toimii molemmissa autoissa. Eli normaali pysäytys ja kun auto on paikoillaan niin heti terävä voimakas lyhyt pulssimainen polkaisu eikä sammu.

Voin koittaa netistä kaivella sen logiikan mitä joskus luin miten tämä toimii. Mutta näissäkin on kehitysversioissa eroja. Esim. mulla toinen auto ei sammu pakkasella mutta toinen sammuu. Esimerkkinä aamurutiini jossa molemmat on otettu ulos samasta tallista jossa noin 13 astetta lämmintä, ajettu peräkkäin 600m liikennevaloihin ja pakkasta -2 astetta. 640i ei sammu mutta GT sammuu.

Uusimmissa malleissa tuohon start stoppiin on tehty sellainen muutos että kytkee vaihteiston vielä irti. En ole koeajanut mutta sen pitäisi vaikuttaa siihen, että käynnistyminen on huomattavasti pehmeämpää kun nämä vanhemmat nytkähtää aina kun starttaa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

salmol kirjoitti:Ainakin F36:ssa ne ovat toivottoman himmeät vaikka koodailisikin.
Suotta niitä sitten koodailemaan, pidetään varpaat pimeässä... :)

Ei vaan ymmärrä tuota valojen himmeyden logiikkaa kun ei ne edes näy pimeällä vaikka on säädetty kirkkaimpaan asentoon. VW:ssä säätöskaala oli reilu ja pornovalot sai yhtä himmeäksi tai niin kirkkaaksi että pimeässä jalkatilasta voi poimia pudonneen esineen jalkatilavalojen loisteessa. Jotain sentään siinä autossa oli parempaa kun pemarissa :lol:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tässäpä tätä tarkempaa tietoa. Pitänee suurelta osin paikkansa, vapaasti käännetty.

Auton power manageri tekee jo ajon aikana laskelmia ohjatakseen start / stoppia. Tutkii esim. onko suurimmat kuormat eli virtaa kuluttavat laitteet päällä vai ei ja huomioi myös akun varausasteen. Suurimpia kuormia on takalasin, peilien ja jakkaroiden lämmitys sekä puhallin yms. Jos laskema ei ole suotuisa auton moottori saattaa pysyä käynnissä kaikesta muusta logiikasta huolimatta. Tai vaihtoehtoisesti power management sammuttaa paljon virtaa kuluttavan laitteen moottorin sammuessa. Kuljettaja ei tätä mistään huomaa koska nappien ledit pysyvät päällä ihan kuin laite olisi päällä.

Joka tapauksessa jos akun varausaste putoaa määritellyn rajan alle niin moottori aina käynnistyy.

Toiminnassa on joitain eroja manuaalien ja automaattivaihteisten välillä. Seuraavat perusedellytykset pitää toteutua että moottori voi edes yrittää sammua:
- auto on paikoillaan
- vaihde D-asennssa
- jarrua painetaan, jos auto-hold käytössä niin jarrua ei tarvitse painaa pysähtymisen jäölkeen ja pysyy silti sammuneena

Niin kuin ketjussa on jo mainittu, moottorin sammumisen pystyy estämään auton pysähdyttyä pitämällä jarrun koko ajan painettuna ja sekunnin sisään polkaisemalla vielä voimakkaan pulssimaisen painalluksen.

