Facen Tesla-foorumilla on ex- xDrive ja Quattro -miesten/naisten taholta kerrottu, että jopa takavetoinen Tesla kitkarenkailla näyttää perävaloja jääpinnalla tapahtuvalla kiihdytyksellä neliveto bemarille nastoilla. Jos joku foorumilaisista kokee halua osallistua rentoon tapahtumaan fiksussa seurassa niin alla on tapahtuman järjestäjän viesti:
"Näitä (bemareita, oma lisäys) voisi tuoda clubimiittiin Levin jääradalle testiin? Kellotetaan, kuvataan ja vaikka vielä Dronella jos löytyy https://www.facebook.com/events/552847258391846/?ti=icl "
-Olavi
Nelivedon jääpito testi Levillä 2.2.2018, löytyykö kiinostuneita xDrive-kuskeja hyvillä nastoilla
Mielenkiintoinen, tosin vähän trollimainen idea. Jos yhtään on perehtynyt kitkaan, niin tietää miten tuossa käy. Jos kaikki luistonestot otetaan pois ja voi kiihdyttää vapaasti, niin voisin lyödä roponi vetoa että neloveto-bemari nastarenkailla hakkaa jääpinnalla takavetosähköauton. Toivottavasti joku menee Leville.Model3 kirjoitti:Facen Tesla-foorumilla on ex- xDrive ja Quattro -miesten/naisten taholta kerrottu, että jopa takavetoinen Tesla kitkarenkailla näyttää perävaloja jääpinnalla tapahtuvalla kiihdytyksellä neliveto bemarille nastoilla. Jos joku foorumilaisista kokee halua osallistua rentoon tapahtumaan fiksussa seurassa niin alla on tapahtuman järjestäjän viesti: "Näitä (bemareita, oma lisäys) voisi tuoda clubimiittiin Levin jääradalle testiin? Kellotetaan, kuvataan ja vaikka vielä Dronella jos löytyy https://www.facebook.com/events/552847258391846/?ti=icl "
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
On olemassa jäätä ja jäätä. On eri asia kiihdytellä nastojen karhentamalla tai rosoisella jäällä, missä kitka puree yllättävän hyvin, kun kiihdytellä keväisellä peilikirkkaalla vesijäällä. Väitän että jälkimmäisessä nasta/nelikko näyttää perävalot patteriautolle, oli siinä alla kummat renkaat tahansa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuon pakko olla vitsi, koko "testi". Jokainen, joka on ajanut kaksi/nelivetoisella vähääkään liukkaalla, tietää, että ero kiinhtyvyydessä on järisyttävä. Miten joku sähköauto muuttaa tilannetta, ei mitenkään.
Topikin aloittajan kommentti ..."tapahtumaan fiksussa seurassa"... missä tuossa näkyy fiksuus
Topikin aloittajan kommentti ..."tapahtumaan fiksussa seurassa"... missä tuossa näkyy fiksuus
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Eikö tonne vois joku uuden M5:n omistaja mennä kokeilemaan... Luulis, että olisi saumaa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mukava huomata että asia herättää kiinnostusta.
Ei ole siinä mielessä vitsi että Tesla kuskit ovat aidosti näköjään sitä mieltä että esim. Xdrive ja Quattro on kivikautinen tuote Teslan sähkövoimalinjaan verrattuna myös käytännössä. Aika monet näyttää tulleen esim. X5:n ratista. Kyllä siellä myönnetään että fysiikan lakeja ei Teslatkaan voi jäisellä pinnalla muuttaa, mutta onhan väitetty 5,5 sekkaa 0-100 aika kova tulos talvikelissä yli 2 tonnia painavalta katulailliselta nelivetoisella autolta ja renkailta imo. Monenko auto pystyy tuohon edes kuivalla asfaltilla?
Sen verran haluan selvyyden vuoksi lisätä että haluavat mahdollisilta vierailevilta tähdiltä saman osallistumismaksun, eli jos joku tuonne siitä huolimatta aikoo/haluaa mennä niin kannattaa otta ilo irti koko päivän ohjelmasta.
Mulla ei siis ole Teslaa, enkä ole tuonne menossa. Heitin ilmaan että väite Teslan etevyydestä ois kiva testata käytännössä ja tuo Levi tuli ehdotuksena takaisin.
