Sivu 2/3

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 06:43
Kirjoittaja terppa92
juu siis ei toimi ollenkaan vaikka auto viettää yöt +14c hallissa. Alkuunsa pelitti sattumanvaraisesti. Luulisi että ensimmäisessä risteyksessä heti toimisi kun tulee lämpimästä parkkihallista ja seuraavat liikennevalot aivan talojen edessä. ?

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 18:29
Kirjoittaja Wonderi
terppa92 kirjoitti:juu siis ei toimi ollenkaan vaikka auto viettää yöt +14c hallissa. Alkuunsa pelitti sattumanvaraisesti. Luulisi että ensimmäisessä risteyksessä heti toimisi kun tulee lämpimästä parkkihallista ja seuraavat liikennevalot aivan talojen edessä. ?
Ainakaan tuossa tilanteessa sen ei kuulukaan toimia. Akun pitää olla +20-asteinen ennen kuin stoppaa, aika kauan kestää lämmetä ajamalla talvikelissä. Eikä se heti lähdön jälkeen muutenkaan stoppaa, kun se yrittää välttää parkkipaikkavekslailussa stoppeja.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 18:55
Kirjoittaja *Ari*
Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 19:10
Kirjoittaja salmol
*Ari* kirjoitti:
Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.
Minäkin olen yrittänyt kikkailla jarrupolkimella, mutta ei siinä kyllä ole minulle löytynyt mitään järkevää logiikkaa, joten olen kytkenyt pysyvästi tuon start-stopin pois häiritsemästä.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 06:23
Kirjoittaja *Ari*
Täytyy joskus konsultoida jotain koodaajaa pk-seudulta että saa SS:än pysyvästi pois päältä. Samalla pitää koodata jalkatila/ovenkahva valot kirkkaammaksi, melkoisen himmeät vaikka säätö on maksimissa.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 06:58
Kirjoittaja salmol
*Ari* kirjoitti:Täytyy joskus konsultoida jotain koodaajaa pk-seudulta että saa SS:än pysyvästi pois päältä. Samalla pitää koodata jalkatila/ovenkahva valot kirkkaammaksi, melkoisen himmeät vaikka säätö on maksimissa.
Ainakin F36:ssa ne ovat toivottoman himmeät vaikka koodailisikin.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 07:27
Kirjoittaja phuksi
salmol kirjoitti:
*Ari* kirjoitti:
Huivei kirjoitti:BMW:ssä logiikka toisinpäin: ei sammu, kun painaa jarrun kunnolla pohjaan pysähtyessä.
En kyllä omassa ole tuota huomannut vaikka siihen olen nyt kiinnittänyt huomiota ja kokeillut pysähtyä kevyellä ja kovemmalla jarrulla. Kun kone on kunnolla lämmin niin moottori sammuu aina kun pysähtyy, jarrutustavasta ja poljinvoimasta riippumatta.
Minäkin olen yrittänyt kikkailla jarrupolkimella, mutta ei siinä kyllä ole minulle löytynyt mitään järkevää logiikkaa, joten olen kytkenyt pysyvästi tuon start-stopin pois häiritsemästä.
Mulla jarrukikka kyllä toimii molemmissa autoissa. Eli normaali pysäytys ja kun auto on paikoillaan niin heti terävä voimakas lyhyt pulssimainen polkaisu eikä sammu.

Voin koittaa netistä kaivella sen logiikan mitä joskus luin miten tämä toimii. Mutta näissäkin on kehitysversioissa eroja. Esim. mulla toinen auto ei sammu pakkasella mutta toinen sammuu. Esimerkkinä aamurutiini jossa molemmat on otettu ulos samasta tallista jossa noin 13 astetta lämmintä, ajettu peräkkäin 600m liikennevaloihin ja pakkasta -2 astetta. 640i ei sammu mutta GT sammuu.

