G30 ja rengasmelu - auttakaa!

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

1950 kirjoitti: 23 Huhti 2019, 16:05 Terve Itse varasin Hifi Storesta ajan äänieristykseen ovet takaluukku renkas kotelot eristetään pari päivää menee kaverin Audiin A6 tehtiin sama kyllä hiljeni auto siin G30 e hintaa tulee 750 e
Tekniikan maailma teki joitakin vuosia noita lisä-äänieristyksiä, eikä hiljentyminen näkynyt desibelimittariin mitenkään
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

^ Vaikuttaa eniten kai melun taajuuteen. Desibeleissä ero jää minunkin käsityksen mukaan erittäin miedoksi, käytännössä olemattomaksi.
1950
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:58

Joo mersuun teetin Fingolor massauksen yhteydessä ja siitä ei ollut mitään hyötyä mutta niinkö sanottu kaverin auri hiljeni minulla aika 16.5 katsotaan onko tästä käsittelystä mihinkään vai pitääkö kääntää katseet Teslaan
yason
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Loka 2015, 17:16

Näillä samperin Suomen teillä ei mikään auto ole oikeasti hiljainen. Olen oman osani panostanut hiljaisuuteen eri autojen kanssa, eikä siinä täysin tyytyväiseksi koskaan tule. Tikapuurunko ja pehmeät kumipuslat korin alle on vielä kokeilematta. Hiljaisuus on mielestäni laadun ensimmäinen kriteeri.

Ensimmäinen rajapyykki ennen kuin kannattaa alkaa edes puhua ajomelusta on, että motarilla ei tarvitse korottaa ääntä, kun keskustelee. Tämä on yleisesti saavutettavissa, mutta se ei vielä tarkoita, että auto olisi miellyttävän hiljainen. Parhaimmillaan voi puhua hiljaa, melkein kuiskaten ja silti toinen kuulee. Tämä ei ole aina välttämätön kriteeri, sillä isompi ongelma on usein siinä vaiheessa melun taajuus. Ilkeitä runkoääniä voi kantautua kabiiniin, vaikka desibelimittari näyttäisi pieniä lukemia. Samoin melun paikallisuus: vaikka auto olisi muuten hiljainen, jokin nurkka tai kohta saattaa metelöidä ja vaikka absoluuttinen desibeliero olisi pienikin, se saattaa silti erottautua häiritsevänä muusta ajohuminasta.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

yason kirjoitti: 02 Kesä 2019, 13:42Näillä samperin Suomen teillä ei mikään auto ole oikeasti hiljainen.
Onko 7-sarjan BMW:tkin kokeiltu?
Avatar
LCI
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
Auto: BMW & Aircooled VW's
Paikkakunta: Laukaa

Meillä on kyllä ihan toisenlaiset kokemukset G30 vs. F11. G30:n on kokonaisuutena äänimaailmaltaan aivan toista luokkaa F-sarjan kanssa. Jopa G30:n 245/45R18 vs. F11:n 225/55R17. Nastarenkaatkaan ei haittaa yhtään korvaa.
G30:ssä on alla nyt Dunlopin ensiasennusgummit. F11:ssa oli kesätassuina Misukan Primacy 3:t, 2 kierrosta Goodyear:a.
G30, 2018 & F30, 2015
Avatar
macceS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Touko 2019, 06:30
Auto: F06 640d GC XDrive (2015)
Paikkakunta: Lammi
Viesti:

Samoin täällä! G31 on erittäin hiljainen Michelin Pilot 4:silla. Riippuu tietty tienpinnan karheudesta. Ajan monilla eri autoilla testausmielessä, ja G30/31 on hinta/kokoluokassaan hiljainen...
macceS
BMW 640d GC XDrive (2015)
BMW X4 20d Bsn. Sport F26 (2016)
Mulkeromunuaiset
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Elo 2019, 19:36

G30 oli Continentalin runflateilla keskimäärin äänekkäämpi kuin nykyisillä Yokohaman perusgummeilla. Eipä niitäkään voi hiljaisiksi moittia karheammalla pinnalla... Renkaissa muutaman dB:n ero äänessä on merkittävä, mutta sekin on kokemuksena vielä riippuvainen päällysteen pinnasta ja äänen taajuudesta. Fylliä pitäisi lisätä aivan hiivatisti, että se absorboisi ääntä merkittävästi. Siitä huolimatta osa äänestä välittyy mekaanisen yhteyden kautta koriin. Jos sitä yritetään vähentää, pitää todennäköisesti tinkiä ajotuntumasta vaihtamalla puslat pehmeämpiin jne. G30 ei ole Rolssi, eikä sellaiseksi tule. Kuljettajan kannalta asia on loppupeleissä hyvä.
Vastaa Viestiin