Viittaus tuohon Tesla porukan fiksuuteen tulee vaikutelmasta kun lukee sitä foorumia. Itse olen avoin mutta kriittinen kaikelle uudelle. Jos nuo väitteet on puoliksikaan totta niin seuraava auto voisi olla takavetoinen.
-Olavi
Ei ole siinä mielessä vitsi että Tesla kuskit ovat aidosti näköjään sitä mieltä että esim. Xdrive ja Quattro on kivikautinen tuote Teslan sähkövoimalinjaan verrattuna myös käytännössä. Aika monet näyttää tulleen esim. X5:n ratista. Kyllä siellä myönnetään että fysiikan lakeja ei Teslatkaan voi jäisellä pinnalla muuttaa, mutta onhan väitetty 5,5 sekkaa 0-100 aika kova tulos talvikelissä yli 2 tonnia painavalta katulailliselta nelivetoisella autolta ja renkailta imo. Monenko auto pystyy tuohon edes kuivalla asfaltilla?
Sen verran haluan selvyyden vuoksi lisätä että haluavat mahdollisilta vierailevilta tähdiltä saman osallistumismaksun, eli jos joku tuonne siitä huolimatta aikoo/haluaa mennä niin kannattaa otta ilo irti koko päivän ohjelmasta.
Mulla ei siis ole Teslaa, enkä ole tuonne menossa. Heitin ilmaan että väite Teslan etevyydestä ois kiva testata käytännössä ja tuo Levi tuli ehdotuksena takaisin.
Viittaus tuohon Tesla porukan fiksuuteen tulee vaikutelmasta kun lukee sitä foorumia. Itse olen avoin mutta kriittinen kaikelle uudelle. Jos nuo väitteet on puoliksikaan totta niin seuraava auto voisi olla takavetoinen.
-Olavi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Argumentti sähköauton puolesta menee niin, että sähkömoottori voi annostella tehon ja väännön niin paljon nopeammin ja tarkemmin vrt polttomoottori. Joten sen perusteella päästään liikkeelle juuri pidon rajalla optimaalisesti. Toisena juttuna vielä Teslan luistonesto on erittäin holhoava eikä anna tuumaakaan periksi. Tehokas jos täytyy päästä liikkeelle. Minkäänlaista hauskanpitoa se ei salli.
Eli jotain teknistä- ja järkitaustaa tässä hommassa on. Mutta vähän on silti jatkettu faktoja vielä rattimiesten tesla-osakkeilla.
Teslailijoiden ryhmässä on myös vahvaa tuo nastojen vastaisuus ja kitkauho. 1+1
Hauskaa olisi nähdä silti livenä! Toki mun arvaus on että nelivetotesla lähtee hemmetin tehokkaasti liikkeelle, pysyykö xdrive perässä vai ei -- mitä sillä on väliä --- aivan toinen juttu. Sen jälkeen sillä bemarilla voikin sitten driftata auringonlaskuun ja Teslan voi laittaa lataukseen
Eli jotain teknistä- ja järkitaustaa tässä hommassa on. Mutta vähän on silti jatkettu faktoja vielä rattimiesten tesla-osakkeilla.
Teslailijoiden ryhmässä on myös vahvaa tuo nastojen vastaisuus ja kitkauho. 1+1
Hauskaa olisi nähdä silti livenä! Toki mun arvaus on että nelivetotesla lähtee hemmetin tehokkaasti liikkeelle, pysyykö xdrive perässä vai ei -- mitä sillä on väliä --- aivan toinen juttu. Sen jälkeen sillä bemarilla voikin sitten driftata auringonlaskuun ja Teslan voi laittaa lataukseen
Eikös tehokkain tapa edetä ole noin 30% luisto. Pidon rajalla liikkuminen ei ole nopein tapa edetälnaukkar kirjoitti:Argumentti sähköauton puolesta menee niin, että sähkömoottori voi annostella tehon ja väännön niin paljon nopeammin ja tarkemmin vrt polttomoottori. Joten sen perusteella päästään liikkeelle juuri pidon rajalla optimaalisesti. Toisena juttuna vielä Teslan luistonesto on erittäin holhoava eikä anna tuumaakaan luistoa. Tehokas siis jos täytyy päästä liikkeelle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Näin kyllä varmaan joo.Huivei kirjoitti: Eikös tehokkain tapa edetä ole noin 30% luisto. Pidon rajalla liikkuminen ei ole nopein tapa edetä
Mulla on enemmän kokemusta takaveto-tesloista ja niissä (Model S 85 ja P85) se veto kuolee tehokkaasti heti kun pito loppuu ja kiihdytys jää hyvin tuhnuksi. Siinä se auto siis itse mokaa sen kiihdytyksen, jopa tyhjää pyörimällä menisi nopeammin. Nelivetona olen teslaa ajanut vain 90D mallisena, mutta se ei ole ole (per akseli) sellainen tykki että pito normaalissa tilanteessa loppuu, joten se auton luistonesto voi toimia vähän huonosti ja mitään haittaa ei ole.
