G30 ja rengasmelu - auttakaa!

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Nyt Bimmeri-viisaat ja rengasgurut, kiitän jo etukäteen. Paljoakaan en autoista tiedä, mutta sellaisella ajan. F10:n vaihdoin äskettäin G30:een. F10:ssä oli alla 225-55-17 ja meno oli hiljaista. Nyt olen ollut vähän järkyttynyt, kun tässä G30:ssa on 245-45-18 ja melu aika kettumainen.
Ensin alla oli kitat - ne huusivat. Koska olen nastaihminen, ostin uudet sellaiset, ja huuto tietysti jatkuu. Onko se, gurut, niin että tuo renkaan "matalaprofiilius" aiheuttaa nyt tän jurinan alkaen jo 40-50 nopeuksissa.
Onko se niin että mitä matalaprofiilisemmat sitä enempi jurinaa?
Itseä ei nappaa tässä nyt ulkonäkö, vaan ajokokemus. Ei kannata maksaa hiljaisesta autosta, jos alla on huutavat renkaat.
Eli, mitä pitäisi tehdä, mikä koko pitää valita G30:een, että saa varmasti mukavampaa ajotuntumaa?
Kiitos jo etukäteen.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos haluat hiljaisen auton, valitse joku muu kuin BMW.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Höpö höpö, poistan viestin, näin: PIM. Asiallisia vastauksia, ei Fiatin ajajien höpinöitä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

entertainmenti10 kirjoitti: 14 Helmi 2018, 22:01 Höpö höpö, poistan viestin, näin: PIM. Asiallisia vastauksia, ei Fiatin ajajien höpinöitä.
Ota nuo bemarilasit pois silmiltäsi. Saman hintainen Volvo, Mersu, Audi, Skoda tai Saab on kaikki (ja moni muu) on paljon hiljaisempi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Alas on BMW vajonnut jos Skodakin on jo hiljaisempi kuin uusi 5-sarjan BMW. Saako uusia Saabeja vielä?
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Joo, josko saisi tyhmä ihan vastauksen tuohon rengasasiaan. Menkää hornaan mun internetistä muuta kirjoittelemasta :D :D
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Matalaprofiili renkaat sekä karkea asfaltti on huono yhdistelmä hiljaisuuden kannalta. Vielä jos sulla on run flat renkaat alla niin melutaso on suurempi kun perinteisillä renkailla. Kokeile ajaa urien ulkopuolella niin meteli saattaa kummasti vähentyä, nastojen karhentamat urat on auton äänieristäjälle aika haastava paikka koska karheasta pinnasta välittyy väkisinkin ääntä renkaiden kautta koriin.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kannattaa tosiaan tsekata ettei alla ole Run-Flat renkaat. Jos ovat merkkiä Nokian, niin FRT on silloin se run-flat ominaisuudesta kertova taikasana.

Rengasmerkillä voi olla myös todella paljon vaikutusta, mitkä renkaat sulla oli kitkoina? Mitkä on nyt nastana? Renkaiden ääni voi myös vähän hiljentyä ekan parin tuhannen jälkeen, varsinkin jollain rengasmerkeillä esim. nokian nastoilla on tämä taipumus.

Mitä nyt itse ajanut kilpailijoita, niin G30 tuntuisi rengasääniltään hiljaisemmalta kuin E-mersu tai 90-sarjan volvo, että hyvin on tuo asia kunnossa tässä uudessa mallissa. Kaikissa on melun laatu vähän erilaista ja eri asiat nousevat esiin, joten ero on varmasti subjektiivinen. Mutta olen toiveikas, varsinkin kun toisella palstalla on volvoilijoita, jotka ovat huomanneet bemarin hiljaisemmaksi. Ja muistaakseni Tekniikan Maailma mittasi Bemarin hiljaisemmaksi kuin Mersun aivan pienellä erolla, jos sille jotain arvoa antaa.

