Nelivedon katsastaminen

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
AJH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 15:29
Auto: F11 M550d

Nykyinen bemari on ensimmäinen nelivetoautoni ja juolahti mieleen, että sehän pitää katsastaa ekan kerran tämän kevään aikana. Onko Pirkanmaan alueella jotain katsastusasemia, joita kannattaa suosia tai vältellä tuon nelivedon takia? Varsinaiset nelivedon jarrudynamometrit on käsittääkseni aika harvinaisia, onko niitä missään?
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Jos asemalla ei ole 4x4 dynoa jarrut todetaan koeajolla, 20 km/h vauhdista jarrutus, jos pysähtyy suoraan niin OK. Melko naurettavaa minun mielestäni, emännän 4x4 Yetiä kun olen käyttänyt leimalla.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

AJH kirjoitti: 31 Tammi 2018, 19:29 Nykyinen bemari on ensimmäinen nelivetoautoni ja juolahti mieleen, että sehän pitää katsastaa ekan kerran tämän kevään aikana. Onko Pirkanmaan alueella jotain katsastusasemia, joita kannattaa suosia tai vältellä tuon nelivedon takia? Varsinaiset nelivedon jarrudynamometrit on käsittääkseni aika harvinaisia, onko niitä missään?
Itse olen aina nelivetoa katsastessani varmistanut etukäteen , että jarrut testataan käyttökokeella , eikä aleta räpeltämään mnkäänlaisen dynon kanssa mitään. Ei oikein huvita viedä autoa jonkun sählärin hajotettavaksi vain siksi , että saisi normaalisti toimivista jarruista jotakin lukemia paperille.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ainakin vanhemmissa bemareissa (E9x ja aikalaisensa) xDrive kytkee vasta kaasua painaessa, joten niissä dynolla ei ole huolen häivää, kunhan pitää jalan irti kaasupolkimesta (täälläkin taisi joskus olla esillä skannattuna virallinen dokumentti aiheesta). Äffäläisissä on }todennäköisesti edelleen samoin, mutta marmorihan tuon kertonee, jos sieltä kysyy ohjeita ko. mallin jarrudynotukselle.

Ja jos ei noin, niin nelivetojarrudynoa ei sitten välttämättä tunnista useammista rullista - meikäläisen käyttämällä asemalla rullat pyörii nelivetomoodissa eri suuntiin, jolloin avoin perä kumoaa vastavoimat ja kardaani ei pyöri. Tälläiselle dynolle ei sitten lukkoakselia kannata ajaa, ellei voi varmistaa että lukko on täysin auki.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Itselle taannoin sattunut katsastus kokemus LCI E60 jarrutestissä. Taannoin käytin ex. E60 530xda:n katsastuksessa Kouvolan konttorilla. Kysyin heti katsurilta kuinka sähköohjatun automaattivaihteisen neliveto Bmw:n jarrutesti tehdään? Oli kuulemma tullut selvät merkkikohtaiset ohjeet Trafilta(?).

Eli ensin DSC kokonaan pois päältä,sitten auto rullille ja heti vapaalle. Näin siis teoriassa homma tehtäisiin.

Katsurille kävi näin: DSC:n sai pois kytkettyä. Sitten rullille. Katsuri hidasteli vaihteen kytkemistä vapaalle ja rullat lähti pyörimään. Huomautin asiasta,jolloin iäkkäämpi katsuri hermostui/panikoi. Rullien pyöriessä se sai kepin tyrkättyä P-asentoon etsiessään N-asentoa. WTF!!! Nyt auton elektroniikka haistoi tilanteen: Laatikko P-asennossa ja etupyörät pyörii. Tämän seurauksena auto "lukitsi tilanteen" ja ei enää antanut vaihteen vaihtamista N-asentoon. Eikä mihinkään muuhunkaan. Eli P oli lukittuna.

Tässä vaiheessa minä hermostuin ja ääntä reippaasti korottamalla sanoin,että sammuta nyt helvetin äkkiä noi rullat,ennen kuin jotain paukkuu. Katsuri hyppäsi naama tulenpunaisena sammuttamaan jarrutesterin. Kun rullat pysähtyi sai vaihteet taas toimimaan. Sanoin katsurille,että kun homma ei näytä olevan ihan hanskassa,niin testataan nämä jarrut vaan ihan tuolla pihalenkillä. Ja niin tehtiin. Ja autoon sain leiman.

Katsastuksen jälkeen menin konttorin päällikön juttusille ja kerroin tapahtumat. Asia kirjattiin pyynnöstäni tietokantaan mahdollisen vaurion takia. Konttorilta ajoin suoraa öljyhuoltoon ja vaihdatin jakolaatikon öljyt. Öljyt oli täysin mustat,kuten ne normaalistikkin ulos laskettaessa yleensä on. Eikä seassa ollut mitään "hiutaleita". Auto/voimansiirto toimi äänettömästi ja normaalisti seuraavat pari vuotta mitä auto minulla oli. Joten tarkkana kannattaa olla. Oli se nelikko minkä ikäinen hyvänsä.
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Oletettavasti kaikista sähköisesti ohjatuista löytyy tunnistus ja moodi katsastuksen jarrudynoon, mutta väärin tehtynä kyllä hajoittaa jakolaatikon, tiedän ainakin yhden F11 535xd:n tapauksen parin vuoden takaa. Itsellä ainakin on kaikki nelikot (xdrivet&haldexit) testattu vain koeajolla
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
AJH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 15:29
Auto: F11 M550d

Just näitä kauhukokemuksia halusinkin kuulla :)

Tällainenkin Trafin pdf tuli vastaan: https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... aminen.pdf mutta kovin on jo vanha, eikä mainitse kovin montaa mallia.

Täytyy siis aikaa varatessa etsiä paikka joka testaa jarrut koeajolla.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Aero kirjoitti: 31 Tammi 2018, 21:05 Ainakin vanhemmissa bemareissa (E9x ja aikalaisensa) xDrive kytkee vasta kaasua painaessa, joten niissä dynolla ei ole huolen häivää, kunhan pitää jalan irti kaasupolkimesta
Mulla E83 (2005) kyllä pomppasi kuin aropupu pois rullilta kun dyno lähti pyörimään ja insinööri jarrutti. Sen jälkeen en ole antanut rullille ajaa nelikolla. Nykyisin eivät enää kyllä yritäkään. Ohjeistus lienee niin hyvin levinnyt ja nelikkoja jo paljon että menevät ajotestin avulla joka muuten toimii tosihyvin näin talvella :thuup:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Aika samanlaisia ovat kokemukset nelikkojen kanssa katsastusreissuilta.
Oikeastaan aina kun olen nelivetoa katsastuskonttorilla käyttänyt, on ollut jonkinlaista sekoilua havaittavissa.
Yllättävän huonosti nuo tuon nelivetohomman tuntuvat hallitsevan, vaikka nykyisin nelivetoauton ei pitäisi olla edes mikään harvinaisuus.
Kokemuksistani johtuen pyrin aina kohteliaasti katsastusinssiä muistuttamaan että auto on neliveto, ihan vain varmuuden vuoksi.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Löysin jostakin netin syövereistä aikanaan E70 jarrutestaus ohjeet. Hommassa oli suunilleen 30 vaihetta kaukokäynnistykisneen jne. Oli heti selvää , että testaus ei onnistu muuta kuin sellaiselta , joka tekee tuota suunilleen ainoana työnään. Siitä asti systeeminä on aina ollut etukäteen soittamalla varmistaa , ettei ajeta dynamometrille ja lisäksi vielä kytätä metrin päästä touhua , kun auto on dymamometrin läheisyydessä.
RenZo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Elo 2012, 08:22
Auto: F31 320iA xDrive M-Sport 2017

Kysyin 2016 maahantuojalta miten pitäisi F30 320i xDrive 2013 katsastus hoitaa:
Kiitos yhteydenotosta BMW asiakaspalveluun.

Kysyimme asiaa tekniseltä asiantuntijalta ja hän antoi alla olevat ohjeet mitä pitää huomioida ennen kuin auto ajatetaan jarrutestiin tai teho analysaattoriin.

2. Vehicles with automatic transmission and xDrive
Important!
Before driving onto the dynamic brake or power analyser), switch off the Hill Descent Control (HDC) and keep it switched off while testing the brakes.
The HDC indicator lamp must not light up!
Note:It is possible for the HDC indicator light to go out or not to light up even when HDC mode is activated. This may be because HDC is temporarily unavailable due to high brake temperature.
Carry out brake testing with selector lever in N position (Neutral) only.
Do not accelerate when the rollers start up!
During roller operation pressing the accelerator pedal in selector lever position N (Neutral) has no damaging effect.
Selecting a gear causes the transfer box clutch to close when the analyser rollers start up. Consequently the stationary axle is also driven, and the vehicle surges from the test stand. Because the front and rear axles are now coupled, the axle to be tested then increases the brake force until the test stand is shut down.


Käytin sitten K1 Katsastuksella Espoon Finnoossa ja sanoin, että tässä ohjeet. Katsuri sanoi, että maahantuojalta tullut ohjeet että voi ajaa rullille.
Oli vain mennyt kytkemään autokameran pois käytöstä kun katsasti...
ex bemarit: E39 520i -99, E46 316ti -02, F30 320i xDrive -13
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Aivan sama, jos menee paskaksi saa uuden jakolaatikon katsastusaseman piikkiin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ludwig kirjoitti: 08 Helmi 2018, 19:44 Aivan sama, jos menee paskaksi saa uuden jakolaatikon katsastusaseman piikkiin.
Ööh, siis olettaen että joku toteaa sinun autosi olleen kunnossa sinne mennessä ja että sieltä oikeasti jotain metallipaloja lentää konepellin läpi? No ei... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
miq
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 31 Joulu 2016, 19:49

Sekä jo edesmenneen quattro-audin että nykyisen xd:n kohdalla katsuri on jättänyt käyttämättä dynossa kokonaan.
Viimeksi nyt pari viikkoa sitten, kun kysäsin että meinaatkos pukata rullille kun se on neliveto. Katsuri tähän totesi että maahantuojan ohjeen mukaan kestää käyttää, mutta hän vain kokeilee että kaikki pelaa ilman dynamometriä. Ottavat kaiketi varman päälle tuolla konttorilla..
“An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.”
-Axel Oxenstierna
Vastaa Viestiin