Uusimmissa malleissa tuohon start stoppiin on tehty sellainen muutos että kytkee vaihteiston vielä irti. En ole koeajanut mutta sen pitäisi vaikuttaa siihen, että käynnistyminen on huomattavasti pehmeämpää kun nämä vanhemmat nytkähtää aina kun starttaa.

-p

Re: Start/Stop

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 18:30
Kirjoittaja *Ari*
salmol kirjoitti:Ainakin F36:ssa ne ovat toivottoman himmeät vaikka koodailisikin.
Suotta niitä sitten koodailemaan, pidetään varpaat pimeässä... :)

Ei vaan ymmärrä tuota valojen himmeyden logiikkaa kun ei ne edes näy pimeällä vaikka on säädetty kirkkaimpaan asentoon. VW:ssä säätöskaala oli reilu ja pornovalot sai yhtä himmeäksi tai niin kirkkaaksi että pimeässä jalkatilasta voi poimia pudonneen esineen jalkatilavalojen loisteessa. Jotain sentään siinä autossa oli parempaa kun pemarissa :lol:

Re: Start/Stop

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 15:56
Kirjoittaja phuksi
Tässäpä tätä tarkempaa tietoa. Pitänee suurelta osin paikkansa, vapaasti käännetty.

Auton power manageri tekee jo ajon aikana laskelmia ohjatakseen start / stoppia. Tutkii esim. onko suurimmat kuormat eli virtaa kuluttavat laitteet päällä vai ei ja huomioi myös akun varausasteen. Suurimpia kuormia on takalasin, peilien ja jakkaroiden lämmitys sekä puhallin yms. Jos laskema ei ole suotuisa auton moottori saattaa pysyä käynnissä kaikesta muusta logiikasta huolimatta. Tai vaihtoehtoisesti power management sammuttaa paljon virtaa kuluttavan laitteen moottorin sammuessa. Kuljettaja ei tätä mistään huomaa koska nappien ledit pysyvät päällä ihan kuin laite olisi päällä.

Joka tapauksessa jos akun varausaste putoaa määritellyn rajan alle niin moottori aina käynnistyy.

Toiminnassa on joitain eroja manuaalien ja automaattivaihteisten välillä. Seuraavat perusedellytykset pitää toteutua että moottori voi edes yrittää sammua:
- auto on paikoillaan
- vaihde D-asennssa
- jarrua painetaan, jos auto-hold käytössä niin jarrua ei tarvitse painaa pysähtymisen jäölkeen ja pysyy silti sammuneena

Niin kuin ketjussa on jo mainittu, moottorin sammumisen pystyy estämään auton pysähdyttyä pitämällä jarrun koko ajan painettuna ja sekunnin sisään polkaisemalla vielä voimakkaan pulssimaisen painalluksen.

Muita syitä miksi moottori voidaan estää sammumasta tai se käynnistetään sammuksista:
- jarrua ei käytetä riittävän voimakkaasti eli auto tulkitsee ettei jarruteta oikeasti tai kuljettaja näin käskee autoa käynnistymään (vain automaattivaihteet)
- ratti yli 6 astetta vinossa
- rattia aletaan kääntämään kun auto sammuksissa (tehostimelle siis käyttöä)
- autolla ei ole ajettu yli 9km/h edellisen sammutuksen jälkeen (automaattivaihteisto)
- autolla ei ole ajettu yli 5km/h edellisen sammutuksen jälkeen (manuaalivaihteisto)
- auto rullaa (manuaalivaihteistoiset)
- jarrutehostimen alipaine on liian alhainen (manuaalivaihteisto)
- moottori ei ole tyhjäkäynnillä eli esim. painetaan kaasua
- on pysähdytty peruuttamalla
- moottorin lämpötila liian alhainen
- automaattivaihteiston adaptatio on käynnissä (automaattivaihteisto)
- hydrauliikan paine ei ole vielä riittävä (automaattivaihteisto)
- stop-go liikenne
- auto on mäessä joka on yli 12% kalteva
- akun varaustila liian alhainen
- ulkolämpötila alle 3 astetta
- ulkolämpötila yli 30 astetta (jos ilmastointi on päällä)
- sadetunnistin tunnistaa ikkunassa huurua
- pysähdyksiin jarrutuksessa on aktivoitunut ABS
- jos vaihde vaihdetaan P--> D (automaattivaihteisto)
- jos vaihde vaihdetaan D--> N tai R (automaattivaihteisto)
- höyrystimen lämpötila riittämätön ilmastoinnin / lämmityksen toimimiseen
- tankista höyrystyneen polttoaineen keräyssäiliön pumppaus moottoriin on käynnissä
- huono polttoaineen laatu
- kuljettajan turvavyö on kytkettynä ja kuljettajan ovi avataan

