Nelivedon jääpito testi Levillä 2.2.2018, löytyykö kiinostuneita xDrive-kuskeja hyvillä nastoilla

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Merikotka kirjoitti: 24 Tammi 2018, 09:12 Kitka ja nastarenkaiden pitoon liittyy varmasti monta asiaa, yksi komponentti lienee auton paino. Akut painaa toistaiseksi paljon ja Teslojenkin massat ovat suuria. Eiköhän sitä kautta tule myös pitoa.

Minulla on F34 xDrivessä sekä kitkat että nastat. Kitkoja käytän alku- ja lopputalvella, ydintalvi menee nastoilla. Rengaskoko on sama ja renkaina molemmissa tapauksissa rengastesteissä erinomaisesti pärjänneet kiekot.

Tässä perstuntuma-havaintoja, mitattua faktaa ei valitettavasti ole:
- Liukaalla tienpinnalla nastat pysähtyvät nopeammin, tämä on suurin syy miksi käytän osan talvea nastoja. Pääkaupunkiseudulla lumiset tienpinnat hioutuvat nopeasti jääradoiksi.
- Kiihtyvyydessä ero on pienempi tai sitä ei ole, tässä nelivedolla lienee suuri merkitys.
- Kaarteissa kitkat tuntuvat pitävän hyvin kunnes pito irtoaa "yllättäen", nastoilla irtoamisen tapahtuu vähitellen ja se on helppo havaita ja kontrolloida. Ero voi johtua myös siitä, että kitkat eivät pidä ääntä itsestään vaikka luistoa tapahtuukin jo ennen tuota äkillistä irtoamista. Tämäkin on yksi syy, miksi minulla on osan talvea nastat.
- Kitkat ovat hiljaisemmat ja löysemmät (ei liene kenellekään yllätys).
- Kitkat kuluttavat vähemmän polttoainetta. En tiedä mistä johtuu, näin vain on.

Tässä epätieteellisessä vertailussa auto on sama, jolloin malli- ja merkkikohtaiset erot on eliminoitu. Omien kokemusteni perusteella voin uskoa, että kiihdytyksessä kitka-tesla menee menojaan kunnes vastaan tulee vastaavan painoinen ja riittävän tehokas nelari bemu.
Mitkä kitkarenkaat sinulla on alla ?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Leville ei mun tietojen mukaan ilmaantunut yhtään neliveto-bemaria. Tarkemmin, tapahtumaan ei osallistunut yhtään teslasta poikkeavaa autoa. En itsekään jaksanut tämän takia Leville ajaa :lol:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

lnaukkar kirjoitti: 05 Helmi 2018, 15:29 Leville ei mun tietojen mukaan ilmaantunut yhtään neliveto-bemaria. Tarkemmin, tapahtumaan ei osallistunut yhtään teslasta poikkeavaa autoa.
Von kuvitella sitä teslajengin ilkkumisen määrää, kun kukaan automies ei paikalle ilmestynyt :)
Tuo edellä tehty pikatesti Hyvinkäällä vahvistaa sen, että olisihan nelari (BMW tai joku muu) mennyt menojaan takavetoiseen nähden. Ei kai tuo nyt mikään uutinen ole.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin