Sivu 1/3

Start/Stop

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 20:58
Kirjoittaja mtbiker
Moi,tätäkin vrm kysytty mutta en löytänyt joten aloitin uuden aiheen tosta. Eli ostin käytetyn F31 Bemun ja tämä on ensimmäinen jossa sammutusautomatiikka,ikävä kyllä. Inhoan moista jonninjoutavaa turhaketta ja tiedän että sen saa kytkettyä poiskin joo. No anyway silti ihmetyttää sen epälooginen toiminta sen verran että olen alkanut epäilemään onko autossa muuta(kin?) "vikaa" seuraavan perusteella. Eli ymmärrän ettei se mene päälle jos moottori on kylmä,ulkona on kylmä,varaus vähissä tms mutta kun se esim 20 km ajon jälkeen meneekin päälle muutaman eli sammuttaa moottorin kun pysähtyy mutta sitten taas ajelun jatkettua se ei enää aina sammuta,välillä pelkästään. Eli sen toiminta ei ole loogista,jos kerran moottori on lämmin ja akussa varausta enough,niin eikö sen silloin oletusarvoisesti pitäisi aina kerran toimittuaan sammuttaa aina valoissa tms kone,vai ei?
Muuten auto on kerrassaan loistava :)

Re: Start/Stop

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 21:13
Kirjoittaja Antore
mtbiker kirjoitti:Moi,tätäkin vrm kysytty mutta en löytänyt joten aloitin uuden aiheen tosta. Eli ostin käytetyn F31 Bemun ja tämä on ensimmäinen jossa sammutusautomatiikka,ikävä kyllä. Inhoan moista jonninjoutavaa turhaketta ja tiedän että sen saa kytkettyä poiskin joo. No anyway silti ihmetyttää sen epälooginen toiminta sen verran että olen alkanut epäilemään onko autossa muuta(kin?) "vikaa" seuraavan perusteella. Eli ymmärrän ettei se mene päälle jos moottori on kylmä,ulkona on kylmä,varaus vähissä tms mutta kun se esim 20 km ajon jälkeen meneekin päälle muutaman eli sammuttaa moottorin kun pysähtyy mutta sitten taas ajelun jatkettua se ei enää aina sammuta,välillä pelkästään. Eli sen toiminta ei ole loogista,jos kerran moottori on lämmin ja akussa varausta enough,niin eikö sen silloin oletusarvoisesti pitäisi aina kerran toimittuaan sammuttaa aina valoissa tms kone,vai ei?
Muuten auto on kerrassaan loistava :)
En tuon perusteella kyllä epäilisi, että autossa on muutakin vikaa. Jos esim. akku ei ole enää ihan huipputikissä niin varmasti sen lataus priorisoidaan vs. S&S.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 21:20
Kirjoittaja mtbiker
Ok,joo en tiedä onko vai ei. Vm on 2015 ja kilsat 54k

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 01:25
Kirjoittaja Wonderi
Eräissä tilanteissa kuten peruutuksen tai ihan lyhyen liikutuksen jälkeen se ei stoppaa. Ulkolämpötila ei start-stoppiin vaikuta, vaan akun lämpötila (pitää olla vähintään +20°C). Takakontin verhoilun alla akku lämpenee hitaasti, ties vaikka sen lämpötila on juuri kiikunkaakun rajalla.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 19:08
Kirjoittaja phuksi
Tuossa start/stopissa (MSA) on aika paljon logiikkaa joka ohjaa sen toimintaa. Se mitä joskus siitä lueskelin ja päättelin oli, että sen toimintaa ei pysty itse havannoimalla ymmärtämään tai edes ennakoimaan. Huomioi yli 20 asiaa jotka estävät sammumisen. Tietysti IBS:n akulta tulevat tiedot ja erilaiset lämpötilat ja vaikkapa jos ratti on yli 6 astetta vinossa, automaattivaihteistolla ei edellisen sammutuksen jälkeen olla ajettu yli 9km/h, automaattivaihteiston adaptaatio on käynnissä ja kesken tai jos ABS aktivoitui jarrutuksessa yms.