Ja vielä juttuja jotka deaktivoi start/stopin joko kokonaan tai seuraavalla stopilla
- napin painallus
- moottori sammui automaattisesti ja käynnistyi automaattisesti, ei sammu uudelleen jos ei välillä ajeta
- kuljettajan havaitaan puuttuvan
- moottori ei käynnistynytkään kun automaatti yritti käynnistää
- konepelti avataan
- vikatila havaittu start/stopissa
- väylässä havaittu kommunikointivirhe
- automaattinen diagnostiikka estää start-stopin käyttämisen
- auto on kuljetustilassa

Tämä ehkä vähän auttaa ymmärtämään mitkä tekijät vaikuttavat siihen että moottori sammuu. Mutta ei juurikaan auta ennakoimaan miten start / stop - ominaisuus oikeasti käyttäytyy reaalitilanteessa juuri seuraavalla kerralla.

-p

Re: Start/Stop

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 21:51
Kirjoittaja JeanMichell
Tässä muutama huomio omists F11 malleista.

Kun tulen kotipihaan, pysäytän auton ja sen jälkeen pakki päälle ja peruutus autokatokseen. Kun auto pysähtyy, moottori ehtii sammumaan ennen kuin ehdin laittamaan pakin päälle. Super ärsyttävää.

Kun pysähdyn stop merkille, auto sammuu välittömästi. Ja sitten taas heti moottori tulille ja eteenpäin. Raivostuttavaa.

Vaimon VW Polo odottaa hetken ennen kuin moottori sammuu. Juurikin edellä mainittuja tilanteita varten. Nerokasta.

Työkaverin Octavia käynnistyy automaattisesti jos edellä oleva auto lähtee liikkeelle. Nerokasta.

Bemuissa on kyllä pikku juttuja siellä täällä jotka eivät ole mietitty loppuun. Ja nämähän saisi softamuutoksella kertaluokkaa halvempien mallien tasolle.

No. Kaikissa omat hyvät ja huonot puolet. Mutta kaiken kaikkiaan bemun softapuoli on muita jäljessä, on sitten kyse puhelimien integroitumisesta viihdejärjestelmään tai start/stopista. Tai sitten se, että tutkat menisi automaattisesti päälle jos ajaa riittävän lähelle vaikka seinää (tästä voitto taas vaimon volkkarille).

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 17:55
Kirjoittaja Patomursu
Onneks tuonkin turhan ominaisuuden sai puhelimella ja carlylla pois käytöstä. En ymmärrä miksi sitä edes joku käyttää.

Sehän on kivaa jos kaupungissa jalankulkija kävelee auton läheltä ja sitten tutkat piippaa, kuten edellisessä mersussa, onneks vemarissa tuo on napin takana.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 19:05
Kirjoittaja BMW e90
Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 20:26
Kirjoittaja Patomursu
BMW e90 kirjoitti:Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
Carly for bmw äppi ja niiden obd2 adapteri. Noi kun on niin aika simppeli on koodata se muistamaan viimeisin asento, onnistui jopa minulta vaikka ei aiempaa koodaiku taustaa.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 20:43
Kirjoittaja salmol
BMW e90 kirjoitti:Siis start/stopin saa puhelimella ja jollain carlyllä pois toiminnasta? Valaiskaa vähän. Mä oon näistä koodaus hommista ihan pihalla.
Appstoresta tai Google Play -kaupasta saa ladattua tuon Carly-sovelluksen. Ilmaisella voi lueskella vikakoodeja ja testailla jotain, mutta ei sillä mitään järkevää tee. Ostamalla se maksullinen versio ja siihen vielä Carlyltä OBD-mokkula, niin voi jo koodailla aika paljon. Täällä on lisää tietoa.

