Heips, uusi täällä ja ekaa viestiä kirjoittamassa no, tulipa tossa joululomareissulla ajettua 600km yhteensuuntaan mökkireissua mun toyota corollalla, vm -05 1.6 bensa, kuopion jälkeen oli kamala ajaa. Liukasta ja lumipöperöä tien reunalla ja keskiviivalla. Turvallisen ajamisen alue hirveän kapea, kevyen ja epävakaan auton takia ajaminen sellasta jatkuvaa tarkkaa keskittymistä otsa kurtussa molemmat kädet ratissa ja jännitti kamalasti. Kyl siinä väsyy ja pelkää osuvansa lumipöperöihin josta spinnaa. Semmoisen huomion tein että melkein kaikki minut ohittaneet autot siellä oli isoja farmareita .. Mökkipihalla kaiken kukkuraksi juutuin pitkäksi aikaa lumeen vaikka kovin syvää ei ollu. siinä autokuume nousi ja haluaisin seuraavaksi nelivetoisen bemarin että olis jatkossa mukavampi ja turvallisempi ajaa kun taas tulee samalaisia kelejä..
No kysynkin nyt tässä, onko nelikkobemareissa farmarimalli vakain vai onko vaikutusta? Mietin 3 vaihtoehtoa, 320 sedani tai farmari, tai sit X1.. bensa ja automaatilla. haluaisin mahdollisimman junamaista vakautta pitkille matkoille mutta toisaalta satunnaisesti haluan leikkiä liukkailla kurveissa "kaasulla ohjaten"..
Korimallin vaikutus suuntavakauteen?
Corollan jälkeen ihan sama minkä noista ottaisit. Ihan h....sti paree ajella. Teoriassa kuitenkin niin,että mitä korkeampi auto tai mitä enemmin autossa pinta-alaa,niin sivutuuli herkkyys aina lisääntyy. Tässä on toki monta muuttujaa. Mm. auton oma paino. Käy koeajamassa eri vaihtoehdot,niin saat automalleista omaa kokemusta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Periaatteessa farmarin pitäisi olla vähän epävakaampi, kun painoa on yleensä enemmän, se on korkeammalla ja aerodynamiikka on paljon haastavampi kuin sedanissa tai coupessa, mutta käytännössä tämä on hyvin pitkälti hoidettavissa ja hoidettukin alustan osavalinnoilla. Eli tuskin huomaat kovin merkittävää eroa ajettavuudessa korimallien välillä - enemmän vaikuttaa, että auto, alusta ja rengastus on kunnossa ja automalliin sopiva. Tietenkin myös se, millaisella alustalla ja ohjauksella auto on varustettu vaikuttaa ajettavuuteen merkittävästi.Risti kirjoitti:No kysynkin nyt tässä, onko nelikkobemareissa farmarimalli vakain vai onko vaikutusta?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Sanoisin että farkun-sedanin-coupen painon tai painopisteen erot on niin pieniä ettei merkitystä. Valtavasti suurempi merkitys sillä miten auto on lastattu. Lisää vakautta lumessa ja loskassa ajamiseen saa suuremmalla massalla, pidemmällä akselivälillä ja sopivalla rengastuksella (leveä rengas nousee helpommin loskan päälle). Ylivoimaisesti vakain huonossa kelissä ajamani auto on 15m pitkä kaksikerrosbussi täyteen kuormattuna.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Mulla oli aikoinaan tuollainen Corolla ja talvella se kiemurteli kuin käärmeen kusi autiomassa, liukkaalla ei mennyt hetkeäkään suoraan eikä ollut ajonvakautuksia muualla kun kuskin penkillä... Syynä takapään yhdysheiluriakseli missä pyörän kulmat on siinä mihin ne on tehtaalla onnistuttu arpomaan eikä sitä säädetä jälkeenpäin. 7 koppainen Golf oli samanlaisella takapäällä ja sama oireilu mutta ei ihan niin paha, sillä sentään pääsi suoraan isolla tiellä mutta mutkissa perä karkaili aika herkästi mutta ajonvakautus hoiti homman. Corollassa TTE madallusjouset ja Koni iskarit, Golfissa tehtaan Sport alusta. En sitten tiedä oliko näillä vaikutusta, ehkä oli, ehkä ei.Risti kirjoitti:Heips, uusi täällä ja ekaa viestiä kirjoittamassa no, tulipa tossa joululomareissulla ajettua 600km yhteensuuntaan mökkireissua mun toyota corollalla, vm -05 1.6 bensa, kuopion jälkeen oli kamala ajaa. Liukasta ja lumipöperöä tien reunalla ja keskiviivalla.