Jos hiljaisuus kiinnostaa niin suosittelen silti välittömästi kitkoja. Bemarin x-drive kiertueen autoissa oli Nokian R2 kitkoja alla ihan 19" ja 20" koossa, mutta todella hiljaista menoa se oli. Mitä itse vilkaisin, niin en ainakaan huomannut run-flat merkintää ja kyydin laatu vahvistaisi sitä oletusta.
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

G30 on täällä kyllä rengasääniltään hiljaisempi kuin F10.
G30:ssä 18" contin kitkat ja F10:ssä oli 17" misukan kitkat.
Kummatkin ei RF
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

entertainmenti10 kirjoitti: 14 Helmi 2018, 21:02 Nyt Bimmeri-viisaat ja rengasgurut, kiitän jo etukäteen. Paljoakaan en autoista tiedä, mutta sellaisella ajan. F10:n vaihdoin äskettäin G30:een. F10:ssä oli alla 225-55-17 ja meno oli hiljaista. Nyt olen ollut vähän järkyttynyt, kun tässä G30:ssa on 245-45-18 ja melu aika kettumainen.
Ensin alla oli kitat - ne huusivat. Koska olen nastaihminen, ostin uudet sellaiset, ja huuto tietysti jatkuu. Onko se, gurut, niin että tuo renkaan "matalaprofiilius" aiheuttaa nyt tän jurinan alkaen jo 40-50 nopeuksissa.
Onko se niin että mitä matalaprofiilisemmat sitä enempi jurinaa?
Itseä ei nappaa tässä nyt ulkonäkö, vaan ajokokemus. Ei kannata maksaa hiljaisesta autosta, jos alla on huutavat renkaat.
Eli, mitä pitäisi tehdä, mikä koko pitää valita G30:een, että saa varmasti mukavampaa ajotuntumaa?
Kiitos jo etukäteen.
Renkaiden lisäksi myös alustaratkaisu vaikuttaa meluun. Onko autossasi normaali alusta ? Jos on , auton saanee hiljaiseksi pienemmällä ja kapeammalla , ei RF rengastuksella. Ei tuo kyllä paljon naurata , jos G30 kokoisessa ja hintaisessa autossa joutuu kärsimään rengasmelusta. Meluttomuus on kuitenkin kyydin laadun kannalta se ykkösasia. Melua ei pääse millään pakoon ja se v:tuttaa joka kerta , kun auto lähtee liikeelle.
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Joo ei ole runflatit. Oli ensin peruskitkat Hankook kun hankin auton - 245 45 18 - ja nyt samankokoiset nastat hakkapeliitta 9. Sama jurina, itse asiassa 40-50 nopeudes häiritsevintä. Ei se enää 100n vauhdissa nouse se jurina.
Tosiaan edellisessä F10:ssä oli 225 55 17 ja meno oli hiljaista.
Pitäskö uskoa että toi "matalaprofiilius" aiheuttaa ton jurinan ja ottaa noi 225 55 17 kesäksi... (kai semmoset ees saa tohon autoon...) :D
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Ja kiitos asiantuntevista kommenteista, niitä vaan lisää!
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Rengaspaine on myös yksi joka vaikuttaa, ei niinkään rengasmeluun, vaan melun taajuuteen. Kovilla paineilla rengas kumisee enemmän kun matalilla ja paineissa on pelivaraa jonkin verran mutta ei mahdottomasti. Nykyiset talvirenkaat vaatii kovempia paineita mitä tehdas suosittelee, luokkaa 0.3-0.8 baria suositeltua enemmän ja tämän eron huomaa joissain autoissa rengasmelun muuttumisessa. Suurimman eron huomaa ajokäytöksessä ja renkaan tasaisempana kulumisena.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

^^ hyvä nosto rengaspaineista.

Kannattaa kokeilla bemarin suosituspaineilla, jos siellä renkaissa on nyt enemmän. Monet rengasliikkeet laittaa talvirenkaisiin suoraan 3 bar tai yli.

Mun kokemuksen mukaan ainakaan RF (run-flat) kumeilla ei voi olla juuri enempää kuin mitä BMW suosittelee, muuten tulee läpi. Omat 18" RF Nokian hakkapeliitta 8 talvirenkaat olen pitänyt etu 2.4 ja taka 2.6 bar, mitattuna 0-asteen lämpötilassa kylmästä renkaasta. Mikään ei muutu paremmaksi jos paineita nostaa.