Muita syitä miksi moottori voidaan estää sammumasta tai se käynnistetään sammuksista:
- jarrua ei käytetä riittävän voimakkaasti eli auto tulkitsee ettei jarruteta oikeasti tai kuljettaja näin käskee autoa käynnistymään (vain automaattivaihteet)
- ratti yli 6 astetta vinossa
- rattia aletaan kääntämään kun auto sammuksissa (tehostimelle siis käyttöä)
- autolla ei ole ajettu yli 9km/h edellisen sammutuksen jälkeen (automaattivaihteisto)
- autolla ei ole ajettu yli 5km/h edellisen sammutuksen jälkeen (manuaalivaihteisto)
- auto rullaa (manuaalivaihteistoiset)
- jarrutehostimen alipaine on liian alhainen (manuaalivaihteisto)
- moottori ei ole tyhjäkäynnillä eli esim. painetaan kaasua
- on pysähdytty peruuttamalla
- moottorin lämpötila liian alhainen
- automaattivaihteiston adaptatio on käynnissä (automaattivaihteisto)
- hydrauliikan paine ei ole vielä riittävä (automaattivaihteisto)
- stop-go liikenne
- auto on mäessä joka on yli 12% kalteva
- akun varaustila liian alhainen
- ulkolämpötila alle 3 astetta
- ulkolämpötila yli 30 astetta (jos ilmastointi on päällä)
- sadetunnistin tunnistaa ikkunassa huurua
- pysähdyksiin jarrutuksessa on aktivoitunut ABS
- jos vaihde vaihdetaan P--> D (automaattivaihteisto)
- jos vaihde vaihdetaan D--> N tai R (automaattivaihteisto)
- höyrystimen lämpötila riittämätön ilmastoinnin / lämmityksen toimimiseen
- tankista höyrystyneen polttoaineen keräyssäiliön pumppaus moottoriin on käynnissä
- huono polttoaineen laatu
- kuljettajan turvavyö on kytkettynä ja kuljettajan ovi avataan

Ja vielä juttuja jotka deaktivoi start/stopin joko kokonaan tai seuraavalla stopilla
- napin painallus
- moottori sammui automaattisesti ja käynnistyi automaattisesti, ei sammu uudelleen jos ei välillä ajeta
- kuljettajan havaitaan puuttuvan
- moottori ei käynnistynytkään kun automaatti yritti käynnistää
- konepelti avataan
- vikatila havaittu start/stopissa
- väylässä havaittu kommunikointivirhe
- automaattinen diagnostiikka estää start-stopin käyttämisen
- auto on kuljetustilassa

Tämä ehkä vähän auttaa ymmärtämään mitkä tekijät vaikuttavat siihen että moottori sammuu. Mutta ei juurikaan auta ennakoimaan miten start / stop - ominaisuus oikeasti käyttäytyy reaalitilanteessa juuri seuraavalla kerralla.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

Tässä muutama huomio omists F11 malleista.

Kun tulen kotipihaan, pysäytän auton ja sen jälkeen pakki päälle ja peruutus autokatokseen. Kun auto pysähtyy, moottori ehtii sammumaan ennen kuin ehdin laittamaan pakin päälle. Super ärsyttävää.

Kun pysähdyn stop merkille, auto sammuu välittömästi. Ja sitten taas heti moottori tulille ja eteenpäin. Raivostuttavaa.

Vaimon VW Polo odottaa hetken ennen kuin moottori sammuu. Juurikin edellä mainittuja tilanteita varten. Nerokasta.

Työkaverin Octavia käynnistyy automaattisesti jos edellä oleva auto lähtee liikkeelle. Nerokasta.

Bemuissa on kyllä pikku juttuja siellä täällä jotka eivät ole mietitty loppuun. Ja nämähän saisi softamuutoksella kertaluokkaa halvempien mallien tasolle.

No. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolet. Mutta kaiken kaikkiaan bemun softapuoli on muita jäljessä, on sitten kyse puhelimien integroitumisesta viihdejärjestelmään tai start/stopista. Tai sitten se, että tutkat menisi automaattisesti päälle jos ajaa riittävän lähelle vaikka seinää (tästä voitto taas vaimon volkkarille).
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Onneks tuonkin turhan ominaisuuden sai puhelimella ja carlylla pois käytöstä. En ymmärrä miksi sitä edes joku käyttää.