-p

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 00:42
Kirjoittaja mtbiker
Ok, kiitos vastauksesta! Ei sitten ihme jos se käyttäytyy noin. Parasta olisi jos koko vtn järjestelmän saisi kokonaan pois häiritsemästä elämää ja ajelua kun ei kuitenkaan muista aina painaa sitä itse offille :/Okei,ensimmäisen maailman ongelma mutta kuitenkin.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 01:06
Kirjoittaja Wonderi
Senhän saa koodattua muistamaan mihin asentoon sen viimeksi jätti. Tarvitaan vaan harrastaja jolla on sopiva koodauslaite, monessa keskustelussa on siitä juttua tällä foorumilla.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 07:27
Kirjoittaja phuksi
Näin just. Tai sitten sen saa koodattua niin että oletuksena ei ole aktiivinen eli ei siis sammu itsekseen.

-p

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 09:02
Kirjoittaja Antore
Wonderi kirjoitti:Senhän saa koodattua muistamaan mihin asentoon sen viimeksi jätti. Tarvitaan vaan harrastaja jolla on sopiva koodauslaite, monessa keskustelussa on siitä juttua tällä foorumilla.
Koodauslaitteeksi kelpaa myös kännykkä ja Carly sovellus, sillä saa tuon muistitoiminnon päälle.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 04:24
Kirjoittaja terppa92
Itellä sama "ongelma" Start/stopin kanssa ku en ymmärrä milloin se toimii ja milloin ei. Nyt ei ole 2kk ainakaan kertaakaan toiminut vaikka oli kelejä +8c jne. Vm-11 niin onkohan akussa just se ongelma kun oletettavasti alkuperäinen? Luullut monesti että se on rikki. Vapaa vaihde ja kytkin pohjassa niin ei toimi tai että jarru pohjassa tai pelkästään vapaalla. Kaikkea yrittänyt kokeilla jos bmw:s toimis eritavalla kuin renaultissa. Kertokaa viisaammat :dumb:

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 06:50
Kirjoittaja salmol
terppa92 kirjoitti:Itellä sama "ongelma" Start/stopin kanssa ku en ymmärrä milloin se toimii ja milloin ei. Nyt ei ole 2kk ainakaan kertaakaan toiminut vaikka oli kelejä +8c jne. Vm-11 niin onkohan akussa just se ongelma kun oletettavasti alkuperäinen? Luullut monesti että se on rikki. Vapaa vaihde ja kytkin pohjassa niin ei toimi tai että jarru pohjassa tai pelkästään vapaalla. Kaikkea yrittänyt kokeilla jos bmw:s toimis eritavalla kuin renaultissa. Kertokaa viisaammat :dumb:
Jos auto seisoo kylmässä, niin akku on kylmä eikä start-stop toimi. Jos pidät auton lämpimässä tallissa päivän, niin pitäisi toimia. Myös ulkolämpötilalla on vaikutusta.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 18:06
Kirjoittaja Modi78
Moro,

Oma autoni on autohallissa ja Start&Stop ei mene päälle lyhyen ajon jälkeen, kun odotan valojen vaihtumista vihreälle. Sen jälkeen, kun pääsen liikenteeseen niin toimii moitteetta. Kylmällä tietenkin on vaikutusta kuten priorisoinnilla. Liikennevaloissa myös jos on pitkä odotusaika, niin käynnistää moottorin ikään kuin vähän ennen valojen vaihtumista. Tulee joskus mietittyä, että onko ne kamerasensorit ympäri autoa syy siihen, tuskin :mus: Ruuhkassa pistän sen pois päältä kokonaan, mutta muuten päällä kokoaikaisesti. Ei haittaa omaa menoa, mutta tiedän kyllä että moni pitää sen pois päältä milloin pienen viiveen tai yleisesti turhakkeen takia.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 18:20
Kirjoittaja Juha
Modi78 kirjoitti: Ruuhkassa pistän sen pois päältä kokonaan, mutta muuten päällä kokoaikaisesti.
Eikös se just ruuhkaa varten ole keksitty? Ei kai se jossain maantien risteyksessä pysähtyessä kovin fiksulta tunnu...?

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 18:26
Kirjoittaja Modi78
Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 18:46
Kirjoittaja Juha
Modi78 kirjoitti:Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
Olen viimeisen 20 vuoden aikana käynyt muutaman tuhat kertaa Tsadissa. Yksikin asiakas oli Katajanokalla, eli Munkkiniemestä Nokalle oma 3-litrainen dieselini pysähtyi noin 200 kertaa mennessä ja 200 kertaa tullessa. Mielestäni se ei ole hyväksi moottorille tai startille, joten olen säännönmukaisesti disabloinut tuon Belsebuubin keksimän varusteen kaikista autoistani.