Tommosilla alle 4 sekuntia 0-100 tesloilla en ole siis ajanut.
Lyhentämätön lainaus Tesla foorumilta:
"Rauli ArjatsaloRyhmän ylläpitäjä Joo , oma xDrive X5 nastoilla, ei ollut mitään jakoa edes mun vanhaa P85 takavetoteslaa (contin kitkoilla) vastaan. Bemari sutii kun polttomoottori ei kerkeä säädellä tehoa, tesla ei käytännössä pyöräytä yhtään "tyhjää" vaan tehoa tulee jjuuri sen verran kun pidon kannalta on mahdollista.
Teslan neliveto on suunnilleen saman verran parempi kuin polttomoottori-neliveto, kun vertaisi polttomoottoriautoissa taka- ja nelivedon eroa. Se pitää vain itse kokeilla, vaikea sitä muuten on uskoa "
"Rauli ArjatsaloRyhmän ylläpitäjä Joo , oma xDrive X5 nastoilla, ei ollut mitään jakoa edes mun vanhaa P85 takavetoteslaa (contin kitkoilla) vastaan. Bemari sutii kun polttomoottori ei kerkeä säädellä tehoa, tesla ei käytännössä pyöräytä yhtään "tyhjää" vaan tehoa tulee jjuuri sen verran kun pidon kannalta on mahdollista.
Teslan neliveto on suunnilleen saman verran parempi kuin polttomoottori-neliveto, kun vertaisi polttomoottoriautoissa taka- ja nelivedon eroa. Se pitää vain itse kokeilla, vaikea sitä muuten on uskoa "
Karkealla jäällä tai kovalla pakkasella pito voi olla hyvillä kitkarenkailla hyväkin, jolloin tehot ratkaisevat kiihtyvyyden. Kitkakerroin on kuitenkin fysiikkaa - jos kitkakerroin on pieni, sähkömoottori ei sitä toiseksi muuta ja hyvin toimiva neliveto on nopeampi.Model3 kirjoitti:Lyhentämätön lainaus Tesla foorumilta:
"Rauli ArjatsaloRyhmän ylläpitäjä Joo , oma xDrive X5 nastoilla, ei ollut mitään jakoa edes mun vanhaa P85 takavetoteslaa (contin kitkoilla) vastaan. Bemari sutii kun polttomoottori ei kerkeä säädellä tehoa, tesla ei käytännössä pyöräytä yhtään "tyhjää" vaan tehoa tulee jjuuri sen verran kun pidon kannalta on mahdollista.
Teslan neliveto on suunnilleen saman verran parempi kuin polttomoottori-neliveto, kun vertaisi polttomoottoriautoissa taka- ja nelivedon eroa. Se pitää vain itse kokeilla, vaikea sitä muuten on uskoa "
https://www.facebook.com/events/514159315649745/
Tuonne Hyvinkäälle saattaa olla tulossa Tesloja ja perinneautoja kaivataan mukaan.
-Olavi
Tuonne Hyvinkäälle saattaa olla tulossa Tesloja ja perinneautoja kaivataan mukaan.
-Olavi
Dataa Hyvinkäältä.
http://tessutellen.fi/2018/01/jaarata-ajoa-hyvinkaalla/
Tuo verrokki oli minun e61 530xi n53b30. Renkaat 2015 paistetut 17" contin nastat. Teslassa oli 2016 paistetut 19" kitkat.Väittäisin että tuossa kelissä mikään normaali vajaavetoinen ei olisi ollut nopeampi mutta jäi testaamatta kun takaveto- Tesloja ei tullut paikalle aamupäivästä.