http://www.mycarly.com/product/bmw-app/

Riippuen auton mallista, niin siihen voi koodailla takavaloja, start-stop-toiminnallisuutta, sisävaloja, ovivaloja (ulkopuolella), tervetulovalot, jne. Katso täältä mitä voit omaan autoosi koodata tuolla:

http://support.mycarly.com/knowledge-ba ... -my-model/

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 21:20
Kirjoittaja Wonderi
salmol kirjoitti:Riippuen auton mallista, niin siihen voi koodailla...
Kannattaa todellakin varmistaa mitä Carlylla saa omaan automalliin tehtyä, läheskään kaikkea ei pysty eikä kaikkiin malleihin. Voi helposti tulla halvemmaksi ja kätevämmäksi kutsua koodauksiin erikoistunut ihminen parempien laitteidensa kanssa paikalle.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 21:43
Kirjoittaja JeanMichell
Toinen tykkää toinen ei. Molemmat tykätään jos tuon option saisi asetuksista päälle/pois. Ja kun kaikki tällaiset ominaisuudet saisi asetuksista valita ilman mitään koodailuja, olisi autot melko valmiita.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 22 Tammi 2018, 22:44
Kirjoittaja Patomursu
JeanMichell kirjoitti:Toinen tykkää toinen ei. Molemmat tykätään jos tuon option saisi asetuksista päälle/pois. Ja kun kaikki tällaiset ominaisuudet saisi asetuksista valita ilman mitään koodailuja, olisi autot melko valmiita.
Taitaa liittyä päästöihin että ei saa auton omasta valikosta pois.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 09:09
Kirjoittaja Heguli31
Ainakin joissakin Japseissa löytyy s/s nappula koelaudasta,millä sen saa pois kytkettyä. (Esim.Subarussa). Kun vaan muistaa liikkeelle lähtiessä sen aina painaa. On "päällä" seuraavaan sammuttamisseen asti. Joten ei tuo Bemariinkaan olisi mahdoton ollut rakentaa. Päästöihin liittyvää tai ei.

Re: Start/Stop

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 10:33
Kirjoittaja Anyway
Mulla c-sarjan mersussa on keskikonsolissa nappi josta sen saa pois. Joka kerta painettava pois startatessa
ja niin olen aina tehnyt.

Laitoin syksyllä talvirenkaat, jossa ei ollut rengaspaineantureita, niin jatkuvasti palaa varoitusvalo.
No, antaa talven varoitella, ei viitsi irroitella kumeja, että saisi asennettua. Lisäksi lähes 50,- kappale.
Lukot tahtoo mersussa jäätyä, tänään piti kontata takaluukun kautta avaamaan ovi sisältä.
Pitääköhän alkaa bemaria vilkuilemaan . .

Re: Start/Stop

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 12:46
Kirjoittaja Patomursu
Heguli31 kirjoitti:Ainakin joissakin Japseissa löytyy s/s nappula koelaudasta,millä sen saa pois kytkettyä. (Esim.Subarussa). Kun vaan muistaa liikkeelle lähtiessä sen aina painaa. On "päällä" seuraavaan sammuttamisseen asti. Joten ei tuo Bemariinkaan olisi mahdoton ollut rakentaa. Päästöihin liittyvää tai ei.
Kyllä näissäkin on se nappula starttinappulan päällä...