Missään ei ole edes todisteita siitä, että kyseinen varuste säästää polttoainekuluissa, joten miksi, oi miksi...?

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 19:36
Kirjoittaja *Ari*
Juha kirjoitti:Missään ei ole edes todisteita siitä, että kyseinen varuste säästää polttoainekuluissa, joten miksi, oi miksi...?
+1

Koska muodissa on hiilijalanjäki niin miten suuri hiilijalanjälki on turhista käynnistä johtuvien rikkoutuneiden osien osalta? Ei ne uudet osat pilvestä putoa eikä itsekseen vaihdu. Aika monesta taksista tuo ominaisuus on poistettu käytöstä, yhtä turha ominaisuus kun pelastaa maailma päiväsaikaan pimeillä takavaloilla...

Parin viikon kokemuksen perusteella VW:ssä S/S toiminta oli loogisempaa. Kun pysähtyi niin kevyellä jarrun painamisella S/S ei aktivoitunut ja kone jäi käyntiin, tämän kun oppi niin pystyi aika paljon kikkailemaan sammuuko kone vai ei, ilman S/S disabloimista erillisestä nappulasta.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 22:18
Kirjoittaja Huivei
*Ari* kirjoitti:
Parin viikon kokemuksen perusteella VW:ssä S/S toiminta oli loogisempaa. Kun pysähtyi niin kevyellä jarrun painamisella S/S ei aktivoitunut ja kone jäi käyntiin, tämän kun oppi niin pystyi aika paljon kikkailemaan sammuuko kone vai ei, ilman S/S disabloimista erillisestä nappulasta.
BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 22:22
Kirjoittaja Huivei
Juha kirjoitti:
Modi78 kirjoitti:Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
Olen viimeisen 20 vuoden aikana käynyt muutaman tuhat kertaa Tsadissa. Yksikin asiakas oli Katajanokalla, eli Munkkiniemestä Nokalle oma 3-litrainen dieselini pysähtyi noin 200 kertaa mennessä ja 200 kertaa tullessa.
Jos jokainen moottorin sammuminen kestää 12 sekuntia (1/5 min), niin noissa Katajanokkakäynneillä kone oli sammuneena 40 minuuttia molempiin suuntiin eli yhteensä 1h20 min. Tuo vaikuttaa päästöihin aika paljon

Re: Start/Stop

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 22:59
Kirjoittaja Wonderi
*Ari* kirjoitti:
Juha kirjoitti:Koska muodissa on hiilijalanjäki niin miten suuri hiilijalanjälki on turhista käynnistä johtuvien rikkoutuneiden osien osalta? Ei ne uudet osat pilvestä putoa eikä itsekseen vaihdu.
Viralliset kulutuslukemat antavassa testissä vain moottorin kuluttamalla polttoaineella on merkitystä, ja sen mukaan myyntipuheet ja monen maan verotukset syntyy. Markkinointimies menee siitä mistä aita on matalin.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 06:39
Kirjoittaja Juha
Huivei kirjoitti:
Juha kirjoitti:
Modi78 kirjoitti:Näinhän se on! Jos kuitenkin satut osumaan Kehä 1:n ruuhkahuippuun, niin siinä matelussa Leppävaaran kohdalle tullessa ei ole halua pitää päällä. Muuten kyllä kaupunkiajossa käytän Start & Stop +Eco Pro moodia.
Olen viimeisen 20 vuoden aikana käynyt muutaman tuhat kertaa Tsadissa. Yksikin asiakas oli Katajanokalla, eli Munkkiniemestä Nokalle oma 3-litrainen dieselini pysähtyi noin 200 kertaa mennessä ja 200 kertaa tullessa.
Jos jokainen moottorin sammuminen kestää 12 sekuntia (1/5 min), niin noissa Katajanokkakäynneillä kone oli sammuneena 40 minuuttia molempiin suuntiin eli yhteensä 1h20 min. Tuo vaikuttaa päästöihin aika paljon
Dieselin tyhjäkäyntikulutus on muutama desilitra tunnissa. Sähkölaitteet on kuitenkin päällä koko ajan, joten laturi joutuu sitten käynnin aikana työskentelemään kovemmin. Lisäksi väitän, että ison dieselin käynnistys vie enemmän energiaa kuin 12 sekunnin joutokäyntikulutus. Ja kaiken lisäksi, koko toiminto on ärsyttävä...