Normaaleilla kesärenkailla mulla on ollut maltillisesti yli sen mitä BMW suosittelee vajaalla kuormalla, jotain suositus + 0.3 tai sellaista.

Melun suhteen näiden renkaiden kanssa ekat 1000 kilsaa oli aika hurjaa, mutta sen jälkeen pahin oli ohi. Nyt jälkeenpäin arvelen että renkaiden ääntely muuttui ehkäpä ensimmäisen 5000 kilsan ajan. Aikalailla sama kokemus myös edellisen auton kanssa, kun siinä oli myös uusi samanlainen rengassarja. Ja samanlaisia raportteja olen lukenut myös uudempien hakkapeliitta 9 -renkaiden osalta, että äänimaailma elää ekat tuhannet kilsat.
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Hyviä vastauksia. Kiittelen. Tsekkaan paineet. Odottelen vielä muutaman tonnin jos mukautuu nuo renkaat. Ja sitten vaan vaihtelen matalaprofiileista pois. Tosin perkele kai tuohon tottuukin. Vituttaa vaan kuminat 60k hintaisessa autossa.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Minulla on ollut 520, 530, Audi A6 ja nyt C-sarjan mersu. Kaikissa on tietysti rengasmelua, Audi oli
mielestäni hiljaisin. Varsinkin täällä kehä kolmosen sisäpuolella melu korostuu.
No, kokeilin sitten parin euron arvoisia kumisia korvatulppia ja nyt käytän niitä jatkuvasti, rauhoittaa
kummasti stressiä liikenteessä ja sisämelu on tasaista huminaa, vähän kuin ajelis 7-sarjan bemarilla.
Joo, tiedän eihän siinä paljon radiota kuuntele, mutta eipä siitä rengasmelussakaan juuri nauti.
Alun perin oli tarkoitus käyttää vain pidemmillä matkoilla esim. nelostiellä, mutta niinpä siitä vain tuli tapa.
Parasta siinä on, että liikenne ei juurikaan stressaa, mutta vähän tottumista se vaatii, kun ihan kaikki
liikenteestä ei kuulu kabiiniin. Kuulosuojaimiakin kokeilin, mutta olivat isot ja vähän kömpelöt.
Kaikkein hiljaisin auto minulla on ollut Renault Laguna, joskus 80-luvun lopulla, ovet olivat raskaat kuin kassakaapissa,
mutta siitä puuttui ilmastointi ja se oli kesällä kuuma kuin sauna.
entertainmenti10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Joulu 2014, 18:20

Heheh :D Korvatulppia käytän vain hotelleissa :D
haba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:20
Auto: G20 330e M Sport

Omassa kesällä contin 20" ja talvella 18" contin kitkat. Kitkat menee ihan sukkasilleen mutta ei 20" metelikään itseä häiritse. Molemmat ei runflat kumit. Hiljasinta ja mukavinta kyytiä saa varmasti laadukkailla 17" ei runflat kumeilla. Tosin ulkonäöllisesti 17" on aika onnettoman pienet G30.
1950
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:58

Moi Itsellä Uudet E mersut ensin 211 korinen 2008 vuosimalli sitten 2014 212 korinen ja 213 korinen 2016 vuoden malli sekä 2017 malli Volvo S90 D5 Nyt BMW 530e näistä 211 kodinen mersu ja bemari hiljaisimmat mutta ei nämäkään mitään äänettömiä ole kokeilin kaverin uutta Porche panadema missä joku vaahto renkaissa mutta ei ollut äänetön sekään vaikka 150 tuhatta hintalappu
1950
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:58

Terve Itse varasin Hifi Storesta ajan äänieristykseen ovet takaluukku renkas kotelot eristetään pari päivää menee kaverin Audiin A6 tehtiin sama kyllä hiljeni auto siin G30 e hintaa tulee 750 e
Vastaa Viestiin