ModelX suoritus oli hyvä kun huomioi sen korkean omamassan. Auto oli P90D. Kesällähän tuo menee menojaan mutta nyt oltiin aika samoissa. Yllättäen bmw oli vähän nopeampi 60-100km/h välillä.
http://tessutellen.fi/2018/01/jaarata-ajoa-hyvinkaalla/
Tuo verrokki oli minun e61 530xi n53b30. Renkaat 2015 paistetut 17" contin nastat. Teslassa oli 2016 paistetut 19" kitkat.Väittäisin että tuossa kelissä mikään normaali vajaavetoinen ei olisi ollut nopeampi mutta jäi testaamatta kun takaveto- Tesloja ei tullut paikalle aamupäivästä.
ModelX suoritus oli hyvä kun huomioi sen korkean omamassan. Auto oli P90D. Kesällähän tuo menee menojaan mutta nyt oltiin aika samoissa. Yllättäen bmw oli vähän nopeampi 60-100km/h välillä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Minulle on nyt epäselvää, oliko tuossa vastassa takaveto Tesla vai mikä?Model3 kirjoitti:Dataa Hyvinkäältä.
http://tessutellen.fi/2018/01/jaarata-ajoa-hyvinkaalla/
Tuo verrokki oli minun e61 530xi n53b30. Renkaat 2015 paistetut 17" contin nastat. Teslassa oli 2016 paistetut 19" kitkat.Väittäisin että tuossa kelissä mikään normaali vajaavetoinen ei olisi ollut nopeampi mutta jäi testaamatta kun takaveto- Tesloja ei tullut paikalle aamupäivästä.
ModelX suoritus oli hyvä kun huomioi sen korkean omamassan. Auto oli P90D. Kesällähän tuo menee menojaan mutta nyt oltiin aika samoissa. Yllättäen bmw oli vähän nopeampi 60-100km/h välillä.
Joka tapauksessa, eihän "nastarenkaita" ole enää olemassakaan, näin ainakin Michelin (jonka testireissulla olin takavuosina mukana) kertoi. Vaan on kitkarenkaita ja kitkarenkaita nastoilla. tarkoittaen, että nastarenkaakin menee vanhaksi aika nopeasti, siis kitkamateriaali kovenee. Lisäksi, kun katsoo korjaamolla melko uusiakin nastarenkaita, niissä nastat on kyllä todella kuluneita. Syynä tietysti nykyiset talvet, jotka syövät nastat hyvinkin nopeasti pyöreiksi. Lopputulema: nastarenkaiden todellinen hyöty alkaa olla vähän niin ja näin, minusta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Se yksi kerta talvessa tai kolmessakymmenessä vuodessa jos saa nastarenkailla muutamankymmenen sentin edun jarruttaessa tai väistössä voi ratkaista isoja asioita. Nastoilla mennään niin kauan kun niillä saa ajaa ja verotuksellisesti niitä kohdellaan yhdenvertaisesti kitkarenkaiden kanssa, tiestön säästön takia en ala kitkoja alle laittamaan ja rengasmelua riittää kesärenkaillakin joten nastoilla mennään jatkossakin vaikka miten- ja millä keinoilla yritetään todistella kitkojen tuomaa autuutta.
Verrokki oli siis painava ja tehokas neliveto:
"Tarjolla on myös kyvykkäämpi P90D-painos (469 hv ja 967 Nm). Siinä teholisäys syö toimintasädettä 467 kilometriin, mutta sataan kiihstyminen tapahtuu jo neljässä sekunnissa. Suorituskyvyn kaakkoon kääntävä Ludicrous- päivitys kasvattaa tehon 539 hevosvoimaan, jolla satanen kilahtaa mittariin 3,4 sekunnissa. Yhtenevästä tekniikasta huolimatta Model X painaa noin 300 kg S-mallia enemmän. Omamassa 90 kWh:n akulla on massiiviset 2468 kg."