Korimallia enemmän vaikuttaa auton alusta, miten se on tehty ja miten hyvin on saatu ominaisuudet balanssiin. Toinen on renkaat, hyvillä renkailla huonosti toteutettu alusta toimii kohtalaisen hyvin mutta huonoilla voi tulla ikäviä ylläreitä. Enkä tarkoita sitä missä kunnossa renkaat on vaan laatumerkki vs halpikset, varsinkin talvirenkaissa tämä korostuu. Kyllä se kori, oli sitten lyhyt- tai pitkäkattoinen, keikkuu siinä alustan päällä aika samalla tavalla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Aloittaja pohtii kolmossarjalaista. Jos kyseessä olisi vitossarjalainen, farkussa on ilmajouset takana, jotka tekevät autosta lähes täydellisen matka- ajoon. Joo, ei se nyt maailmanmullistava ero ole, mutta ainakin E60/61:sä farkku oli maantiellä vakaampi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Semmostakin on kuulunut, että jos on oikein aerodynaaminen auto, ns. aerodynaaminen köli menetetään, ja autosta tulee herkempi sivutuulelle. Mutua ja huhupuhetta tämä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Hehheh samaa ajattelinkin niinku Heguli sanoi että corollan jälkeen mikä tahansa näistä kolmesta on varmasti parempi. Tosiaan kyl corolla on hirveän epävakaa liukkaalla ja huonosti toteutettu sähköinen ohjaustehostin pahentaa asiaa. Taitaa olla autossani takapyörien kulmat pielessä niinku Ari kuvaili, perä on turhan levoton.
Joo täytyis tosiaan testata kaikki mallit.. Aero, mun mielikuvissa juuri painavuus olisi tekemässä farmarista vakaimman sen lisäksi kun on pitkä auto. No en tiiä sitten. Kokeilemalla se sit selviää.
Kuinkahan pitkälle itse voi näitä bemareita korjata itse? Corollassani, jos vikoja tulisi, vikakoodinlukijan avulla pystyisin antureita yms vaihtamaan.. tekemään sylinterinkansiremppaa ja sen sellasta mutta mitenkäs bemari, onko erikoistyökaluja vaativia ja löytyykö kotitallikäyttöön sellasta vikakoodinlukijaa joka lukee suunnilleen kaiken, mukaanlukien airbägit ja abs jutut? Jotain vm2012 eteenpäin..
Joo täytyis tosiaan testata kaikki mallit.. Aero, mun mielikuvissa juuri painavuus olisi tekemässä farmarista vakaimman sen lisäksi kun on pitkä auto. No en tiiä sitten. Kokeilemalla se sit selviää.
Kuinkahan pitkälle itse voi näitä bemareita korjata itse? Corollassani, jos vikoja tulisi, vikakoodinlukijan avulla pystyisin antureita yms vaihtamaan.. tekemään sylinterinkansiremppaa ja sen sellasta mutta mitenkäs bemari, onko erikoistyökaluja vaativia ja löytyykö kotitallikäyttöön sellasta vikakoodinlukijaa joka lukee suunnilleen kaiken, mukaanlukien airbägit ja abs jutut? Jotain vm2012 eteenpäin..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Sellainen huomio tuli äsken tehtyä nykyisestä pelistä että eipä ole uraherkkä vaikka alla on 205/50-17 nastarenkaat, vastaavan levyisillä renkailla Golf veteli enemmän ja vähemmän riippuen urista. Vaikka Golf7 ei ollut huono auto niin päivä päivältä hymy levenee Bemun ratissa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
No joo, sinällään paino auttaa suoraan menemisen vakaudessa, toisaalta se farmariperän tuoma lisämassa on ylhäällä, mikä taas on teoriassa huono asia. Mutta kuten jo useaan kertaan on todettu, sen teoreettinen vaikutus on käytännössä pelattu täysin pois alustan puolella, etkä varmasti autoja vertaillessa pysty kovin helpolla sanomaan korimallin vaikutusta.Risti kirjoitti:Aero, mun mielikuvissa juuri painavuus olisi tekemässä farmarista vakaimman sen lisäksi kun on pitkä auto.
Kolmossarjan farkku eli lie sedania pidempi, eikä siitä pituudesta muutenkaan ole mainittavaa etua, ellei lisämittaa ole saatu akselien välille, ts. pitkä akseliväli vakauttaa kyllä, mutta aika harvassa lie ne automallit joissa on akselivälissä eroa sedan vs. farkku.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Eikös isompi raideleveys, pidempi akseliväli, matalampi auto ja painopiste, jne kaikki vaikuta tuohon vakauteen. Eli esim. 4-sarjassa on leveämpi raideleveys ja matalampi painopiste kuin 3-sarjassa, joten voisi olettaa että on vakaampi. Ja ainakin oma kokemus tuon vahvistaa. Myös alusta vaikuttaa, eli mitä matalampi ja jämäkämpi alusta on, sitä vakaampi ajettava.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kyllä. Pojalla oli jossain vaiheessa Fabia Monte Carlo, kova alusta sekä leveät renkaat ei olleet miellyttävin yhdistelmä autossa joka ei raideleveydeltään mahtunut uriin, vetelyä riitti.