Sehän on kivaa jos kaupungissa jalankulkija kävelee auton läheltä ja sitten tutkat piippaa, kuten edellisessä mersussa, onneks vemarissa tuo on napin takana.
Kuva
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

BMW e90 kirjoitti:Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
Carly for bmw äppi ja niiden obd2 adapteri. Noi kun on niin aika simppeli on koodata se muistamaan viimeisin asento, onnistui jopa minulta vaikka ei aiempaa koodaiku taustaa.
Kuva
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

BMW e90 kirjoitti:Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
Appstoresta tai Google Play -kaupasta saa ladattua tuon Carly-sovelluksen. Ilmaisella voi lueskella vikakoodeja ja testailla jotain, mutta ei sillä mitään järkevää tee. Ostamalla se maksullinen versio ja siihen vielä Carlyltä OBD-mokkula, niin voi jo koodailla aika paljon. Täällä on lisää tietoa.

http://www.mycarly.com/product/bmw-app/

Riippuen auton mallista, niin siihen voi koodailla takavaloja, start-stop-toiminnallisuutta, sisävaloja, ovivaloja (ulkopuolella), tervetulovalot, jne. Katso täältä mitä voit omaan autoosi koodata tuolla:

http://support.mycarly.com/knowledge-ba ... -my-model/
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

salmol kirjoitti:Riippuen auton mallista, niin siihen voi koodailla...
Kannattaa todellakin varmistaa mitä Carlylla saa omaan automalliin tehtyä, läheskään kaikkea ei pysty eikä kaikkiin malleihin. Voi helposti tulla halvemmaksi ja kätevämmäksi kutsua koodauksiin erikoistunut ihminen parempien laitteidensa kanssa paikalle.
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

Toinen tykkää toinen ei. Molemmat tykätään jos tuon option saisi asetuksista päälle/pois. Ja kun kaikki tällaiset ominaisuudet saisi asetuksista valita ilman mitään koodailuja, olisi autot melko valmiita.
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

JeanMichell kirjoitti:Toinen tykkää toinen ei. Molemmat tykätään jos tuon option saisi asetuksista päälle/pois. Ja kun kaikki tällaiset ominaisuudet saisi asetuksista valita ilman mitään koodailuja, olisi autot melko valmiita.
Taitaa liittyä päästöihin että ei saa auton omasta valikosta pois.
Kuva
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ainakin joissakin Japseissa löytyy s/s nappula koelaudasta,millä sen saa pois kytkettyä. (Esim.Subarussa). Kun vaan muistaa liikkeelle lähtiessä sen aina painaa. On "päällä" seuraavaan sammuttamisseen asti. Joten ei tuo Bemariinkaan olisi mahdoton ollut rakentaa. Päästöihin liittyvää tai ei.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Mulla c-sarjan mersussa on keskikonsolissa nappi josta sen saa pois. Joka kerta painettava pois startatessa
ja niin olen aina tehnyt.

Laitoin syksyllä talvirenkaat, jossa ei ollut rengaspaineantureita, niin jatkuvasti palaa varoitusvalo.
No, antaa talven varoitella, ei viitsi irroitella kumeja, että saisi asennettua. Lisäksi lähes 50,- kappale.
Lukot tahtoo mersussa jäätyä, tänään piti kontata takaluukun kautta avaamaan ovi sisältä.
Pitääköhän alkaa bemaria vilkuilemaan . .
Patomursu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Elo 2012, 18:23

Heguli31 kirjoitti:Ainakin joissakin Japseissa löytyy s/s nappula koelaudasta,millä sen saa pois kytkettyä. (Esim.Subarussa). Kun vaan muistaa liikkeelle lähtiessä sen aina painaa. On "päällä" seuraavaan sammuttamisseen asti. Joten ei tuo Bemariinkaan olisi mahdoton ollut rakentaa. Päästöihin liittyvää tai ei.
Kyllä näissäkin on se nappula starttinappulan päällä...
Kuva
Vastaa Viestiin