http://www.tuulilasi.fi/koeajot/koeajo- ... ooripornoa
"Tarjolla on myös kyvykkäämpi P90D-painos (469 hv ja 967 Nm). Siinä teholisäys syö toimintasädettä 467 kilometriin, mutta sataan kiihstyminen tapahtuu jo neljässä sekunnissa. Suorituskyvyn kaakkoon kääntävä Ludicrous- päivitys kasvattaa tehon 539 hevosvoimaan, jolla satanen kilahtaa mittariin 3,4 sekunnissa. Yhtenevästä tekniikasta huolimatta Model X painaa noin 300 kg S-mallia enemmän. Omamassa 90 kWh:n akulla on massiiviset 2468 kg."
http://www.tuulilasi.fi/koeajot/koeajo- ... ooripornoa
Kitka ja nastarenkaiden pitoon liittyy varmasti monta asiaa, yksi komponentti lienee auton paino. Akut painaa toistaiseksi paljon ja Teslojenkin massat ovat suuria. Eiköhän sitä kautta tule myös pitoa.
Minulla on F34 xDrivessä sekä kitkat että nastat. Kitkoja käytän alku- ja lopputalvella, ydintalvi menee nastoilla. Rengaskoko on sama ja renkaina molemmissa tapauksissa rengastesteissä erinomaisesti pärjänneet kiekot.
Tässä perstuntuma-havaintoja, mitattua faktaa ei valitettavasti ole:
- Liukaalla tienpinnalla nastat pysähtyvät nopeammin, tämä on suurin syy miksi käytän osan talvea nastoja. Pääkaupunkiseudulla lumiset tienpinnat hioutuvat nopeasti jääradoiksi.
- Kiihtyvyydessä ero on pienempi tai sitä ei ole, tässä nelivedolla lienee suuri merkitys.
- Kaarteissa kitkat tuntuvat pitävän hyvin kunnes pito irtoaa "yllättäen", nastoilla irtoamisen tapahtuu vähitellen ja se on helppo havaita ja kontrolloida. Ero voi johtua myös siitä, että kitkat eivät pidä ääntä itsestään vaikka luistoa tapahtuukin jo ennen tuota äkillistä irtoamista. Tämäkin on yksi syy, miksi minulla on osan talvea nastat.
- Kitkat ovat hiljaisemmat ja löysemmät (ei liene kenellekään yllätys).
- Kitkat kuluttavat vähemmän polttoainetta. En tiedä mistä johtuu, näin vain on.
Tässä epätieteellisessä vertailussa auto on sama, jolloin malli- ja merkkikohtaiset erot on eliminoitu. Omien kokemusteni perusteella voin uskoa, että kiihdytyksessä kitka-tesla menee menojaan kunnes vastaan tulee vastaavan painoinen ja riittävän tehokas nelari bemu.
Minulla on F34 xDrivessä sekä kitkat että nastat. Kitkoja käytän alku- ja lopputalvella, ydintalvi menee nastoilla. Rengaskoko on sama ja renkaina molemmissa tapauksissa rengastesteissä erinomaisesti pärjänneet kiekot.
Tässä perstuntuma-havaintoja, mitattua faktaa ei valitettavasti ole:
- Liukaalla tienpinnalla nastat pysähtyvät nopeammin, tämä on suurin syy miksi käytän osan talvea nastoja. Pääkaupunkiseudulla lumiset tienpinnat hioutuvat nopeasti jääradoiksi.
- Kiihtyvyydessä ero on pienempi tai sitä ei ole, tässä nelivedolla lienee suuri merkitys.
- Kaarteissa kitkat tuntuvat pitävän hyvin kunnes pito irtoaa "yllättäen", nastoilla irtoamisen tapahtuu vähitellen ja se on helppo havaita ja kontrolloida. Ero voi johtua myös siitä, että kitkat eivät pidä ääntä itsestään vaikka luistoa tapahtuukin jo ennen tuota äkillistä irtoamista. Tämäkin on yksi syy, miksi minulla on osan talvea nastat.
- Kitkat ovat hiljaisemmat ja löysemmät (ei liene kenellekään yllätys).
- Kitkat kuluttavat vähemmän polttoainetta. En tiedä mistä johtuu, näin vain on.
Tässä epätieteellisessä vertailussa auto on sama, jolloin malli- ja merkkikohtaiset erot on eliminoitu. Omien kokemusteni perusteella voin uskoa, että kiihdytyksessä kitka-tesla menee menojaan kunnes vastaan tulee vastaavan painoinen ja riittävän tehokas nelari bemu.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mites tässä kävi?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset