Tekniikan maailma teki joitakin vuosia noita lisä-äänieristyksiä, eikä hiljentyminen näkynyt desibelimittariin mitenkään
G30 ja rengasmelu - auttakaa!
Näillä samperin Suomen teillä ei mikään auto ole oikeasti hiljainen. Olen oman osani panostanut hiljaisuuteen eri autojen kanssa, eikä siinä täysin tyytyväiseksi koskaan tule. Tikapuurunko ja pehmeät kumipuslat korin alle on vielä kokeilematta. Hiljaisuus on mielestäni laadun ensimmäinen kriteeri.
Ensimmäinen rajapyykki ennen kuin kannattaa alkaa edes puhua ajomelusta on, että motarilla ei tarvitse korottaa ääntä, kun keskustelee. Tämä on yleisesti saavutettavissa, mutta se ei vielä tarkoita, että auto olisi miellyttävän hiljainen. Parhaimmillaan voi puhua hiljaa, melkein kuiskaten ja silti toinen kuulee. Tämä ei ole aina välttämätön kriteeri, sillä isompi ongelma on usein siinä vaiheessa melun taajuus. Ilkeitä runkoääniä voi kantautua kabiiniin, vaikka desibelimittari näyttäisi pieniä lukemia. Samoin melun paikallisuus: vaikka auto olisi muuten hiljainen, jokin nurkka tai kohta saattaa metelöidä ja vaikka absoluuttinen desibeliero olisi pienikin, se saattaa silti erottautua häiritsevänä muusta ajohuminasta.
Ensimmäinen rajapyykki ennen kuin kannattaa alkaa edes puhua ajomelusta on, että motarilla ei tarvitse korottaa ääntä, kun keskustelee. Tämä on yleisesti saavutettavissa, mutta se ei vielä tarkoita, että auto olisi miellyttävän hiljainen. Parhaimmillaan voi puhua hiljaa, melkein kuiskaten ja silti toinen kuulee. Tämä ei ole aina välttämätön kriteeri, sillä isompi ongelma on usein siinä vaiheessa melun taajuus. Ilkeitä runkoääniä voi kantautua kabiiniin, vaikka desibelimittari näyttäisi pieniä lukemia. Samoin melun paikallisuus: vaikka auto olisi muuten hiljainen, jokin nurkka tai kohta saattaa metelöidä ja vaikka absoluuttinen desibeliero olisi pienikin, se saattaa silti erottautua häiritsevänä muusta ajohuminasta.
- LCI
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 72
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
- Auto: BMW & Aircooled VW's
- Paikkakunta: Laukaa
Meillä on kyllä ihan toisenlaiset kokemukset G30 vs. F11. G30:n on kokonaisuutena äänimaailmaltaan aivan toista luokkaa F-sarjan kanssa. Jopa G30:n 245/45R18 vs. F11:n 225/55R17. Nastarenkaatkaan ei haittaa yhtään korvaa.
G30:ssä on alla nyt Dunlopin ensiasennusgummit. F11:ssa oli kesätassuina Misukan Primacy 3:t, 2 kierrosta Goodyear:a.
G30:ssä on alla nyt Dunlopin ensiasennusgummit. F11:ssa oli kesätassuina Misukan Primacy 3:t, 2 kierrosta Goodyear:a.
G30, 2018 & F30, 2015
- macceS
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 07 Touko 2019, 06:30
- Auto: F06 640d GC XDrive (2015)
- Paikkakunta: Lammi
- Viesti:
Samoin täällä! G31 on erittäin hiljainen Michelin Pilot 4:silla. Riippuu tietty tienpinnan karheudesta. Ajan monilla eri autoilla testausmielessä, ja G30/31 on hinta/kokoluokassaan hiljainen...
macceS
BMW 640d GC XDrive (2015)
BMW X4 20d Bsn. Sport F26 (2016)
BMW 640d GC XDrive (2015)
BMW X4 20d Bsn. Sport F26 (2016)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 26 Elo 2019, 19:36
G30 oli Continentalin runflateilla keskimäärin äänekkäämpi kuin nykyisillä Yokohaman perusgummeilla. Eipä niitäkään voi hiljaisiksi moittia karheammalla pinnalla... Renkaissa muutaman dB:n ero äänessä on merkittävä, mutta sekin on kokemuksena vielä riippuvainen päällysteen pinnasta ja äänen taajuudesta. Fylliä pitäisi lisätä aivan hiivatisti, että se absorboisi ääntä merkittävästi. Siitä huolimatta osa äänestä välittyy mekaanisen yhteyden kautta koriin. Jos sitä yritetään vähentää, pitää todennäköisesti tinkiä ajotuntumasta vaihtamalla puslat pehmeämpiin jne. G30 ei ole Rolssi, eikä sellaiseksi tule. Kuljettajan kannalta asia on loppupeleissä hyvä.